06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel I: beleid - deel  8 uit 13


deel 7



Bijlage 1 : Toelichting voor- en nadelen bestaand beleid

 

001.2 Kosten gemeentesecretaris 1998: - ƒ 100.000
1999: - ƒ 215.000
De gevolgen van de splitsing van de functie gemeentesecretaris en hoofd van de bestuursdienst zijn nog niet in de begroting verwerkt. De kosten voor 1998 en 1999 willen wij ten laste van het algemeen nemen. Vanaf het jaar 2000 zullen deze kosten opgevangen worden binnen de formatie van de Concernstaf.

 

001.2 Burgemeester en Wethouders 1998: - ƒ 200.000
1999 e.v.: - ƒ 309.000
Bij de collegewisseling in 1998 is het aantal wethouders uitgebreid van 4 naar 5. Bovendien zijn de bedragen trendmatig aangepast. In totaal nemen de kosten van bestuur toe met ƒ 132.000. Daarnaast zijn in verband met de college-wisseling de kosten van gewezen wethouders toegenomen met ƒ 177.000. In totaliteit stijgen de kosten hierdoor met ƒ 313.000. De raming van 2002 geeft tenslotte nog (incidenteel) een vermindering van ƒ 26.800 omdat het tweejaarlijks uitstapje van de raadsleden niet in dit jaar valt.

 

001.5 Stadsgewest Haaglanden 1999 e.v.: - ƒ 16.000
De inwonerbijdrage voor het Stadsgewest is op basis van de begrotingsgegevens voor 1999 verhoogd van ƒ 7,90 naar ƒ 8,35, ofwel een stijging van 5,7%. Dat leidt tot een kostenstijging van ƒ 44.500. Op basis van een verhoging van 3,75%, zijnde het Delftse gewogen stijgingspercentage, was er rekening gehouden met een stijging van ƒ 28.000. Per saldo een tegenvaller van ƒ 16.500. De totale geraamde Delftse bijdrage aan Haaglanden voor 1999 komt hierdoor te liggen op ƒ 793.000.

 

002.0 e.a. Exploitatie Bestuursdienst algemeen 1998 e.v.: p.m.
De Bestuursdienst kampt al enkele jaren met het probleem dat de exploitatielasten hoger liggen dan budgettair is toegestaan. Het gaat dan vooral om hogere personeelskosten. Begrotingstechnisch wordt dat probleem opgelost via een stelpost welke derhalve voor de dienst een taakstelling inhoudt. Vorig jaar is een exploitatie-onderzoek ingesteld waarop vervolgens door het diensthoofd een aantal maatregelen werden genomen. De situatie is in de nieuwe begroting iets verbeterd. Toch resteert nog een stelpost van ƒ 407.000. Hiervoor zal nog een oplossing gevonden moeten worden, hetgeen op zich een aanmerkelijk risico voor het rekeningresultaat inhoudt (als dat niet wordt opgelost). Wij hebben het diensthoofd gevraagd over de stand van zaken met betrekking tot de sanering van deze exploitatie-problematiek periodiek te rapporteren.

 

002.0 e.a. OZB 1998 e.v.: - ƒ 35.000
De invoering van de WOZ heeft er voor de BD toe geleid dat de OZB-kosten ƒ 35.000 hoger uitvallen. De afdeling Grondzaken verrekent deze kosten via een hogere doorberekening in de huisvestingskosten. Wij hebben besloten deze kosten ten laste van het algemeen te nemen. Er staat uiteraard een hogere opbrengst OZB tegenover. Deze is verwerkt in de totale stijging van de OZB.

 

002.1 CBO 1998: - ƒ 193.000
1999 e.v.: - ƒ 172.000
In verband met de uitbreiding van het college is ook het aantal bestuursassistenten en secretaresses uitgebreid. De kosten worden voor 1999 geraamd op ƒ 172.000.

 

002.1 RIS 1998 1998 e.v.: - ƒ 63.000
Eind 1996 is besloten tot het realiseren van een raadsinformatiesysteem (RIS). Het beheer vergt een extra bezetting van een halve formatieplaats (ƒ 63.000). Dit bedrag vloeit voort uit het raadsbesluit over het RIS..

 

003.0 Bezetting Concernafdeling Burgerzaken 1999: 0
De bezetting van CBZ is krap, vooral als gevolg van langdurig zieken. Wij stellen voor het personeelsbudget in 1999 incidenteel met ƒ 118.000 te verhogen om het ziekteverzuim op te vangen. De dienst dekt dit uit een te verwachten onderuitputting.

 

110.0 Uitbreiding OOV 1999 e.v: 0
De bezetting van OOV is uitgebreid met een halve formatieplaats ten behoeve van de uitvoering van de bijzondere wetten. De hogere kosten bedragen ƒ 50.000 en worden gedekt uit verhoging van de legesopbrengst.

 

120.1 Brandweer 1998: - ƒ 10.000
2000 en 2001: - ƒ 30.000
Dit betreft een hogere dotatie aan de materieel reserve van de bandweer tot 2001.

 

120.1 Functioneel leeftijdsontslag 1998: - ƒ 200.000
Het Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) voor de brandweer en chauffeurs bij de ambulancedienst bedraagt 60 jaar. Landelijk is 55 jaar gebruikelijk. Met de vakorganisaties en een afvaardiging van het brandweerpersoneel is een overeenstemming bereikt over het verlagen van de FLO leeftijd naar 57 jaar. De kosten voor deze leeftijdsverlaging betreft voor 1998 ƒ 200.000 en voor 1999 e.v. ƒ 400.000. De kosten voor 1999 e.v. zijn in de begroting 1998-2001 ten laste gebracht van de post onvoorzien. Voor 1998 is een bedrag van ƒ 200.000 opgenomen.

 

120.4 Hulpverleningsregio Haaglanden 1999: + ƒ 26.000
2000: - ƒ 19.000
2001: - ƒ 22.000
2002: - ƒ 25.000
Correctie van de meerjarenbegroting Haaglanden n.a.v. eerdere besluitvorming.

 

210 Areaaluitbreiding 1999: - ƒ 14.000
2000: + ƒ 11.000
2001: + ƒ 15.000
2002: - ƒ 298.000
In het kader van areaaluitbreidingen zijn de budgetten in 1999 en 2002 verhoogd. Het betreft voornamelijk kosten in nieuwe wijken voor gladheidsbestrijding, uitbreiding van de elementsverharding en nieuwe taken betreffende het onderhoud van geluidsschermen. In 2000 en 2001 zijn de budgetten verlaagd vanwege een vermindering van de extra verharding voor wegen, straten en pleinen.

 

210.0 Onderhoud Bruggen Schie 2002: - ƒ 50.000
Jaarlijks wordt het meerjarig onderhoudsplan van de brug over de Schie geactualiseerd. Hoewel de gemeente Delft eigenaar is van de bruggen over de Schie, wordt het onderhoud door de Provincie Zuid-Holland uitgevoerd. Vanaf het jaar 2002 leidt dit tot een verhoging van de uitgaven met ƒ 50.000.

 

210.2 Gladheidsbestrijding 1998 e.v.: - ƒ 65.000
Vanaf 1 januari 1997 is de arbeidstijdenwet voor overheden ingevoerd. Dit heeft tot gevolg dat medewerkers maar een kortere periode (maximaal 13 uur per dag) mogen werken. Voor de piketdienst t.b.v. de gladheidsbestrijding betekent dit een aanpassing van het rooster met als consequentie een extra piketdienst (achterwacht) per medewerker. Hierdoor moet voor de winterperiode rekening worden gehouden met gemiddeld 3 extra diensten per medewerker. De totale kosten bedragen ƒ 65.000.

 

Delftse Hout
210.3 Straatreiniging 1999 e.v.: - ƒ 20.000
722.0 Riolering 1999 e.v.: - ƒ 5.000
Een schouw van de Delftse Hout heeft tot de conclusie geleid dat het onderhouds- en voorzieningenniveau onder de gemeentelijke norm ligt. Vanaf 1999 is een budget van ƒ 118.000 beschikbaar. Benodigd budget is volgens de dienst B&M ƒ 208.000 (in totaal ƒ 90.000 hoger). Voor het op peil brengen van de voorzieningen is een extra bedrag van ƒ 25.000 ter beschikking gesteld. Het resterende bedrag van ƒ 65.000 wordt betrokken bij de afweging van het kwaliteitsniveau van wegen, straten en pleinen.

 

211.0 Beleidsvoorbereiding en -uitvoering Verkeer 2001 e.v.: ƒ 40.000
Door foutieve verwerking bij de begroting 1998 zijn inkomsten slechts geraamd tot en met 2000, terwijl de inkomsten structureel zijn.

 

211.1 Verkeersvoorzieningen 1999 e.v.: ƒ 60.000
De meevaller van ƒ 60.000 is gevolg van het sluiten van een overeenkomst met de HTM m.b.t. een bijdrage in het onderhoud van verkeersregelinstallaties waarin voorzieningen voor de tramlijn zijn opgenomen. Het bedrag ad ƒ 60.000 is gebaseerd op de berekening van het aantal signaalgroepen.

 

480.9 Leerlingenvervoer 1999 e.v.: - ƒ 50.000
Leerlingenvervoer blijkt ieder jaar opnieuw een uiterst moeilijk te beheersen en te beïnvloeden post te zijn. Naar de huidige inzichten bedraagt het tekort op het leerlingenvervoer ƒ 50.000 structureel. Hierbij is reeds rekening gehouden met het voordeel van het collectief vraagafhankelijk vervoerssysteem. Geen rekening is gehouden met de nieuwe eisen die de voorgenomen wijziging van de Wet Personenvervoer met zich mee kan brengen. Op het moment dat deze wetswijziging is goedgekeurd komt de dienst hier op terug.

 

Diversen: WOC-algemeen: Tekort personeelsbudget en huisvesting
1998: - ƒ 150.000
1999: - ƒ 480.000
Het rapport risico’s en remedies geeft een analyse van de financiële knelpunten bij de dienst Welzijn, Onderwijs, Cultuur. Het traject wordt vervolgd met een integraal plan van aanpak waarin de definitieve oplossing van de knelpunten wordt uitgewerkt. Aan de hand van dat plan kan dan besloten worden over een aanvullende structurele financiële bijdrage aan de dienst WOC bij de kadernota 2000-2003.
Voor twee financiële knelpunten wordt een incidentele bijdrage verstrekt. Het betreft het tekort op het personeelsbudget ad ƒ 330.000 voor 1999 en de kosten van uitbreiding van de huisvesting voor de medewerkers van WOC ad ƒ 150.000 (1998 en 1999).

 

510.0 Bezuiniging Bibliotheek 1999 e.v.: -ƒ 100.000
In de strategienota is ten aanzien van de realisatie van deze bezuinigingstaakstelling een tweetal voorwaarden opgenomen. Ten eerste dat één stedelijke voorziening voldoet. Ten tweede dat het bibliotheekgebruik en de bedrijfsvoering drastisch zouden wijzigen als gevolg van met name nieuwe elektronische gebruiksmogelijkheden. Voorts is in het collegeprogramma opgenomen dat ernaar gestreefd wordt de bibliotheek uit te breiden tot een mediatheek. De totale bezuinigingstaakstelling is niet realiseerbaar. Daarom is besloten een besparingsverlies te accepteren. De taakstelling blijft voor een bedrag van ƒ 150.000 staan. Het bestuur van de bibliotheek zal in overleg met de dienst WOC nagaan op welke wijze deze taakstelling wordt ingevuld.

 

530.0 Zwembad Kerkpolder 1999 e.v.: - ƒ 150.000
De exploitatie van zwembad Kerkpolder vertoont een tekort. In het rapport risico's en remedies is een aantal maatregelen genoemd ter verbetering van het exploitatieresultaat. Om het resterende exploitatietekort op te lossen wordt structureel ƒ 150.000 ten laste van de algemene middelen verstrekt.

 

541.0 Musea 1999 e.v.: - ƒ 4.000
Bij de begroting 1998 is de prijsstijging over materieel van 3% niet meegnomen. Deze prijsstijging wordt bij de begroting 1999 alsnog meegenomen.

 

541.1 Digitale stamboom 1999 e.v.: - ƒ 25.000
In 1996 heeft de gemeenteraad via Delft Kennisstad ƒ 550.000 beschikbaar gesteld voor de Digitale Stamboom. In de jaren 1997-1998 heeft het Gemeentearchief in samenwerking met Radical en CombiWerk de Digitale Stamboom opgebouwd tot een succesvolle nieuwe manier van dienstverlening. Per 1999 treedt de beheer-fase in. Het servicecontract kost naar schatting ƒ 25.000 per jaar. Voor een succesvolle dienstverlening in 1999 e.v. is het beheer van de Digitale Stamboom noodzakelijk. Hiervoor is per 1999 een structurele dekking beschikbaar gesteld.

 

541.2 Onderhoud historische gebouwen 1999 e.v.: - ƒ 46.000
Ten behoeve van het planmatige onderhoud is in 1995 een verhoging van de onderhoudsbudgetten voor historische gebouwen gehonoreerd. Voor 1999 was bij de aanvraag ook een verhoging van het budget ad. ƒ 46.000 opgenomen maar nog niet in de begroting verwerkt.

 

541.2 Onderhoud historische gebouwen 1999: - ƒ 100.000
In de taakveldanalyse van de beleidsvelden t.b.v. de strategienota heeft de afdeling bouwkunde aangegeven, dat een besparing zou kunnen worden gerealiseerd door een concentratie van gemeentelijke taken inzake onderhoud en verbouwing van het gemeentelijk gebouwenbestand. Bij de behandeling van de begroting 1997 en 1998 is reeds gemeld dat één en ander sterk afhankelijk is van de gemeentelijke reorganisatie. Gezien de huidige stand van zaken rond de reorganisatie is het niet mogelijk deze bezuinigingen te realiseren. Voor 1999 is een incidenteel besparingsverlies van ƒ 100.000 opgenomen.

 

560.0 Onderhoud Groen (Delftse Hout) 1999: - ƒ 150.000
2000 e.v.: - ƒ 50.000
Per 1-1-1999 is het budget onderhoud Groen Delftse Hout structureel verlaagd met ƒ 100.000, onder gelijktijdige verhoging met hetzelfde bedrag van het onderhoudsbudget "Wegen, Straten, Pleinen Delftse Hout". De dienst Stadsontwikkeling heeft aangegeven hierdoor structureel ƒ 150.000 te kort te komen op haar onderhoudsbudget. Om dit te compenseren wordt het budget Onderhoud Groen per 1-1-1999 structureel verhoogd met ƒ 50.000.
Om het meest noodzakelijke onderhoud te verrichten wordt er daarnaast eenmalig voor 1999 ƒ 100.000 toegekend aan onderhoud Groen. De dienst Stadsontwikkeling is opgedragen om via een efficiency-onderzoek naar onderhoud Groen vanaf 2000 structureel ƒ 100.000 te bezuinigen op haar budget.

 

560.1 Exploitatie Midden-Delfland 1999: ƒ 81.000
2000: ƒ 25.000
2001: ƒ 5.000
2002:- ƒ 69.000
De meerjarenbegroting van het recreatieschap Midden - Delfland is bijgesteld. Dit leidt tot een begrotingswijziging.

 

610.1 Personeel DMZ 1999 e.v.: ƒ 0
De afgelopen jaren zijn voor de uitvoering van de nABW en in het kader van het verbeterplan ("DMZ komt in Zicht" en "het Marshallplan") diverse claims ingediend. Voorzover deze werden gehonoreerd gebeurde dit meestal incidenteel. Een gevolg hiervan is, dat er van jaar tot jaar aanzienlijke mutaties in het beschikbare personeelsbudget zijn ontstaan. In 1999 vallen daardoor een aantal budgetten weg, die in het kader van het Marshallplan en de uitvoering van de nABW en de Wet Boeten en Maatregelen waren toegewezen. Daarnaast is er in de nota "DMZ komt in Zicht" overeengekomen, dat er op de personeelsbudgetten structureel ƒ 1mln zou worden bezuinigd op de personeelskosten, te realiseren in 1997 en 1998. In het totaal gaat het om een daling van ca 8% van het totale personeelsbudget van de dienst. Om de pijn voor de dienst te verzachten hebben wij besloten een stelpost van ƒ 316.000, die is ontstaan bij de junicirculaire 1997 als gevolg van de stijging van kwantiteiten, toe te voegen aan het personeelsbudget van DMZ.

 

610.1 Bijstandsuitkeringen 1998: - ƒ 120.000
1999 e.v.: - ƒ 240.000
In de rekening 1997 bleek dat er ƒ 7,4 mln meer aan bijstand was uitgegeven, dan begroot was voor dat jaar. Oorzaken hiervan zijn:
  1. Het niet ophogen van de begrote bijstandsuitgaven met het stijgingspercentage van de normbedragen.
  2. Stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden in de periode 1996/1997.
  3. De gevolgen van de nABW waardoor bepaalde groepen bijstandsgerechtigden een hogere uitkering krijgen dan onder de oude ABW.

Wij gaan voor 1999 uit van een stabilisatie van het aantal ABW-uitkeringen.

Rekening houdend met een normstijging van 1,5% in 1998 en 1,5% in 1999 betekent dit in het totaal een nadeel van ƒ 732.000. Hiervan kan ƒ 492.000 gedekt worden uit de hogere uitkering van het gemeentefonds voor kwantiteiten, conform de meicirculaire 1998.

 

610.1 IT - investeringen DMZ 1999: - ƒ 335.000
Nieuwe inzichten en ontwikkelingen vragen om verdergaande investeringen. Om risico´s bij storingen en calamiteiten zoveel mogelijk te beperken en vanwege de overgang naar de grafische versie van het uitkeringssysteem SDMS-6 zijn nog een aantal ingrijpende investeringen noodzakelijk. Ook de visie van de gemeente Delft op de Kennisinfrastructuur (KIS) stelt aanvullende eisen aan het ICT van de DMZ. Voor 1999 draagt het algemeen de extra kosten van deze investering en van de complementaire kosten ( totaal ƒ 335.000). Voor de jaren daarna zal de dienst de kosten via het "inverdieneffect" zelf dekken. Naast deze investering voor de DMZ hebben wij tevens besloten tot een onttrekking aan de reserve automatisering infrastructuur voor de DMZ en tot onttrekking van een bedrag aan de reserve voor de millenniumproblematiek. Hierover bent u via de nota "IT-investeringen DMZ" onlangs geïnformeerd.

 

610.8 Bijzondere Bijstand 1998: - ƒ 1.660.000
1999 e.v.: - ƒ 370.000
Wij hebben de intentie ons maximaal in te spannen om het voorzieningenniveau van de bijzondere bijstand in stand te houden. Op grond van de jaarrekening 1997 verwachten wij dat het verstrekkingenniveau voor de bijzondere bijstand, inclusief het armoedebeleid, uitkomt op ƒ 5,5 mln. Ten opzichte van de meerjaren-begroting levert dit voor 1998 vermoedelijk een tekort op van ƒ 1,6 mln. Vanaf 1999 verwachten wij een uitkering van het Rijk van ƒ 800.000 in verband met terugvordering en verhaal, alsmede ƒ 350.000 extra voor bijzondere bijstand. Hiervan willen we ƒ 1.090.000 inzetten ter dekking van de bijzondere bijstand. Bovendien denken wij via (efficiency-)maatregelen het budget voor de bijzondere bijstand enigszins te kunnen temperen. Wij gaan er vanuit, dat er vanaf het jaar 1999 nog "slechts" ƒ 370.000 ten laste van het algemeen komt.

 

611.2 Werkgelegenheid 1999 e.v.: - ƒ 17.000
Bij de Strategienota is besloten tot een bezuiniging van ƒ 17.000 door efficiency-maatregelen bij CombiWerk . Omdat de gemeentelijke bijdrage aan Combiwerk de komende jaren afneemt, is het niet zinvol deze bezuinigingstaakstelling te handhaven.

 

620.1 Meldpunt ouderen 1999: - ƒ 50.000
2000 e.v.: p.m.
Tot januari 1998 werd de Stichting Centraal Meldpunt (CM) door de participerende instellingen, inclusief de gemeente, gefinancierd. De ontwikkeling van het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) heeft de instellingen ertoe gebracht hun financiële bijdrage te stoppen. Voor 1998 heeft de gemeente Delft de financiële verantwoordelijkheid op zich genomen.
Voor 1999 zal het CM worden ondergebracht bij de Raad voor Ouderenwerk, in afwachting van de ontwikkeling van de publieksdienst. De kosten die hier aan verbonden zijn bedragen ƒ 83.000. Een bedrag van ƒ 33.000 wordt gefinancierd uit het flankerend ouderenbeleid.
Het resterende deel ad ƒ 50.000 wordt bij de nadelen bestaand beleid opgenomen. Voor 2000 e.v. is nog onbekend wat de kosten zijn en wordt vooralsnog p.m. opgenomen.

 

620.2 Budgetwinkel 1999 e.v.: ƒ 0
In het kader van het armoedebeleid is besloten tot verbreding van de schuldhulpverlening en is er besloten tot uitbreiding van de doelgroep.
Gelet op deze uitbreiding hebben wij besloten een bedrag van ƒ 60.000 van een uitkering van het rijk in verband met terugvordering en verhaal (van totaal ƒ 800.000) aan te wenden ter compensatie van een bezuinigingstaakstelling op naam van de budgetwinkel.

 

620.5 Indicatie sociale werkvoorziening 1999 e.v.: - ƒ 123.000
De opzet van het proces van intake- en indicatiestelling voor de sociale werkvoorziening is dit jaar aangepast. De kosten vallen niet meer onder de rijksbijdrage voor de sociale werkvoorziening en komen vanaf 1998 dientengevolge ten laste van de gemeentelijke middelen. Op jaarbasis belopen de kosten ƒ 123.000. In 1998 worden deze kosten éénmalig gedekt uit de egalisatiereserve via CombiWerk.

 

620.7 Wet Voorziening Gehandicapten (WVG) 1999 e.v.: ƒ 0
Bij de uitvoering van de WVG dreigt een groot tekort te ontstaan. Er is door ons via een afzonderlijk voorstel een pakket maatregelen aan u voorgelegd teneinde de WVG weer meerjarig budgettair neutraal te maken.

 

630.6 Exploitatie Burgwal 45-47 1998: - ƒ 119.000
1999: - ƒ 49.000
2000: - ƒ 34.000
2001: - ƒ 17.000
2002: - ƒ 5.000
De raad heeft op 26 maart 1998 besloten om de Burgwal 45-47 te verhuren aan One & Only productions. Tevens is besloten dat de aanloopverliezen voor rekening van de algemene dienst komen. Dit is gebruikelijk bij gebouwen niet bestemd voor de openbare dienst.
Dit besluit was nog niet begrotingstechnisch verwerkt.

 

630.6 Jongerenbeleid: Luikie 0 1999: - ƒ 23.00
In de nota Producten (januari 1998) is vastgesteld dat de jongerenaccommodatie "Het Luikie" verder geprofessionaliseerd dient te worden. Hiervoor is ƒ 120.000 structureel nodig (voor een jongerenwerker en een activiteitenbudget). Bij de Kadernota 1999-2002 is op incidentele basis ƒ 120.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt nu structureel gemaakt, zodat de professionele voorziening bij het Luikie gecontinueerd kan worden. Voor de dekking van deze ƒ 120.000 wordt de post activiteitensubsidie Stedelijk Jeugd- en Jongerenwerk ingezet. Voor 1999 is echter geen ƒ 120.000 meer beschikbaar, maar ƒ 97.000. Het verschil van ƒ 23.000 wordt in 1999 gedekt uit de algemene middelen.

 

630.6 Jongerenbeleid: Wippolder 1998: - ƒ 128.000
1999: - ƒ 41.000
Vanwege de ernstige verstoring van de openbare orde in januari 1998 is besloten om met onmiddellijke ingang een noodaccommodatie voor jongeren neer te zetten in de Wippolder. Voor de uitvoering zijn kosten gemaakt met betrekking tot de inrichting van de tijdelijke voorziening en de personele bezetting. De noodvoorziening blijft staan tot het moment dat de nieuwbouw is gerealiseerd en ook voor de jongeren in de Wippolder een goed activiteitenaanbod beschikbaar is. Op grond hiervan strekken de kosten zich uit over 1998 en 1999. Eind 1998 wordt door de stuurgroep Nieuwbouwaccommodaties een voorstel gedaan met betrekking tot de structurele voortzetting na 1999. De kosten van het jongerenproject in de Wippolder lopen fors op. Exclusief de jongerenwerker die via het JOS-project wordt bekostigd, gaat het om een structureel bedrag van ƒ 41.000. Het totale tekort over 1998 bedraagt reeds ƒ 128.000.

 

713.0 GGD 1999 e.v.: -ƒ 150.000
De financiële positie van de GGD is op dit moment niet rooskleurig. Om hierin verbetering te brengen zijn wij bereid, samen met de overige deelnemende gemeenten, tot een extra financiële inspanning.

 

721.0 Reiniging 1999 e.v.: ƒ 0
In september 1998 is de nieuwe nota over de ontwikkeling van de reinigingsrechten verschenen met het tarief voor 1999 en de aanwending van het fonds hogere verwerkingskosten. Daarin is een onttrekking van ƒ 1,5 mln aan de reserve gemeld. In de komende jaren zal de ontwikkeling van het reinigingsrecht meer worden betrokken bij begrotingsvoorbereiding en zal de transparantie worden vergroot.

 

723.0 Afvalwaterbemonstering 1999 e.v.: - ƒ 20.000
Vanaf 1999 wordt een structurele bedrag van ƒ 20.000 beschikbaar gesteld voor het nemen van monsters van het afvalwater van bedrijven. Er zullen jaarlijks bij ca. 40 tot 50 bedrijven afvalwatermonsters genomen worden (= frequentie 1 keer per 10 jaar).

 

723.0 Milieu 1999 e.v.: - ƒ 40.000
In het collegeprogramma 1998-2002 is de bezuiniging ad. ƒ 40.000 op de afdeling milieu geschrapt. Dit betekent dat een structureel besparingsverlies opgenomen is.

 

724.0 en 822.0 Lijkbezorging/BoWon 1999: ƒ 120.000
2000 e.v.: ƒ 20.000
De eerste studies wezen uit dat met het oprichten van een crematorium op de begraafplaats Iepenhof de rentabiliteit kan worden verhoogd door een betere benutting van de faciliteiten. Dit leidde er toe dat in de Strategienota een verlaging van de exploitatiekosten als mogelijke bezuiniging werd opgenomen. Latere studies gaven echter aan dat het beoogde berekende financieel voordeel niet reëel is. Daarom is dez.e tegenvaller als besparingsverlies geaccepteerd. Dit besparingsverlies wordt gecompenseerd door additionele verhoging van de tarieven bouwleges (SO 3b BoWon)

 

821.0 Stadsvernieuwing 2000 e.v.: - ƒ 10.000
In de basisgegevens waren door een verwerkingsfout de inkomsten in 2000, 2001 en 2002 ƒ 10.000 te hoog opgenomen.

 

822.0 BoWon 2002: ƒ 30.000
In 2002 moet het uitgavenbudget ƒ 30.000 lager zijn. Het budget Welstandscommissie (ƒ 30.000) is alleen in de oneven jaren.

 

910.0 Renteresultaat reserves en voorzieningen 1999 e.v.: ƒ 1.670.000
Het renteresultaat op reserves en voorzieningen levert vanaf 1999 een structureel voordeel op van ƒ 1.670.000. Weliswaar is de omvang van de reserves en voorzieningen voor 1999 ten opzichte van de vorige raming gedaald van ƒ 220 mln tot ƒ 207 mln - onder meer is het nadelig saldo over 1997 ad ƒ 9,7 mln afgeboekt - waardoor een nadeel ontstaat van ƒ 400.000, maar aan de andere kant is de verwachte prijsstijging voor 1999 t.o.v. 1998 verlaagd van 3% naar 2%. Dat betekent dat het voordelig verschil tussen omslagrente en prijscompensatie toeneemt met 1% ofwel ƒ 2.070.000.

 

910.8 Compensatiedotatie BWS 1998: ƒ 144.000
1999 e.v.: ƒ 147.000
Bij de nota "Enige reserve is op zijn plaats" is voor de reserve BWS vrijvallende middelen een dotatie van jaarlijks ƒ 144.000 ingesteld ter compensatie van het rentenadeel dat ontstond na overgaan naar prijscompensatie. Na een analyse van het verloop van de reserve op basis van de hierin gestorte en onttrokken bedragen, is het verantwoord deze bijdrage te laten vervallen. Voor 1999 e.v. levert dit door toevoeging van prijscompensatie een voordeel van ƒ 147.000.

 

910.8 Compensatie dotatie materieelreserve reiniging 1999 e.v.: ƒ 63.000
Bij de nota "Enige reserve is op zijn plaats" is voor de materieelreserve reiniging een dotatie van jaarlijks ƒ 63.000 ingesteld ter compensatie van het rentenadeel dat ontstond na overgang naar prijscompensatie. Nu deze dotatie is afgeschaft. levert dit een voordeel op.

 

911.0 Renteresultaat concern 1999: ƒ 2.094.000

2000: ƒ 1.722.000

2001: - ƒ 1.652.000

2002: - ƒ 3.147.000

Een nieuwe prognose is opgesteld van het te verwachten renteresultaat van het concern. Daarin zijn uiteraard de meest actuele gegevens opgenomen van marktrentepercentages, het meerjarig verloop van investeringen en de ontwikkeling van het eigen vermogen. Dat heeft tot een ander beeld geleid van de renteresultaten. Al vaker is opgemerkt dat verandering van een van deze factoren tot grote schommelingen in het rentebeeld kunnen leiden. In totaliteit, dat wil zeggen over de gehele planperiode gezien, ligt de renteuitkomst op ongeveer hetzelfde niveau. Voor 1999 betekent dat een voordeel ten opzichte van de vorige berekening van ƒ 2 mln, voor 2002 levert dat een nadeel op van ƒ 3 mln.
De drie belangrijkste factoren zijn:
- Het bedrijfsplan 1999-2002 van Grondzaken is verwerkt. Dat geeft een lagere investeringsbehoefte aan en dientengevolge een hogere reserveomvang.
- De positieve ontwikkeling van de opbrengst van boetes van vervroegde aflossing (deze doen zich met name in 1999 en 2000 voor en niet in de volgende jaren)
- Het inspelen op de lagere financieringsbehoefte. In 1999 is het effect hiervan het grootst.
Daarnaast spelen nog mee de lagere renteprognose van lang geld. Overigens is het effect hiervan gering.

 

913.8 Beleggingen Nutsbedrijven 1998 e.v.: - ƒ 25.000
Als gevolg van het volstorten van de aandelen Europoort en de renteloze lening aan Combiclean nemen de rentelasten toe met structureel ƒ 25.000 per jaar.

 

913.8 Opbrengst deelnemingen 1999: - ƒ 9.000
2000: - ƒ 17.000
2001: - ƒ 22.000
2002: - ƒ 27.000
In verband met de verleende garantstelling aan de EZH ontvangt Delft een aflopende provisievergoeding. Dat betekent jaarlijks een klein inkomstenverlies.

 

913.9 Lagere Storting Huisvesting 1988: ƒ 1.000.000
In afwijking van hetgeen in de begroting 1998 is opgenomen wordt er in dat jaar ƒ 1 mln minder gereserveerd voor de huisvesting van het gemeentelijke apparaat.

 

920.1 Hondenbelasting 1998 e.v.: - ƒ 48.000
De opbrengst van de hondenbelasting daalt door vermindering van het aantal honden dat in de heffing is betrokken. Voor 1999 wordt in de raming uitgegaan van 3.000 honden in plaats van 3.500 honden. Dat levert een opbrengstdaling op van ƒ 48.000.

 

920.1 Toeristenbelasting 1999 e.v.: - ƒ 30.000
De tarieven van de toeristenbelasting zijn per 1 april 1997 met 50% opgetrokken. Voor 1999 is geen verhoging voorzien. Verwacht wordt dat de opbrengst in 1999 zal stijgen met ƒ 70.000 tot ƒ 320.000. Conform het bezuinigingsplan bedroeg de taakstelling voor 1999 ƒ 100.000. Per saldo ontstaat een bezuinigingsverlies van ƒ 30.000.

 

921.1 Doeluitkering sociale vernieuwing 1998 e.v.: - ƒ 93.000
De doeluitkering sociale vernieuwing is in 1998 opgeheven. In plaats daarvan zijn er nu vier inkomstenbronnen. Een daarvan betreft het gemeentefonds. Dat gedeelte (ƒ 1,2mln) heeft nu nog de vorm van een integratie-uitkering; in 2000 zullen de middelen worden geïntegreerd in het verdeelsysteem van het gemeentefonds. Dan ontstaat er een voor- dan wel nadeel. De uitgaven van de sociale vernieuwing zijn vanaf 1999 verwerkt op de desbetreffende functies. Per saldo levert dat een nadeel op van ƒ 93.000 doordat de desbetreffende stelpost bij het concern hiervoor te laag was geraamd.

 

921.5 Stelpost rijksbezuinigingen 1999 e.v.: ƒ 1.000.000
Voor 1999 kan de stelpost rijksbezuinigingen van ƒ 1 mln structureel worden geschrapt. Daartegenover is ook de raming van het gemeentefonds met ƒ 1 mln structureel verlaagd. Dat houdt verband met de behoedzaamheidsreserve welke binnen het gemeentefonds is gevormd. Van het Delftse aandeel daarin van ƒ 3 mln is nu ƒ 1 mln verdisconteerd in de raming van de gemeentefondsuitkering terwijl in de vorige meerjarenbegroting nog ƒ 2 mln werd meegenomen, een inkomstendaling derhalve van ƒ 1 mln.

 

922.0 Stelpost onvoorzien 1999 e.v. - ƒ 400.000
De stelpost onvoorzien is in verband met de flo-problematiek van de Brandweer met ƒ 400.000 verlaagd tot ƒ 300.000. Wij hebben deze post weer op het oude niveau van ƒ 700.000 gebracht om een kleine buffer voor de opvang van tegenvallers te hebben. Dit niveau strookt ook met de provinciale richtlijn van ongeveer ƒ 7 per inwoner.

 

922.3 Stelpost uitvoeringssfeer 1998 e.v.: - ƒ 63.000
Hieronder valt een post van ƒ 62.800 welke verband houdt met een verandering van de inkomensregeling voor kunstenaars. Deze post kan echter begrepen worden geacht in de raming van het uitgaven algemene bijstand en valt daarom hier vrij.

 

922.8 Stelpost Investeringen categorie 1. 2000: - ƒ 182.000
2001: - ƒ 177.000
2002: - ƒ 172.000
De reconstructiecommissie Midden-Delfland heeft de besteksvoorbereiding voor de aanleg van het verlengde fietspad Rotterdamseweg nagenoeg afgerond. Twee tracee-modellen zijn ontwikkeld, waarvan één op verzoek van de gemeente Delft. De plannen voorzien in een gezamenlijke financiering door belanghebbenden op basis van de verhouding 60% rijk en 40% gemeenten De kapitaalslasten voortvloeiend uit de bijdrage van de gemeente Delft zijn hier opgenomen. Mocht er alsnog een provinciale subsidie verstrekt worden, dan zullen deze ramingen uiteraard worden aangepast.

 

922.9 Bezuinigingen 1998: - ƒ 1.475.000
1999: - ƒ 600.000
2000 e.v.: - ƒ 100.000
De taakstelling reorganisatie 1998 van ƒ 1 mln wordt doorgeschoven naar 1999 en 2000 voor ieder ƒ 0,5 mln. Voor 1999 levert dat een incidenteel besparingsverlies op van ƒ 0,5 mln. Daarnaast vervalt de bijdrage van Combiwerk in de bezuiniging van het Inkoopservicebureau (ISB) van ƒ 0,1 mln omdat deze wordt meegenomen in de totale taakstelling van Combiwerk welke onderdeel uitmaakt van het nieuwe bezuinigingsplan.

 

Diversen Correctie nominale ontwikkelingen 1999 e.v.: - ƒ 250.000
Voor 1999 is uitgegaan van bepaalde stijgingen van lonen, prijzen en subsidies. Het totale effect is in totaal geschat op een bedrag van ƒ 5,5 mln. Uiteindelijk blijken de ramingen van deze posten, inclusief enkele correcties, een nadeel op te leveren van ƒ 0,25 mln . In de meerjarenbegroting 1999-2002 is dan nog voor onvoorziene uitgavenstijgingen vanaf 1999 een structurele stelpost van ƒ 0,5 mln beschikbaar.

 

Diversen Regionaal Bureau Arbeidsvoorziening 1999 e.v.: - ƒ 10.000
In de begroting van de DMZ is op de kostenplaats Staf en Directie een bijdrage van het Regionaal Bureau Arbeidsvoorziening (RBA) opgenomen. Deze bijdrage behelst een vergoeding voor bestuurders en plaatsvervangers en een vergoeding voor Ambtelijke ondersteuning. Tot voor kort bedroeg de vergoeding een vast bedrag van ƒ 20.000, maar dat is nu gewijzigd in ƒ 800 per vergadering. Wij hebben besloten om deze post vanaf 1999 op te nemen in de concernposten-begroting.

 

 

 


deel 9

terug naar boven