Hoofdstuk 3 ACTIEPLAN
1999-2002 EN FINANCIËLE PLANNING3.1 Inleiding
In het actieplan 1999-2002 gaan wij nader in op onze
beleidsvoornemens, zoals verwoord in het collegeprogramma "Grensoverschrijdend".
Met het bestaand beleid als uitgangspunt geven wij eerst aan met welke financiële voor-
c.q. nadelen van bedoeld beleid wij rekening zullen moeten houden. Dit geldt ook voor de
bezuinigingen welke reeds bij de strategienota werden vastgelegd. Vervolgens gaan wij in
op de wijze waarop de bezuinigingstaakstelling welke wij op ons hebben genomen, zal worden
gerealiseerd. Daarna geven wij aan hoe wij de financiële ruimte voor nieuw beleid voor de
komende jaren denken in te vullen. Wij verwachten hierbij de hoofdpunten van ons
collegeprogramma herkenbaar te hebben gemaakt. Naast genoemde onderwerpen geven wij
eveneens inzicht in ons beleid op hoofdlijnen ten aanzien van investeringen,
stadsvernieuwing, grondexploitatie en sociale vernieuwing.
3.2 Nieuw beleid
In het nieuwe collegeprogramma
"Grensoverschrijdend" is de intentie uitgesproken om meer middelen uit te
trekken voor nieuw beleid. Daarom hebben wij jaarlijks 2 mln vrij gemaakt voor
nieuw beleid. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen structureel nieuw beleid,
jaarlijks 1 mln, en jaarlijks 1 mln voor incidentele activiteiten. De
toename van de middelen voor structureel nieuw beleid wordt gedekt via verhoging van de
bezuinigingstaakstelling. De ruimte voor incidenteel nieuw beleid hebben wij gekoppeld aan
de verwachte dividendopbrengst uit de nutssector. Wij doen thans voorstellen voor
aanwending van deze middelen.
In tabel 2.1 is reeds aangegeven wat de ruimte voor nieuw
beleid is voor de periode 1999-2002. Voor 1999 leggen wij meer voorstellen voor nieuw
beleid voor dan er ruimte is (totaal 0,547 mln). Hier tegenover staat voor 1999 een
bezuinigingstaakstelling die ook groter is dan gepland. (totaal 0,540 mln). Dit
bedrag dient ter dekking van het tekort.
Voor 2000-2002 is nog ruimte beschikbaar om nieuw beleid in
te vullen, oplopend tot 3,7 mln in 2002.
Structureel nieuw beleid
Voor structureel nieuw beleid hebben wij voor 1999 1,077 mln aan
voorstellen aangegeven. Dit bedrag is nodig om invulling te geven aan de prioriteiten van
het nieuwe collegeprogramma. Zo worden extra middelen ingezet voor het wijkgericht werken,
betere dienstverlening aan de burgers en aandacht voor de jeugd en jongeren in de stad.
Tevens blijft Delft Kennisstad de leidende strategie.
In de onderstaande tabel is een overzicht gegeven van de
voorstellen voor structureel nieuw beleid. In dit overzicht is alleen 1999 ingevuld en
meerjarig verwerkt. De besteding ten behoeve van structureel nieuw beleid vanaf 2000 zal
bij de kadernota 2000-2003 dan wel de begroting 2000-2003 worden aangegeven. Voor een
toelichting per post zie bijlage 2.
Tabel 3.1 : Structureel nieuw beleid x 1.000
|
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Budget-nieuw
beleid |
1.000 |
2.000 |
3.000 |
4.000 |
Delft kennisstad
- toekomst bureau DK |
150
|
200
|
200
|
200
|
Wijkaanpak
- management / coördinatie etc. |
300
|
300
|
300
|
300
|
Jongeren
- holding / jongerenhonk-beheer
- jongeren cultuur |
50
50
|
50
50
|
50
50
|
50
50
|
Acquisitie
- versterking account management |
50
|
50
|
50
|
50
|
Soc. Beleid en
zorg/alg. Maats. Werk
- alg. maats. Werk
- ouderenbeleid
- sociale activering
- indiceren aanleunwoningen |
50
50
100
27
|
50
50
100
27
|
50
50
100
27
|
50
50
100
27
|
Onderwijs
- leerplichtambtenaar
- schoolgericht maatschappelijk werk |
50 |
50
100 |
50
100 |
50
100 |
Verkeer & vervoer
- diversen VVP+(binnenstadtax/winkelspits) |
50
|
100
|
100
|
100
|
Milieu
- papaver |
50
|
50
|
50
|
50
|
Cultuur
- C-klein / C-groot |
100
|
150
|
150
|
150
|
Totaal |
1.077 |
1.327 |
1.327 |
1.327 |
Nog in te
vullen/tekort |
-77 |
673 |
1673 |
2673 |
Incidenteel nieuw beleid
Totaal willen wij in de periode 1999-2002 jaarlijks 1 mln besteden aan
incidenteel nieuw beleid. Uiteraard zal jaarlijks bezien worden of de verwachte opbrengst
toereikend is om het incidenteel nieuw beleid te kunnen dekken.
Incidenteel nieuw beleid wordt ingezet om bepaalde
activiteiten op te zetten of onderzoek te kunnen doen naar bepaalde ontwikkelingen. Voor
een toelichting per post zie bijlage 2.
Tabel 3.2 : Incidenteel nieuw beleid x 1.000
|
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Incidenteel budget |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
Bestuur en samenleving
- lobby herindeling |
75
|
50
|
|
|
Wijkaanpak
- mooi zo, goed zo |
60
|
|
|
|
Jeugd
- jongeren-participatie
- stimulering pop-podium
- onderzoek jongerenhuisvesting
/ keurmerk kamerverhuurders |
30
30
50 |
30
|
|
|
Sport & recreatie
- procesbegeleiding uitwerking sportvisie |
50
|
|
|
|
Sociaal beleid en zorg
- lokaal gezondheidsbeleid
- WVG
- integratiebeleid |
25
500
100
|
p.m.
|
p.m.
|
p.m.
|
Onderwijs
- bewegings-/zwemonderwijs |
110
|
|
|
|
Economie , werk en zorg
- invoeren Delft actief pas |
50
|
|
|
|
Milieu
- gemeentelijk waterplan |
50 |
50 |
|
|
Ruimtelijke ordening
- lobby spoortunnel
- investeringsvisie |
100
50
|
|
|
|
Cultuur
- archief verhuis klaar maken |
190
|
190
|
190
|
0
|
Totaal |
1.470 |
320 |
190 |
0 |
Saldo |
-470 |
680 |
810 |
1.000 |
3.3 Voor- en nadelen bestaand
beleid
Bij de kadernota en bij de begroting vindt besluitvorming
plaats over aanpassingen van de meerjarenbegroting bestaand beleid. De door ons
geaccepteerde voor- en nadelen bestaand beleid zijn in deze concernbegroting 1999-2002
verwerkt. In onderstaande tabel 3.3 vindt u hier een overzicht van:
Tabel 3.3 : Voor- en nadelen bestaand beleid x 1.000
Dienst |
nr |
Omschrijving |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CON |
1 |
001.2 |
Kosten
gemeentesecretaris |
100- |
215- |
- |
- |
- |
CON |
2 |
001.2 |
Burgemeesters en
wethouders |
200- |
309- |
309- |
309- |
282- |
CON |
3 |
001.5 |
Stadsgewest
Haaglanden |
- |
16- |
16- |
16- |
16- |
CON |
4 |
620.5 |
Indicatie sociale
werkvoorziening |
- |
123- |
123- |
123- |
123- |
CON |
5 |
910.0 |
Renteresultaat res.
en voorz. |
- |
1.670 |
1.670 |
1.670 |
1.670 |
CON |
6 |
910.8 |
Vervallen dotatie BWS |
144 |
147 |
147 |
147 |
147 |
CON |
7 |
910.8 |
Vervallen dotatie
Reiniging |
|
63 |
63 |
63 |
63 |
CON |
8 |
911.0 |
Financieringsexploitatie
algemeen |
- |
2.094 |
1.722 |
1.652- |
3.147- |
CON |
9 |
913.8 |
Beleggingen
nutsbedrijven |
25- |
25- |
25- |
25- |
25- |
CON |
10 |
913.8 |
Opbrengsten
deelnemingen |
- |
9- |
17- |
22- |
27- |
CON |
11 |
920.1 |
Hondenbelasting |
48- |
48- |
48- |
48- |
48- |
CON |
12 |
920.1 |
Toeristenbelasting |
- |
30- |
30- |
30- |
30- |
CON |
13 |
921.1 |
Doeluitkering sociale
vernieuwing |
93- |
93- |
93- |
93- |
93- |
CON |
14 |
921.5 |
Stelpost
Rijksbezuinigingen |
|
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
CON |
15 |
922.0 |
Stelpost onvoorzien |
- |
400- |
400- |
400- |
400- |
CON |
16 |
922.3 |
Stelpost
uitvoeringssfeer |
63- |
63- |
63- |
63- |
63- |
CON |
17 |
922.8 |
Stelpost
Investeringen cat. 1 |
|
|
182- |
177- |
172- |
CON |
18 |
922.9 |
Bezuinigingen |
1.475- |
600- |
100- |
100- |
100- |
CON |
19 |
div. |
Correctie nominale
ontw. |
- |
250- |
250- |
250- |
250- |
CON |
20 |
913.9 |
Lagere storting
Huisvesting |
1.000 |
|
|
|
|
Totaal
CONCERNPOSTEN |
860- |
2.793 |
2.946 |
428- |
1.896- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BD |
1 |
div. |
Exploitatie algemeen |
p.m |
p.m |
p.m |
p.m |
p.m |
BD |
2 |
002.1 |
CBO |
193- |
172- |
172- |
172- |
172- |
BD |
3 |
kstnpl. |
Consequenties OZB |
35- |
35- |
35- |
35- |
35- |
BD |
4 |
110.0 |
Uitbreiding OOV |
- |
- |
- |
- |
- |
BD |
5 |
003.0 |
Bezetting CBZ |
- |
- |
- |
- |
- |
BD |
6 |
002.1 |
RIS |
63- |
63- |
63- |
63- |
63- |
Totaal BD |
|
291- |
270- |
270- |
270- |
270- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WOC |
1 |
Div. |
Tekort p-kosten |
- |
330- |
- |
- |
- |
WOC |
1 |
Div. |
Huisvesting |
150- |
150- |
- |
- |
- |
WOC |
2 |
530.0 |
Kerkpolder |
- |
150- |
150- |
150- |
150- |
WOC |
3 |
510.0 |
Bezuiniging
bibliotheek |
- |
100- |
100- |
100- |
100- |
WOC |
4 |
630.6 |
Exploitatie Burgwal |
119- |
49- |
34- |
17- |
5- |
WOC |
5 |
480.9 |
Leerlingenvervoer |
- |
50- |
50- |
50- |
50- |
WOC |
6A |
630.6 |
Overige
probl.jongerenbeleid |
128- |
41- |
- |
- |
- |
WOC |
6B |
630.6 |
Overige
probl.jongerenbeleid |
|
23- |
|
|
|
WOC |
7 |
560.1 |
Midden-Delfland |
- |
81 |
25 |
5 |
69- |
WOC |
8 |
541.1 |
Digitale stamboom |
- |
25- |
25- |
25- |
25- |
WOC |
9 |
541.0 |
Musea |
4- |
4- |
4- |
4- |
4- |
WOC |
10 |
620.1 |
Meldpunt ouderen |
|
50- |
pm |
pm |
pm |
Totaal
WOC |
|
401- |
891- |
338- |
341- |
403- |
Dienst |
nr |
Omschrijving |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DMZ |
1 |
610.1 |
Personeel |
- |
- |
- |
- |
- |
DMZ |
2 |
610.1 |
Bijstandsuitkeringen |
120- |
240- |
240- |
240- |
240- |
DMZ |
3 |
610.8 |
Bijzondere Bijstand |
1.660- |
370- |
370- |
370- |
370- |
DMZ |
4 |
610.1 |
Onderhoudskosten IT |
- |
70- |
- |
- |
- |
DMZ |
5 |
610.1 |
Investeringen IT |
- |
265- |
- |
- |
- |
DMZ |
6 |
610.1 |
Wet boeten en
maatregelen |
- |
- |
- |
- |
- |
DMZ |
7 |
620.7 |
WVG |
- |
- |
- |
- |
- |
DMZ |
8 |
620.2 |
Budgetwinkel |
- |
- |
- |
- |
- |
DMZ |
9 |
611.2 |
Werkgelegenheid |
- |
17- |
17- |
17- |
17- |
DMZ |
10 |
Div. |
Regionaal Bureau
Arbeidsvoorz. |
- |
10- |
10- |
10- |
10- |
DMZ |
11 |
713.0 |
GGD |
|
150- |
150- |
150- |
150- |
Totaal DMZ |
|
1.780- |
1.122- |
787- |
787- |
787- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B&M |
1 |
Div. |
Delftse Hout |
|
25- |
25- |
25- |
25- |
B&M |
2 |
210.2 |
Gladheidsbestrijding |
65- |
65- |
65- |
65- |
65- |
B&M |
3 |
541.2 |
Onderhoud historische
gebouwen |
- |
100- |
- |
- |
- |
B&M |
4 |
721.0 |
Ontwikkeling
reiniging |
- |
- |
- |
- |
- |
B&M |
5 |
723.0 |
Afvalwaterbemonstering |
- |
20- |
20- |
20- |
20- |
B&M |
6 |
Div. |
Areaaluitbreiding |
- |
14- |
11 |
15 |
298- |
B&M |
7 |
120.1 |
Brandweer |
10- |
30- |
30- |
- |
- |
B&M |
8 |
120.1 |
Functioneel
leeftijdsontslag |
200- |
- |
- |
- |
- |
B&M |
9 |
120.4 |
Hulpverleningsregio
Haaglanden |
- |
26 |
19- |
22- |
25- |
B&M |
10 |
210.0 |
Onderhoud bruggen |
- |
- |
- |
- |
50- |
B&M |
11 |
541.2 |
Onderhoud historische
gebouwen |
- |
46- |
46- |
46- |
46- |
B&M |
12 |
723.0 |
Milieuverontreiniging
en geluidshinder |
- |
40- |
40- |
40- |
40- |
Totaal
B&M |
|
275- |
314- |
234- |
203- |
569- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SO |
1 |
211.0 |
Beleidsvoorbereiding
en uitvoering verkeer |
- |
- |
- |
40 |
40 |
SO |
2 |
211.1 |
Verkeersvoorziening |
- |
60 |
60 |
60 |
60 |
SO |
3A |
724.0 |
Lijkbezorging |
- |
100- |
200- |
200- |
200- |
SO |
3B |
822.0 |
BOWON |
- |
220 |
220 |
220 |
220 |
SO |
4 |
821.0 |
Stadsvernieuwing |
- |
- |
10- |
10- |
10- |
SO |
5 |
822.0 |
BOWON |
- |
- |
- |
- |
30 |
SO |
6 |
560.0 |
Delftse Hout |
- |
150- |
50- |
50- |
50- |
Totaal SO |
|
- |
30 |
20 |
60 |
90 |
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAAL |
|
|
3.607- |
226 |
1.337 |
1.969- |
3.835- |
Een toelichting per post treft u aan in bijlage1.
Een aantal van bovenstaande posten achten wij van zodanig
belang, dat wij ze hieronder afzonderlijk toelichten.
910.0 Renteresultaat reserves en voorzieningen
Het renteresultaat op reserves en voorzieningen levert vanaf 1999 een structureel
voordeel op van 1.670.000. Weliswaar is de omvang van de reserves en
voorzieningen voor 1999 ten opzichte van de vorige raming gedaald van 220 mln
tot 207 mln - onder meer is het nadelig saldo over 1997 ad 9,7 mln
afgeboekt - waardoor een nadeel ontstaat van 400.000, maar aan de andere kant
is de verwachte prijsstijging voor 1999 t.o.v. 1998 verlaagd van 3% naar 2%. Dat betekent
dat het voordelig verschil tussen omslagrente en prijscompensatie toeneemt met 1% ofwel
2.070.000.
911.0 Renteresultaat concern
Een nieuwe prognose is opgesteld van het te verwachten renteresultaat van het
concern. Daarin zijn uiteraard de meest actuele gegevens opgenomen van
marktrentepercentages, het meerjarig verloop van investeringen en de ontwikkeling van het
eigen vermogen. Dat heeft tot een ander beeld geleid van de renteresultaten. Al vaker is
opgemerkt dat verandering van een van deze factoren tot grote schommelingen in het
rentebeeld kunnen leiden. In totaliteit, dat wil zeggen over de gehele planperiode gezien,
ligt de renteuitkomst op ongeveer hetzelfde niveau. Voor 1999 betekent dat een voordeel
ten opzichte van de vorige berekening van 2 mln, voor 2002 levert dat een nadeel op
van 3 mln.
De drie belangrijkste factoren zijn:
- Het bedrijfsplan 1999-2002 van Grondzaken is verwerkt. Dat
geeft een lagere investeringsbehoefte aan en dientengevolge een hogere reserveomvang.
- De positieve ontwikkeling van de opbrengst van boetes van
vervroegde aflossing (deze doen zich met name in 1999 en 2000 voor en niet in de volgende
jaren)
- Het inspelen op de lagere financieringsbehoefte. In 1999 is
het effect hiervan het grootst.
Daarnaast spelen nog mee de lagere renteprognose van lang
geld. Overigens is het effect hiervan gering.
921.5 Stelpost rijksbezuinigingen
Voor 1999 kan de stelpost rijksbezuinigingen van 1 mln structureel worden
geschrapt. Daartegenover is ook de raming van het gemeentefonds met 1 mln
structureel verlaagd. Dat houdt verband met de behoedzaamheid-reserve welke binnen het
gemeentefonds is gevormd. Van het Delftse aandeel daarin van 3 mln is nu 1
mln verdisconteerd in de raming van de gemeentefondsuitkering terwijl in de vorige
meerjarenbegroting nog 2 mln werd meegenomen, een inkomstendaling derhalve van
1 mln. Per saldo werken beide maatregelen derhalve budgettair neutraal.
922.9 Bezuinigingen
De taakstelling reorganisatie 1998 van 1 mln wordt doorgeschoven naar 1999
en 2000 voor ieder 0,5 mln. Voor 1999 levert dat een incidenteel besparingsverlies
op van 0,5 mln. Daarnaast vervalt de bijdrage van CombiWerk in de bezuiniging van
het Inkoopservicebureau (ISB) van 0,1 mln omdat deze wordt meegenomen in de totale
taakstelling van CombiWerk welke onderdeel uitmaakt van het nieuwe bezuinigingsplan.
Diversen. Correctie nominale ontwikkelingen
Voor 1999 is uitgegaan van bepaalde stijgingen van lonen, prijzen en subsidies.
Het totale effect is in totaal geschat op een bedrag van 5,5 mln. Uiteindelijk
blijken de ramingen van deze posten, inclusief enkele correcties, een nadeel op te leveren
van 0,25 mln. In de meerjarenbegroting 1999-2002 is dan nog voor onvoorziene
uitgavenstijgingen vanaf 1999 een structurele stelpost van 0,5 mln
beschikbaar.
913.9 Lagere Storting Huisvesting
In afwijking van hetgeen in de begroting 1998 is opgenomen wordt er in dat jaar
1 mln minder gereserveerd voor de huisvesting van het gemeentelijke apparaat.
Diversen WOC. Tekort personeelsbudget en
huisvesting WOC
Het rapport "risicos en remedies" geeft een analyse van de
financiële knelpunten bij de dienst Welzijn, Onderwijs, Cultuur. Het traject wordt
vervolgd met een integraal plan van aanpak waarin de definitieve oplossing van de
knelpunten wordt uitgewerkt. Aan de hand van dat plan kan dan besloten worden over een
aanvullende structurele financiële bijdrage aan de dienst WOC bij de kadernota 2000-2003.
Voor twee financiële knelpunten wordt een incidentele bijdrage verstrekt. Het betreft het
tekort op het personeelsbudget ad 330.000 voor 1999 en de kosten van uitbreiding
van de huisvesting voor de medewerkers van WOC ad 150.000 (1998 en 1999).
530.0 Zwembad Kerkpolder
De exploitatie van zwembad Kerkpolder vertoont een tekort. In het rapport
"risico's en remedies" is een aantal maatregelen genoemd ter verbetering van het
exploitatieresultaat. Om het resterende exploitatietekort op te lossen wordt structureel
150.000 ten laste van de algemene middelen gebracht.
630.6 Jongerenbeleid Wippolder
Vanwege de ernstige verstoring van de openbare orde in januari 1998 is besloten
om met onmiddellijke ingang een noodaccommodatie voor jongeren neer te zetten in de
Wippolder. Voor de uitvoering zijn kosten gemaakt met betrekking tot de inrichting van de
tijdelijke voorziening en de personele bezetting. De noodvoorziening blijft staan tot het
moment dat nieuwbouw is gerealiseerd en ook voor de jongeren in de Wippolder een goed
activiteitenaanbod beschikbaar is. Op grond hiervan strekken de kosten zich uit over 1998
en 1999. Eind 1998 wordt door de stuurgroep Nieuwbouwaccommodaties een voorstel gedaan met
betrekking tot de structurele voortzetting na 1999. De kosten van het jongerenproject in
de Wippolder lopen fors op. Exclusief de jongerenwerker die via het JOS-project wordt
bekostigd, gaat het om een structureel bedrag van 41.000. (Het totale tekort
over 1998 bedraagt 128.000).
610.8 Bijzondere Bijstand
Wij hebben de intentie ons maximaal in te spannen om het voorzieningenniveau van
de bijzondere bijstand in stand te houden. Op grond van de jaarrekening 1997 verwachten
wij dat het verstrekkingenniveau voor de bijzondere bijstand, inclusief het armoedebeleid,
uitkomt op 5,5 mln. Ten opzichte van de meerjaren-begroting levert dit voor 1998
vermoedelijk een tekort op van 1,6 mln. Vanaf 1999 verwachten wij een uitkering van
het Rijk van 800.000 in verband met terugvordering en verhaal, alsmede
350.000 extra voor bijzondere bijstand. Hiervan willen we 1.090.000 inzetten ter
dekking van de bijzondere bijstand. Bovendien denken wij via (efficiency-)maatregelen het
budget voor de bijzondere bijstand enigszins te kunnen temperen. Wij gaan er vanuit, dat
er vanaf het jaar 1999 nog "slechts" 370.000 ten laste van het
algemeen komt.
610.1 IT - investeringen DMZ
Nieuwe inzichten en ontwikkelingen vragen om verdergaande investeringen. Om
risicos bij storingen en calamiteiten zoveel mogelijk te beperken en vanwege de
overgang naar de grafische versie van het uitkeringssysteem SDMS-6 zijn nog een aantal
ingrijpende investeringen noodzakelijk. Ook de visie van de gemeente Delft op de
Kennisinfrastructuur (KIS) stelt aanvullende eisen aan het ICT van de DMZ. Voor 1999
draagt het algemeen de extra kosten van deze investering en de complementaire kosten
( 335.000). Voor de jaren daarna zal de dienst de kosten via het
"inverdieneffect" zelf dekken. Naast deze investering voor de DMZ hebben wij
tevens besloten tot een onttrekking aan de reserve automatisering infrastructuur voor de
DMZ en tot onttrekking van een bedrag aan de reserve voor de millenniumproblematiek.
Hierover bent u via de nota "IT-investeringen DMZ" onlangs geïnformeerd. |