10 augustus 2000

Nota - Op weg naar een samenhangend opvang- en integratiebeleid
 


naar agenda

 

Voortgangsnotitie over het interactieve beleidsvormingsproces "".

Voorstel tot het uitvoeren van een onderzoek om optimale betrokkenheid van de doelgroepen bij de beleidsontwikkeling te bevorderen.

Inleiding:

Een vreemdeling is in de Delftse samenleving geïntegreerd als hij/zij zich daar thuis voelt en zelfstandig kan functioneren.

Dat wil zeggen woont, werkt / inkomen heeft, gevoel van eigenwaarde heeft, vrienden en kennissen heeft zowel in eigen gemeenschap als onder autochtone bevolking, zijn eigen leven vorm kan geven.

Een deel van deze verworvenheden is hard, een deel is afhankelijk van een persoonlijk oordeel / beleving.

Om een visie te geven op de vraag wanneer iemand geïntegreerd is en dus als een zelfredzame burger van Delft beschouwd kan worden is het nodig voor zowel harde als zachte onderwerpen een maatlat te kunnen gebruiken.

Dit kan alleen als de betrokkenen met die meetpunten kunnen instemmen en er een mening over kunnen hebben.

Stand van zaken:

Zoals afgesproken is er in de afgelopen maanden hard gewerkt om dit beeld in overleg met mensen uit de betrokken doelgroepen te doen ontstaan.

In vijf verschillende groepen (domeinen werk, wonen, zorg, participatie en scholing) is er gewerkt volgens het stramien:

Er zijn verplichtingen ten aanzien van nieuwkomers en asielzoekers die zich in Delft vestigen. Rijksregelgeving legt die verplichtingen op. Wat er bereikt wordt als we ons aan die uitvoering als minimum houden is in de ogen van vele gemeentebesturen en zeker belanghebbenden onvoldoende om te kunnen spreken van "thuis voelen en zichzelf kunnen redden".

Er is nagedacht over de vragen hoe het beter kan, wat er meer moet enz. en ook wie daar bij betrokken dient te worden en wie verantwoordelijk is voor het resultaat en de evaluatie.

Wij gaan er daar bij van uit dat meer onderlinge samenwerking en afstemming tussen de diverse groepen en instellingen en de gemeentelijke instanties al een aanzienlijke verbetering zou kunnen opleveren.

De eerste resultaten van de werkgroepen zijn in de projectgroep naast elkaar gelegd en dan ontstaat er een plaatje waarin een aantal dwarsverbanden en overeenkomsten zijn te ontdekken.

Het is echter bijzonder moeizaam om in de werkgroepen voldoende deelname uit de doelgroepen te vinden. De betrokken instellingen doen mee en een aantal vreemdelingen die op een of andere wijze een functie hebben doen ook mee, maar de prioriteiten die bij juist bij de direct betrokkenen leven vinden we op deze wijze toch onvoldoende.

Om een gedragen visie te ontwikkelen is deze bijdrage toch onontbeerlijk.

Voorstel

Er is daarom behoefte om op basis van de gegevens die we nu uit de diverse overleggen hebben gedestilleerd een onderzoek te houden onder de betrokkenen met drie doelen:

a. waardebepaling van de voorlopige analyse en aanvulling / wijziging waar nodig.

b. prioriteitstelling mede door de betrokkenen

c. nul meting van de stand van zaken op dit moment.

 

Met de uitslag van dit onderzoek in de hand moet het vervolgens mogelijk zijn op ieder punt waar verbeteringen nodig en mogelijk zijn aan te geven hoe, waarom dit kan, tot welke resultaten dit leidt en wat de benodigde inzet is.

Als we de voorlopige uitkomsten van de werkgroepen in de vijf domeinen in relatie brengen met aspecten van de mate van inburgering krijgen we een schema zoals volgt:

Inburge

ring

zorg

wonen

participatie

onderwijs

werk

zekerheid

arts,

te weinig / taalproblemen/ cultuurverschillen

woning / onderkomen

te veel geconcentreerd

familie of kennissen

moskee

hoe uit eigen kringen komen ?

waardering voor diploma

uit eigen land

toegang tot school

zwarte school is "eng" (discriminatie) / geen plek

betaalde baan

alleen gesubsidieerde plekken (I/D banen, WIW, REA) of vrijwillig

veiligheid

toegang tot instellingen als amw, uitkering, 2e lijnhulp,

op eigen niveau/taal

signaalfunctie van amw

GGD en schoolartsen

acceptatie in woonomgeving

flatgedrag:niet eens groeten

kinderen kunnen makkelijk met elkaar opschieten

concentratie

toegang tot verenigingen,

kontakten met eigen netwerk ,

verwijzingen via buurtwerk of zelforganisaties

signalen via SBD van gezinnen die extra aandacht nodig hebben

OETC,

GOA

centrale opvang

Schoolartsen en SBD en maatschappelijke opvang

begrip van werkprocessen

acceptatie

groeimogelijkheid

kwaliteiten niet erkend in vrije ondernemingen

kennis

trajecten

formeel aanvullen met informeel: taalbeheersing van groot belang

geografisch begrip

historie stad

functie sleutelfiguren

hoe begrip voor gewoonten

kweken ?

idee nederlandse cultuur

kennissen die in kleine kring doorgaan met gewoonten overdragen etc.

Schulden

vervolgopleidingen mogelijk maken door beurs of behoud van uitkering (UAF)

kennis van ond.aanbod

inzicht in mogelijkheden en beperkingen

verschillen in cultuur: vooroordelen / discriminatie

tekort aan motivatie

identiteit

gezondheids

zorg op eigen wijze

gezinnen niet ter sprake

inrichting en gewoonten naar eigen keuze (offers e.d. verwarming..)

acceptatie door omgeving van eigen cultuur

erkenning opleiding en diploma’s uit eigen land

er is geen overleg over erkenning mogelijk

identiteit binnen ond. zonder diploma is heel moeilijk

eigen gewoonten mogen volgen in vrij zijn en kleding etc.

Lastig / anders

erkenning opleidingen

communi

catie

Vrouwenge

zondheids

centrum.?

Gezondheids

voorlichting

voorl. over woningverdeling

paricipatie bewonerscomm.

werkgr.comm.migr.

paticiperen in besturen

oudercommissie / raad

aanbod afstemmen op behoeften

veel communicatie nodig met ouders

de groeiende groep allochtonen is ook een markt: laten bedienen door "eigen"

keuzevrij

heid

geen vrijheid in keuze van arts, hulp etc.

woonmarkt doorzichtelijk maken

geen beperkingen in keuze van lidmaatschappen etc.

eigen aard en cultuur in kunnen brengen in de gekozen opleiding

veel beperkingen door vooroordelen in sollicitaties

recht zijn feiten die we al kennen, te vergelijken met het schema van de regelgevingen en verplichtingen uit onze eerdere nota.

schuin zijn opmerkingen uit de werkgroepjes .

onderstreept schuin zijn relaties

Alvorens uit deze eerste indruk conclusies te trekken kan je de gegevens omvormen tot vragen die de basis van het onderzoek kunnen zijn:

Een deskundig onderzoeker / bureau zal hierin naar de betrokkenen toe geredeneerd nog wel in

willen veranderen om de bovenstaande drie doelen op verantwoorde wijze te verwezenlijken, maar

het geeft een beeld waarover het gaat.

 

Inburge

ring

zorg

wonen

participatie

onderwijs

werk

zekerheid

heb je een arts en een tandarts kunnen vinden ?

beschik je over een woning ?

heb je een eigen netwerk in Delft ?

heb een diploma waarmee je een baan of positie kan vinden ?

heb je een baan of een taak in de samenleving ?

veiligheid

weet je de weg naar instellingen als Riagg, maatsch.werk e.d. en durf je er naar toe ?

zeggen de buren goedendag ?

durf je overal in de buurt naar winkels etc. ?

durf je hulp te vragen aan mensen om je heen , op de school van je kinderen in het buurthuis ?

heb je kans om in de eigen taal en met je eigen cultuur toch kennis te verwerven in Delft ?

wordt je met je eigen cultuur en achtergrond op je werk geaccepteerd ?

kennis

ken je functie van de huisarts in Nederland als eerste hulp bij alles wat je gezondheid betreft ?

weet je waar Delft ligt in Nederland en waarom je Delft hebt uitgekozen om te wonen ?

weet je hoe het woonruimteverdeelsysteem werkt ?

snap je de Nederlandse gewoonte om met kleine groepjes / gezinnen in een huis te wonen en daar heel veel energie aan te besteden en thuis te zijn ?

Kan je uitleggen of dat bij jullie anders is ?

kan je verder studeren?

weet je welke banen voor jou geschikt zouden zijn ?

weet je hoe je moet solliciteren ?

identiteit en kansen

durf je de problemen van je familie aan hulpverleners/ artsen te vertellen en hulp te accepteren ?

gebruik je de mogelijkheden die de Nederlandse overheid je biedt ?

kan je in je eigen huis voldoende je eigen cultuur vorm geven in inrichting, verwarming en gedragingen ?

durf je voor jezelf op te komen ?

ken je de buren en kennen ze jou/ jullie ?

worden de diploma’s uit je eigen land hier erkend ?

wordt er ook onderwijs gegeven over jullie godsdienst en cultuur ?

wordt er door je werkgever rekening gehouden met jullie feestdagen , de ramadan e.d ?

mag je hoofdoekjes dragen ?

communicatie

verstaat en begrijpt je arts en je hulpverleners je ?

snap je de woonkrant

zijn er films en theatervoorstellingen enz. die je leuk vindt ?

kun je met de onderwijskrachten overleggen over je vorderingen of die van je kinderen ?

maakt het bedrijfsleven voldoende gebruik van jullie speciale deskundigheden ?

keuzevrij

heid

heb je je arts kunnen kiezen ?

beschik je over de woning die je nodig hebt voor je gezin

kun je je aansluiten bij alle verenigingen en verbanden die je wilt ?

participeer je op ouderavonden, in het bestuur, in de o.r. ?

heb je zelf je eigen baan kunnen zoeken ?

 

Bureau Intomart is bereid dit onderzoek onder 400 vreemdelingen uit niet rijke landen te houden.

De samenstelling van de groep zal zo zijn dat er voldoende deelnemers van de volgende groepen zullen zijn om indicatief te kunnen zijn.

Het gaat dan om:

mannen / vrouwen,

vier leeftijdsgroepen: 0-15, tussen 16-30 en boven 30,

verblijfsduur: minder dan 2 jaar, 2 -5 jaar, 5-10 jaar of langer dan 10 jaar in Nederland,

vluchteling of niet-vluchteling,

Naar wij verwachten zullen dan van een aantal groepen voldoende vertegenwoordigers aanwezig zijn om uitspraken te kunnen doen namens die groep: naar nationaliteit van een aantal in Delft wonende gemeenschappen, naar inkomen, naar met/zonder kinderen, naar woonwijk etc.

De kosten van een dergelijk onderzoek zullen tussen ƒ 45.000 en ƒ 50.000 liggen.

De planning van de uitvoering is :

voorbereiding in december, proef met vragenlijst in 1e week januari, onderzoek in januari en conclusies uit het onderzoek begin februari.

 

Voorstel:

Door afdeling Communicatie en Onderzoek, in samenwerking met de projectgroep integraal vreemdelingenbeleid, aan bureau Intomart opdracht te verlenen dit onderzoek te verrichten.

ƒ 50.000,- uit de reserve integratiebeleid te bestemmen voor dit onderzoek

De uitslag van het onderzoek te betrekken bij de visie op een samenhangend opvang- en integratiebeleid voor vreemdelingen in Delft.

Deze notitie ter kennisname aan de raadscommissie Werk, Zorg en Onderwijs te zenden.

 

Bijlage:

Verslaglegging uit de vijf werkgroepen volgens het volgende schema:

Uitgangspunt:

Nog niet alle mogelijkheden worden benut om te komen tot een samenhangend en herkenbaar patroon van vraag en aanbod om nieuw in Delft arriverende vreemdelingen zo goed en snel mogelijk een eigen plaats in de samenleving in te laten nemen.

Wat willen we aanvullen ?

Als we de bestaande activiteiten bezien, wat hapert daar aan, wat leidt niet tot het gewenste doel en waar kan samenwerking en afstemming verbetering betekenen.?

Wat dient aangevuld te worden om van werkelijke integratie te kunnen spreken ?

 

Wie zijn verantwoordelijk ?

Wat kunnen we doen en wat levert het op ?

Wie gaat wanneer evalueren ?

terug naar boven