Hoofdstuk 3 Investeringen
Eerder hebben wij er op gewezen dat in deze Kadernota een terughoudende lijn geldt. Terughoudend in die zin dat het zwaartepunt in de uitwerking van de financiële kaders ligt op het bestaande beleid. Die lijn is vanzelfsprekend ook van toepassing op de nieuwe categorie-1 investeringen (eenmalige uitbreidingsinvesteringen). Het gaat daarbij uitsluitend om investeringen waarvan wij van oordeel zijn dat deze als onvermijdelijk moeten worden beschouwd, dan wel dat deze noodzakelijk zijn omwille van de voortgang van lopende projecten.
De beschikbare investeringsruimte voor 1999 (f 0,4 miljoen structureel) heeft voor onze afweging als financieel kader gediend. Dat betekent dat wij in de totale investeringswensen die door de diensten zijn aangemeld een sterke schifting hebben moeten aanbrengen. Uiteindelijk heeft dit erin geresulteerd dat de budgettaire gevolgen van onze investeringsvoorstellen op het financiële beeld naar onze mening binnen acceptabele grenzen liggen. Ten opzichte van de investeringsruimte gaat het slechts om een verhoging vanaf 2000 van ongeveer f 0,1 mln op jaarbasis. In het financiële beeld, dat in hoofdstuk 2 wordt toegelicht, is dit verwerkt.
Wij presenteren uw raad voor de periode na 1999 zoals gebruikelijk tevens een indicatief investeringsplan. Dat plan is ten opzichte van vorige keren concreter gemaakt en aangevuld met kostenramingen. Over de wijze waarop hiermee moet worden omgegaan geven wij in paragraaf 3.4 uitleg.
Het bestaande investeringsplan wordt op enkele punten gefaseerd. Het gaat hier om projecten waarvoor de kredieten nog niet zijn aangevraagd.De financiële ruimte die dat oplevert is betrokken bij de dekking van de categorie-1 investeringen. Tenslotte worden de mutaties in categorie -2 (onderhoudsinvesteringen) en -3 (bedrijfsmiddelen) toegelicht in paragraaf 3.5.
3.2 Nieuwe investeringen
Een volledig overzicht van de nieuwe rendabele en niet-rendabele investeringen, voorzien van afschrijvingstermijnen en jaarlijkse kapitaallasten (voorzover van toepassing), vindt u in bijlage 2. In de volgende bijlage 3 staat het totale geactualiseerde investeringsplan 1998-2000. Daarin lichten wij alle posten toe, dus ook de reeds in vorige jaren toegekende investeringen.
Voor de volledigheid geven wij in tabel 3.1 een overzicht van de nieuwe investeringen, voorzover deze niet rendabel zijn.
Tabel 3.1: Nieuwe investeringen (exclusief rendabele investeringen)
bedragen x f 1.000
Investeringen |
1998 |
1999 |
2000 |
Bestuursdienst 1. Hal bestuurskantoor Beheer en Milieu 2. Verbetering kwaliteit wegen Stadsontwikkeling 3. Voorbereidingskosten kwaliteitsverbetering binnenstad II 4. Autoluw maken deel Noordelijke binnenstad
9. Verkeers- en vervoersplan Welzijn Onderwijs Cultuur
Reserve Alg. Econ. Structuur) |
100
1.750
400 25 1.500 |
800
300 250 265 600 300 600
600 p.m. 25 |
150
|
Totaal nieuwe investeringen |
3.775 |
3.740 |
150 |
* Raming excl. bijdrage 200 Kynologenclub (afhankelijk van locatiekeuze)
3.3 Beschikbare investeringsruimte
In de concernbegroting 1998-2001 is de volgende stelpost voor nieuwe investeringen opgenomen, aangevuld met het bedrag voor 2002:
1999: f 0,4 mln
2000: f 0,8 mln
2001: f 1,2 mln
2002 f 1,6 mln
Daarnaast wordt een aantal bestaande plannen gefaseerd. Een overzicht vindt u in bijlage 1. In het algemeen betreft de fasering het doorschuiven van de investering met één jaar. Uitzondering hierop vormen de geplande investeringen voor voorzieningen voor het openbaar vervoer (busverkeer). Deze zijn vervallen en samengenomen met de investeringen behorend tot het verkeers- en vervoersplan (zie tabel 3.1). De totale dekkingsruimte voor deze investeringsronde is weergegeven in tabel 3.2.
Tabel 3.2: Investeringsruimte nieuwe investeringen categorie 1
Investeringsruimte |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Fasering bestaande plannen Investeringsschijf 1999 |
83 |
81 400 |
81 400 |
78 400 |
79 400 |
Totaal |
83 |
481 |
481 |
478 |
479 |
Een uitwerking van de financiële lasten van de nieuwe investeringen staat vermeld in bijlage 2. De confrontatie van deze lasten met de financiële ruimte levert - met uitzondering van 1999 - beperkte nadelen op (zie tabel 3.3). Het saldo is verwerkt in het financiële beeld in hoofdstuk 2.
Tabel 3.3: Investeringsruimte versus lasten
nieuwe investeringen (exclusief
rendabele)
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
|
Totaal beschikbare ruimte Kapitaallasten nieuwe investeringen |
83 145 |
481 440 |
481 595 |
478 589 |
479 574 |
Saldo |
-62 |
41 |
-114 |
-111 |
-95 |
Het indicatieve investeringsplan geldt voor de periode na het jaar 1999. Deels kan het indicatieve plan gezien worden als een wensenlijstje. Deels gaat het echter om investeringen waarvan direct al vaststaat dat deze (bijvoorbeeld op grond van reeds genomen besluiten) logischerwijze terugkomen in de zogenaamde "harde" planning. De bestaande systematiek is dat het indicatieve plan in het volgende jaar mede als referentiekader dient voor de afweging welke investeringen in aanmerking komen voor uitvoering in het eerstvolgende begrotingsjaar, de "harde" planning.
Ten opzichte van vorige keren is het indicatieve plan concreter gemaakt. Ter nadere oriëntatie zijn - onder het voorbehoud dat afwijkingen later niet uitgesloten zijn - de globale kostenramingen toegevoegd. Wij stellen ons voor dat het indicatieve plan in deze vorm in de nieuwe collegeperiode een leidraad kan zijn voor de bepaling van de "vrije" investeringsruimte welke voor de komende periode jaarlijks moet worden aangehouden.
Het indicatieve investeringsplan 2000-2002 is weergegeven in tabel 3.4.
Tabel 3.4: Indicatief investeringsplan 2000-2002
Omschrijving | Kostenraming | |
SO | Kwaliteitsverbetering binnenstad II | 2,1 mln* |
SO | Renovatie openbaar groen | 1,325 mln |
SO | Uitvoering verkeers- en vervoersplan | 9,26 mln + pm |
SO | Station Zuid | 5 à 6 mln |
SO | Park&ride Carpooling | pm |
SO | Tramlijn naar TU | 5% van 83 mln tlv gemeente(n) |
SO | Ruimte voor natuur | pm |
SO | Crematorium Iepenhof | pm |
SO | Tweede ontsluiting Schieoevers-Zuid | 12 tot 30 mln (50% rend) |
SO | Ontwikkeling B-1 lokatie | 2,5 à 4,5 mln |
SO | Doorstroming Gist Brocades | 15 mln (rendabel) |
SO | Ontsluiting TU-wijk | pm |
B&M | Onderhoud wegen | 1,7 mln |
B&M | Huisvesting brandweer | 10 mln |
B&M | Gemeentebrede huisvesting | 60 à 80 mln |
B&M | Overlaadstation | 15 mln (rendabel) |
WOC | Sportaccommodaties, herstructurering | 6 à 9 mln |
WOC | Bibliotheek | 10 à 19 mln |
WOC | Kunstwerken in de openbare ruimte | 0,5 mln** |
WOC | Huisvesting archief | 10 mln |
WOC | Zwembad Kerkpolder (dak) | 0,4 mln |
WOC | Delftse Hout | pm |
* Excl. 900.000 binnentuin Phoenixgarage welke t.l.v. de MRSV komt. ** Excl. 45.000 per jaar ophoging tot een niveau van 90.000. |
De investeringsruimte welke in het financiële beeld nog als vrij beschikbaar is gereserveerd is weergegeven in tabel 3.5.
Tabel 3.5: Beschikbare investeringsruimte
2000 |
2001 |
2002 |
||
Reservering 2000 Reservering 2001 Reservering 2002 |
400 |
400 400 |
400 400 400 |
|
Totaal |
400 |
800 |
1.200 |
In tabel 3.6 worden de nieuwe investeringen in categorie 2 (onderhoudsinvesteringen) en categorie 3 (bedrijfsmiddelen) weergegeven. Twee van deze investeringen, te weten de aanschaf van nieuwe printers voor de Bestuursdienst en de opvolging van IMIS, zijn rendabel. In bijlage 4 staat een uitgebreid overzicht van de investeringen categorie 2 en 3, inclusief kapitaallasten en een toelichting per investering.
Tabel 3.6: Nieuwe investeringen Categorie 2 en 3.
Investeringsbedragen |
||||
INVESTERING |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
BD |
||||
Opvolging IMIS |
2000 (rend.) |
|||
Automatisering (printers) |
60 (rend.) |
|||
B&M |
||||
Update basisvoorz. Vastgoed |
100 |
|||
WOC |
||||
Zwembad Kerkpolder |
230 |
520 |
||
DMZ |
||||
Automatisering & informatisering |
846 |
100 |
|
300 |
Totaal |
3.136 |
620 |
0 |
400 |
In tabel 3.6 zijn niet opgenomen de WOZ-investeringen met betrekking tot de hertaxaties en de afhandeling van waardebezwaren. In 1999 en 2000 vinden ingevolge de WOZ hertaxaties plaats met betrekking tot de totale onroerend-goed waarde. Hieraan zijn voor de gemeente aanzienlijke financiële consequenties verbonden. Momenteel is een plan van aanpak in voorbereiding, waarin een voorstel aangaande de financiële consequenties zal worden uitgewerkt. Op basis van dit plan van aanpak zal nadere besluitvorming plaatsvinden.