|
|
1999: - 215.000 |
De gevolgen van de
splitsing van de functie gemeentesecretaris en hoofd van de bestuursdienst zijn nog niet
in de begroting verwerkt. De kosten voor 1998 en 1999 willen wij ten laste van het
algemeen nemen. Vanaf het jaar 2000 zullen deze kosten opgevangen worden binnen de
formatie van de Concernstaf. |
001.2 |
Burgemeester en Wethouders |
1998: - 200.000 |
|
|
1999 e.v.: - 309.000 |
Bij de
collegewisseling in 1998 is het aantal wethouders uitgebreid van 4 naar 5. Bovendien zijn
de bedragen trendmatig aangepast. In totaal nemen de kosten van bestuur toe met
132.000. Daarnaast zijn in verband met de college-wisseling de kosten van
gewezen wethouders toegenomen met 177.000. In totaliteit stijgen de kosten
hierdoor met 313.000. De raming van 2002 geeft tenslotte nog (incidenteel) een
vermindering van 26.800 omdat het tweejaarlijks uitstapje van de raadsleden
niet in dit jaar valt. |
001.5 |
Stadsgewest Haaglanden |
1999 e.v.: - 16.000 |
De inwonerbijdrage
voor het Stadsgewest is op basis van de begrotingsgegevens voor 1999 verhoogd van
7,90 naar 8,35, ofwel een stijging van 5,7%. Dat leidt tot een kostenstijging van
44.500. Op basis van een verhoging van 3,75%, zijnde het Delftse gewogen
stijgingspercentage, was er rekening gehouden met een stijging van 28.000. Per
saldo een tegenvaller van 16.500. De totale geraamde Delftse bijdrage aan
Haaglanden voor 1999 komt hierdoor te liggen op 793.000. |
002.0 e.a. |
Exploitatie Bestuursdienst
algemeen |
1998 e.v.: p.m. |
De Bestuursdienst
kampt al enkele jaren met het probleem dat de exploitatielasten hoger liggen dan
budgettair is toegestaan. Het gaat dan vooral om hogere personeelskosten.
Begrotingstechnisch wordt dat probleem opgelost via een stelpost welke derhalve voor de
dienst een taakstelling inhoudt. Vorig jaar is een exploitatie-onderzoek ingesteld waarop
vervolgens door het diensthoofd een aantal maatregelen werden genomen. De situatie is in
de nieuwe begroting iets verbeterd. Toch resteert nog een stelpost van 407.000.
Hiervoor zal nog een oplossing gevonden moeten worden, hetgeen op zich een aanmerkelijk
risico voor het rekeningresultaat inhoudt (als dat niet wordt opgelost). Wij hebben het
diensthoofd gevraagd over de stand van zaken met betrekking tot de sanering van deze
exploitatie-problematiek periodiek te rapporteren. |
002.0 e.a. |
OZB |
1998 e.v.: - 35.000 |
De invoering van de
WOZ heeft er voor de BD toe geleid dat de OZB-kosten 35.000 hoger uitvallen. De
afdeling Grondzaken verrekent deze kosten via een hogere doorberekening in de
huisvestingskosten. Wij hebben besloten deze kosten ten laste van het algemeen te nemen.
Er staat uiteraard een hogere opbrengst OZB tegenover. Deze is verwerkt in de totale
stijging van de OZB. |
002.1 |
CBO |
1998: - 193.000 |
|
|
1999 e.v.: - 172.000 |
In verband met de
uitbreiding van het college is ook het aantal bestuursassistenten en secretaresses
uitgebreid. De kosten worden voor 1999 geraamd op 172.000. |
002.1 |
RIS 1998 |
1998 e.v.: - 63.000 |
Eind 1996 is besloten
tot het realiseren van een raadsinformatiesysteem (RIS). Het beheer vergt een extra
bezetting van een halve formatieplaats ( 63.000). Dit bedrag vloeit voort uit het
raadsbesluit over het RIS.. |
003.0 |
Bezetting Concernafdeling
Burgerzaken |
1999: 0 |
De bezetting van CBZ
is krap, vooral als gevolg van langdurig zieken. Wij stellen voor het personeelsbudget in
1999 incidenteel met 118.000 te verhogen om het ziekteverzuim op te vangen. De
dienst dekt dit uit een te verwachten onderuitputting. |
110.0 |
Uitbreiding OOV |
1999 e.v: 0 |
De bezetting van OOV
is uitgebreid met een halve formatieplaats ten behoeve van de uitvoering van de bijzondere
wetten. De hogere kosten bedragen 50.000 en worden gedekt uit verhoging van de
legesopbrengst. |
120.1 |
Brandweer |
1998: - 10.000 |
|
|
2000 en 2001: - 30.000 |
Dit betreft een hogere
dotatie aan de materieel reserve van de bandweer tot 2001. |
120.1 |
Functioneel leeftijdsontslag |
1998: - 200.000 |
Het Functioneel
Leeftijdsontslag (FLO) voor de brandweer en chauffeurs bij de ambulancedienst bedraagt 60
jaar. Landelijk is 55 jaar gebruikelijk. Met de vakorganisaties en een afvaardiging van
het brandweerpersoneel is een overeenstemming bereikt over het verlagen van de FLO
leeftijd naar 57 jaar. De kosten voor deze leeftijdsverlaging betreft voor 1998
200.000 en voor 1999 e.v. 400.000. De kosten voor 1999 e.v. zijn in de begroting
1998-2001 ten laste gebracht van de post onvoorzien. Voor 1998 is een bedrag van
200.000 opgenomen. |
120.4 |
Hulpverleningsregio Haaglanden |
1999: + 26.000 |
|
|
2000: - 19.000 |
|
|
2001: - 22.000 |
|
|
2002: - 25.000 |
Correctie van de
meerjarenbegroting Haaglanden n.a.v. eerdere besluitvorming. |
210 |
Areaaluitbreiding |
1999: - 14.000 |
|
|
2000: + 11.000 |
|
|
2001: + 15.000 |
|
|
2002: - 298.000 |
In het kader van
areaaluitbreidingen zijn de budgetten in 1999 en 2002 verhoogd. Het betreft voornamelijk
kosten in nieuwe wijken voor gladheidsbestrijding, uitbreiding van de elementsverharding
en nieuwe taken betreffende het onderhoud van geluidsschermen. In 2000 en 2001 zijn de
budgetten verlaagd vanwege een vermindering van de extra verharding voor wegen, straten en
pleinen. |
210.0 |
Onderhoud Bruggen Schie |
2002: - 50.000 |
Jaarlijks wordt het
meerjarig onderhoudsplan van de brug over de Schie geactualiseerd. Hoewel de gemeente
Delft eigenaar is van de bruggen over de Schie, wordt het onderhoud door de Provincie
Zuid-Holland uitgevoerd. Vanaf het jaar 2002 leidt dit tot een verhoging van de uitgaven
met 50.000. |
210.2 |
Gladheidsbestrijding |
1998 e.v.: - 65.000 |
Vanaf 1 januari 1997
is de arbeidstijdenwet voor overheden ingevoerd. Dit heeft tot gevolg dat medewerkers maar
een kortere periode (maximaal 13 uur per dag) mogen werken. Voor de piketdienst t.b.v. de
gladheidsbestrijding betekent dit een aanpassing van het rooster met als consequentie een
extra piketdienst (achterwacht) per medewerker. Hierdoor moet voor de winterperiode
rekening worden gehouden met gemiddeld 3 extra diensten per medewerker. De totale kosten
bedragen 65.000. |
Delftse Hout |
210.3 |
Straatreiniging |
1999 e.v.: - 20.000 |
722.0 |
Riolering |
1999 e.v.: - 5.000 |
Een schouw van de
Delftse Hout heeft tot de conclusie geleid dat het onderhouds- en voorzieningenniveau
onder de gemeentelijke norm ligt. Vanaf 1999 is een budget van 118.000 beschikbaar.
Benodigd budget is volgens de dienst B&M 208.000 (in totaal 90.000
hoger). Voor het op peil brengen van de voorzieningen is een extra bedrag van
25.000 ter beschikking gesteld. Het resterende bedrag van 65.000 wordt betrokken
bij de afweging van het kwaliteitsniveau van wegen, straten en pleinen. |
211.0 |
Beleidsvoorbereiding en
-uitvoering Verkeer |
2001 e.v.: 40.000 |
Door foutieve
verwerking bij de begroting 1998 zijn inkomsten slechts geraamd tot en met 2000, terwijl
de inkomsten structureel zijn. |
211.1 |
Verkeersvoorzieningen |
1999 e.v.: 60.000 |
De meevaller van
60.000 is gevolg van het sluiten van een overeenkomst met de HTM m.b.t. een
bijdrage in het onderhoud van verkeersregelinstallaties waarin voorzieningen voor de
tramlijn zijn opgenomen. Het bedrag ad 60.000 is gebaseerd op de berekening van het
aantal signaalgroepen. |
480.9 |
Leerlingenvervoer |
1999 e.v.: - 50.000 |
Leerlingenvervoer
blijkt ieder jaar opnieuw een uiterst moeilijk te beheersen en te beïnvloeden post te
zijn. Naar de huidige inzichten bedraagt het tekort op het leerlingenvervoer 50.000
structureel. Hierbij is reeds rekening gehouden met het voordeel van het collectief
vraagafhankelijk vervoerssysteem. Geen rekening is gehouden met de nieuwe eisen die de
voorgenomen wijziging van de Wet Personenvervoer met zich mee kan brengen. Op het moment
dat deze wetswijziging is goedgekeurd komt de dienst hier op terug. |
Diversen:
WOC-algemeen: Tekort personeelsbudget en huisvesting |
|
|
1998: - 150.000 |
|
|
1999: - 480.000 |
Het rapport
risicos en remedies geeft een analyse van de financiële knelpunten bij de dienst
Welzijn, Onderwijs, Cultuur. Het traject wordt vervolgd met een integraal plan van aanpak
waarin de definitieve oplossing van de knelpunten wordt uitgewerkt. Aan de hand van dat
plan kan dan besloten worden over een aanvullende structurele financiële bijdrage aan de
dienst WOC bij de kadernota 2000-2003.
Voor twee financiële knelpunten wordt een incidentele bijdrage verstrekt. Het betreft het
tekort op het personeelsbudget ad 330.000 voor 1999 en de kosten van uitbreiding
van de huisvesting voor de medewerkers van WOC ad 150.000 (1998 en 1999). |
510.0 |
Bezuiniging Bibliotheek |
1999 e.v.: - 100.000 |
In de strategienota
is ten aanzien van de realisatie van deze bezuinigingstaakstelling een tweetal voorwaarden
opgenomen. Ten eerste dat één stedelijke voorziening voldoet. Ten tweede dat het
bibliotheekgebruik en de bedrijfsvoering drastisch zouden wijzigen als gevolg van met name
nieuwe elektronische gebruiksmogelijkheden. Voorts is in het collegeprogramma opgenomen
dat ernaar gestreefd wordt de bibliotheek uit te breiden tot een mediatheek. De totale
bezuinigingstaakstelling is niet realiseerbaar. Daarom is besloten een besparingsverlies
te accepteren. De taakstelling blijft voor een bedrag van 150.000 staan. Het
bestuur van de bibliotheek zal in overleg met de dienst WOC nagaan op welke wijze deze
taakstelling wordt ingevuld. |
530.0 |
Zwembad Kerkpolder |
1999 e.v.: - 150.000 |
De exploitatie van
zwembad Kerkpolder vertoont een tekort. In het rapport risico's en remedies is een aantal
maatregelen genoemd ter verbetering van het exploitatieresultaat. Om het resterende
exploitatietekort op te lossen wordt structureel 150.000 ten laste van de algemene
middelen verstrekt. |
541.0 |
Musea |
1999 e.v.: - 4.000 |
Bij de begroting 1998
is de prijsstijging over materieel van 3% niet meegnomen. Deze prijsstijging wordt bij de
begroting 1999 alsnog meegenomen. |
541.1 |
Digitale stamboom |
1999 e.v.: - 25.000 |
In 1996 heeft de
gemeenteraad via Delft Kennisstad 550.000 beschikbaar gesteld voor de Digitale
Stamboom. In de jaren 1997-1998 heeft het Gemeentearchief in samenwerking met Radical en
CombiWerk de Digitale Stamboom opgebouwd tot een succesvolle nieuwe manier van
dienstverlening. Per 1999 treedt de beheer-fase in. Het servicecontract kost naar
schatting 25.000 per jaar. Voor een succesvolle dienstverlening in 1999 e.v. is het
beheer van de Digitale Stamboom noodzakelijk. Hiervoor is per 1999 een structurele dekking
beschikbaar gesteld. |
541.2 |
Onderhoud historische gebouwen |
1999 e.v.: - 46.000 |
Ten behoeve van het
planmatige onderhoud is in 1995 een verhoging van de onderhoudsbudgetten voor historische
gebouwen gehonoreerd. Voor 1999 was bij de aanvraag ook een verhoging van het budget ad.
46.000 opgenomen maar nog niet in de begroting verwerkt. |
541.2 |
Onderhoud historische gebouwen |
1999: - 100.000 |
In de taakveldanalyse
van de beleidsvelden t.b.v. de strategienota heeft de afdeling bouwkunde aangegeven, dat
een besparing zou kunnen worden gerealiseerd door een concentratie van gemeentelijke taken
inzake onderhoud en verbouwing van het gemeentelijk gebouwenbestand. Bij de behandeling
van de begroting 1997 en 1998 is reeds gemeld dat één en ander sterk afhankelijk is van
de gemeentelijke reorganisatie. Gezien de huidige stand van zaken rond de reorganisatie is
het niet mogelijk deze bezuinigingen te realiseren. Voor 1999 is een incidenteel
besparingsverlies van 100.000 opgenomen. |
560.0 |
Onderhoud Groen (Delftse Hout) |
1999: - 150.000 |
|
|
2000 e.v.: - 50.000 |
Per 1-1-1999 is het
budget onderhoud Groen Delftse Hout structureel verlaagd met 100.000, onder
gelijktijdige verhoging met hetzelfde bedrag van het onderhoudsbudget "Wegen,
Straten, Pleinen Delftse Hout". De dienst Stadsontwikkeling heeft aangegeven hierdoor
structureel 150.000 te kort te komen op haar onderhoudsbudget. Om dit te
compenseren wordt het budget Onderhoud Groen per 1-1-1999 structureel verhoogd met
50.000.
Om het meest noodzakelijke onderhoud te verrichten wordt er daarnaast eenmalig voor 1999
100.000 toegekend aan onderhoud Groen. De dienst Stadsontwikkeling is opgedragen om
via een efficiency-onderzoek naar onderhoud Groen vanaf 2000 structureel 100.000 te
bezuinigen op haar budget. |
560.1 |
Exploitatie Midden-Delfland |
1999: 81.000 |
|
|
2000: 25.000 |
|
|
2001: 5.000 |
|
|
2002:- 69.000 |
De meerjarenbegroting
van het recreatieschap Midden - Delfland is bijgesteld. Dit leidt tot een
begrotingswijziging. |
610.1 |
Personeel DMZ |
1999 e.v.: 0 |
De afgelopen jaren
zijn voor de uitvoering van de nABW en in het kader van het verbeterplan ("DMZ komt
in Zicht" en "het Marshallplan") diverse claims ingediend. Voorzover deze
werden gehonoreerd gebeurde dit meestal incidenteel. Een gevolg hiervan is, dat er van
jaar tot jaar aanzienlijke mutaties in het beschikbare personeelsbudget zijn ontstaan. In
1999 vallen daardoor een aantal budgetten weg, die in het kader van het Marshallplan en de
uitvoering van de nABW en de Wet Boeten en Maatregelen waren toegewezen. Daarnaast is er
in de nota "DMZ komt in Zicht" overeengekomen, dat er op de personeelsbudgetten
structureel 1mln zou worden bezuinigd op de personeelskosten, te realiseren in 1997
en 1998. In het totaal gaat het om een daling van ca 8% van het totale personeelsbudget
van de dienst. Om de pijn voor de dienst te verzachten hebben wij besloten een stelpost
van 316.000, die is ontstaan bij de junicirculaire 1997 als gevolg van de
stijging van kwantiteiten, toe te voegen aan het personeelsbudget van DMZ. |
610.1 |
Bijstandsuitkeringen |
1998: - 120.000 |
|
|
1999 e.v.: - 240.000 |
In de rekening 1997
bleek dat er 7,4 mln meer aan bijstand was uitgegeven, dan begroot was voor dat
jaar. Oorzaken hiervan zijn:
- Het niet ophogen van de begrote bijstandsuitgaven met het
stijgingspercentage van de normbedragen.
- Stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden in de periode
1996/1997.
- De gevolgen van de nABW waardoor bepaalde groepen
bijstandsgerechtigden een hogere uitkering krijgen dan onder de oude ABW.
Wij gaan voor 1999 uit van een stabilisatie van het aantal
ABW-uitkeringen.
Rekening houdend met een normstijging van 1,5% in 1998 en
1,5% in 1999 betekent dit in het totaal een nadeel van 732.000. Hiervan kan
492.000 gedekt worden uit de hogere uitkering van het gemeentefonds voor kwantiteiten,
conform de meicirculaire 1998.
|
610.1 |
IT - investeringen DMZ |
1999: - 335.000 |
Nieuwe inzichten en
ontwikkelingen vragen om verdergaande investeringen. Om risico´s bij storingen en
calamiteiten zoveel mogelijk te beperken en vanwege de overgang naar de grafische versie
van het uitkeringssysteem SDMS-6 zijn nog een aantal ingrijpende investeringen
noodzakelijk. Ook de visie van de gemeente Delft op de Kennisinfrastructuur (KIS) stelt
aanvullende eisen aan het ICT van de DMZ. Voor 1999 draagt het algemeen de extra kosten
van deze investering en van de complementaire kosten ( totaal 335.000). Voor de
jaren daarna zal de dienst de kosten via het "inverdieneffect" zelf dekken.
Naast deze investering voor de DMZ hebben wij tevens besloten tot een onttrekking aan de
reserve automatisering infrastructuur voor de DMZ en tot onttrekking van een bedrag aan de
reserve voor de millenniumproblematiek. Hierover bent u via de nota "IT-investeringen
DMZ" onlangs geïnformeerd. |
610.8 |
Bijzondere Bijstand |
1998: - 1.660.000 |
|
|
1999 e.v.: - 370.000 |
Wij hebben de
intentie ons maximaal in te spannen om het voorzieningenniveau van de bijzondere bijstand
in stand te houden. Op grond van de jaarrekening 1997 verwachten wij dat het
verstrekkingenniveau voor de bijzondere bijstand, inclusief het armoedebeleid, uitkomt op
5,5 mln. Ten opzichte van de meerjaren-begroting levert dit voor 1998 vermoedelijk
een tekort op van 1,6 mln. Vanaf 1999 verwachten wij een uitkering van het Rijk van
800.000 in verband met terugvordering en verhaal, alsmede 350.000 extra voor
bijzondere bijstand. Hiervan willen we 1.090.000 inzetten ter dekking van de
bijzondere bijstand. Bovendien denken wij via (efficiency-)maatregelen het budget voor de
bijzondere bijstand enigszins te kunnen temperen. Wij gaan er vanuit, dat er vanaf het
jaar 1999 nog "slechts" 370.000 ten laste van het algemeen komt. |
611.2 |
Werkgelegenheid |
1999 e.v.: - 17.000 |
Bij de Strategienota
is besloten tot een bezuiniging van 17.000 door efficiency-maatregelen bij
CombiWerk . Omdat de gemeentelijke bijdrage aan Combiwerk de komende jaren afneemt, is het
niet zinvol deze bezuinigingstaakstelling te handhaven. |
620.1 |
Meldpunt ouderen |
1999: - 50.000 |
|
|
2000 e.v.: p.m. |
Tot januari 1998 werd
de Stichting Centraal Meldpunt (CM) door de participerende instellingen, inclusief de
gemeente, gefinancierd. De ontwikkeling van het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) heeft de
instellingen ertoe gebracht hun financiële bijdrage te stoppen. Voor 1998 heeft de
gemeente Delft de financiële verantwoordelijkheid op zich genomen.
Voor 1999 zal het CM worden ondergebracht bij de Raad voor Ouderenwerk, in afwachting van
de ontwikkeling van de publieksdienst. De kosten die hier aan verbonden zijn bedragen
83.000. Een bedrag van 33.000 wordt gefinancierd uit het flankerend
ouderenbeleid.
Het resterende deel ad 50.000 wordt bij de nadelen bestaand beleid opgenomen. Voor
2000 e.v. is nog onbekend wat de kosten zijn en wordt vooralsnog p.m. opgenomen. |
620.2 |
Budgetwinkel |
1999 e.v.: 0 |
In het kader van het
armoedebeleid is besloten tot verbreding van de schuldhulpverlening en is er besloten tot
uitbreiding van de doelgroep.
Gelet op deze uitbreiding hebben wij besloten een bedrag van 60.000 van een
uitkering van het rijk in verband met terugvordering en verhaal (van totaal
800.000) aan te wenden ter compensatie van een bezuinigingstaakstelling op naam van de
budgetwinkel. |
620.5 |
Indicatie sociale
werkvoorziening |
1999 e.v.: - 123.000 |
De opzet van het
proces van intake- en indicatiestelling voor de sociale werkvoorziening is dit jaar
aangepast. De kosten vallen niet meer onder de rijksbijdrage voor de sociale
werkvoorziening en komen vanaf 1998 dientengevolge ten laste van de gemeentelijke
middelen. Op jaarbasis belopen de kosten 123.000. In 1998 worden deze kosten
éénmalig gedekt uit de egalisatiereserve via CombiWerk. |
620.7 |
Wet Voorziening Gehandicapten
(WVG) |
1999 e.v.: 0 |
Bij de uitvoering van
de WVG dreigt een groot tekort te ontstaan. Er is door ons via een afzonderlijk voorstel
een pakket maatregelen aan u voorgelegd teneinde de WVG weer meerjarig budgettair neutraal
te maken. |
630.6 |
Exploitatie Burgwal 45-47 |
1998: - 119.000 |
|
1999: - 49.000 |
|
2000: - 34.000 |
|
2001: - 17.000 |
|
2002: - 5.000 |
De raad heeft op 26
maart 1998 besloten om de Burgwal 45-47 te verhuren aan One & Only productions. Tevens
is besloten dat de aanloopverliezen voor rekening van de algemene dienst komen. Dit is
gebruikelijk bij gebouwen niet bestemd voor de openbare dienst.
Dit besluit was nog niet begrotingstechnisch verwerkt. |
630.6 |
Jongerenbeleid: Luikie 0 |
1999: - 23.00 |
In de nota Producten
(januari 1998) is vastgesteld dat de jongerenaccommodatie "Het Luikie" verder
geprofessionaliseerd dient te worden. Hiervoor is 120.000 structureel nodig (voor
een jongerenwerker en een activiteitenbudget). Bij de Kadernota 1999-2002 is op
incidentele basis 120.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt nu structureel
gemaakt, zodat de professionele voorziening bij het Luikie gecontinueerd kan worden. Voor
de dekking van deze 120.000 wordt de post activiteitensubsidie Stedelijk Jeugd- en
Jongerenwerk ingezet. Voor 1999 is echter geen 120.000 meer beschikbaar, maar
97.000. Het verschil van 23.000 wordt in 1999 gedekt uit de algemene
middelen. |
630.6 |
Jongerenbeleid: Wippolder |
1998: - 128.000 |
|
|
1999: - 41.000 |
Vanwege de ernstige
verstoring van de openbare orde in januari 1998 is besloten om met onmiddellijke ingang
een noodaccommodatie voor jongeren neer te zetten in de Wippolder. Voor de uitvoering zijn
kosten gemaakt met betrekking tot de inrichting van de tijdelijke voorziening en de
personele bezetting. De noodvoorziening blijft staan tot het moment dat de nieuwbouw is
gerealiseerd en ook voor de jongeren in de Wippolder een goed activiteitenaanbod
beschikbaar is. Op grond hiervan strekken de kosten zich uit over 1998 en 1999. Eind 1998
wordt door de stuurgroep Nieuwbouwaccommodaties een voorstel gedaan met betrekking tot de
structurele voortzetting na 1999. De kosten van het jongerenproject in de Wippolder lopen
fors op. Exclusief de jongerenwerker die via het JOS-project wordt bekostigd, gaat het om
een structureel bedrag van 41.000. Het totale tekort over 1998 bedraagt reeds
128.000. |
713.0 |
GGD 1999 |
e.v.: - 150.000 |
De financiële positie
van de GGD is op dit moment niet rooskleurig. Om hierin verbetering te brengen zijn wij
bereid, samen met de overige deelnemende gemeenten, tot een extra financiële inspanning. |
721.0 |
Reiniging |
1999 e.v.: 0 |
In september 1998 is
de nieuwe nota over de ontwikkeling van de reinigingsrechten verschenen met het tarief
voor 1999 en de aanwending van het fonds hogere verwerkingskosten. Daarin is een
onttrekking van 1,5 mln aan de reserve gemeld. In de komende jaren zal de
ontwikkeling van het reinigingsrecht meer worden betrokken bij begrotingsvoorbereiding en
zal de transparantie worden vergroot. |
723.0 |
Afvalwaterbemonstering |
1999 e.v.: - 20.000 |
Vanaf 1999 wordt een
structurele bedrag van 20.000 beschikbaar gesteld voor het nemen van monsters van
het afvalwater van bedrijven. Er zullen jaarlijks bij ca. 40 tot 50 bedrijven
afvalwatermonsters genomen worden (= frequentie 1 keer per 10 jaar). |
723.0 |
Milieu |
1999 e.v.: - 40.000 |
In het
collegeprogramma 1998-2002 is de bezuiniging ad. 40.000 op de afdeling milieu
geschrapt. Dit betekent dat een structureel besparingsverlies opgenomen is. |
724.0 en 822.0 |
Lijkbezorging/BoWon |
1999: 120.000 |
|
2000 e.v.: 20.000 |
De eerste studies
wezen uit dat met het oprichten van een crematorium op de begraafplaats Iepenhof de
rentabiliteit kan worden verhoogd door een betere benutting van de faciliteiten. Dit
leidde er toe dat in de Strategienota een verlaging van de exploitatiekosten als mogelijke
bezuiniging werd opgenomen. Latere studies gaven echter aan dat het beoogde berekende
financieel voordeel niet reëel is. Daarom is dez.e tegenvaller als besparingsverlies
geaccepteerd. Dit besparingsverlies wordt gecompenseerd door additionele verhoging van de
tarieven bouwleges (SO 3b BoWon) |
821.0 |
Stadsvernieuwing |
2000 e.v.: - 10.000 |
In de basisgegevens
waren door een verwerkingsfout de inkomsten in 2000, 2001 en 2002 10.000 te hoog
opgenomen. |
822.0 |
BoWon |
2002: 30.000 |
In 2002 moet het
uitgavenbudget 30.000 lager zijn. Het budget Welstandscommissie
( 30.000) is alleen in de oneven jaren. |
910.0 |
Renteresultaat reserves en
voorzieningen |
1999 e.v.: 1.670.000 |
Het renteresultaat op
reserves en voorzieningen levert vanaf 1999 een structureel voordeel op van
1.670.000. Weliswaar is de omvang van de reserves en voorzieningen voor 1999
ten opzichte van de vorige raming gedaald van 220 mln tot 207 mln - onder
meer is het nadelig saldo over 1997 ad 9,7 mln afgeboekt - waardoor een nadeel
ontstaat van 400.000, maar aan de andere kant is de verwachte prijsstijging
voor 1999 t.o.v. 1998 verlaagd van 3% naar 2%. Dat betekent dat het voordelig verschil
tussen omslagrente en prijscompensatie toeneemt met 1% ofwel 2.070.000. |
910.8 |
Compensatiedotatie BWS |
1998: 144.000 |
|
|
1999 e.v.: 147.000 |
Bij de nota
"Enige reserve is op zijn plaats" is voor de reserve BWS vrijvallende middelen
een dotatie van jaarlijks 144.000 ingesteld ter compensatie van het rentenadeel dat
ontstond na overgaan naar prijscompensatie. Na een analyse van het verloop van de reserve
op basis van de hierin gestorte en onttrokken bedragen, is het verantwoord deze bijdrage
te laten vervallen. Voor 1999 e.v. levert dit door toevoeging van prijscompensatie een
voordeel van 147.000. |
910.8 |
Compensatie dotatie
materieelreserve reiniging |
1999 e.v.: 63.000 |
Bij de nota
"Enige reserve is op zijn plaats" is voor de materieelreserve reiniging een
dotatie van jaarlijks 63.000 ingesteld ter compensatie van het rentenadeel dat
ontstond na overgang naar prijscompensatie. Nu deze dotatie is afgeschaft. levert dit een
voordeel op. |
911.0 |
Renteresultaat concern |
1999: 2.094.000 |
|
2000:
1.722.000 |
|
2001: -
1.652.000 |
|
2002: -
3.147.000 |
Een nieuwe prognose is
opgesteld van het te verwachten renteresultaat van het concern. Daarin zijn uiteraard de
meest actuele gegevens opgenomen van marktrentepercentages, het meerjarig verloop van
investeringen en de ontwikkeling van het eigen vermogen. Dat heeft tot een ander beeld
geleid van de renteresultaten. Al vaker is opgemerkt dat verandering van een van deze
factoren tot grote schommelingen in het rentebeeld kunnen leiden. In totaliteit, dat wil
zeggen over de gehele planperiode gezien, ligt de renteuitkomst op ongeveer hetzelfde
niveau. Voor 1999 betekent dat een voordeel ten opzichte van de vorige berekening van
2 mln, voor 2002 levert dat een nadeel op van 3 mln.
De drie belangrijkste factoren zijn:
- Het bedrijfsplan 1999-2002 van Grondzaken is verwerkt. Dat geeft een lagere
investeringsbehoefte aan en dientengevolge een hogere reserveomvang.
- De positieve ontwikkeling van de opbrengst van boetes van vervroegde aflossing (deze
doen zich met name in 1999 en 2000 voor en niet in de volgende jaren)
- Het inspelen op de lagere financieringsbehoefte. In 1999 is het effect hiervan het
grootst.
Daarnaast spelen nog mee de lagere renteprognose van lang geld. Overigens is het effect
hiervan gering. |
913.8 |
Beleggingen Nutsbedrijven |
1998 e.v.: - 25.000 |
Als gevolg van het
volstorten van de aandelen Europoort en de renteloze lening aan Combiclean nemen de
rentelasten toe met structureel 25.000 per jaar. |
913.8 |
Opbrengst deelnemingen |
1999: - 9.000 |
|
2000: - 17.000 |
|
2001: - 22.000 |
|
2002: - 27.000 |
In verband met de
verleende garantstelling aan de EZH ontvangt Delft een aflopende provisievergoeding. Dat
betekent jaarlijks een klein inkomstenverlies. |
913.9 |
Lagere Storting Huisvesting |
1988: 1.000.000 |
In afwijking van
hetgeen in de begroting 1998 is opgenomen wordt er in dat jaar 1 mln minder
gereserveerd voor de huisvesting van het gemeentelijke apparaat. |
920.1 |
Hondenbelasting |
1998 e.v.: - 48.000 |
De opbrengst van de
hondenbelasting daalt door vermindering van het aantal honden dat in de heffing is
betrokken. Voor 1999 wordt in de raming uitgegaan van 3.000 honden in plaats van 3.500
honden. Dat levert een opbrengstdaling op van 48.000. |
920.1 |
Toeristenbelasting |
1999 e.v.: - 30.000 |
De tarieven van de
toeristenbelasting zijn per 1 april 1997 met 50% opgetrokken. Voor 1999 is geen verhoging
voorzien. Verwacht wordt dat de opbrengst in 1999 zal stijgen met 70.000 tot
320.000. Conform het bezuinigingsplan bedroeg de taakstelling voor 1999
100.000. Per saldo ontstaat een bezuinigingsverlies van 30.000. |
921.1 |
Doeluitkering sociale
vernieuwing |
1998 e.v.: - 93.000 |
De doeluitkering
sociale vernieuwing is in 1998 opgeheven. In plaats daarvan zijn er nu vier
inkomstenbronnen. Een daarvan betreft het gemeentefonds. Dat gedeelte ( 1,2mln)
heeft nu nog de vorm van een integratie-uitkering; in 2000 zullen de middelen worden
geïntegreerd in het verdeelsysteem van het gemeentefonds. Dan ontstaat er een voor- dan
wel nadeel. De uitgaven van de sociale vernieuwing zijn vanaf 1999 verwerkt op de
desbetreffende functies. Per saldo levert dat een nadeel op van 93.000 doordat de
desbetreffende stelpost bij het concern hiervoor te laag was geraamd. |
921.5 |
Stelpost rijksbezuinigingen |
1999 e.v.: 1.000.000 |
Voor 1999 kan de
stelpost rijksbezuinigingen van 1 mln structureel worden geschrapt. Daartegenover
is ook de raming van het gemeentefonds met 1 mln structureel verlaagd. Dat houdt
verband met de behoedzaamheidsreserve welke binnen het gemeentefonds is gevormd. Van het
Delftse aandeel daarin van 3 mln is nu 1 mln verdisconteerd in de raming van
de gemeentefondsuitkering terwijl in de vorige meerjarenbegroting nog 2 mln werd
meegenomen, een inkomstendaling derhalve van 1 mln. |
922.0 |
Stelpost onvoorzien |
1999 e.v. - 400.000 |
De stelpost onvoorzien
is in verband met de flo-problematiek van de Brandweer met 400.000 verlaagd
tot 300.000. Wij hebben deze post weer op het oude niveau van 700.000
gebracht om een kleine buffer voor de opvang van tegenvallers te hebben. Dit niveau
strookt ook met de provinciale richtlijn van ongeveer 7 per inwoner. |
922.3 |
Stelpost uitvoeringssfeer |
1998 e.v.: - 63.000 |
Hieronder valt een
post van 62.800 welke verband houdt met een verandering van de inkomensregeling
voor kunstenaars. Deze post kan echter begrepen worden geacht in de raming van het
uitgaven algemene bijstand en valt daarom hier vrij. |
922.8 |
Stelpost Investeringen
categorie 1. |
2000: - 182.000 |
|
2001: - 177.000 |
|
2002: - 172.000 |
De
reconstructiecommissie Midden-Delfland heeft de besteksvoorbereiding voor de aanleg van
het verlengde fietspad Rotterdamseweg nagenoeg afgerond. Twee tracee-modellen zijn
ontwikkeld, waarvan één op verzoek van de gemeente Delft. De plannen voorzien in een
gezamenlijke financiering door belanghebbenden op basis van de verhouding 60% rijk en 40%
gemeenten De kapitaalslasten voortvloeiend uit de bijdrage van de gemeente Delft zijn hier
opgenomen. Mocht er alsnog een provinciale subsidie verstrekt worden, dan zullen deze
ramingen uiteraard worden aangepast. |
922.9 |
Bezuinigingen |
1998: - 1.475.000 |
|
1999: - 600.000 |
|
2000 e.v.: - 100.000 |
De taakstelling
reorganisatie 1998 van 1 mln wordt doorgeschoven naar 1999 en 2000 voor ieder
0,5 mln. Voor 1999 levert dat een incidenteel besparingsverlies op van
0,5 mln. Daarnaast vervalt de bijdrage van Combiwerk in de bezuiniging van het
Inkoopservicebureau (ISB) van 0,1 mln omdat deze wordt meegenomen in de totale
taakstelling van Combiwerk welke onderdeel uitmaakt van het nieuwe bezuinigingsplan. |
Diversen |
Correctie nominale
ontwikkelingen |
1999 e.v.: - 250.000 |
Voor 1999 is uitgegaan
van bepaalde stijgingen van lonen, prijzen en subsidies. Het totale effect is in totaal
geschat op een bedrag van 5,5 mln. Uiteindelijk blijken de ramingen van deze
posten, inclusief enkele correcties, een nadeel op te leveren van 0,25 mln . In de
meerjarenbegroting 1999-2002 is dan nog voor onvoorziene uitgavenstijgingen vanaf 1999 een
structurele stelpost van 0,5 mln beschikbaar. |
Diversen |
Regionaal Bureau
Arbeidsvoorziening |
1999 e.v.: - 10.000 |
In de begroting van de
DMZ is op de kostenplaats Staf en Directie een bijdrage van het Regionaal Bureau
Arbeidsvoorziening (RBA) opgenomen. Deze bijdrage behelst een vergoeding voor bestuurders
en plaatsvervangers en een vergoeding voor Ambtelijke ondersteuning. Tot voor kort bedroeg
de vergoeding een vast bedrag van 20.000, maar dat is nu gewijzigd in 800
per vergadering. Wij hebben besloten om deze post vanaf 1999 op te nemen in de
concernposten-begroting. |