06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel I: beleid - deel  3 uit 13


deel 2



Hoofdstuk 3 ACTIEPLAN 1999-2002 EN FINANCIËLE PLANNING

3.1 Inleiding

In het actieplan 1999-2002 gaan wij nader in op onze beleidsvoornemens, zoals verwoord in het collegeprogramma "Grensoverschrijdend". Met het bestaand beleid als uitgangspunt geven wij eerst aan met welke financiële voor- c.q. nadelen van bedoeld beleid wij rekening zullen moeten houden. Dit geldt ook voor de bezuinigingen welke reeds bij de strategienota werden vastgelegd. Vervolgens gaan wij in op de wijze waarop de bezuinigingstaakstelling welke wij op ons hebben genomen, zal worden gerealiseerd. Daarna geven wij aan hoe wij de financiële ruimte voor nieuw beleid voor de komende jaren denken in te vullen. Wij verwachten hierbij de hoofdpunten van ons collegeprogramma herkenbaar te hebben gemaakt. Naast genoemde onderwerpen geven wij eveneens inzicht in ons beleid op hoofdlijnen ten aanzien van investeringen, stadsvernieuwing, grondexploitatie en sociale vernieuwing.

3.2 Nieuw beleid

In het nieuwe collegeprogramma "Grensoverschrijdend" is de intentie uitgesproken om meer middelen uit te trekken voor nieuw beleid. Daarom hebben wij jaarlijks ƒ 2 mln vrij gemaakt voor nieuw beleid. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen structureel nieuw beleid, jaarlijks ƒ 1 mln, en jaarlijks ƒ 1 mln voor incidentele activiteiten. De toename van de middelen voor structureel nieuw beleid wordt gedekt via verhoging van de bezuinigingstaakstelling. De ruimte voor incidenteel nieuw beleid hebben wij gekoppeld aan de verwachte dividendopbrengst uit de nutssector. Wij doen thans voorstellen voor aanwending van deze middelen.

In tabel 2.1 is reeds aangegeven wat de ruimte voor nieuw beleid is voor de periode 1999-2002. Voor 1999 leggen wij meer voorstellen voor nieuw beleid voor dan er ruimte is (totaal ƒ 0,547 mln). Hier tegenover staat voor 1999 een bezuinigingstaakstelling die ook groter is dan gepland. (totaal ƒ 0,540 mln). Dit bedrag dient ter dekking van het tekort.

Voor 2000-2002 is nog ruimte beschikbaar om nieuw beleid in te vullen, oplopend tot ƒ 3,7 mln in 2002.

Structureel nieuw beleid
Voor structureel nieuw beleid hebben wij voor 1999 ƒ 1,077 mln aan voorstellen aangegeven. Dit bedrag is nodig om invulling te geven aan de prioriteiten van het nieuwe collegeprogramma. Zo worden extra middelen ingezet voor het wijkgericht werken, betere dienstverlening aan de burgers en aandacht voor de jeugd en jongeren in de stad. Tevens blijft Delft Kennisstad de leidende strategie.

In de onderstaande tabel is een overzicht gegeven van de voorstellen voor structureel nieuw beleid. In dit overzicht is alleen 1999 ingevuld en meerjarig verwerkt. De besteding ten behoeve van structureel nieuw beleid vanaf 2000 zal bij de kadernota 2000-2003 dan wel de begroting 2000-2003 worden aangegeven. Voor een toelichting per post zie bijlage 2.

Tabel 3.1 : Structureel nieuw beleid x ƒ1.000

 

1999

2000

2001

2002

Budget-nieuw beleid

1.000

2.000

3.000

4.000

Delft kennisstad
- toekomst bureau DK


150


200


200


200

Wijkaanpak
- management / coördinatie etc.


300


300


300


300

Jongeren
- holding / jongerenhonk-beheer
- jongeren cultuur


50
50


50
50


50
50


50
50

Acquisitie
- versterking account management


50


50


50


50

Soc. Beleid en zorg/alg. Maats. Werk
- alg. maats. Werk
- ouderenbeleid
- sociale activering
- indiceren aanleunwoningen


50
50
100
27


50
50
100
27


50
50
100
27


50
50
100
27

Onderwijs
- leerplichtambtenaar
- schoolgericht maatschappelijk werk

50

50
100

50
100

50
100
Verkeer & vervoer
- diversen VVP+(binnenstadtax/winkelspits)


50


100


100


100

Milieu
- papaver


50


50


50


50

Cultuur
- C-klein / C-groot


100


150


150


150

Totaal

1.077

1.327

1.327

1.327

Nog in te vullen/tekort

-77

673

1673

2673

Incidenteel nieuw beleid
Totaal willen wij in de periode 1999-2002 jaarlijks ƒ 1 mln besteden aan incidenteel nieuw beleid. Uiteraard zal jaarlijks bezien worden of de verwachte opbrengst toereikend is om het incidenteel nieuw beleid te kunnen dekken.

Incidenteel nieuw beleid wordt ingezet om bepaalde activiteiten op te zetten of onderzoek te kunnen doen naar bepaalde ontwikkelingen. Voor een toelichting per post zie bijlage 2.

Tabel 3.2 : Incidenteel nieuw beleid x ƒ 1.000

 

1999

2000

2001

2002

Incidenteel budget

1.000

1.000

1.000

1.000

Bestuur en samenleving
- lobby herindeling


75


50

   
Wijkaanpak
- mooi zo, goed zo


60

     
Jeugd
- jongeren-participatie
- stimulering pop-podium
- onderzoek jongerenhuisvesting
/ keurmerk kamerverhuurders
30
30

50
30


   
Sport & recreatie
- procesbegeleiding uitwerking sportvisie


50

     
Sociaal beleid en zorg
- lokaal gezondheidsbeleid
- WVG
- integratiebeleid


25
500
100




p.m.




p.m.




p.m.

Onderwijs
- bewegings-/zwemonderwijs


110

     
Economie , werk en zorg
- invoeren Delft actief pas


50

     
Milieu
- gemeentelijk waterplan

50

50
   
Ruimtelijke ordening
- lobby spoortunnel
- investeringsvisie


100
50

     
Cultuur
- archief verhuis klaar maken


190


190


190


0

Totaal

1.470

320

190

0

Saldo

-470

680

810

1.000

3.3 Voor- en nadelen bestaand beleid

Bij de kadernota en bij de begroting vindt besluitvorming plaats over aanpassingen van de meerjarenbegroting bestaand beleid. De door ons geaccepteerde voor- en nadelen bestaand beleid zijn in deze concernbegroting 1999-2002 verwerkt. In onderstaande tabel 3.3 vindt u hier een overzicht van:

Tabel 3.3 : Voor- en nadelen bestaand beleid x 1.000

Dienst nr Omschrijving

1998

1999

2000

2001

2002

                 
CON

1

001.2

Kosten gemeentesecretaris 100- 215- - - -
CON

2

001.2

Burgemeesters en wethouders 200- 309- 309- 309- 282-
CON

3

001.5

Stadsgewest Haaglanden - 16- 16- 16- 16-
CON

4

620.5

Indicatie sociale werkvoorziening - 123- 123- 123- 123-
CON

5

910.0

Renteresultaat res. en voorz. - 1.670 1.670 1.670 1.670
CON

6

910.8

Vervallen dotatie BWS 144 147 147 147 147
CON

7

910.8

Vervallen dotatie Reiniging 63 63 63 63
CON

8

911.0

Financieringsexploitatie algemeen - 2.094 1.722 1.652- 3.147-
CON

9

913.8

Beleggingen nutsbedrijven 25- 25- 25- 25- 25-
CON

10

913.8

Opbrengsten deelnemingen - 9- 17- 22- 27-
CON

11

920.1

Hondenbelasting 48- 48- 48- 48- 48-
CON

12

920.1

Toeristenbelasting - 30- 30- 30- 30-
CON

13

921.1

Doeluitkering sociale vernieuwing 93- 93- 93- 93- 93-
CON

14

921.5

Stelpost Rijksbezuinigingen 1.000 1.000 1.000 1.000
CON

15

922.0

Stelpost onvoorzien - 400- 400- 400- 400-
CON

16

922.3

Stelpost uitvoeringssfeer 63- 63- 63- 63- 63-
CON

17

922.8

Stelpost Investeringen cat. 1     182- 177- 172-
CON

18

922.9

Bezuinigingen 1.475- 600- 100- 100- 100-
CON

19

div. Correctie nominale ontw. - 250- 250- 250- 250-
CON

20

913.9

Lagere storting Huisvesting

1.000

       
Totaal CONCERNPOSTEN 860- 2.793 2.946 428- 1.896-
                 
BD

1

div. Exploitatie algemeen

p.m

p.m

p.m

p.m

p.m

BD

2

002.1

CBO 193- 172- 172- 172- 172-
BD

3

kstnpl. Consequenties OZB 35- 35- 35- 35- 35-
BD

4

110.0

Uitbreiding OOV - - - - -
BD

5

003.0

Bezetting CBZ - - - - -
BD

6

002.1

RIS 63- 63- 63- 63- 63-
Totaal BD   291- 270- 270- 270- 270-
                 
WOC

1

Div. Tekort p-kosten - 330- - - -
WOC

1

Div. Huisvesting 150- 150- - - -
WOC

2

530.0

Kerkpolder - 150- 150- 150- 150-
WOC

3

510.0

Bezuiniging bibliotheek - 100- 100- 100- 100-
WOC

4

630.6

Exploitatie Burgwal 119- 49- 34- 17- 5-
WOC

5

480.9

Leerlingenvervoer - 50- 50- 50- 50-
WOC

6A

630.6

Overige probl.jongerenbeleid 128- 41- - - -
WOC

6B

630.6

Overige probl.jongerenbeleid   23-      
WOC

7

560.1

Midden-Delfland - 81 25 5 69-
WOC

8

541.1

Digitale stamboom - 25- 25- 25- 25-
WOC

9

541.0

Musea 4- 4- 4- 4- 4-
WOC

10

620.1

Meldpunt ouderen   50-

pm

pm

pm

Totaal WOC   401- 891- 338- 341- 403-

 

Dienst nr Omschrijving

1998

1999

2000

2001

2002

                 
DMZ

1

610.1

Personeel - - - - -
DMZ

2

610.1

Bijstandsuitkeringen 120- 240- 240- 240- 240-
DMZ

3

610.8

Bijzondere Bijstand 1.660- 370- 370- 370- 370-
DMZ

4

610.1

Onderhoudskosten IT - 70- - - -
DMZ

5

610.1

Investeringen IT - 265- - - -
DMZ

6

610.1

Wet boeten en maatregelen - - - - -
DMZ

7

620.7

WVG - - - - -
DMZ

8

620.2

Budgetwinkel - - - - -
DMZ

9

611.2

Werkgelegenheid - 17- 17- 17- 17-
DMZ 10 Div. Regionaal Bureau Arbeidsvoorz. - 10- 10- 10- 10-
DMZ

11

713.0

GGD   150- 150- 150- 150-
Totaal DMZ   1.780- 1.122- 787- 787- 787-
                 
B&M

1

Div. Delftse Hout   25- 25- 25- 25-
B&M

2

210.2

Gladheidsbestrijding 65- 65- 65- 65- 65-
B&M

3

541.2

Onderhoud historische gebouwen - 100- - - -
B&M

4

721.0

Ontwikkeling reiniging - - - - -
B&M

5

723.0

Afvalwaterbemonstering -

20-

20- 20- 20-
B&M

6

Div. Areaaluitbreiding - 14- 11 15 298-
B&M

7

120.1

Brandweer 10- 30- 30- - -
B&M

8

120.1

Functioneel leeftijdsontslag 200- - - - -
B&M

9

120.4

Hulpverleningsregio Haaglanden - 26 19- 22- 25-
B&M

10

210.0

Onderhoud bruggen - - - - 50-
B&M

11

541.2

Onderhoud historische gebouwen - 46- 46- 46- 46-
B&M

12

723.0

Milieuverontreiniging en geluidshinder - 40- 40- 40- 40-
Totaal B&M   275- 314- 234- 203- 569-
                 
SO

1

211.0

Beleidsvoorbereiding en uitvoering verkeer - - - 40 40
SO

2

211.1

Verkeersvoorziening - 60 60 60 60
SO

3A

724.0

Lijkbezorging - 100- 200- 200- 200-
SO

3B

822.0

BOWON - 220 220 220 220
SO

4

821.0

Stadsvernieuwing - - 10- 10- 10-
SO

5

822.0

BOWON - - - - 30
SO

6

560.0

Delftse Hout - 150- 50- 50- 50-
Totaal SO   - 30 20 60 90
               
TOTAAL     3.607- 226 1.337 1.969- 3.835-

Een toelichting per post treft u aan in bijlage1.

Een aantal van bovenstaande posten achten wij van zodanig belang, dat wij ze hieronder afzonderlijk toelichten.

910.0 Renteresultaat reserves en voorzieningen
Het renteresultaat op reserves en voorzieningen levert vanaf 1999 een structureel voordeel op van ƒ 1.670.000. Weliswaar is de omvang van de reserves en voorzieningen voor 1999 ten opzichte van de vorige raming gedaald van ƒ 220 mln tot ƒ 207 mln - onder meer is het nadelig saldo over 1997 ad ƒ 9,7 mln afgeboekt - waardoor een nadeel ontstaat van ƒ 400.000, maar aan de andere kant is de verwachte prijsstijging voor 1999 t.o.v. 1998 verlaagd van 3% naar 2%. Dat betekent dat het voordelig verschil tussen omslagrente en prijscompensatie toeneemt met 1% ofwel ƒ 2.070.000.

911.0 Renteresultaat concern
Een nieuwe prognose is opgesteld van het te verwachten renteresultaat van het concern. Daarin zijn uiteraard de meest actuele gegevens opgenomen van marktrentepercentages, het meerjarig verloop van investeringen en de ontwikkeling van het eigen vermogen. Dat heeft tot een ander beeld geleid van de renteresultaten. Al vaker is opgemerkt dat verandering van een van deze factoren tot grote schommelingen in het rentebeeld kunnen leiden. In totaliteit, dat wil zeggen over de gehele planperiode gezien, ligt de renteuitkomst op ongeveer hetzelfde niveau. Voor 1999 betekent dat een voordeel ten opzichte van de vorige berekening van ƒ 2 mln, voor 2002 levert dat een nadeel op van ƒ 3 mln.
De drie belangrijkste factoren zijn:

  • Het bedrijfsplan 1999-2002 van Grondzaken is verwerkt. Dat geeft een lagere investeringsbehoefte aan en dientengevolge een hogere reserveomvang.
  • De positieve ontwikkeling van de opbrengst van boetes van vervroegde aflossing (deze doen zich met name in 1999 en 2000 voor en niet in de volgende jaren)
  • Het inspelen op de lagere financieringsbehoefte. In 1999 is het effect hiervan het grootst.

Daarnaast spelen nog mee de lagere renteprognose van lang geld. Overigens is het effect hiervan gering.

921.5 Stelpost rijksbezuinigingen
Voor 1999 kan de stelpost rijksbezuinigingen van ƒ 1 mln structureel worden geschrapt. Daartegenover is ook de raming van het gemeentefonds met ƒ 1 mln structureel verlaagd. Dat houdt verband met de behoedzaamheid-reserve welke binnen het gemeentefonds is gevormd. Van het Delftse aandeel daarin van ƒ 3 mln is nu ƒ 1 mln verdisconteerd in de raming van de gemeentefondsuitkering terwijl in de vorige meerjarenbegroting nog ƒ 2 mln werd meegenomen, een inkomstendaling derhalve van ƒ 1 mln. Per saldo werken beide maatregelen derhalve budgettair neutraal.

922.9 Bezuinigingen
De taakstelling reorganisatie 1998 van ƒ 1 mln wordt doorgeschoven naar 1999 en 2000 voor ieder ƒ 0,5 mln. Voor 1999 levert dat een incidenteel besparingsverlies op van ƒ 0,5 mln. Daarnaast vervalt de bijdrage van CombiWerk in de bezuiniging van het Inkoopservicebureau (ISB) van ƒ 0,1 mln omdat deze wordt meegenomen in de totale taakstelling van CombiWerk welke onderdeel uitmaakt van het nieuwe bezuinigingsplan.

Diversen. Correctie nominale ontwikkelingen
Voor 1999 is uitgegaan van bepaalde stijgingen van lonen, prijzen en subsidies. Het totale effect is in totaal geschat op een bedrag van ƒ 5,5 mln. Uiteindelijk blijken de ramingen van deze posten, inclusief enkele correcties, een nadeel op te leveren van ƒ 0,25 mln. In de meerjarenbegroting 1999-2002 is dan nog voor onvoorziene uitgavenstijgingen vanaf 1999 een structurele stelpost van ƒ 0,5 mln beschikbaar.

913.9 Lagere Storting Huisvesting
In afwijking van hetgeen in de begroting 1998 is opgenomen wordt er in dat jaar ƒ 1 mln minder gereserveerd voor de huisvesting van het gemeentelijke apparaat.

Diversen WOC. Tekort personeelsbudget en huisvesting WOC
Het rapport "risico’s en remedies" geeft een analyse van de financiële knelpunten bij de dienst Welzijn, Onderwijs, Cultuur. Het traject wordt vervolgd met een integraal plan van aanpak waarin de definitieve oplossing van de knelpunten wordt uitgewerkt. Aan de hand van dat plan kan dan besloten worden over een aanvullende structurele financiële bijdrage aan de dienst WOC bij de kadernota 2000-2003. Voor twee financiële knelpunten wordt een incidentele bijdrage verstrekt. Het betreft het tekort op het personeelsbudget ad ƒ 330.000 voor 1999 en de kosten van uitbreiding van de huisvesting voor de medewerkers van WOC ad ƒ 150.000 (1998 en 1999).

530.0 Zwembad Kerkpolder
De exploitatie van zwembad Kerkpolder vertoont een tekort. In het rapport "risico's en remedies" is een aantal maatregelen genoemd ter verbetering van het exploitatieresultaat. Om het resterende exploitatietekort op te lossen wordt structureel ƒ 150.000 ten laste van de algemene middelen gebracht.

630.6 Jongerenbeleid Wippolder
Vanwege de ernstige verstoring van de openbare orde in januari 1998 is besloten om met onmiddellijke ingang een noodaccommodatie voor jongeren neer te zetten in de Wippolder. Voor de uitvoering zijn kosten gemaakt met betrekking tot de inrichting van de tijdelijke voorziening en de personele bezetting. De noodvoorziening blijft staan tot het moment dat nieuwbouw is gerealiseerd en ook voor de jongeren in de Wippolder een goed activiteitenaanbod beschikbaar is. Op grond hiervan strekken de kosten zich uit over 1998 en 1999. Eind 1998 wordt door de stuurgroep Nieuwbouwaccommodaties een voorstel gedaan met betrekking tot de structurele voortzetting na 1999. De kosten van het jongerenproject in de Wippolder lopen fors op. Exclusief de jongerenwerker die via het JOS-project wordt bekostigd, gaat het om een structureel bedrag van ƒ 41.000. (Het totale tekort over 1998 bedraagt ƒ 128.000).

610.8 Bijzondere Bijstand
Wij hebben de intentie ons maximaal in te spannen om het voorzieningenniveau van de bijzondere bijstand in stand te houden. Op grond van de jaarrekening 1997 verwachten wij dat het verstrekkingenniveau voor de bijzondere bijstand, inclusief het armoedebeleid, uitkomt op ƒ 5,5 mln. Ten opzichte van de meerjaren-begroting levert dit voor 1998 vermoedelijk een tekort op van ƒ 1,6 mln. Vanaf 1999 verwachten wij een uitkering van het Rijk van ƒ 800.000 in verband met terugvordering en verhaal, alsmede ƒ 350.000 extra voor bijzondere bijstand. Hiervan willen we ƒ 1.090.000 inzetten ter dekking van de bijzondere bijstand. Bovendien denken wij via (efficiency-)maatregelen het budget voor de bijzondere bijstand enigszins te kunnen temperen. Wij gaan er vanuit, dat er vanaf het jaar 1999 nog "slechts" ƒ 370.000 ten laste van het algemeen komt.

610.1 IT - investeringen DMZ
Nieuwe inzichten en ontwikkelingen vragen om verdergaande investeringen. Om risico’s bij storingen en calamiteiten zoveel mogelijk te beperken en vanwege de overgang naar de grafische versie van het uitkeringssysteem SDMS-6 zijn nog een aantal ingrijpende investeringen noodzakelijk. Ook de visie van de gemeente Delft op de Kennisinfrastructuur (KIS) stelt aanvullende eisen aan het ICT van de DMZ. Voor 1999 draagt het algemeen de extra kosten van deze investering en de complementaire kosten (ƒ 335.000). Voor de jaren daarna zal de dienst de kosten via het "inverdieneffect" zelf dekken. Naast deze investering voor de DMZ hebben wij tevens besloten tot een onttrekking aan de reserve automatisering infrastructuur voor de DMZ en tot onttrekking van een bedrag aan de reserve voor de millenniumproblematiek. Hierover bent u via de nota "IT-investeringen DMZ" onlangs geïnformeerd.

volgende_pagina.gif (194 bytes)
deel 4


terug naar boven