06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel I: beleid - deel 9 uit 13


deel 8




Bijlage 2 : Toelichting nieuw beleid

 

2.1 Structureel nieuw beleid

 

001.6 Delft Kennisstad 1999: ƒ 150.000
2000: ƒ 50.000
In het nieuwe collegeprogramma "Grensoverschrijdend" vormt de continuering van de Delft Kennisstadstrategie een belangrijk speerpunt. Het budget voor het projectbureau Delft Kennisstad is echter slechts tot medio 1999 geregeld. Voor de voortzetting wordt uit het budget nieuw beleid structureel voor 1999 ƒ150.000 en voor 2000 ƒ 50.000 beschikbaar gesteld.

 

821.1 Wijkaanpak 1999: ƒ 300.000
Het intensiveren van wijkgericht werken heeft een hoge prioriteit. Hiervoor wordt Delft ingedeeld in 6 à 7 wijken. Voor deze wijken zullen wijkbeschrijvingen en actieplannen worden gemaakt. Er worden twee pilot wijken gekozen, waarvoor in 1999 wijkplannen worden gemaakt. Ook wordt een begin gemaakt met het instellen van wijkbudgetten. Voor het realiseren van de genoemde werkzaamheden is het nodig dat de coördinatiecapaciteit van de sectie wijkbeheer wordt uitgebreid met één wijkmanager en één wijkcoördinator.

 

630.6 Holding / jongerenhonk-beheer 1999: ƒ 50.000
De holding voor het jongerenwerk heeft een coördinator nodig. Dat is een voorwaarde voor het slagen van de samenwerking. De deelnemende instellingen kunnen de kosten hiervoor maar gedeeltelijk opbrengen. Daarnaast zijn er extra huisvestingslasten (inclusief huisvesting Jongereninformatiepunt, Buitenlands JongerenCentrum en Meidenwerk).

 

400 Leerplichtambtenaar 1999: ƒ 50.000
De werkzaamheden van de leerplichtambtenaar nemen sterk toe. Het is daarom noodzakelijk dat de capaciteit wordt uitgebreid.

 

511.0 Jongeren cultuur 1999: ƒ 50.000
Voor de voortzetting van programma Kunstmenu is ƒ 40.000 nodig. Het programma Kunstmenu is kunstzinnige vorming voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Dit programma sluit aan op het te ontwikkelen vak Cultuur voor de bovenbouw. De provinciale subsidie die voorheen hiervoor werd verleend is stopgezet; ƒ 10.000 wordt besteed aan activiteiten met betrekking de cultuurprogrammering.

 

310.9 EZ versterking account management 1999: ƒ 50.000

Voor de versterking van het accountmanagement bij de acquisitie van nieuwe en behoud van bestaande bedrijven, wordt structureel ƒ 50.000 beschikbaar gesteld.

 

620.1 Algemeen maatschappelijk werk 1999: ƒ 50.000
Om bij het algemeen maatschappelijk werk het huidige peil van dienstverlening te houden en de werkdruk enigszins te verminderen is een extra bijdrage noodzakelijk. De financiële krapte wordt mede veroorzaakt door de invoering van de 36-urige werkweek.

 

620.1 Ouderenbeleid 1999: ƒ 50.000
Stichting Centraal Meldpunt (CM) werd tot januari 1998 door de participerende instellingen, inclusief de gemeente, gefinancierd. De ontwikkeling van het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) heeft de instellingen ertoe gebracht hun financiële bijdrage te stoppen. Voor 1999 zal het CM worden ondergebracht bij de Raad voor Ouderenwerk. De kosten hiervan bedragen ƒ 83.000. Voor een bedrag van ƒ 50.000 was geen dekking. Dit tekort wordt gedekt uit middelen nieuw beleid.

 

620.9 Indiceren aanleunwoningen 1999: ƒ 27.000
In 1997 en 1998 is via een experiment ervaring opgedaan met het indiceren voor aanleunwoningen. Het college wil deze vorm van indiceren voortzetten. Wanneer het Regionaal Indicatieorgaan (RIO) operationeel is, zal deze taak daarin worden ondergebracht. De DMZ zal in overleg met SO de indicering voorlopig voor zijn rekening nemen. Ter dekking van de kosten is een structureel bedrag van ƒ27.000 vanuit nieuw beleid opgenomen.

 

611.4 Sociale activering 1999: ƒ 100.000
Gedurende de periode 1 juli 1996-1 juli 1997 vond een experiment met betrekking tot sociale activering plaats. Dit is gedurende 1998 verlengd. In 1999 komt in het kader van nieuw beleid een bedrag van ƒ 100.000 beschikbaar voor sociale activering. Op basis van de ervaringen met het experiment wordt de sociale activering in 1999 op professionele wijze ingevuld.

 

480.9 Schoolgericht maatschappelijk werk 2000: ƒ 100.000
Zorgteams zijn multidisciplinaire teams met vertegenwoordigers van de school, hulpverlening en politie. Zorgteams kunnen doorverwijzen naar het consultatieteam: deskundigheid op het gebied van psychosociale hulpverlening, advies en doorverwijzing. Doel van de zorgteams is het voorkomen van schooluitval.

 

211.0 Verkeers- en Vervoerplan plus 1999: ƒ 50.000
In 1999 wordt een start gemaakt met de intensivering van het verkeers- en vervoerbeleid.
Naast investeringen in o.a. fietspaden, verkeersveiligheid en openbaar vervoer, zijn er ook structurele kosten te verwachten. Voorbeelden hiervan zijn:
- bijdrage in de exploitatie van nieuw openbaar vervoer m.n. gericht op de binnenstad;
- bijdrage in de exploitatie van bewaakte fietsenstallingen;
- kosten voor onderhoud nieuwe verkeersvoorzieningen (bijvoorbeeld informatiesystemen openbaar vervoer, snelheidsmeetapparatuur).

 

560.0 Papaver 1999: ƒ 50.000
Het dienstenpakket van de Papaver als natuur- en milieu-educatiecentrum wordt uitgebreid met de doelstelling de rol van de gemeente op de beleidsterreinen natuur en milieu nog sterker te profileren. Naast de bestaande activiteiten zal het aanbod van de Papaver in de sfeer van publiciteit versterkt worden. Hierbij wordt gedacht aan een voor een breed publiek toegankelijke in het oog springende zaken als: tentoonstellingen, het organiseren van debatten en het verzorgen van diverse publicaties op actuele terreinen. Tevens zal de bestaande dienstverlening in informatievoorziening aan bezoekers worden verbeterd. Om dit te bereiken krijgt de Papaver ƒ 50.000 jaarlijks aan structureel nieuw beleid.

 

540 C-klein/ C-groot 1999: ƒ 100.000
2000: ƒ 50.000
In de Kunst- en Cultuurnota "Van C-klein tot C-groot" is vastgesteld om te komen tot:
  • Stadsprogrammering/stedelijke kwaliteit (marketing cultuur)
  • Cultureel evenementenbeleid (verhogen van het evenementenbudget)
  • Nieuwe subsidieregeling voor individuele kunstenaars (stimuleren van meer kleinschalige opdrachten) en een bijbehorende adviesstructuur.

Het bedrag van ƒ 100.000 / ƒ 150.000 wordt flexibel ingezet op deze speerpunten. Het gaat voornamelijk om ontwikkelingskosten. Uitwerking vindt plaats via de reguliere weg (nota’s, hoofdafspraken en het werkplan).

2.2 Incidenteel nieuw beleid
Lobby herindeling 1999: ƒ 75.000
2000: ƒ 50.000
Delft loopt tegen haar grenzen aan. Dat heeft op den duur negatieve gevolgen op financieel en sociaal-economisch terrein, maar ook voor de potentie van Delft Kennisstad en bestuurlijk. Delft spant zich in draagvlak te vinden voor herindeling/grenscorrecties om niet in een negatieve spiraal terecht te komen. Hiervoor is voor 1999 ƒ 75.000 en voor 2000 ƒ 50.000 beschikbaar gesteld.

 

821.1 Mooi zo, Goed zo 1999: ƒ 60.000
‘Mooi zo, Goed zo’ is een particulier initiatief dat bewoners verantwoordelijkheid wil laten nemen om een beter leefklimaat in de buurt te scheppen. Hiertoe worden samen met bewoners projecten opgezet, zoals de aanleg/verbetering van een speelplek.

Tot en met 1998 wordt Mooi zo, Goed zo gesubsidieerd door het Juliana Welzijn Fonds. Nu deze financiering stopt, heeft Mooi zo, Goed zo subsidie gevraagd bij de gemeente, Delftse instellingen en bedrijven. Mooi zo, Goed zo en de op te richten sector wijkzaken hebben overlappende doelstellingen. Omdat naar verwachting deze sector eerst in de loop van 1999 zal worden gevormd, wordt eenmalig voor dat jaar een subsidie toegekend van ƒ 60.000.

 

630 Jongeren-participatie 1999: ƒ 30.000
2000: ƒ 30.000
Jongeren worden op diverse manieren betrokken bij de beleidsvorming. Bovendien wordt een aantal concrete projecten georganiseerd waarin jongeren participeren. In 1999 en 2000 wordt hiervoor ƒ 30.000 beschikbaar gesteld.

 

540 Stimulering pop-podium 1999: ƒ 30.000
Voor 1998-1999 heeft de Stichting Programmering een subsidie ontvangen van ƒ 59.500. Hierdoor kunnen pop-bands zich in een professionele setting voor een publiek presenteren. Met de bijdrage van ƒ 30.000 kan de Stichting ook na het aanvangsjaar door.

 

822.0 Onderzoek jongerenhuisvesting/Keurmerk kamerverhuurders 1999: ƒ 50.000
Er wordt een woningbehoefteonderzoek onder jongeren opgestart om een goed beeld te krijgen van woonwensen van jongeren; in welke mate is behoefte aan welk soort/type woningen en woonlastenniveau’s.
Daarnaast wordt er gewerkt aan een keurmerk voor kamerverhuurders. Voor verhuurders van onzelfstandige woonruimte is door de corporatiekoepels, de Nederlandse Vereniging van Beleggers en Eigenaren en de SEV, een keurmerk ontwikkeld waarin is beschreven wat aspirant-huurders minimaal kunnen verwachten aan kwaliteit van woonruimte en dienstverlening in relatie tot de prijs. Huurders die huren van verhuurders van die dit label hebben verkregen zijn er van verzekerd dat zij veilig en betrouwbaar kunnen wonen. In Delft moet in overleg met de Stichting Keurmerk Kamerverhuur worden onderzocht in hoeverre Delftse verhuurders van onzelfstandige woonruimte bereid zijn mee te werken aan het verkrijgen van dit keurmerk. Hiervoor is in het kader van nieuw beleid een bedrag van ƒ 50.000 voor 1999 incidenteel beschikbaar.

 

530 Procesbegeleiding uitwerking sportvisie 1999: ƒ 50.000
Doel van de sportvisie is een hoofdlijn vast te stellen waarlangs de sport in Delft zich kan ontwikkelen. De gemeente kiest als uitgangspunt: investeren in kwaliteit en streven naar een evenwichtiger lastenverdeling tussen clubs en gemeente. De nog niet ingevulde bezuinigingstaakstelling ƒ 450.000op sport(accommodaties) wordt in dit kader meegenomen. Concrete activiteiten voor 1999:
  • Uitwerken van herstructureringsmodellen voor sporthallen/sportzalen
  • In discussie brengen van verhoging van veldsporttarieven en overdracht van veldonderhoud
  • Inzetten van sportactiviteiten in de wijken, met name gericht op jeugd en jongeren
  • Op experimentele wijze opzetten van een ondersteuningsvorm voor de Delftse sportstructuur.

Voor deze activiteiten wordt ƒ 50.000 beschikbaar gesteld.

 

710.9 lokaal gezondheidsbeleid 1999: ƒ 25.000
In het najaar 1998 wordt een nota ‘lokaal volksgezondheidsbeleid’ opgesteld. Hierin wordt ingegaan op:
  • De taken van de gemeente, de gezondheidsvoorzieningen en -situatie in Delft;
  • Beleidsuitgangspunten. Hierbij worden uitdrukkelijk de mogelijkheden betrokken die lokaal volksgezondheidsbeleid biedt om de wijkaanpak verder mee vorm te geven;
  • Toekomstige actie- en aandachtspunten op het gebied van de volksgezondheid. De prioriteit ligt hier bij het verbeteren van de gezondheidssituatie van achterstandsgroepen
  • Uitgangspunten ten aanzien van de GGD. In 1999 is het financieel gezond krijgen/houden van de GGD een belangrijk aandachtspunt. Gezien de huidige financiële problemen bij de GGD is in het kader van nieuw beleid een bedrag van ƒ 150.000 gereserveerd.

In 1999 worden de plannen uit de nota verder uitgewerkt. Voor nieuwe initiatieven op dit gebied is vanuit nieuw beleid-gelden een bedrag van ƒ25.000 beschikbaar.

 

610.7 Integratiebeleid 1999: ƒ 100.000
In het najaar van 1998 zal Regioplan een rapport presenteren met bouwstenen voor een gemeentelijk integratiebeleid. Regioplan inventariseert daarvoor de verschillende geldstromen die beschikbaar zijn voor nieuwkomers. Ook onderzoekt het bureau de groepen nieuwkomers voor Delft. Naar aanleiding van dit onderzoek zal DMZ in samenwerking met WOC een integraal integratiebeleid opstellen. Tevens zal het huidige fonds vluchtelingen worden omgevormd naar een Integratiefonds. Via dit fonds kunnen fluctuaties in de geldstromen worden opgevangen en kunnen financiële knelpunten worden opgelost. In afwachting van de resultaten van het onderzoek is voor dit fonds in 1999 eenmalig een bedrag van ƒ 100.000 beschikbaar gesteld uit het budget nieuw beleid.

 

480.9 Bewegings-/zwemonderwijs 1999: ƒ 110.000
In het onderwijsbeleidsplan 1997-2001 zijn bezuinigingen opgenomen op het schoolzwemmen en op het bewegingsonderwijs. De bezuinigingen zijn geschrapt en het bewegingsonderwijs en schoolzwemmen worden gecontinueerd. Hiervoor wordt eenmalig uit het budget nieuw beleid ƒ110.000 beschikbaar gesteld.

 

610.4 Delft actief pas 1999: ƒ 50.000
In 1997 en 1998 zijn samen met het Samenwerkingsverband Sociale Zekerheid Delft de mogelijkheden onderzocht om de kortingsregeling beter te laten aansluiten op de behoeften van de burgers. De DMZ onderzoekt hoe de kortingsregeling ingepast kan worden in een Delft Actiefpas, mogelijk op commerciële basis. Voor de invoering van de Delft actief pas is in het kader van nieuw beleid voor 1999 een bedrag van ƒ 50.000 beschikbaar.

 

722 Gemeentelijk waterplan 1999: ƒ 50.000
2000: ƒ 50.000
Voor het maken van een inventarisatie van de totale Delftse problematiek m.b.t. integraal waterbeheer, het opstellen van een nota en het formuleren van concrete deelprojecten, wordt in 1999 en 2000 jaarlijks ƒ 50.000 aan de afdeling Milieu beschikbaar gesteld.

 

211.3 Lobby spoortunnel 1999: ƒ 100.000
Deze lobby wordt gecontinueerd, en vraagt onverminderd vele inspanningen. Hiervoor is incidenteel ƒ 100.000 beschikbaar.

 

810.0 Investeringsvisie 1999: ƒ 50.000
De in maart 1998 vastgestelde en uitgegeven ‘Ontwikkelingsvisie Delft 2025’ wordt de komende jaren van verschillende uitwerkingen voorzien. Voor het jaar 1999 is het volgende drietal voorzien:
  • het inhoudelijk uitwerken van de voorstellen voor de zogenaamde ’ruggengraat’.
  • uitwerking van de mogelijkheden voor de ‘west-as’, die de oriëntatie van Delft op het westelijk van de stad gelegen traject van de A4 moet verbeteren en in dient te spelen op de toekomstige ontwikkelingen in de Harnaschpolder.
  • doorwerking van het ‘ring-concept’ voor de binnenstadsring zuid. Voor het verkeer in en langs de zuidelijke binnenstad worden voorstellen gedaan in relatie tot het knooppunt Station Delft-centraal.

Uitwerking van de in de ontwikkelingsvisie aangegeven winkelcircuits vindt plaats in het kader van het project binnenstadsmanagement. Voor deze doorwerkingen van de Ontwikkelingsvisie is in 1999 ƒ 50.000 beschikbaar.

 

541.9 Archief verhuis klaar maken 1999-2001: ƒ 190.000
Vooruitlopend op een keuze voor herhuisvesting van het gemeente-archief wordt een 3-jarige actie ondernomen om de archieven verhuisklaar te maken. Door schoning en efficiëntere berging kan een opnamestop zo lang mogelijk kan worden uitgesteld. Bovendien moet de schimmel bestreden worden en moeten de materiële staat en de toegankelijkheid van archieven op wettelijk voorgeschreven peil worden gebracht.
Om dit project in 2001 af te krijgen is extra budget nodig van ƒ 190.000 per jaar (voor 1999 t/m 2001). Het project kan dan worden uitbesteed. Indien het project in eigen beheer uitgevoerd wordt, zal dit project in 2010 zijn afgerond.

 

620.7 WVG 1999: ƒ 500.000
Begin 1998 is een inventarisatie gemaakt van het Delftse beleid voor mensen met een handicap, de knelpunten en de mogelijkheden tot verbetering. In 1999 wordt op basis van deze inventarisatie bezien op welke wijze het beleid voor mensen met een handicap versterkt kan worden. Hierbij worden nadrukkelijk de mogelijkheden tot integratie met het ouderenbeleid betrokken.

Het grootste onderdeel van het gemeentelijk beleid voor mensen met een handicap wordt gevormd door de WVG. De uitgaven aan de verstrekkingen voor de WVG zijn in 1996 en 1997 dermate explosief gestegen dat ingrijpende beleidswijzigingen in 1998 aan de gemeenteraad zijn voorgelegd. Deze wijzigingen moeten in 1999 geïmplementeerd, geëffectueerd, en daar waar nodig bijgesteld worden. Dit vereist o.a. een continue monitoring. Met de beleidswijzigingen kan niet het gehele te verwachten tekort worden ingevuld. De resterende ƒ 500.000 wordt eenmalig uit nieuw beleid toegevoegd aan het WVG-budget.

 

Bijlage 3 : Toelichting bezuinigingen

3.1 Bezuinigingen strategienota 1999

3.1.1 Toelichting per post van gefaseerde of (deels) geschrapte bezuinigingen

Hieronder zijn de niet gerealiseerde bezuinigingsvoorstellen opgenomen en de argumenten waarom bepaalde bezuinigingen zijn gefaseerd of geschrapt. De bezuinigingen die zijn geschrapt in het collegeprogramma zijn hier niet meer opgenomen. Voor 1999 bedraagt het totale besparingsverlies daarmee ƒ 588.000, inclusief de geschrapte bezuinigingen in het collegeprogramma van ƒ 340.000.

 

510.0 Openbare bibliotheek - ƒ100.000
De bezuiningstaakstelling voor de bibliotheek bedroeg oorspronkelijk ƒ 250.000. Deze is teruggebracht naar ƒ 150.000. Dit betekent een besparingsverlies van ƒ 100.000. Het bestuur van de bibliotheek zal in overleg met de dienst WOC met een voorstel komen hoe deze taakstelling gerealiseerd kan worden.

 

541.2 Onderhoud historische gebouwen (éénmalig) - ƒ 100.000
In de strategienota is opgenomen dat in 1999 een structurele besparing van ƒ 100.000 gerealiseerd zou worden door een concentratie van gemeentelijke taken inzake onderhoud en verbouwing van het gemeentelijke gebouwenbestand. Eerder is - bij de behandeling van de begroting 1997 en 1998 - aangegeven dat een en ander sterk afhankelijk is van de gemeentelijke reorganisatie. Gezien de huidige stand van de reorganisatie betekent dit voor 1999 een eenmalig besparingsverlies.

 

611.1 Werkgelegenheid / banenpool - ƒ 17.500
Voor 1999 resteerde nog een totale taakstelling van totaal ƒ 67.500, die voor ƒ 17.500 ingevuld zou worden door CombiWerk (samenwerking tussen Werkplan en CombiWerk). Deze taakstelling wordt verrekend met de daling van de gemeentelijke bijdrage aan CombiWerk.

 

920.1 Toerisme - ƒ 30.000
De tarieven van de toeristenbelasting zijn per 1 april 1997 met 50% opgetrokken. Voor 1999 is geen verhoging voorzien. De opbrengst in 1999 zal stijgen met ƒ 70.000. De bezuinigingstaakstelling bedroeg ƒ 100.000. Per saldo ontstaat zo een besparingsverlies van ƒ 30.000.

 

3.1.2 Toelichting per post gerealiseerde bezuinigingen
Hieronder zijn alle gerealiseerde bezuinigingsvoorstellen opgenomen. Per post is aangegeven op welke wijze de bezuiniging wordt gerealiseerd.

 

003.0 Burgerzaken ƒ 100.000
De bezuiniging is gerealiseerd door verhoging van de legesopbrengst.

 

110.0 Openbare orde (leges) ƒ 10.000
De bezuiniging is gerealiseerd door verhoging van de legesopbrengst.

 

210.1 Inkomsten servicedienst ƒ 25.000
Realisatie van de taakstelling vindt plaats door samenwerking tussen de afdelingen wegen en rioleringen. De taakstelling wordt gerealiseerd door meer werken voor derden uit te voeren. Beide afdelingen realiseren 50 % van de taakstelling.

 

310.2 Grondexploitatie ƒ 150.000
Deze bezuiniging wordt gerealiseerd uit efficiencywinst door samenwerking van de afdelingen grondzaken en economische zaken.

 

530.0 Overdracht sporthallen ƒ 200.000
De taakstelling voor 1998 is voor een deel incidenteel ingevuld voor 1998 en voor een deel kwijtgescholden door het college. Voor 1999 en volgende jaren is de taakstelling ad ƒ 450.000 op een stelpost blijven staan. De structurele bezuiniging is gedeeltelijk ingevuld. Door het instellen van een sportsector (zwembad Kerkpolder, sporthallen, speeltuinen) kan ƒ 50.000 worden bezuinigd op de overhead. Door het versneld aanleggen van kunstgrasvelden en het overdragen van het beheer aan de verenigingen wordt structureel ƒ 118.000 bespaard. Voor de invulling van de restant taakstelling is een visie ontwikkeld. Hierover wordt op korte termijn een nota uitgebracht. Voor dit deel blijft een stelpost van ƒ 282.000 voorlopig bestaan. De dienst WOC komt nog met voorstellen op welke wijze deze bezuiniging ingevuld gaat worden in 1999 en verder.

 

560.0 Openbaar groen ƒ 50.000
De uitgaven worden verminderd met ƒ 50.000 door op bepaalde plaatsen extensief onderhoud toe te passen (versobering) en het omzetten van in onderhoud dure beplantingen naar in onderhoud goedkopere vormen.
Vanaf 1999 is het budget Onderhoud Groen structureel met ƒ 100.000 verlaagd, n.a.v. de besluitvorming rond de Delftse Hout. Deze bezuiniging is reeds in de meerjarenbegroting verwerkt. Voor 1999 is deze bezuiniging gecompenseerd door toekenning van een incidenteel nadeel van ƒ 100.000 (zie bijlage 1).

 

611.1 Werkgelegenheid / banenpool ƒ 50.000
Bij de strategienota is besloten tot een bezuiniging van ƒ 150.000 door efficiency-maatregelen. Hiervan resteert nog ƒ 50.000, die ingevuld wordt door de dienst WOC.

 

620 Wijkwijzer / budgetwinkel ƒ 60.000
In de strategienota stond voor 1998 ƒ 60.000 en voor 1999 ƒ 70.000 als bezuinigingstaakstelling, te realiseren via het privatiseren van de budgetwinkel en het stoppen met de wijkwijzer. Bij de begroting 1998-2001 is de bezuinigingstaakstelling een jaar opgeschoven. De taakstelling wordt gerealiseerd via extra inkomsten van het Rijk in verband met terugvordering en verhaal.

 

620./580 Ouderenwerk ƒ 40.000
De bezuiniging is gerealiseerd door een aanpassing van het flankerend ouderenbeleid in 1999.

 

721.1 Vuilafvoer ƒ 200.000
De in de strategienota opgenomen structurele inkomstenverhoging van ƒ 200.000 is gerealiseerd.

 

724.0 Begraafplaatsen/bouwleges ƒ 100.000
De eerste studies wezen uit dat met het oprichten van een crematorium op de begraafplaats Iepenhof de rentabiliteit kan worden verhoogd. Latere studies gaven echter aan dat het beoogde berekende financieel voordeel niet reëel is. Deze tegenvaller wordt als besparingsverlies geaccepteerd. Dit besparingsverlies wordt gecompenseerd door additionele verhoging van de bouwlegestarieven.

 

DIV. Inkoop ƒ 375.000
Conform de afspraken is de inkooptaakstelling voor 1999 volgens een bepaalde verdeelsleutel over de diensten verdeeld.

 

Div. faseren voorz. - ƒ 750.000
Aangezien de reorganisatie enige vertraging heeft opgelopen is besloten de storting ad ƒ 1,5 mln in de voorziening reorganisatie ten behoeve van flankerend beleid in 1998 te verlagen met ƒ 0,5 mln. Om het totale gelande budget meerjarig op peil te houden zullen de stortingen in 1999 en 2000 met elk ƒ 0,25 mln worden verhoogd. In de onderstaande tabel ´meerjarenoverzicht bezuinigingen 1998-2002´ zijn deze bedragen cumulatief verwerkt.

 

3.2 Nieuwe bezuinigingen op activiteiten en invulling ambtelijk apparaat
Bij de invulling van de nieuwe bezuinigingen op activiteiten in vooral aandacht besteed aan de concrete invulling van 1999. Bij de kadernota worden de jaren 2000-2002 concreet ingevuld. Onderstaand worden de bezuinigingen per post toegelicht.

 

210.1 Onderhoud wegen, straten, pleinen ƒ 200.000
Op het budget voor onderhoud wegen, straten, pleinen en vaarwegen wordt een bedrag van ƒ 200.000 in 1999, oplopend met ƒ 100.000 per jaar naar ƒ 500.000 in 2002 bezuinigd. De voorstellen voor deze bezuinigingstaakstelling worden nog nader uitgewerkt.

 

480.0 Storting fonds onderwijs ƒ 50.000
In het licht van de uitgaven in de laatste jaren is het mogelijk om minder te reserveren voor de doorbetaling aan het bijzonder onderwijs. Hierdoor wordt wel een hoger risico gelopen.

 

480.0 Subsidiegrondslag onderwijzend personeel in gemeentelijke regelingen ƒ 50.000
Deze taakstelling wordt gerealiseerd door verandering in de vergoedingssystematiek. De vergoeding voor taakrealisatie zal voortaan gebaseerd worden op de door het Rijk vastgestelde verzilveringsbedragen voor formatierekeneenheden (fre’s) in plaats van op declaratiebasis.

 

541.0 Musea ƒ 50.000
In het kader van het project risico’s en remedies van de dienst WOC wordt een deelproject uitgevoerd bij de Musea. Hierbij wordt meegenomen het onderzoek naar de mogelijkheden om ƒ 50.000 tot ƒ 100.000 te bezuinigen op activiteiten. Rapportage over het onderzoek volgt bij de kadernota 2000-2003.

 

611.0 Verlaging gemeentelijke bijdrage CombiWerk ƒ 150.000
De afgelopen jaren heeft CombiWerk een aantal verbeteringen ingezet ter verbetering van de productiviteit. Voorts groeit het aantal WSW medewerkers en de categorie overige medewerkers (WiW, oproepkrachten enz.). Als gevolg van deze toename en de toegenomen productiviteit per medewerker, stijgt de netto toegevoegde waarde fors. Hierdoor is het mogelijk de gemeentelijke bijdrage de komende jaren afneemt. In het jaar 2001 kan CombiWerk het zonder gemeentelijke bijdrage stellen. De exploitatie van CombiWerk blijft echter wel afhankelijk van de ontwikkeling van de rijkssubsidie.

 

611.9 EZ-verlaging werkbudget ƒ 40.000
Op het werkbudget van economische zaken voor projecten en onderzoek op het gebied van werkgelegenheid wordt ƒ 40.000 bezuinigd. De bezuinigingstaakstelling wordt gerealiseerd door in de toekomst meer de nadruk te leggen op acquisitie.

 

822.0 Bouwvergunningen ƒ 100.000
Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de opbrengsten voor bouwleges structureel met ƒ 100.000 verhoogd.

 

910.8 Bijdrage parkeerbedrijf ƒ 100.000
De jaarlijkse structurele stijging van de bijdrage aan de exploitatie van de parkeergarages wordt per 1-1-1999 verlaagd van ƒ 200.000 naar ƒ 100.000. Er wordt gewerkt aan een voorstel om deze verlaging te dekken.

 

821.0 Stadsvernieuwingsfonds ƒ 300.000
Bij de bepaling van de omvang van het stadsvernieuwingsfonds gaat het rijk er vanuit dat gemeentes uit eigen middelen bijdragen aan de stadsvernieuwing. Bij de goedkeuring van de meerjarenraming stadsvernieuwing 1998-2002 is de gemeentelijke bijdrage vastgesteld op ƒ 951.000. In 1999 en 2000 zal hierop ƒ 300.000 worden bezuinigd en voor volgende jaren bedraagt de bezuiniging ƒ 200.000 structureel.

 

3.3 Wijzigingen bezuinigingstaakstellingen tov begroting 1998-2001

Wijzigingen bezuinigingstaakstelling t.o.v. begroting 1998-2001 x ƒ 1.000

 

1998

1999

2000

2001

2002

Stand bij de begroting 1998-2001

3.805

2.468

1.970

2.305

500

Nog te verwerken taakstelling ISB

25

375

     
Gefaseerde/ geschrapte bezuinigingen
  • Doorschuiven taakstelling Reorganisatie 1998
  • Besparingsverlies

 

-1.000

 

500

-248

 

500

100

   
Terugdraaien bezuinigingen conform collegeprogramma:
  • 610.8 maatregelen bijz. bijstand
  • 630.0 buurt- en wijkwerk
  • 723. Milieu
  • 400. OBP





-75




-150
-75
-40





-150






-250






-500

Aanvullende bezuinigingen

conform collegeprogramma:

  • Op activiteiten
  • Op organisatie

 





540
500





500
500





500
500





500
1.500

Totaal

2.755

3.870

3.420

3.055

2.000

3.4 Meerjarenoverzicht bezuinigingen 1998 - 2002

(Alle bezuinigingen zijn structureel vanaf het jaar van realisatie) x ƒ 1.000

Functie Omschrijving

1998

1999

2000

2001

2002

001.5 Bijdrage Haaglanden      

705

 
003.0 Burgerzaken

50

100

100

   
110.0 Openbare orde (leges)

10

10

10

   
210.1 Inkomsten servicedienst

25

25

     
212. Kredieten openbaar vervoer

53

       
310.2 Grondexploitatie

0

150

     
400. Onderwijs beleidsplan

500

   

-

-

510.0 Openbare bibliotheek  

150

     
511.0 VAK

100

 

p.m.

   
530.0 Overdracht sporthallen

250

200

     
541.2 Onderhoud hist. gebouwen    

100

   
560.0 Papaver

pm

       
560.0 Openbaar groen

50

50

     
610.8 Maatregelen bijzondere bijstand  

-

     
611. Combiclean

100

       
611.1 Werkgelegenheid/banenpool

17

50

     
620.1 Nieuwkomers

100

       
620. Wijkwijzer/budgetwinkel

0

60

70

   
630.0 Buurt- en wijkwerk

-

-

-

   
620/580. Ouderenwerk

40

40

40

   
710.0 Volksgezondheidsbeleid

50

       
721.1 Vuilafvoer

200

200

     
723. Milieu

10

-

     
724.0 Begraafplaatsen  

100

100

   
821. Stadsvernieuwing

100

       
822. BOWON

75

       
920. Belastingen

250

       
920.1 Toerisme  

70

     
Div. Inkoop

275

375

     
Div. faseren voorz.

500

-750

 

250

 
Ingevulde bezuinigingen strategienota

2.755

830

420

955

0

Nieuwe bezuinigingen op activiteiten  

1999

2000

2001

2002

210.1 Onderhoud wegen, straten,pleinen  

200

     
480.0 Storting fonds onderwijs  

50

     
480.0 Subsidiegrondslag onderw. personeel

50

     
541.0 Musea  

50

     
611.0 Verlaging gemeentelijke bijdrage  

150

     
611.9 EZ-verlaging werkbudget  

40

     
822.0 Bouwvergunningen  

100

     
821.0 Stadsvernieuwingsfonds  

300

     
910.8 Bijdrage parkeerbedrijf  

100

     
waarvan incidenteel ingevuld door WVG  

-500

     
Totaal nieuwe bezuinigingen op activiteiten

540

500

500

500

Bezuinigingen reorganisatie

2.500

2.500

1.600

1.500

             
TOTAAL    

3.870

3.420

2.955

2.000

Cumulatief 1999-2002  

3.870

7.290

10.345

12.345

* Deze regels zijn in deze begroting gewijzigd a.g.v. het collegeprogramma


deel 10

terug naar boven