Nota - Op weg naar een samenhangend opvang- en integratiebeleid | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voortgangsnotitie over het interactieve beleidsvormingsproces "". Voorstel tot het uitvoeren van een onderzoek om optimale betrokkenheid van de doelgroepen bij de beleidsontwikkeling te bevorderen. Inleiding: Een vreemdeling is in de Delftse samenleving geïntegreerd als hij/zij zich daar thuis voelt en zelfstandig kan functioneren. Dat wil zeggen woont, werkt / inkomen heeft, gevoel van eigenwaarde heeft, vrienden en kennissen heeft zowel in eigen gemeenschap als onder autochtone bevolking, zijn eigen leven vorm kan geven. Een deel van deze verworvenheden is hard, een deel is afhankelijk van een persoonlijk oordeel / beleving. Om een visie te geven op de vraag wanneer iemand geïntegreerd is en dus als een zelfredzame burger van Delft beschouwd kan worden is het nodig voor zowel harde als zachte onderwerpen een maatlat te kunnen gebruiken. Dit kan alleen als de betrokkenen met die meetpunten kunnen instemmen en er een mening over kunnen hebben. Stand van zaken: Zoals afgesproken is er in de afgelopen maanden hard gewerkt om dit beeld in overleg met mensen uit de betrokken doelgroepen te doen ontstaan. In vijf verschillende groepen (domeinen werk, wonen, zorg, participatie en scholing) is er gewerkt volgens het stramien: Er zijn verplichtingen ten aanzien van nieuwkomers en asielzoekers die zich in Delft vestigen. Rijksregelgeving legt die verplichtingen op. Wat er bereikt wordt als we ons aan die uitvoering als minimum houden is in de ogen van vele gemeentebesturen en zeker belanghebbenden onvoldoende om te kunnen spreken van "thuis voelen en zichzelf kunnen redden". Er is nagedacht over de vragen hoe het beter kan, wat er meer moet enz. en ook wie daar bij betrokken dient te worden en wie verantwoordelijk is voor het resultaat en de evaluatie. Wij gaan er daar bij van uit dat meer onderlinge samenwerking en afstemming tussen de diverse groepen en instellingen en de gemeentelijke instanties al een aanzienlijke verbetering zou kunnen opleveren. De eerste resultaten van de werkgroepen zijn in de projectgroep naast elkaar gelegd en dan ontstaat er een plaatje waarin een aantal dwarsverbanden en overeenkomsten zijn te ontdekken. Het is echter bijzonder moeizaam om in de werkgroepen voldoende deelname uit de doelgroepen te vinden. De betrokken instellingen doen mee en een aantal vreemdelingen die op een of andere wijze een functie hebben doen ook mee, maar de prioriteiten die bij juist bij de direct betrokkenen leven vinden we op deze wijze toch onvoldoende. Om een gedragen visie te ontwikkelen is deze bijdrage toch onontbeerlijk. Voorstel Er is daarom behoefte om op basis van de gegevens die we nu uit de diverse overleggen hebben gedestilleerd een onderzoek te houden onder de betrokkenen met drie doelen: a. waardebepaling van de voorlopige analyse en aanvulling / wijziging waar nodig. b. prioriteitstelling mede door de betrokkenen c. nul meting van de stand van zaken op dit moment.
Met de uitslag van dit onderzoek in de hand moet het vervolgens mogelijk zijn op ieder punt waar verbeteringen nodig en mogelijk zijn aan te geven hoe, waarom dit kan, tot welke resultaten dit leidt en wat de benodigde inzet is. Als we de voorlopige uitkomsten van de werkgroepen in de vijf domeinen in relatie brengen met aspecten van de mate van inburgering krijgen we een schema zoals volgt:
recht zijn feiten die we al kennen, te vergelijken met het schema van de regelgevingen en verplichtingen uit onze eerdere nota. schuin zijn opmerkingen uit de werkgroepjes . onderstreept schuin zijn relaties Alvorens uit deze eerste indruk conclusies te trekken kan je de gegevens omvormen tot vragen die de basis van het onderzoek kunnen zijn: Een deskundig onderzoeker / bureau zal hierin naar de betrokkenen toe geredeneerd nog wel in willen veranderen om de bovenstaande drie doelen op verantwoorde wijze te verwezenlijken, maar het geeft een beeld waarover het gaat.
Bureau Intomart is bereid dit onderzoek onder 400 vreemdelingen uit niet rijke landen te houden. De samenstelling van de groep zal zo zijn dat er voldoende deelnemers van de volgende groepen zullen zijn om indicatief te kunnen zijn. Het gaat dan om: mannen / vrouwen, vier leeftijdsgroepen: 0-15, tussen 16-30 en boven 30, verblijfsduur: minder dan 2 jaar, 2 -5 jaar, 5-10 jaar of langer dan 10 jaar in Nederland, vluchteling of niet-vluchteling, Naar wij verwachten zullen dan van een aantal groepen voldoende vertegenwoordigers aanwezig zijn om uitspraken te kunnen doen namens die groep: naar nationaliteit van een aantal in Delft wonende gemeenschappen, naar inkomen, naar met/zonder kinderen, naar woonwijk etc. De kosten van een dergelijk onderzoek zullen tussen 45.000 en 50.000 liggen. De planning van de uitvoering is : voorbereiding in december, proef met vragenlijst in 1e week januari, onderzoek in januari en conclusies uit het onderzoek begin februari.
Voorstel: Door afdeling Communicatie en Onderzoek, in samenwerking met de projectgroep integraal vreemdelingenbeleid, aan bureau Intomart opdracht te verlenen dit onderzoek te verrichten. 50.000,- uit de reserve integratiebeleid te bestemmen voor dit onderzoek De uitslag van het onderzoek te betrekken bij de visie op een samenhangend opvang- en integratiebeleid voor vreemdelingen in Delft. Deze notitie ter kennisname aan de raadscommissie Werk, Zorg en Onderwijs te zenden.
Bijlage: Verslaglegging uit de vijf werkgroepen volgens het volgende schema: Uitgangspunt: Nog niet alle mogelijkheden worden benut om te komen tot een samenhangend en herkenbaar patroon van vraag en aanbod om nieuw in Delft arriverende vreemdelingen zo goed en snel mogelijk een eigen plaats in de samenleving in te laten nemen. Wat willen we aanvullen ? Als we de bestaande activiteiten bezien, wat hapert daar aan, wat leidt niet tot het gewenste doel en waar kan samenwerking en afstemming verbetering betekenen.? Wat dient aangevuld te worden om van werkelijke integratie te kunnen spreken ?
Wie zijn verantwoordelijk ? Wat kunnen we doen en wat levert het op ? Wie gaat wanneer evalueren ? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |