HET FEESTJAAR DELFT 750 JAAR CULTUURSTAD
1996 was een bijzonder jaar voor Delft en haar bewoners. De stad bezat 750 jaar stadsrechten en was door de provincie Zuid-Holland uitgeroepen tot cultuurstad.
De aftrap werd op 28 februari met de opening van de grote
publiekstrekker "Delftse meesters, tijdgenoten van Vermeer". Ruim 134.000
bezoekers, waaronder veel buitenlandse, hebben een bezoek gebracht aan de tentoonstelling
in het museum 'Het Prinsenhof'.
De 750e verjaardag van Delft werd op 15 april 1996 gevierd met een bijzondere raadszitting, gevolgd door een galavoorstelling van de door de Delftse Opera Compagny gebrachte opera "Francois Guyon" (=Balthasar Gerards), in de pers omschreven als de eerste nationalistische opera van Nederland.
Zaterdag 13 april was deze verjaardag al gevierd op een frisse doch zonnige markt in aanwezigheid van enige duizenden Delftenaren, die daar voor het eerst een zeer groot gastenboek konden tekenen. Dit boek was vervolgens aanwezig bij een kleine 100 activiteiten, die eerst voornamelijk binnen (filmfestival: het licht van Vermeer; vertelfestival) en later buiten (Mooi Weerspelen, maar deze keer van Europees niveau; mini-opera "Hannes niet hoger" door Maccus; en niet te vergeten: de Taptoe in een omkadering van muziekfestival met Pierre van Hauwe en zusterstedenfestival) zich afspeelden.
Wat verder te noemen? De nationale bodedag in theater "de Veste", de tentoonstelling van het archief van de originele stadskeuren van 750 jaren terug van Delft en de stad, die Delft één jaar voorging en tot voorbeeld diende, Haarlem? De gebrandschilderde ramen uit het oude fundatiehuis, die Delfia Batavorum samen met de Fundatie van Renswoude heeft laten herstellen ten behoeve van het stadhuis? De historische dag die toch doorging met een koordanser, die liep over een koord dat op 30 meter hoogte gespannen was tussen de Nieuwe Kerk en het Stadhuis? De opening door Prins Claus van de landelijke manifestatie ter gelegenheid van de 10e Open Monumentendag? Of de vertoning van de Elckerlyc in de Oude Kerk? Het is maar een greep dus veel belangrijks is overgeslagen (neem de tentoonstelling moderne schilderkunst "in gesprek met Vermeer" waarmee het museum het Prinsenhof het feestjaar uitluidde). Natuurlijk was er een officiële afsluiting. Op 29 november werd het feest besloten met een officieel deel in het stadhuis en een grote slotmanifestatie in de Nieuwe Kerk met een lasershow buiten. En binnen waren o.a. Luc en Pieter Lutz met een schitterende tekst van Wim Smit junior. Omdat ook broer Ton al betrokken was bij het feestjaar kan gesteld worden dat ook Delfts Dierbaren hun bijdrage aan Delft 750 jaar Cultuurstad hebben geleverd.
En terwijl buiten, zonder bemoeienis van de organisatie, de zwarte geblindeerde koetsen van Barry Visser´s Baby Blue door de straten ratelden, kon de feestganger zich binnen terugtrekken en lezen in de 15 (!) boeken, die dit feestjaar heeft opgeleverd, van Ach Lieve Tijd tot het schitterende en instructieve, gelukkig aan de oudere schooljeugd uitgereikte stripboek van Auke Herrema en Peter Kraijeveld: Delft, Het Complete Verhaal. Dit incomplete verhaal moge daarnaar verwijzen als symbool van een geslaagd feest.
DELFT KENNISSTAD LEEFT IN DE STAD
Naast alle feestelijkheden werd de toekomststrategie 'Delft Kennisstad' verder uitgebouwd. Goede voorbeelden hiervan zijn de start van het Nationaal kennisdebat van het ministerie van OCW, de ondernemersdag met 1600 bezoekers en een aantal goed bezochte bijeenkomsten over verschillende onderwerpen. Op basis van het eerste actieplan zijn op verschillende gebieden projecten uitgevoerd. Aan de projecten wordt veelal samengewerkt met partners in de stad, zoals bijvoorbeeld de TU Delft, TNO, Hogereschool Delft en de gemeente.
Binnen de gemeente is een aantal projecten opgezet om de computer in te zetten om communicatiemogelijkheden tussen de gemeente en de burger te vergroten. Denk aan de interne elektronische post en Internet. Voor scholieren is een project gestart om te leren omgaan met nieuwe media. Speciaal voor leerkrachten verscheen een boekje over de mogelijkheden van Internet voor het onderwijs.
Delft kennisstad communiceert zijn boodschap, de cultuuraspecten daarin zijn:
Om de communicatie te verbeteren heeft de gemeente twee
miljoen gulden in het zogenaamde kabelfonds gestort. Het geld is afkomstig uit verkoop van
de gemeentelijke kabelmachtiging aan Casema.
Erg belangrijk voor Delft Kennisstad is dat de strategie
zichtbaar wordt, ook op straat. Naast een goed communicatieplan vraagt dat dus ook om
fysieke bouwprocessen. De gesprekken tussen de gemeente en de Technische Universiteit over
de ontwikkelingen van de TU-wijk en met TNO over het TNO-terrein zijn hierin een
speerpunt. Een ander voorbeeld is het Delftech Park. Het Delftech Park wordt ontwikkeld om
bestaande en nieuwe kennisintensieve bedrijvigheid te stimuleren.
SAMENLEVING VAN DELFT
Het zal duidelijk zijn dat Delft alleen een echte
cultuurstad kon en kan zijn als de gemeentelijke gebouwen en monumenten een fraaie aanblik
tonen. Vóór de aanvang van het cultuurjaar 1996 zijn daarom alle grote gemeentelijke
monumenten, zoals het stadhuis en de musea geheel gerestaureerd en waar nodig gerenoveerd.
Soms werd een nieuw element aan de gebouwen toegevoegd, zoals de eigentijdse overkapping
van de Kruidentuin in museum 'het Prinsenhof'. Maar uiteraard is ook het begin 1996
officieel geopende theater 'De Veste' een zeer belangrijke aanwinst voor zowel het
stadsgezicht als het culturele leven in de stad.
Vernieuwing buurt- en wijkwerk
Er zijn in 1996 nieuwe kerndoelen van het buurt- en wijkwerk geformuleerd en de uitgangspunten voor een nieuwe stedelijke structuur van accommodaties vastgesteld. Dat maakt het in de toekomst mogelijk om met minder middelen het buurt- en wijkwerk meer te professionaliseren.
In 1996 is tevens duidelijk geworden dat 'De Eland' haar
bijdrage in het stedelijk jongerenbeleid niet waar kon maken. Reeds voor het faillissement
van 'De Eland' in september is de bestuurlijke discussie op gang gekomen over de nieuwe
invulling van deze jongerenvoorziening. In 1997 zal het pand aan de Burgwal naar
verwachting worden heropend.
Onderwijs
Fusies in het basisonderwijs hebben het aantal scholen in vier jaar verminderd van 39 naar 26. Het aanbod is wel veelzijdig gebleven. Zo hebben de inwoners van Delft en directe omgeving een ruime keus.
Vanaf 1 januari 1997 treedt het nieuw Onderwijsbeleidsplan in werking. De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de onderwijsgebouwen wordt gedecentraliseerd van de rijksoverheid naar de gemeente.
In september zijn gesprekken begonnen met de schoolbesturen over het nieuwe Onderwijsbeleidsplan.
Deze gesprekken helpen draagvlak te creëren voor de nieuwe
beleidsuitgangspunten voor de komende periode van vier jaar.
Ontspannend zwemmen met het hele gezin.
Het zwembad Kerkpolder is ingrijpend verbeterd; het
vernieuwde interieur en de toevoeging van een nieuw bad voor peuters moet het aantal
bezoekers in de komende jaren flink doen stijgen.
ZORG VOOR MENSEN
Combiwerk, het gemeentelijk bedrijf voor de sociale werkvoorziening, zet koers naar een betere marktpositie en een groter financieel draagvlak.
Gestreefd wordt naar meer continuïteit in het werk middels vaste afnemers en opdrachten. Er worden steeds meer langdurige werkopdrachten binnengehaald maar het einddoel van twee á drie meerjarige opdrachten per sector is moeilijk te realiseren. Wel kon er, meer dan in voorgaande jaren, zinvol werk worden geboden aan de 500 WSW-ers (FTE´s).
Combiwerk startte dit jaar met het zogenoemde project
Affirmative Enterprise. De Affirmative Enterprise is een bedrijfsvorm waarin gehandicapt
en niet-gehandicapt personeel op een gelijkwaardige wijze gezamenlijk producten en/of
diensten voortbrengen zo veel mogelijk volgens marktconforme regels. Voor een proefperiode
van drie jaar is een BV Combiservices opgericht met het accent op dienstverlenende
activiteiten als schoonmaak en detachering van personeel.
Taakstelling statushouders gehaald
Aan de taakstelling voor statushouders (dat wil zeggen asielzoekers van wie de asielaanvraag is gehonoreerd) heeft Delft meer dan voldaan.
Met ingang van 1 januari 1996 moet elke vluchteling in het
kader van de vergunning tot verblijf (VTV) en de voorwaardelijke vergunning tot verblijf
(VVTV) een inburgeringscontract afsluiten. Deze contracten, waarin een
inspanningsverplichting wordt overeengekomen gericht op scholing en werk, worden
afgesloten door Bureau Nieuwkomers. Delft heeft 218 VTV´s kunnen uitgeven ten opzichte
van de taakstelling van 109, dat is 200%. Voor de VVTV lag de realisatie (53) iets lager
dan de taakstelling (61), hiermee behaalde Delft 86,9 %. Delft loopt hiermee voorop in de
regio Haaglanden.
Nieuwe Algemene Bijstandswet (nABW)
Met ingang van 1 januari 1996 is de nieuwe Algemene
Bijstandswet van kracht geworden. In deze wet zijn de vereisten, om voor een
bijstandsuitkering in aanmerking te komen of te blijven, aangepast. Nieuwe
bijstandscliënten werden volgens de nieuwe normen getoetst en de cliënten die reeds een
beroep deden op de Bijstandswet werden opnieuw beoordeeld.
Armoede beleid
Midden 1996 startte de raad, op basis van een nota armoede
beleid de discussie het treffen van aanvullende maatregelen voor langdurige
uitkeringsgerechtigden. Deze discussie werd in december gevolgd door een stadsgesprek over
armoede. De daar aangegeven ideeën worden in 1997 verder meegenomen bij de uit te werken
maatregelen. Daarnaast zijn in 1996 diverse maatregelen binnen de bijzondere bijstand
geëvalueerd en vervolgens verruimd: drempelbedragen zijn (met terugwerkende kracht)
verruimd, de kortingsregeling is verruimd, de publiciteit is sterk verbeterd.
Wet Voorzieningen Gehandicapten
In 1996 is het beleid inzake de Wet Voorzieningen
Gehandicapten (WVG) op diverse punten bijgesteld. Zo zijn ook hier de eigen bijdragen, met
uitzondering van de cliënten met hogere inkomens, met terugwerkende kracht grotendeels
afgeschaft en voor duurdere voorzieningen bijgesteld. Uit een evaluatie van het
collectieve vervoer in het kader van de WVG is gebleken dat de Belmobiel met een ruime
acht goed gewaardeerd wordt. Gedurende 1996 steeg maandelijks het aantal ritten tot circa
7.000 ritten per maand. Dit vervoer stimuleert mensen met een handicap niet thuis te
blijven. Tevens bleek dat er een duidelijke behoefte is aan regionale vervoers
mogelijkheid. Dit betekent afstemming met omliggende gemeenten.
Budgetwinkel
In 1996 zijn er organisatorische en administratieve
aanpassingen binnen de Budgetwinkel doorgevoerd, waardoor de wachtlijsten, waarmee de
budgetwinkel jarenlang werd geconfronteerd, weggewerkt konden worden. Tevens zijn
gesprekken gestart met het energiebedrijf en de woningcoporaties om te komen tot één
centraal punt voor schuldhulpverlening. De gesprekken zullen naar verwachting in 1997
worden afgerond.
Werkgelegenheid
Naast de reguliere werkgelegenheidsinstrumenten als de Banenpool en het Jeugdwerkplan zijn in 1996 verschillende aanvullende instrumenten ingevoerd. Voor het jaar 1996 kreeg Delft 63 zogenaamde Melkert-1-functies (werken met loon) toegewezen waarvan 90% is ingevuld. In maart is de Dienstenwinkel van start gegaan. Bij deze Dienstenwinkel, die kleine huishoudelijke opdrachten uitvoert voor voornamelijk particulieren, zijn momenteel 15 werknemers in dienst. De voor 1996 geplande omzet is gemakkelijk gerealiseerd.
Minder goed liep de Instroomservice 'Delft Werkt', die
samen met uitzendbureau's zoekt naar werkervaringsplaatsen voor langdurig werklozen. In
1996 zijn 10 van de geplande 50 plaatsingen gerealiseerd. Voor mensen die zeer ver van de
arbeidsmarkt staan wordt via het project Sociale Activering zinvol werk gezocht, met name
in de sfeer van het vrijwilligerswerk. Aan het eind van 1996 had dit project 30 cliënten
in beheer.
Door de doorstroom van werknemers naar de Melkert-1-functies waren in 1996 minder werknemers dan gepland in dienst van de Banenpool (101 ipv. 125). De instroom in het Jeugdwerkplan is echter groter dan gepland (101 -eind 1996 ten opzichte van 84- begin 1996).
De in samenwerking met het Regionaal Arbeidsbureau
vormgegeven Trajectbemiddeling Werkplan heeft in 1996 de geplande 675 plaatsingen van
werkzoekenden in reguliere arbeidsplaatsen dan wel werkervaringsplaatsen kunnen
realiseren.
Zorg, ook voor mensen buiten Delft
In maart 1996 zijn 100-liter containers uit de wijk Tanthof
omgeruild voor mini-containers. De nog bruikbare grote containers gaan in het kader van
het project "Dutch Cities for Tuzla", naar Tuzla. In 1996 zijn daar al twee
kraakwagens en 100 containers naar toe gegaan. In 1997 volgen er nog 300 en een
kolkenzuiger.
SAMENWERKING IN- EN EXTERN
Duidelijk is dat het culturele leven van Delft zeer
centraal stond in 1996. Maar ook samenwerking met partners in de stad, zoals bijvoorbeeld
de middenstand en de horeca, werd aangescherpt. Hiermee is in het jaar 1996 een begin
gemaakt en Delft wil dit continueren in de toekomst.
Samenwerken aan de stad
Zo is met financiële hulp van de Mondriaanstichting en met
inzet van veel vrijwilligers hard gewerkt aan de revisie van de collectie van het
volkenkundig museum Nusantara en aan de verbeterde inrichting van het gebouw.
Automatisering gekoppeld
Het ontwikkelen van koppelstructuren binnen de gemeente
Delft heeft al verschillende vruchten af geworpen. De Basisregistratie Vastgoed samen met
de koppelstructuur zal uiteindelijk leiden tot een (centraal) vastgoed-loket voor de
Delftste burger. Ook de invoering van de wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) heeft de
afdelingen Landmeten, Belastingen en Bouwen & Wonen aan elkaar gekoppeld. Maar ook
extern worden de bestanden gekoppeld met een aantal marktpartijen. Onderzoek heeft de
efficiencyverbetering duidelijk aangetoond.
Haaglanden geüniformeerd
Per 1 juli 1996 werd de Huisvestingsverordening Stadsgewest
Haaglanden van kracht. Vanaf die datum gelden voor heel Haaglanden, met uitzondering van
het Westland, dezelfde regels voor de verdeling van woonruimten. De criteria voor het
verdelen van urgenties zijn nu in heel Haaglanden dezelfde geworden. In 1996 zijn er door
de gemeenten intensieve gesprekken gevoerd om te komen tot een regionaal
volkhuisvestingsbeleid. In november leidde dit tot een gezamenlijk rapport van de 16
gemeenten en de binnen Haaglanden opererende woningcoporaties. Dit rapport leidt naar
verwachting tot een gezamenlijk beleidsplan voor geheel Haaglanden. Haaglanden loopt
namelijk voorop met dit regionaal akkoord in de volkshuisvesting.
Tramlijn Rijswijk
De gemeente Delft heeft met het doortrekken van tramlijn 1 naar de wijk Tanthof veel ervaring opgedaan met het realiseren van zulke grote infrastructurele projecten. Mede daardoor is Delft door het stadsgewest Haaglanden gevraagd om een deel van HTM-lijn 17 in Rijswijk te ontwerpen.
VERBETERING KWALITEIT VAN DE STAD
Met de realisatie van de Hoornse Hof is de laatste grote bouwlokatie in Delft gereed. Daarom concentreert de gemeente zich op de kwaliteit van de stad.
Belangrijk daarbij is dat het beleid van de gemeente wordt
gecommuniceerd en nageleefd. De afgelopen jaren is de nodige aandacht besteed aan de
handhaving van de vastgestelde gemeentelijke regels voor de openbare ruimte. Het
handhavingsbeleid bleek effectief.
Leefbaarheid binnenstad
Om de leefbaarheid van de binnenstad te vergroten,
stimuleert de gemeente sinds 1995 ondernemers om gesloten rolluiken te laten vervangen
door meer open exemplaren. Dit houdt de winkelstraten na sluitingstijd gezelliger. Om het
voor ondernemers aantrekkelijk te maken om over te stappen op open rolluiken neemt de
gemeente een deel van de kosten voor haar rekening. Inmiddels hebben 16 bedrijven gebruik
gemaakt van deze subsidieregeling, terwijl de gesprekken met een aantal andere ondernemers
nog lopen.
Uit het rapport "Afvalverwijdering Binnenstad
Delft" komt naar voren dat ondergrondse afvalinzamelingssystemen een goede oplossing
zijn voor de gescheiden inzameling in de binnenstad en probleemsituaties in andere wijken.
Voorbereidingen voor proefopstellingen vonden in 1996 plaats. Feitelijke plaatsing gebeurt
in de eerste maanden van 1997.
De leefbaarheid wordt sterk verbeterd door een duidelijk
handhavingsbeleid. Op het gebied van uitstallingen zijn de beschikbare uren voor controle
uitgebreid. Dit heeft er toe geleid dat veel bedrijven zijn aangesproken, waarna het
aantal uitstalling op straat sterk is verminderd en voor de overigen vergunningen zijn
aangevraagd. Resultaat 1996: een beter opgeruimde stad en meer dan een verdubbeling van
aanvragen.
Detailhandelsnota
In 1996 is de Detailhandelsnota ingebracht, waarin een aantal speerpunten is opgenomen voor het toekomstige beleid. In overleg met de winkeliersvereniging wordt de nota uitgewerkt. In het licht van de Kwaliteitsverbetering Binnenstad en de ontwikkelingen in Zuidpoort/de Veste is het subsidiegebied uitgebreid naar 'In de Stede'. Het winkelgebied 'In de Stede' is de schakel tussen het winkelgebied in de oude kern en het jongere 'Zuidpoort/de Veste' winkelcentrum.
Het winkelcentrum "Van Foreestweg" wordt in
samenwerking met de winkeliers opgeknapt, het winkelcentrum heeft meer aanloop door de
aldaar nieuw gebouwde woonwijk.
Kwaliteit wegen
Door een extra impuls van 1,5 miljoen gulden is de
kwaliteit van wegen en fietspaden verbeterd. Er is achterstallig onderhoud aan zowel
asfaltverharding als elementverharding weggewerkt.
Opknapbeurt Jaffa
Door veroudering, slijtage en achterstallig onderhoud kon
begraafplaats Jaffa geen optimale faciliteiten meer bieden. Daarom is een grote
"opknapbeurt" uitgevoerd. De beplanting en paden zijn gerenoveerd. Naast enkele
kleine bouwkundige aanpassingen is ook de aula uitgebreid, waardoor deze nu voldoet aan de
eisen van de moderne tijd. Ook de asbestplaten die op graven aanwezig waren zijn
verwijderd.
Nieuwbouw
Eind 1996 heeft de gemeente een eerste aanzet voor de ontwikkelingsvisie 1997 gepresenteerd. In deze nota gaat het over de ruimtelijke ontwikkeling van Delft voor de komende jaren. In de discussie van de raadscommissie Wonen kwam de volgende combinatie naar voren; een samenstelling van het compacte-stadsmodel en het netwerkmodel met elementen uit het corridormodel .
Het netwerkmodel gaat ervan uit dat de nieuwbouw zoveel
mogelijk langs de assen van het openbaarvervoer wordt geplaatst. Het compacte-stadsmodel
gaat uit van verdichting van de stad waarbij het woon- werkverkeer een fietsafstand is. En
het corridormodel gaat er vanuit dat de bedrijfsterreinen in de oksels van wegen liggen.
Het aantal verleende vergunningen op grond van de Algemene
Plaatselijke Verordening (APV) was in 1996 tweemaal zo hoog als in 1995. In totaal werden
er 478 vergunningen verleend. Het aantal grotere bouwprojecten neemt af. Als gevolg
hiervan werden bijna 300 bouwvergunningen minder afgegeven dan de geplande 750. Het aantal
gebouwde gesubsidieerde woningen was 138 en het aantal ongesubsidieerde woningen 199.
Het park Hof van Delft is in het verslagjaar afgerond.
Hetzelfde geldt voor de Hoornse Hof. Van het Doelengebied werden het Poortgebouw en de
Doelentuin afgerond. Op de bouwlocatie Hooikade-Zuideinde werden in 1996 139 woningen
opgeleverd. Ook op het ZHC-terrein werden woningen opgeleverd.
Monumenten beschermen
Delft wil haar rijke bezit aan monumenten en cultuurgoed
goed in stand houden. Bijvoorbeeld door subsidie te verlenen aan particulieren die een
monumentaal pand willen restaureren. Een belangrijk stap daarbij is de
samenwerkingsovereenkomst die op 19 maart is gesloten met het Nationaal Restauratiefonds
(NRF). Één van de kernpunten uit de overeenkomst is de totaal-financiering, waarbij een
subsidie die door de gemeente wordt verleend optimaal wordt gecombineerd met de
verschillende financieringsproducten van het NRF.
Het aantal verleende wijzigingsvergunningen voor monumenten was veel hoger dan geraamd. Er zijn in totaal 51 vergunningen afgegeven. Door het succes van het monumentenbeleid (goede op maat gerichte voorlichting) in combinatie met de lage rentestand, was het al in mei uitgeput.
Er is ook verder gegaan met het aanwijzen van gebouwen die
als monument moeten worden aangemerkt en beschermd. In 1996 zijn 165 panden aangewezen.
Dat is 15 meer dan geraamd.
ZORG VOOR DE TOEKOMST
Naast kwaliteit is ook het milieu een zorg voor de toekomst. Delft neemt haar verantwoordelijkheid hierin.
Delft heeft een convenant afgesloten met Horeca Nederland,
afdeling Delft/Oostland over de gescheiden inzameling van bedrijfsafval. Dit gaf Delft een
nominatie voor de nationale Bedrijfs Interne Milieuzorg, BIM-prijs, van 1996.
De gemeente heeft zich in 1996 ook aangemeld om deel te
nemen aan het project Stad & Milieu. Met dit project beoogt het rijk aan gemeenten
meer mogelijkheden te geven om ten aanzien van milieu-eisen een integrale afweging op
lokaal niveau te maken. Door de Stad & Milieu-benadering is het mogelijk voor complexe
problemen een oplossingsrichting te zoeken, die in het milieuveld leidt tot de meest
gunstige oplossing voor het gebied als geheel.
Spoortunnel
Delft wil het spoorviaduct vervangen door een tunnel. De
overlast verdwijnt en met een tunnel in de buurt van het station komt er ruimte vrij voor
nieuwbouw, waaronder 1500 woningen. Evenals in voorgaande jaren is ook in 1996 al het
mogelijke gedaan om het standpunt van Delft onder de aandacht van beslissers te brengen.
Zo werd op 4 april de eerste Nederlandse petitie met ruim 500 E-mail steunbetuigingen via
Internet aan de minister aangeboden.
Voorbereiding nieuw Stationsplein afgerond
Veel energie is gestoken in de voorbereiding van de herinrichting van het Stationsplein.
Het huidige plein moet worden aangepast omdat het aantal
openbaarvervoergebruikers stijgt. Het nieuwe plein biedt meer ruimte aan reizigers en meer
stallingsmogelijkheden voor fietsen. De communicatie rondom dit project met de omwonenden
verliep in eerste instantie moeizaam als gevolg van tijdsdruk die stond op de
planvoorbereiding en de subsidieaanvraag bij het rijk. Inmiddels zijn de
inrichtingsplannen bijgesteld en acceptabel voor de omwonenden.
Lijnennet openbaar vervoer
Het is van het grootste belang dat het lokale openbaar
vervoer aansluit op de wensen van de gebruikers. Daarom is in een aantal sessies goed
geluisterd naar de openbaarvervoerwensen van Delftse burgers. Deze informatie is zoveel
mogelijk benut bij het actualiseren van het ov-lijnennet.
In 1996 is gewerkt aan het onderzoeken van de haalbaarheid
van een dynamisch reisinformatie-systeem voor het openbaar vervoer. Bedoeling is om de
elektronische informatie bij de haltes flink te verbeteren (wanneer komt welke bus,
vertragingen en dergelijke). Het haalbaarheidsonderzoek was positief. Inmiddels wordt
gewerkt aan het voorbereiden van een dergelijk systeem.
Voorbereiding nieuwe P-garages loopt
De gemeente had erop gerekend dat de Delftse ondernemers jaarlijks een bedrag van ¦ 400.000 zouden bijdragen in de kosten van de bouw van parkeergarages. De animo onder de ondernemers blijkt echter te gering. Dat betekent dat de gemeente circa vier miljoen minder te investeren heeft. Daar komt nog bij dat er weinig steun bestaat voor de bouw van de garage aan de Nieuwe Langendijk. Voor de gemeente waren dit redenen om de plannen voor het autoluw maken van de binnenstad aan te passen. Besloten is de parkeergarage aan de Nieuwe Langendijk te schrappen en om de parkeergarage aan de Phoenixstraat uit te breiden. De voorbereiding voor het realiseren van de parkeergarages is in volle gang. Van de Phoenixgarage is inmiddels een virtual reality-opstelling gemaakt, waardoor burgers niet alleen op papier maar ook met eigen ogen de plannen kunnen zien.
Ten slotte is ook ¦ 0,1 miljoen gulden beschikbaar om de
haalbaarheid van een parkeergarage onder de Markt of aan de oostzijde van de Schie te
onderzoeken.
Handboek Openbare Ruimte
Het handboek Openbare Ruimte werd in 1996 afgerond. Dit
handboek is genomineerd en opgenomen in het Jaarboek Landschap en Architectuur. In dit
Jaarboek zijn de meest opmerkelijke ontwikkelingen op het vlak van Landschap en
Architectuur vermeld.
Informatieverbetering
Het inhaken op nieuwe ontwikkelingen van de informatietechnologie biedt mogelijkheden de service aan burgers en bedrijven te verbeteren. Een van de eerste projecten is de opzet van een Raadsinformatiesysteem. Dat kan onder meer gestalte krijgen via het Nieuwkomersloket. Het Nieuwkomersloket is bestemd voor mensen die in de gemeente Delft willen gaan werken, studeren en/of wonen. De bedoeling is via een elektronisch loket relevante informatie via moderne kanalen voor deze groepen beschikbaar te stellen. De gemeente is met het project Nieuwkomers als pilot-gemeente uitgekozen voor het project Loket 2000 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Daarnaast wordt via moderne elektronische informatiekanalen
als Internet informatie over de gemeente aan het publiek doorgegeven.
Dat betekent allerminst dat informatie via de bestaande kanalen geen punt van aandacht is. Genoemd kan het zogenaamde Opzoomerproject worden waarbij de baliefunctie versterkt wordt.
Daarnaast is een evaluatie gehouden van de in 1995
opgerichte Stadskrant Delft. De ervaringen met de Stadskrant Delft zijn zeer positief.
Besloten is de kwaliteit van de Stadskrant Delft waar mogelijk is te verbeteren. Dat zal
in 1997 zijn beslag krijgen.
DELFT EEN MODERNE ORGANISATIE
Het is ook voor de gemeente een jaar geweest van herbezinning over haar positie en functie binnen het maatschappelijk krachtenveld. Gedachtenvorming vond plaats over de organisatorische structuur en vorm die de gemeente zich het beste aan kan meten om gestelde doelen te halen. De gemeente wil groeien naar een moderne organisatie die gericht is op de eisen en behoeften van haar omgeving. Half december is gekozen voor reorganisatie die uitgaat van herpositionering naar de '1-loket' gedachte en een helder inzicht in het politiek bestuur. Een vraaggerichte organisatie waarin het proces van denken naar doen versterkt wordt. En inspelen op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen die vooral op het gebied van de informatietechnologie gaande zijn. Het project Delft Kennisstad kan daarvoor een vliegwielfunctie vervullen. Van de oriëntatie op interne bedrijfsprocessen moet een slag gemaakt worden naar externe gerichtheid, van denken naar doen. Daarnaast is gewerkt aan de versterking van een eenduidig en herkenbaar gezicht van de gemeente naar buiten toe, de corporate identity. Een uniforme huisstijl en kleur bijvoorbeeld.
Maar Delft gaat ook de straat op door deelname aan
publiekstrekkende activiteiten als Delftdag.