handelingen stuk 03
7
Stuk 37 I Delft, 14 februari 1995.
Onderwerp: overeenkomst met Publex Stadsmeubilair BV (Publex) voor het hebben en exploiteren van billboards
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
1. INLEIDING
Op 1 mei 1994 is de termijn van de overeenkomst met Publex verstreken. Publex is geïnteresseerd om wederom een overeenkomst met Delft af te sluiten. Voor het sluiten van een nieuwe overeenkomst zijn Publex en een concurrent in de gelegenheid gesteld een offerte uit te brengen. Na vergelijking van de offertes is gekozen voor Publex. De vergelijking van de offertes ligt vertrouwelijk ter inzage bij de stukken voor de gemeenteraad.
Bij het selectie-proces was de sectie ontwerp openbare ruimte en de sectie vervoersbeleid van de dienst SO betrokken.
Voor de buitenreclame zijn met verschillende bedrijven overeenkomsten afgesloten: Interbest BV (reclamezuil langs A13), het Nationaal Publiciteitsbureau (lichtmastreclames), Mediamax (bus- en tramhokjes), Van Puffelen (billboards en driehoekszuilen), Scheffer (stadsplattegronden) en Publex (billboards en driehoekszuilen).
Deze notitie beperkt zich tot de nieuwe overeenkomst met Publex (billboards).
Publex exploiteert billboards en stadsmeubilair in een groot aantal gemeenten in Nederland, waaronder Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Gouda en Schiedam. Het billboard-netwerk van Publex in Nederland telt ca. 1500 billboards, waarvan 37 in Delft. Publex is een dochteronderneming van een Frans bedrijf op het gebied van stadsmeubilair, JCDecaux, actief in een groot aantal landen in Europa en sinds kort ook in de Verenigde Staten. Bij Publex Nederland werken ongeveer 200 personen.
2. KORTE VOORGESCHIEDENIS
Billboards
Publex is in 1987 gestart met het plaatsen van billboards in Delft. Het maximaal aantal geplaatste billboards bedroeg 50 stuks. Naar aanleiding van aanwijzingen van de gemeente en reacties van omwonenden zijn de aantallen en lokaties van de billboards in de loop der jaren gewijzigd. In het kader van een landelijke saneringsoperatie van het billboard-netwerk van Publex is het aantal teruggebracht tot 37 billboards in december 1994.
Bij het plaatsen van billboards is het steeds de opzet geweest zorgvuldig goede locaties te selecteren die uit het oogpunt van verkeersveiligheid en beleving van de omgeving in het straatbeeld passen. Tegelijkertijd moesten de locaties aantrekkelijk zijn voor adverteerders.
Delft ontvangt 25% van de netto-omzet. Door de tegenvallende economische conjunctuur (lagere tarieven) en de vermindering van het aantal billboards zijn de inkomsten van de gemeente in 1993 (f 94.500,-) vergeleken met 1992 (f 117.000,-) met ruim 19% verminderd. In 1994 zullen de inkomsten uitkomen op ca. f 100.000,-
Driehoekzuilen
In de oude overeenkomst met Publex was ook de exploitatie van driehoekzuilen (triangels) opgenomen. De gemeente ontving een vaste vergoeding van f 126,54 per driehoekzuil: f 22.000,-- per jaar.
De exploitatie van de 174 driehoekzuilen was verliesgevend, daarom heeft Publex te kennen gegeven de overeenkomst inzake de driehoekzuilen niet te willen verlengen en heeft in maart jl. alle driehoekzuilen verwijderd. De overgebleven driehoekzuilen worden geexploiteerd door de firma Van Puffelen.
3. DE NIEUWE OVEREENKOMST
In deze paragraaf wordt ingegaan op de hoofdlijnen van de nieuw af te sluiten overeenkomst met Publex.
3.1. Nieuwe vormgeving en aantal lokaties
Het Franse moederbedrijf JCDecaux heeft een nieuw model billboard ontwikkeld "vitrine" geheten (zie de voor u ter inzage gelegde bijlage). De afmetingen van de "vitrines" zijn te vergelijken met de billboards (affiche-oppervlak ca. 2,5 bij 3,5 meter). Wat betreft vormgeving en kleur (metaalkleur) zijn de vitrines neutraler van toon ten aanzien van de omgeving. De vitrines worden van binnenuit verlicht. Er kan worden volstaan met het plaatsen van 30 vitrines om het maximaal haalbare aantal van 45 commercieel zijden te exploiteren.
De welstandscommissie heeft een voorkeur uitgesproken voor de "vitrines" boven de oude modellen van Publex en die van de concurrent. Wanneer Delft met Publex in zee wil gaan, zijn in 1995 Delft en Amsterdam voorlopig de eerste gemeenten in Nederland waar deze vitrines geplaatst worden.
3.2. Jaaropbrengst f 135.000,-
Het ziet er naar uit dat de markt voor buitenreclame op korte termijn niet drastisch zal verbeteren. Mede omdat vanaf januari 1995 het verbod op tabaksreclame op billboards een verlies van ca. 18% van de jaaromzet tot gevolg zal hebben.
De gemeente heeft in 1993 en 1994 op basis van 25% van de netto-omzet (bruto-omzet minus 15% bemiddelingskosten verschuldigd aan derden) f 1.300,- respectievelijk f 1.800,-- per billboardvlak van Publex ontvangen.
De offerte van Publex biedt de mogelijkheid van een vergoeding van 30% van de netto-omzet, met een garantie van f 3.000,- per commercieel te exploiteren vitrine-vlak. Gezien de huidige relatief lage opbrengst per billboardvlak en de matige markt voor buitenreclame is het garantiebedrag van f 3.000,- per vlak essentieel in de overeenkomst.
Met 45 commercieel te exploiteren vlakken kan de jaaropbrengst uitkomen op f 135.000,- wanneer de 30 geplaatste vitrines zonder onderbrekingen een heel jaar beschikbaar zijn. Vergeleken met 1994 betekent dit een stijging van de inkomsten met 35%. Dit bedrag wordt om de twee jaar aangepast aan de hand van het CBS prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie van werknemersgezinnen.
3.3. Duur van de overeenkomst is 15 jaar
Publex en ook de concurrerende offerte gaan uit van een contractduur van 15 jaar. Artikel 2.4.2. bepaalt dat op de helft van de contractperiode zal worden bezien of van model moet worden veranderd. In geval van wanprestatie of andere omstandigheden kan het contract worden beëindigd conform het gestelde in artikel 15.
De normale opzegtermijn is 24 maanden voor het aflopen van de overeenkomst.
3.4. Alleen handelsreclame
Buitenreclame is naar onze mening primair bestemd om informatie te geven over bedrijven, instellingen en produkten.
Daarom is een artikel toegevoegd (artikel 10.2.2) waarin Publex zich verplicht geen reclame aan te brengen van partij-politieke en/of religieuze aard.
4. VOORSTEL
In overeenstemming met het advies van de commissie educatie en werk stellen wij u voor de voor U ter inzage gelegde ontwerp-overeenkomst met Publex Stadsmeubilair BV vast te stellen.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.V. van Walsum ,burgemeester.
U. Sijtema ,secretaris.
Stuk 37 II
De raad der gemeente Delft;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 februari 1995;
b e s l u i t :
1. Akkoord te gaan met de ontwerp-overeenkomst met Publex Stadsmeubilair BV inzake de exploitatie van vitrines in Delft.
2. De overeenkomst wordt van kracht vier maanden na de datum van de ondertekening. Onder het voorbehoud dat Publex de benodigde vergunningen en ontheffingen heeft ontvangen en behoudens overmacht en onwerkbare weersomstandigheden.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 februari 1995.
,burgemeester.
,secretaris.