Hoofdstuk 4 Mee- en tegenvallers bestaand beleid
Twee keer per jaar nemen wij het bestaande beleid integraal door, namelijk bij de Kadernota en de begroting. In dit hoofdstuk geven wij een toelichting op de door het college noodzakelijk geachte wijzigingen van de in de begroting 1998-2001 opgenomen budgetten. Tabel 4.1 geeft een totaaloverzicht. De mee- en tegenvallers zijn op subfunctie-niveau weergegeven. Dit vereenvoudigt straks de vergelijking met de Concernbegroting 1999-2002, die immers per definitie gerangschikt is naar subfuncties.
Toelichting mee- en tegenvallers bestaand beleid
002.1 Splitsing kamer II van de CBB
De werkbelasting van Kamer II van de Commissie voor Beroeps- en Bezwaarschriften - die de zaken van de DMZ behandelt - is te hoog. In de Commissie Middelen vindt nog gedachtenvorming plaats over de mogelijke oplossingsrichtingen. In verband hiermede hebben wij dit onderwerp in het financiële beeld voorlopig pro memorie geraamd.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Kamer II van de CBB | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
002.2 Gemeentebrede standaard ICT/Oracle
De gemeente moet voor de Oracle-licentie - waarvan alle diensten gebruik maken - een hogere prijs gaan betalen onder invloed van het raamcontract dat de VNG vorig jaar met ORACLE sloot. De verhoging van de kosten van de Oracle-licentie vloeit in wezen voort uit ongunstige marktverhoudingen. Als zodanig moet deze tegenvaller worden beschouwd als exogeen en onbeïnvloedbaar. In de huidige raming is met de hogere kosten geen rekening gehouden. Binnenkort zal in een nota worden ingegaan op de beleidsmatige consequenties en keuzes.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Gemeentebrede automatisering | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-36 | -77 | -77 | -77 | -77 |
002.5 Communicatie i.v.m. verkiezingen
Bij de raadsbehandeling van de begroting 1998-2001 heeft uw raad de wens naar voren gebracht om bij de komende gemeenteraadsverkiezingen meer communicatie naar de burger toe te verzorgen en hiervoor de financiële middelen vrij te maken. De afspraak is toen gemaakt dat het college met een voorstel komt. Om aan de verlangens tegemoet te komen is, met inachtneming van de beperkte financiële mogelijkheden, voorshands een budget van
60.000 ingezet.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Communicatie i.v.m. verkiezingen |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
-60 |
110.0 Project Veilige School
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft een subsidie-aanvraag voor het project Veilige School niet gehonoreerd. In de project-opzet was wel met het subsidiebedrag rekening gehouden. Nu ontstaat een gat van 50.000.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Project veilige school | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-50 | -50 | -50 |
120.1 Zorgnormen Brandweer
In de nota "Stand van zaken zorgnormen brandweer Delft" zijn oplossingsrichtingen aangegeven inzake samenwerking met Gist-brocades, TU-Delft en TNO-Zuidpolder. Uitgangspunt daarbij was het realiseren van het noodzakelijke zorgniveau. Inmiddels zijn de besprekingen zo ver gevorderd, dat door middel van samenwerking met genoemde bedrijven de beoogde zorgnormen te realiseren zijn. Deze oplossing betekent wel dat de gemeente extra geld beschikbaar moet stellen. Dat is echter aanzienlijk minder dan zonder samenwerking het geval zou zijn.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Zorgnormen Brandweer | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-90 | -260 | -235 | -220 | -220 |
210.1 Kwaliteitsverbetering wegen
Onlangs is de evaluatienota "Prioriteitsstelling bestratingen periode 1993 tot en met 1997" gepresenteerd. Daarbij is in principe gekozen voor de variant 7.0. Als uitvloeisel daarvan is voor 1999 gekozen voor een investeringsbedrag van 800.000. De daarbij behorende verhoging van het onderhoudsbudget dient meegenomen te worden in de budgetten voor de komende jaren.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Kwaliteitsverbetering wegen | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-20 | -40 | -40 | -40 |
211.0 Onderhoud Dynamisch reisinformatiesysteem Stationsplein
Bij de herinrichting van het Stationsplein wordt een dynamisch reisinformatiesysteem geïnstalleerd. Hiervoor is door de raad een krediet gevoteerd. Voor het onderhoud van dit systeem is vanaf 1999 een jaarlijks budget benodigd van 37.000.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Onderhoud Dynamisch reisinformatiesysteem Stationsplein | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-37 | -37 | -37 | -37 |
211.0 Onderhoud wijkplattegronden
Ten behoeve van het onderhoud van de bewegwijzering (o.a. wijkplattegronden) is een structureel budget benodigd van 15.000. Omdat voor het wegwerken van achterstallig onderhoud voor 1998 al 250.000 beschikbaar is, wordt dit structurele budget vanaf 1999 beschikbaar gesteld.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Onderhoud wijkplattegronden | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-15 | -15 | -15 | -15 |
211.3 Lobby Spoortunnel
Ten behoeve van de lobby voor vertunneling van het spoor is voor 1998 100.000. beschikbaar gesteld voor het Haags Adviesbureau voor Public Affairs.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Spoortunnel (lobby) | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-100 |
211.3 Studie Spoortunnel
Ten behoeve van opname van een Delftse Spoortunnel in de verkenningenfase-tabel respectievelijk planfase-tabel van de MIT, is studie nodig om de diverse aspecten die samenhangen met de aanleg van een tunnel in kaart te brengen.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Spoortunnel (studie) | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
- bruto kosten studie | -70 | -70 | -70 | ||
- bijdragen studie | +35 | +35 | +35 | ||
Totaal | -35 | -35 | -35 |
480.9 Leerlingenvervoer
Ondanks de aanpassing van de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer en het overleg met andere gemeenten inzake gecombineerd vervoer is het niet gelukt in 1997 het vervoer binnen de beschikbare middelen uit te voeren. In 1997 is sprake van een overschrijdingsbedrag van ongeveer 60.000. Voornaamste veroorzaker hiervan is het toenemend vervoer van leerlingen naar bestemmingen buiten Delft. Dit tekort zal ook in 1998 optreden. De wetgever gaat de mogelijkheid openen om in principe aan alle ouders een bijdrage te vragen. Wellicht dat dit na 1998 enig soelaas biedt. Tot die tijd is een extra bedrag van 60.000 noodzakelijk.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Leerlingenvervoer | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-60 |
511.0 CAO-wijzigingen VAK
De partners bij de CAO Kunstzinnige Vorming hebben een verbindend CAO-akkoord gesloten dat de gemeente voor zijn kunstzinnige vormingsinstituten (in Delft de VAK) moet volgen. Dit akkoord behelst onder meer een nieuwe salarisstructuur. De kosten van de nieuwe salarisstructuur lopen per jaar op omdat het toekomstige rechten betreft. De nieuwe structuur zal de mobiliteit van de docenten niet bevorderen.
Door de korte termijn waarop dit moet worden ingevoerd en de hoge mate van complexiteit is het noodzakelijk om extern een gespecialiseerde salarisadministrateur aan te trekken voor invoering van de nieuwe CAO in de personeels- en salarisadministratie. De incidentele kosten hiervan bedragen 50.000.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
CAO-wijzigingen VAK | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-140 | -130 | -170 | -220 | -220 |
530.1 Bezuiniging sporthallen
De bezuiniging op de sporthallen zal in 1998 niet worden gerealiseerd. Voor 1998 levert dit een incidenteel nadeel op van 80.000.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Bezuiniging sporthallen | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-80 |
530.2 Exploitatie zwembad Kerkpolder
In het Concernbericht II 1997 heeft WOC
reeds de problemen ten aanzien van het zwembad Kerkpolder aangekondigd. Het nadelig saldo
op de exploitatie is, ondanks de genomen maatregelen, hoger dan de raming. Achteraf bezien
is te veel risico gelopen met de bedragen die opgenomen zijn in het kredietvoorstel voor
de verbouwing. Een grondige analyse van de zwembadexploitatie heeft geleerd dat het
nadelig saldo structureel van aard is. Gezien deze analyse stellen wij voor 1998 een
aanvullende bijdrage beschikbaar van
350.000. In 1998 zal een afweging plaats moeten vinden hoe om te gaan met het
totale budget dat beschikbaar is op basis van onderzoek voor de zwembaden.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Zwembad Kerkpolder | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-350 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
541.1 Vervanging archiefbeheersysteem
Het archiefbeheersysteem ABS dat de Archiefdienst vele jaren heeft gebruikt voor het beheer van de bijna vier kilometer archief moet vervangen worden. Op dit moment wordt een landelijke standaard ontwikkeld die in 1998 wordt opgeleverd. Voor aanschaf, implementatie en training van de medewerkers is eenmalig 50.000 nodig.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Vervanging Archiefbeheersysteem | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-50 |
560.0 Werkkleding buitendienstmedewerkers
Begin 1998 worden alle buitendienstmedewerkers van de sectie Aanleg, Onderhoud en Groen van een nieuw kledingpakket voorzien, dat voldoet aan de Europese en Rijksnormen, en bijdraagt aan de identiteit van de gemeentelijke organisatie. De aanschafkosten worden geraamd op circa 150.000, en kunnen niet uit het bestaande budget ( 50.000) worden betaald. Er is daarom incidenteel een bedrag van 100.000 nodig. De nieuwe kleding zal naar verwachting drie jaar meegaan. Het structurele budget van 50.000 wordt in 1999 en 2000 door de dienst gereserveerd, opdat in 2001 wederom voor een ieder nieuwe kleding kan worden gekocht.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Werkkleding buitendienstmedewerkers | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-100 |
560.2 Inkomsten kinderboerderijen Delftse Hout en Tanthof
De exploitatie van de twee Delftse kinderboerderijen baart zorg. In de Delftse Hout en in Tanthof zijn kinderboerderijen waarvan de exploitatie gekoppeld is aan waterspeeltuinen. Al jarenlang is er, ondanks investeringen in de kwaliteit van de voorziening, een structureel tekort op de inkomsten tot een bedrag van 50.000.
Delft is de enige gemeente in Nederland die
toegang heft voor een kinderboerderij. Dit is nog wel te verantwoorden omdat er een
combinatie is - ook uniek - met een waterspeeltuin. In 1997 is het idee uitgewerkt om het
tarief uitsluitend toe te passen op de waterspeeltuinen. Gebleken is dat dit met de
huidige wijze van beheer onverantwoord is. De beheerskosten zullen daardoor toenemen.
Daarnaast is er nog steeds geen garantie te geven op de goede waterkwaliteit: afhankelijk
van weersomstandigheden en bezoek is de kwaliteit wel of niet goed. Constant dreigt
tijdelijke of permanente sluiting door de Provincie. Over de exploitatie zal in 1998 een
notitie opgesteld worden waarin verschillende alternatieven onderzocht worden. In
afwachting van deze notitie stellen wij voor 1998 een bedrag beschikbaar van
50.000.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Kinderboerderijen | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-50 |
610.1 Automatisering en Informatisering DMZ
De verbetering van de automatisering en informatisering is onlosmakelijk verbonden met het herstructureren van werkprocessen binnen de sector uitkeringen. Op dit terrein moet een majeure inspanning geleverd worden. Zonder deze inspanning is een blijvende verbetering van de bedrijfsvoering onmogelijk. In 1998 moeten de volgende stappen gezet worden: verbetering van de huidige versie uitkeringssystemen; vervanging technische infrastructuur en overgang naar Windows; implementatie grafische versie uitkeringssystemen en uitvoering diverse kleinere automatiserings-projecten.
Voor het toekomstig goed functioneren van de dienst is het van essentieel belang, dat de aanschaf van hard- en software ook qua personele capaciteit goed wordt begeleid. Wij hebben daarom besloten om voor 1998 250.000 beschikbaar te stellen voor verbetering van het beheer. Voor de jaren daarna is ook extra personele capaciteit nodig, maar de hoogte van het benodigde budget kan beïnvloed worden door ontwikkelingen op het gebied van automatisering en informatisering binnen de gemeente. Afhankelijk daarvan zullen wij bij de begrotingsvoorbereiding 1999 - 2002 mogelijk met onderbouwde voorstellen komen voor aanvullend budget.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Automatisering & Informatisering |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
-250 |
610.1 Archivering cliëntdossiers
Binnen de dienst DMZ wordt op verschillende plaatsen in het gebouw met cliëntendossiers gewerkt. Hierdoor is het lastig de juiste verblijfplaats van dossiers te achterhalen. De leiding van het veranderproces is van mening, dat een strak geregistreerde centrale uitleen van dossiers noodzakelijk is. Om dit te kunnen realiseren, moeten er op één plaats in het gebouw drie nieuwe paternosterkasten worden aangeschaft. Vanwege het gewicht van de kasten is vloeraanpassing noodzakelijk.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Archivering dossiers |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
-120 |
610.9 Wet Boeten & Maatregelen DMZ
Per 1 juli 1997 is de wet Boeten & Maatregelen (wBM) ingevoerd. Hierdoor ontstaat extra werk door inlichtingenfraude en door onderzoek van de sociale recherche, waarbij fraude aan het licht komt. De volgende maatregelen zijn noodzakelijk:
uitbreiding van de formatie met 1 formatieplaats in verband met de structurele toename van de instroom; ( 90.000)
Uitbreiding werkzaamheden van het secretariaat in verband met de afhandeling van de bezwaarschriften; ( 40.000)
Verhoging van het budget voor juridische procedures in verband met de toename van het aantal ten gevolg van de wBM ; ( 15.000)
Verhoging van het budget juridische kosten ten gevolge van de toename van het aantal fraudebehandelingen. (30.000)
Daartegenover staat in de toekomst een opbrengst van de wBM. Hierbij gaan echter de kosten vóór de baten uit. Wij hebben daarom besloten de noodzakelijke budgetten alleen voor 1998 toe te kennen en de dienst te vragen een beleidsnotitie op te stellen over de kosten en baten van de wBM voor de komende jaren.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Wet Boeten & Maatregelen |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
-175 |
611.0 Afrekening omliggende gemeenten, Combiwerk
In de gemeentelijke begroting 1998 is bij Combiwerk 50.000 opgenomen inzake de bijdrage voor bij andere SW-organisaties geplaatste Delftenaren. De werkelijke kosten vallen aanzienlijk hoger uit. Dit met name vanuit de SW-organisaties Den Haag en Rijswijk. Tegen betreffende notas is protest aangetekend. Door Combiwerk wordt gewerkt aan een afwikkelingsvoorstel maar de verwachting is dat voor het afbouwen van de overschrijding een aantal jaren nodig is. Wij hebben besloten om voor 1998 en 1999 het budget te verhogen met resp. 100.000 en 75.000.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Combiwerk |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
-100 | -75 |
620.1 Vluchtelingenbeleid
Op het gebied van de gemeentelijke taken tot opvang en integratie van vreemdelingen uit het buitenland is geconstateerd dat er in Delft zich een groot aantal vluchtelingen vestigt waardoor de bestaande voorzieningen bijvoorbeeld in het onderwijs en het welzijnswerk tekort schieten. Er wordt nu integraal gepoogd het beeld van vragen, ontwikkelingen en verplichtingen en tevens de regelgevingen en financiën in beeld te brengen en beleid te ontwikkelen. Hiertoe is menskracht nodig om analyses en onderzoek te plegen ( 80.000). Daarnaast moet een goede vorm van coördinatie ontwikkeld worden ( 20.000). De inzet is voor het gemeentebrede beleid.
Het uitvoeren van analyses en onderzoek, inclusief de benodigde coördinatie voor 1998 past binnen de doelstelling van het Vluchtelingenfonds. Wij stellen incidenteel 100.000 uit dit fonds beschikbaar.
630.6 Jongerencentrum Het Luikie
Bij de jongerenaccommodatie Het Luikie was in 1997 een bijna onbeheersbare situatie ontstaan door grote werkdruk bij en onvoldoende begeleiding van de banenpoolers die de accommodatie beheren, en een toenemend drugsprobleem. Vervolgens zijn incidentele maatregelen genomen om de situatie op korte termijn in de greep te krijgen. Een structurele oplossing zal worden meegenomen in de nota Jongerenbeleid. In afwachting van deze nota stellen wij voor 1998 een bedrag beschikbaar van 120.000.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Het Luikie | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-120 |
630.6 Jongerenwerkers
Voor de uitbreiding van het aantal jongerenwerkers en de activiteiten voor jongeren stellen wij een bedrag beschikbaar van 325.000. Het ligt o.a. in de bedoeling om jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar die in (meervoudige) probleemsituaties verkeren of dreigen te geraken, door welke oorzaak dan ook, d.m.v. straatcontacten een nieuw perspectief te bieden.
De jongeren worden door Jongerenpreventiewerkers aangesproken op straat en naar het bestaande hulp- en dienstverleningscircuit toegeleid. Er wordt aangesloten op bestaande structuren en reeds genomen initiatieven; daar waar nodig wordt ondersteuning geboden aan activiteiten voor de doelgroep en/of individuele jongeren.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Jongerenwerkers | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-325 | -325 | -325 | -325 | -325 |
822.0 Wijziging regeling individuele huursubsidie
Met ingang van 1 juli 1997 heeft het rijk de individuele huursubsidieregeling ingrijpend gewijzigd. Deze wijzigingen hebben een uitbreiding van de werkzaamheden van de betreffende medewerkers tot gevolg, die niet binnen de beschikbare uren kan worden opgevangen. Op grond van deze exogene factor wordt 25.000 beschikbaar gesteld om de noodzakelijke uitbreiding te kunnen realiseren.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Wijziging regeling huursubsidie | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-25 | -25 | -25 | -25 | -25 |
911.0 Treasury
In hoofdstuk 2.4 zijn wij ingegaan op de ontwikkeling van de financierings- dan wel treasuryresultaten. Voor de komende planningsperiode resulteert de bijgestelde raming van de treasuryresultaten in tegenvallers. Debet hieraan is de ontwikkeling van het investeringsniveau, dat achterblijft bij de begroting. Onderzocht wordt of, en zo ja, op welke wijze de nadelige effecten voor het financieel meerjarenbeeld verzacht of opgeheven kunnen worden. Bij de voorbereiding van de meerjarenbegroting 1999-2001 zal hiermee rekening worden gehouden.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Treasury |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
p.m. |
-800 |
-671 |
-2.529 |
-2.014 |
911.0 Deelgebied Abtswoude
Als deelnemende gemeente in de reconstructiecommissie Midden-Delfland heeft Delft meegewerkt aan het reconstructieplan in het kader van het rijksbufferzonebeleid. Het laatstelijk vastgestelde deelplan Abtswoude betreft in het bijzonder "wegen van algemeen belang" in het gebied die in het kader van de reconstructie moeten worden aangelegd cq. opgeknapt. Naar alle waarschijnlijkheid vergt dit deelplan een forse investering van de gemeente Delft. In de komende maanden nemen wij de betreffende plannen in nadere beschouwing. Eventuele financiële consequenties zullen worden meegenomen in de begrotingsvoorbereiding. Vooralsnog worden de kapitaallasten p.m. opgenomen.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Deelgebied Abtswoude | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
920.0 Autonome groei OZB 2002
In de meerjarenraming van de opbrengst Onroerende Zaak Belasting wordt een volumegroei van 0,5% aangehouden. Deze lijn doortrekkend naar het jaar 2002 betekent dat in dat jaar ten opzichte van de huidige meerjarenbegroting een inkomstenstijging ontstaat van ongeveer 200.000 (0,5% van 38,3 mln).
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Autonome groei OZB |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
200 |
921.5 Rijksbezuinigingen 2002
In de huidige meerjarenbegroting is vanaf het tweede jaar een rijksbezuiniging van 1 mln opgenomen, jaarlijks oplopend met hetzelfde bedrag. De economische vooruitzichten op dit moment zijn echter onmiskenbaar verbeterd, terwijl daarnaast het financieringstekort van het rijk meer in overeenstemming is gebracht met de gestelde normen. Dit zal hopelijk ook gunstige gevolgen hebben voor eventueel nog op leggen rijkskortingen. Het blijft echter zinvol nog enige marge te hebben in de meerjarenbegroting. Daarbij komt dat in 1998 een nieuwe regering aantreedt, waarna volgens verwachting een nieuw bestuursakkoord tussen rijk en gemeenten wordt gesloten. De strekking hiervan valt nu nog niet te voorspellen. In afwachting hiervan is - de lijn doortrekkend uit het verleden - voor het nieuwe jaar 2002 de (uitgaaf-)stelpost op de gebruikelijke wijze verhoogd.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Rijksbezuinigingen |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
-1000 |
922.0 Stelpost onvoorzien
In de lopende meerjarenbegroting is een stelpost voor onvoorziene uitgaven opgenomen van 700.000. Voor 1998 ligt er inmiddels een pakket tegenvallers. Het is logisch om als dekking de stelpost onvoorzien in te zetten.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Stelpost onvoorzien |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
+700 |
922.1 Nominale ontwikkeling
Zie voor toelichting hoofdstuk 2, paragraaf Gemeentefonds en nominale ontwikkeling
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Norminale ontwikkeling |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
-1.200 |
922.9 Ingevulde bezuinigingen 2002 (onderwijs)
Voor het nieuwe planningsjaar 2002 is er nog één bezuiniging in het meerjarig bezuinigingsplan opgenomen, te weten het onderwijsbeleidsplan. Deze moet derhalve nog in het financiële beeld worden verwerkt.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Te realiseren bezuinigingen (onderwijs- beleidsplan) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
+500 |
922.9 Reservering nieuw beleid
De wenselijk geachte ruimte voor nieuw beleid vormt vanzelfsprekend onderdeel van de college-onderhandelingen die na de verkiezingen gevoerd worden. Vooruitlopend hierop is de tot nu gebruikelijke lijn doorgetrokken en voor 2002 0,5 mln toegevoegd aan de stelpost nieuw beleid (totale omvang dan 2,1 mln).
Omwille van de helderheid is de jaarlijkse ruimte voor nieuw beleid afgerond op bedragen van 0,5 mln. De reservering voor nieuw beleid bedraagt dan in 1999 0,5 mln, jaarlijks oplopend met 0,5 mln.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Reservering nieuw beleid |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
- nieuw beleid |
-500 |
||||
- afronding nieuw beleid |
-47 |
+108 |
+108 |
+108 |
|
Totaal |
-47 |
+108 |
+108 |
-392 |
Div. Kapitaallasten 2002
In het financiële beeld voor 2002 moeten nog worden verwerkt de mutaties in de kapitaallastensfeer. De aanname is dat de jaarlijkse vrijval in de kapitaallastensfeer 0,6 mln. bedraagt. Die ruimte is ook nodig om de geplande oplopende storting in het parkeerfonds met 0,2 miljoen te dekken alsmede de jaarlijkse toename in de investeringsruimte van 0,4 mln.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Kapitaallasten |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
- vrijval kapitaallasten |
+600 |
||||
- storting parkeerreserve |
-200 |
||||
- investeringsruimte 2002 |
-400 |
Div. Overhevelingsvoorstellen van 1997 naar 1998
Het beleid is om de overheveling van niet aangewende budgetten naar het volgend jaar nog slechts bij hoge uitzondering toe te staan. Er moet dan sprake zijn van onacceptabele werkachterstanden die binnen de normale taakuitvoering niet meer opgelost kunnen worden. De overheveling verloopt via de algemene reserve (voorheen saldireserve). Dat wil zeggen dat de begroting het ene jaar een overschot laat zien (dat wordt toegevoegd aan de algemene reserve) en het volgende jaar een tekort (dat wordt onttrokken aan de algemene reserve). Voor dat deel laat de begroting van het volgend jaar (in dit geval 1998) derhalve een verklaarbaar tekort zien. Omwille van de inzichtelijkheid in het financiële beeld van 1998 wordt het bedrag in deze Kadernota meegenomen. In totaliteit zijn de voorstellen voor
overheveling van 1997 naar 1998 voor een bedrag van 1.656.000 gehonoreerd, gespecificeerd als volgt:
bedragen x 1.000
Veranderplan DMZ 540
Verslavingszorg 26
Indicatiestelling 79
Milieu 48
Baggerstort 360
Brandweer 69
Culturele evenementen 10
Sporthal Kerkpolder 200
Stadspanel 155
Perscentrum 35
Evaluatie horecanota 19
Voorbereiding oud en nieuw 2000 15
Vorming en opleiding concern 100
Totaal 1.656
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Overhevelingsvoorstellen |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
-1.656 |
Div. Saldo investeringen categorie 2 + 3
De door de diensten ingediende claims in de categorie 2 en 3 investeringen worden toegelicht in het hoofdstuk investeringen. Per saldo leiden deze investeringen tot een hogere kapitaallast van rond de 0,3 mln per jaar, exclusief de claim voor een hoger WOZ-budget.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Saldo investeringen categorie 2 en 3 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
-150 |
-351 |
-386 |
-426 |
-355 |
Div. Personeelsbudget WOC
Het personeelsbudget van de dienst WOC, zoals geraamd in de meerjarenbegroting 1998, kent een tekort in de dekking van 250.000. Dit tekort is structureel van aard. De voornaamste oorzaak is de stijging van de incidentele looncomponent zoals is geanalyseerd in de jaarrekeningen over 1995 en 1996. Deze stijging van ca. 1% wordt slechts voor de helft gecompenseerd in de algemene uitkering en dus ook in het personeelsbudget van de dienst.
Na de opstelling van de begroting in de zomer van 1997 is de personeelsbegroting van WOC nogmaals doorgelicht. De conclusie van deze doorlichting is dat het tekort in feite
80.000 groter is. Voor het verkrijgen van een helder beeld van de problematiek bij WOC is een uitgebreidere doorlichting gewenst. In 1998 zal deze doorlichting plaatsvinden.
In afwachting hiervan stellen wij voor 1998 een aanvullend budget van 330.000 beschikbaar. Een eventuele wijziging van het personeelsbudget voor de jaren daarna dient betrokken te worden bij de begroting, in afwachting van de reorganisatieplannen.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Personeelsbudget | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-330 |
Div. Huisvesting WOC
De beleidsafdelingen en stafafdelingen van WOC zijn gehuisvest in het Meisjeshuis. Het pand is een monument en heeft daarom de nodige beperkingen wat betreft een praktische en efficiënte indeling van werkruimte. Al geruime tijd is het niet mogelijk om alle medewerkers een werkplek te geven in het Meisjeshuis. De dienst WOC moet daarom intern verbouwen (i.c. wandjes wegbreken op zolder). De kosten voor aanpassingen in het Meisjeshuis worden geraamd op 30.000.
Financiële consequenties:
(bedragen x 1.000)
Huisvesting | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
-30 |