001.6 |
Delft Kennisstad |
1999: 150.000 |
|
|
2000: 50.000 |
In het nieuwe collegeprogramma
"Grensoverschrijdend" vormt de continuering van de Delft Kennisstadstrategie een
belangrijk speerpunt. Het budget voor het projectbureau Delft Kennisstad is echter slechts
tot medio 1999 geregeld. Voor de voortzetting wordt uit het budget nieuw beleid
structureel voor 1999 150.000 en voor 2000 50.000 beschikbaar gesteld. |
821.1 |
Wijkaanpak |
1999: 300.000 |
Het intensiveren van wijkgericht
werken heeft een hoge prioriteit. Hiervoor wordt Delft ingedeeld in 6 à 7 wijken. Voor
deze wijken zullen wijkbeschrijvingen en actieplannen worden gemaakt. Er worden twee pilot
wijken gekozen, waarvoor in 1999 wijkplannen worden gemaakt. Ook wordt een begin gemaakt
met het instellen van wijkbudgetten. Voor het realiseren van de genoemde werkzaamheden is
het nodig dat de coördinatiecapaciteit van de sectie wijkbeheer wordt uitgebreid met
één wijkmanager en één wijkcoördinator. |
630.6 |
Holding / jongerenhonk-beheer |
1999: 50.000 |
De holding voor het jongerenwerk
heeft een coördinator nodig. Dat is een voorwaarde voor het slagen van de samenwerking.
De deelnemende instellingen kunnen de kosten hiervoor maar gedeeltelijk opbrengen.
Daarnaast zijn er extra huisvestingslasten (inclusief huisvesting Jongereninformatiepunt,
Buitenlands JongerenCentrum en Meidenwerk). |
400 |
Leerplichtambtenaar |
1999: 50.000 |
De werkzaamheden van de
leerplichtambtenaar nemen sterk toe. Het is daarom noodzakelijk dat de capaciteit wordt
uitgebreid. |
511.0 |
Jongeren cultuur |
1999: 50.000 |
Voor de voortzetting van programma
Kunstmenu is 40.000 nodig. Het programma Kunstmenu is kunstzinnige vorming voor de
onderbouw van het voortgezet onderwijs. Dit programma sluit aan op het te ontwikkelen vak
Cultuur voor de bovenbouw. De provinciale subsidie die voorheen hiervoor werd verleend is
stopgezet; 10.000 wordt besteed aan activiteiten met betrekking de
cultuurprogrammering. |
310.9 |
EZ versterking account management |
1999: 50.000 |
Voor de
versterking van het accountmanagement bij de acquisitie van nieuwe en behoud van bestaande
bedrijven, wordt structureel 50.000 beschikbaar gesteld.
|
620.1 |
Algemeen maatschappelijk werk |
1999: 50.000 |
Om bij het algemeen
maatschappelijk werk het huidige peil van dienstverlening te houden en de werkdruk
enigszins te verminderen is een extra bijdrage noodzakelijk. De financiële krapte wordt
mede veroorzaakt door de invoering van de 36-urige werkweek. |
620.1 |
Ouderenbeleid |
1999: 50.000 |
Stichting Centraal Meldpunt (CM)
werd tot januari 1998 door de participerende instellingen, inclusief de gemeente,
gefinancierd. De ontwikkeling van het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) heeft de
instellingen ertoe gebracht hun financiële bijdrage te stoppen. Voor 1999 zal het CM
worden ondergebracht bij de Raad voor Ouderenwerk. De kosten hiervan bedragen
83.000. Voor een bedrag van 50.000 was geen dekking. Dit tekort wordt gedekt uit
middelen nieuw beleid. |
620.9 |
Indiceren aanleunwoningen |
1999: 27.000 |
In 1997 en 1998 is via een
experiment ervaring opgedaan met het indiceren voor aanleunwoningen. Het college wil deze
vorm van indiceren voortzetten. Wanneer het Regionaal Indicatieorgaan (RIO) operationeel
is, zal deze taak daarin worden ondergebracht. De DMZ zal in overleg met SO de indicering
voorlopig voor zijn rekening nemen. Ter dekking van de kosten is een structureel bedrag
van 27.000 vanuit nieuw beleid opgenomen. |
611.4 |
Sociale activering |
1999: 100.000 |
Gedurende de periode 1 juli 1996-1
juli 1997 vond een experiment met betrekking tot sociale activering plaats. Dit is
gedurende 1998 verlengd. In 1999 komt in het kader van nieuw beleid een bedrag van
100.000 beschikbaar voor sociale activering. Op basis van de ervaringen met het experiment
wordt de sociale activering in 1999 op professionele wijze ingevuld. |
480.9 |
Schoolgericht maatschappelijk werk |
2000: 100.000 |
Zorgteams zijn multidisciplinaire
teams met vertegenwoordigers van de school, hulpverlening en politie. Zorgteams kunnen
doorverwijzen naar het consultatieteam: deskundigheid op het gebied van psychosociale
hulpverlening, advies en doorverwijzing. Doel van de zorgteams is het voorkomen van
schooluitval. |
211.0 |
Verkeers- en Vervoerplan plus |
1999: 50.000 |
In 1999 wordt een start gemaakt
met de intensivering van het verkeers- en vervoerbeleid.
Naast investeringen in o.a. fietspaden, verkeersveiligheid en openbaar vervoer, zijn er
ook structurele kosten te verwachten. Voorbeelden hiervan zijn:
- bijdrage in de exploitatie van nieuw openbaar vervoer m.n. gericht op de binnenstad;
- bijdrage in de exploitatie van bewaakte fietsenstallingen;
- kosten voor onderhoud nieuwe verkeersvoorzieningen (bijvoorbeeld informatiesystemen
openbaar vervoer, snelheidsmeetapparatuur). |
560.0 |
Papaver |
1999: 50.000 |
Het dienstenpakket van de Papaver
als natuur- en milieu-educatiecentrum wordt uitgebreid met de doelstelling de rol van de
gemeente op de beleidsterreinen natuur en milieu nog sterker te profileren. Naast de
bestaande activiteiten zal het aanbod van de Papaver in de sfeer van publiciteit versterkt
worden. Hierbij wordt gedacht aan een voor een breed publiek toegankelijke in het oog
springende zaken als: tentoonstellingen, het organiseren van debatten en het verzorgen van
diverse publicaties op actuele terreinen. Tevens zal de bestaande dienstverlening in
informatievoorziening aan bezoekers worden verbeterd. Om dit te bereiken krijgt de Papaver
50.000 jaarlijks aan structureel nieuw beleid. |
540 |
C-klein/ C-groot |
1999: 100.000 |
|
|
2000: 50.000 |
In de Kunst- en Cultuurnota
"Van C-klein tot C-groot" is vastgesteld om te komen tot:
- Stadsprogrammering/stedelijke kwaliteit (marketing cultuur)
- Cultureel evenementenbeleid (verhogen van het
evenementenbudget)
- Nieuwe subsidieregeling voor individuele kunstenaars
(stimuleren van meer kleinschalige opdrachten) en een bijbehorende adviesstructuur.
Het bedrag van 100.000 / 150.000 wordt
flexibel ingezet op deze speerpunten. Het gaat voornamelijk om ontwikkelingskosten.
Uitwerking vindt plaats via de reguliere weg (notas, hoofdafspraken en het
werkplan). |
|
|
|
2.2 Incidenteel nieuw beleid |
|
|
|
Lobby herindeling |
1999: 75.000 |
|
|
2000: 50.000 |
Delft loopt tegen haar grenzen
aan. Dat heeft op den duur negatieve gevolgen op financieel en sociaal-economisch terrein,
maar ook voor de potentie van Delft Kennisstad en bestuurlijk. Delft spant zich in
draagvlak te vinden voor herindeling/grenscorrecties om niet in een negatieve spiraal
terecht te komen. Hiervoor is voor 1999 75.000 en voor 2000 50.000
beschikbaar gesteld. |
821.1 |
Mooi zo, Goed zo |
1999: 60.000 |
Mooi zo, Goed zo is
een particulier initiatief dat bewoners verantwoordelijkheid wil laten nemen om een beter
leefklimaat in de buurt te scheppen. Hiertoe worden samen met bewoners projecten opgezet,
zoals de aanleg/verbetering van een speelplek. Tot en
met 1998 wordt Mooi zo, Goed zo gesubsidieerd door het Juliana Welzijn Fonds. Nu deze
financiering stopt, heeft Mooi zo, Goed zo subsidie gevraagd bij de gemeente, Delftse
instellingen en bedrijven. Mooi zo, Goed zo en de op te richten sector wijkzaken hebben
overlappende doelstellingen. Omdat naar verwachting deze sector eerst in de loop van 1999
zal worden gevormd, wordt eenmalig voor dat jaar een subsidie toegekend van 60.000.
|
630 |
Jongeren-participatie |
1999: 30.000 |
|
|
2000: 30.000 |
Jongeren worden op diverse
manieren betrokken bij de beleidsvorming. Bovendien wordt een aantal concrete projecten
georganiseerd waarin jongeren participeren. In 1999 en 2000 wordt hiervoor 30.000
beschikbaar gesteld. |
540 |
Stimulering pop-podium |
1999: 30.000 |
Voor 1998-1999 heeft de Stichting
Programmering een subsidie ontvangen van 59.500. Hierdoor kunnen pop-bands zich in
een professionele setting voor een publiek presenteren. Met de bijdrage van 30.000
kan de Stichting ook na het aanvangsjaar door. |
822.0 |
Onderzoek
jongerenhuisvesting/Keurmerk kamerverhuurders |
1999: 50.000 |
Er wordt een
woningbehoefteonderzoek onder jongeren opgestart om een goed beeld te krijgen van
woonwensen van jongeren; in welke mate is behoefte aan welk soort/type woningen en
woonlastenniveaus.
Daarnaast wordt er gewerkt aan een keurmerk voor kamerverhuurders. Voor verhuurders van
onzelfstandige woonruimte is door de corporatiekoepels, de Nederlandse Vereniging van
Beleggers en Eigenaren en de SEV, een keurmerk ontwikkeld waarin is beschreven wat
aspirant-huurders minimaal kunnen verwachten aan kwaliteit van woonruimte en
dienstverlening in relatie tot de prijs. Huurders die huren van verhuurders van die dit
label hebben verkregen zijn er van verzekerd dat zij veilig en betrouwbaar kunnen wonen.
In Delft moet in overleg met de Stichting Keurmerk Kamerverhuur worden onderzocht in
hoeverre Delftse verhuurders van onzelfstandige woonruimte bereid zijn mee te werken aan
het verkrijgen van dit keurmerk. Hiervoor is in het kader van nieuw beleid een bedrag van
50.000 voor 1999 incidenteel beschikbaar. |
530 |
Procesbegeleiding uitwerking sportvisie |
1999: 50.000 |
Doel van de sportvisie is een
hoofdlijn vast te stellen waarlangs de sport in Delft zich kan ontwikkelen. De gemeente
kiest als uitgangspunt: investeren in kwaliteit en streven naar een evenwichtiger
lastenverdeling tussen clubs en gemeente. De nog niet ingevulde bezuinigingstaakstelling
450.000op sport(accommodaties) wordt in dit kader meegenomen. Concrete activiteiten
voor 1999:
- Uitwerken van herstructureringsmodellen voor
sporthallen/sportzalen
- In discussie brengen van verhoging van veldsporttarieven en
overdracht van veldonderhoud
- Inzetten van sportactiviteiten in de wijken, met name
gericht op jeugd en jongeren
- Op experimentele wijze opzetten van een ondersteuningsvorm
voor de Delftse sportstructuur.
Voor deze activiteiten wordt 50.000 beschikbaar
gesteld.
|
710.9 |
lokaal gezondheidsbeleid |
1999: 25.000 |
In het najaar 1998 wordt een nota
lokaal volksgezondheidsbeleid opgesteld. Hierin wordt ingegaan op:
- De taken van de gemeente, de gezondheidsvoorzieningen en
-situatie in Delft;
- Beleidsuitgangspunten. Hierbij worden uitdrukkelijk de
mogelijkheden betrokken die lokaal volksgezondheidsbeleid biedt om de wijkaanpak verder
mee vorm te geven;
- Toekomstige actie- en aandachtspunten op het gebied van de
volksgezondheid. De prioriteit ligt hier bij het verbeteren van de gezondheidssituatie van
achterstandsgroepen
- Uitgangspunten ten aanzien van de GGD. In 1999 is het
financieel gezond krijgen/houden van de GGD een belangrijk aandachtspunt. Gezien de
huidige financiële problemen bij de GGD is in het kader van nieuw beleid een bedrag van
150.000 gereserveerd.
In 1999 worden de plannen uit de nota verder uitgewerkt.
Voor nieuwe initiatieven op dit gebied is vanuit nieuw beleid-gelden een bedrag van
25.000 beschikbaar.
|
610.7 |
Integratiebeleid |
1999: 100.000 |
In het najaar van 1998 zal
Regioplan een rapport presenteren met bouwstenen voor een gemeentelijk integratiebeleid.
Regioplan inventariseert daarvoor de verschillende geldstromen die beschikbaar zijn voor
nieuwkomers. Ook onderzoekt het bureau de groepen nieuwkomers voor Delft. Naar aanleiding
van dit onderzoek zal DMZ in samenwerking met WOC een integraal integratiebeleid
opstellen. Tevens zal het huidige fonds vluchtelingen worden omgevormd naar een
Integratiefonds. Via dit fonds kunnen fluctuaties in de geldstromen worden opgevangen en
kunnen financiële knelpunten worden opgelost. In afwachting van de resultaten van het
onderzoek is voor dit fonds in 1999 eenmalig een bedrag van 100.000 beschikbaar
gesteld uit het budget nieuw beleid. |
480.9 |
Bewegings-/zwemonderwijs |
1999: 110.000 |
In het onderwijsbeleidsplan
1997-2001 zijn bezuinigingen opgenomen op het schoolzwemmen en op het bewegingsonderwijs.
De bezuinigingen zijn geschrapt en het bewegingsonderwijs en schoolzwemmen worden
gecontinueerd. Hiervoor wordt eenmalig uit het budget nieuw beleid 110.000
beschikbaar gesteld. |
610.4 |
Delft actief pas |
1999: 50.000 |
In 1997 en 1998 zijn samen met het
Samenwerkingsverband Sociale Zekerheid Delft de mogelijkheden onderzocht om de
kortingsregeling beter te laten aansluiten op de behoeften van de burgers. De DMZ
onderzoekt hoe de kortingsregeling ingepast kan worden in een Delft Actiefpas, mogelijk op
commerciële basis. Voor de invoering van de Delft actief pas is in het kader van nieuw
beleid voor 1999 een bedrag van 50.000 beschikbaar. |
722 |
Gemeentelijk waterplan |
1999: 50.000 |
|
|
2000: 50.000 |
Voor het maken van een
inventarisatie van de totale Delftse problematiek m.b.t. integraal waterbeheer, het
opstellen van een nota en het formuleren van concrete deelprojecten, wordt in 1999 en 2000
jaarlijks 50.000 aan de afdeling Milieu beschikbaar gesteld. |
211.3 |
Lobby spoortunnel |
1999: 100.000 |
Deze lobby wordt gecontinueerd, en
vraagt onverminderd vele inspanningen. Hiervoor is incidenteel 100.000 beschikbaar. |
810.0 |
Investeringsvisie |
1999: 50.000 |
De in maart 1998 vastgestelde en
uitgegeven Ontwikkelingsvisie Delft 2025 wordt de komende jaren van
verschillende uitwerkingen voorzien. Voor het jaar 1999 is het volgende drietal voorzien:
- het inhoudelijk uitwerken van de voorstellen voor de
zogenaamde ruggengraat.
- uitwerking van de mogelijkheden voor de west-as,
die de oriëntatie van Delft op het westelijk van de stad gelegen traject van de A4 moet
verbeteren en in dient te spelen op de toekomstige ontwikkelingen in de Harnaschpolder.
- doorwerking van het ring-concept voor de
binnenstadsring zuid. Voor het verkeer in en langs de zuidelijke binnenstad worden
voorstellen gedaan in relatie tot het knooppunt Station Delft-centraal.
Uitwerking van de in de ontwikkelingsvisie aangegeven
winkelcircuits vindt plaats in het kader van het project binnenstadsmanagement. Voor deze
doorwerkingen van de Ontwikkelingsvisie is in 1999 50.000 beschikbaar.
|
541.9 |
Archief verhuis klaar maken |
1999-2001: 190.000 |
Vooruitlopend op een keuze voor
herhuisvesting van het gemeente-archief wordt een 3-jarige actie ondernomen om de
archieven verhuisklaar te maken. Door schoning en efficiëntere berging kan een opnamestop
zo lang mogelijk kan worden uitgesteld. Bovendien moet de schimmel bestreden worden en
moeten de materiële staat en de toegankelijkheid van archieven op wettelijk
voorgeschreven peil worden gebracht.
Om dit project in 2001 af te krijgen is extra budget nodig van 190.000 per jaar
(voor 1999 t/m 2001). Het project kan dan worden uitbesteed. Indien het project in eigen
beheer uitgevoerd wordt, zal dit project in 2010 zijn afgerond. |
620.7 |
WVG |
1999: 500.000 |
Begin 1998 is een inventarisatie
gemaakt van het Delftse beleid voor mensen met een handicap, de knelpunten en de
mogelijkheden tot verbetering. In 1999 wordt op basis van deze inventarisatie bezien op
welke wijze het beleid voor mensen met een handicap versterkt kan worden. Hierbij worden
nadrukkelijk de mogelijkheden tot integratie met het ouderenbeleid betrokken. Het grootste onderdeel van het gemeentelijk beleid voor mensen met
een handicap wordt gevormd door de WVG. De uitgaven aan de verstrekkingen voor de WVG zijn
in 1996 en 1997 dermate explosief gestegen dat ingrijpende beleidswijzigingen in 1998 aan
de gemeenteraad zijn voorgelegd. Deze wijzigingen moeten in 1999 geïmplementeerd,
geëffectueerd, en daar waar nodig bijgesteld worden. Dit vereist o.a. een continue
monitoring. Met de beleidswijzigingen kan niet het gehele te verwachten tekort worden
ingevuld. De resterende 500.000 wordt eenmalig uit nieuw beleid toegevoegd aan het
WVG-budget.
|
Bijlage 3
: Toelichting bezuinigingen 3.1 Bezuinigingen
strategienota 1999
3.1.1 Toelichting per post van gefaseerde of (deels)
geschrapte bezuinigingen
Hieronder zijn de niet gerealiseerde
bezuinigingsvoorstellen opgenomen en de argumenten waarom bepaalde bezuinigingen zijn
gefaseerd of geschrapt. De bezuinigingen die zijn geschrapt in het collegeprogramma zijn
hier niet meer opgenomen. Voor 1999 bedraagt het totale besparingsverlies daarmee
588.000, inclusief de geschrapte bezuinigingen in het collegeprogramma van 340.000.
|
510.0 |
Openbare bibliotheek |
- 100.000 |
De bezuiningstaakstelling voor de
bibliotheek bedroeg oorspronkelijk 250.000. Deze is teruggebracht naar
150.000. Dit betekent een besparingsverlies van 100.000. Het bestuur van de
bibliotheek zal in overleg met de dienst WOC met een voorstel komen hoe deze taakstelling
gerealiseerd kan worden. |
541.2 |
Onderhoud historische gebouwen (éénmalig) |
- 100.000 |
In de strategienota is opgenomen
dat in 1999 een structurele besparing van 100.000 gerealiseerd zou worden door een
concentratie van gemeentelijke taken inzake onderhoud en verbouwing van het gemeentelijke
gebouwenbestand. Eerder is - bij de behandeling van de begroting 1997 en 1998 - aangegeven
dat een en ander sterk afhankelijk is van de gemeentelijke reorganisatie. Gezien de
huidige stand van de reorganisatie betekent dit voor 1999 een eenmalig besparingsverlies. |
611.1 |
Werkgelegenheid / banenpool |
- 17.500 |
Voor 1999 resteerde nog een totale
taakstelling van totaal 67.500, die voor 17.500 ingevuld zou worden door
CombiWerk (samenwerking tussen Werkplan en CombiWerk). Deze taakstelling wordt verrekend
met de daling van de gemeentelijke bijdrage aan CombiWerk. |
920.1 |
Toerisme |
- 30.000 |
De tarieven van de
toeristenbelasting zijn per 1 april 1997 met 50% opgetrokken. Voor 1999 is geen verhoging
voorzien. De opbrengst in 1999 zal stijgen met 70.000. De bezuinigingstaakstelling
bedroeg 100.000. Per saldo ontstaat zo een besparingsverlies van 30.000. |
3.1.2 Toelichting per post
gerealiseerde bezuinigingen |
Hieronder zijn alle gerealiseerde
bezuinigingsvoorstellen opgenomen. Per post is aangegeven op welke wijze de bezuiniging
wordt gerealiseerd. |
003.0 |
Burgerzaken |
100.000 |
De bezuiniging is gerealiseerd
door verhoging van de legesopbrengst. |
110.0 |
Openbare orde (leges) |
10.000 |
De bezuiniging is gerealiseerd
door verhoging van de legesopbrengst. |
210.1 |
Inkomsten servicedienst |
25.000 |
Realisatie van de taakstelling
vindt plaats door samenwerking tussen de afdelingen wegen en rioleringen. De taakstelling
wordt gerealiseerd door meer werken voor derden uit te voeren. Beide afdelingen realiseren
50 % van de taakstelling. |
310.2 |
Grondexploitatie |
150.000 |
Deze bezuiniging wordt
gerealiseerd uit efficiencywinst door samenwerking van de afdelingen grondzaken en
economische zaken. |
530.0 |
Overdracht sporthallen |
200.000 |
De taakstelling voor 1998 is voor
een deel incidenteel ingevuld voor 1998 en voor een deel kwijtgescholden door het college.
Voor 1999 en volgende jaren is de taakstelling ad 450.000 op een stelpost
blijven staan. De structurele bezuiniging is gedeeltelijk ingevuld. Door het instellen van
een sportsector (zwembad Kerkpolder, sporthallen, speeltuinen) kan 50.000
worden bezuinigd op de overhead. Door het versneld aanleggen van kunstgrasvelden en het
overdragen van het beheer aan de verenigingen wordt structureel 118.000
bespaard. Voor de invulling van de restant taakstelling is een visie ontwikkeld. Hierover
wordt op korte termijn een nota uitgebracht. Voor dit deel blijft een stelpost van
282.000 voorlopig bestaan. De dienst WOC komt nog met voorstellen op welke
wijze deze bezuiniging ingevuld gaat worden in 1999 en verder. |
560.0 |
Openbaar groen |
50.000 |
De uitgaven worden verminderd met
50.000 door op bepaalde plaatsen extensief onderhoud toe te passen (versobering) en
het omzetten van in onderhoud dure beplantingen naar in onderhoud goedkopere vormen.
Vanaf 1999 is het budget Onderhoud Groen structureel met 100.000 verlaagd, n.a.v.
de besluitvorming rond de Delftse Hout. Deze bezuiniging is reeds in de meerjarenbegroting
verwerkt. Voor 1999 is deze bezuiniging gecompenseerd door toekenning van een incidenteel
nadeel van 100.000 (zie bijlage 1). |
611.1 |
Werkgelegenheid / banenpool |
50.000 |
Bij de strategienota is besloten
tot een bezuiniging van 150.000 door efficiency-maatregelen. Hiervan resteert nog
50.000, die ingevuld wordt door de dienst WOC. |
620 |
Wijkwijzer / budgetwinkel |
60.000 |
In de strategienota stond voor
1998 60.000 en voor 1999 70.000 als bezuinigingstaakstelling, te realiseren
via het privatiseren van de budgetwinkel en het stoppen met de wijkwijzer. Bij de
begroting 1998-2001 is de bezuinigingstaakstelling een jaar opgeschoven. De taakstelling
wordt gerealiseerd via extra inkomsten van het Rijk in verband met terugvordering en
verhaal. |
620./580 |
Ouderenwerk |
40.000 |
De bezuiniging is gerealiseerd
door een aanpassing van het flankerend ouderenbeleid in 1999. |
721.1 |
Vuilafvoer |
200.000 |
De in de strategienota opgenomen
structurele inkomstenverhoging van 200.000 is gerealiseerd. |
724.0 |
Begraafplaatsen/bouwleges |
100.000 |
De eerste studies wezen uit dat
met het oprichten van een crematorium op de begraafplaats Iepenhof de rentabiliteit kan
worden verhoogd. Latere studies gaven echter aan dat het beoogde berekende financieel
voordeel niet reëel is. Deze tegenvaller wordt als besparingsverlies geaccepteerd. Dit
besparingsverlies wordt gecompenseerd door additionele verhoging van de bouwlegestarieven. |
DIV. |
Inkoop |
375.000 |
Conform de afspraken is de
inkooptaakstelling voor 1999 volgens een bepaalde verdeelsleutel over de diensten
verdeeld. |
Div. |
faseren voorz. |
- 750.000 |
Aangezien de reorganisatie enige
vertraging heeft opgelopen is besloten de storting ad 1,5 mln in de
voorziening reorganisatie ten behoeve van flankerend beleid in 1998 te verlagen met
0,5 mln. Om het totale gelande budget meerjarig op peil te houden zullen de
stortingen in 1999 en 2000 met elk 0,25 mln worden verhoogd. In de
onderstaande tabel ´meerjarenoverzicht bezuinigingen 1998-2002´ zijn deze bedragen
cumulatief verwerkt. |
3.2 Nieuwe bezuinigingen op
activiteiten en invulling ambtelijk apparaat |
Bij de invulling van de nieuwe
bezuinigingen op activiteiten in vooral aandacht besteed aan de concrete invulling van
1999. Bij de kadernota worden de jaren 2000-2002 concreet ingevuld. Onderstaand worden de
bezuinigingen per post toegelicht. |
210.1 |
Onderhoud wegen, straten, pleinen |
200.000 |
Op het budget voor onderhoud
wegen, straten, pleinen en vaarwegen wordt een bedrag van 200.000 in 1999, oplopend
met 100.000 per jaar naar 500.000 in 2002 bezuinigd. De voorstellen voor
deze bezuinigingstaakstelling worden nog nader uitgewerkt. |
480.0 |
Storting fonds onderwijs |
50.000 |
In het licht van de uitgaven in de
laatste jaren is het mogelijk om minder te reserveren voor de doorbetaling aan het
bijzonder onderwijs. Hierdoor wordt wel een hoger risico gelopen. |
480.0 |
Subsidiegrondslag onderwijzend personeel in
gemeentelijke regelingen |
50.000 |
Deze taakstelling wordt
gerealiseerd door verandering in de vergoedingssystematiek. De vergoeding voor
taakrealisatie zal voortaan gebaseerd worden op de door het Rijk vastgestelde
verzilveringsbedragen voor formatierekeneenheden (fres) in plaats van op
declaratiebasis. |
541.0 |
Musea |
50.000 |
In het kader van het project
risicos en remedies van de dienst WOC wordt een deelproject uitgevoerd bij de Musea.
Hierbij wordt meegenomen het onderzoek naar de mogelijkheden om 50.000 tot
100.000 te bezuinigen op activiteiten. Rapportage over het onderzoek volgt bij de
kadernota 2000-2003. |
611.0 |
Verlaging gemeentelijke bijdrage CombiWerk |
150.000 |
De afgelopen jaren heeft CombiWerk
een aantal verbeteringen ingezet ter verbetering van de productiviteit. Voorts groeit het
aantal WSW medewerkers en de categorie overige medewerkers (WiW, oproepkrachten enz.). Als
gevolg van deze toename en de toegenomen productiviteit per medewerker, stijgt de netto
toegevoegde waarde fors. Hierdoor is het mogelijk de gemeentelijke bijdrage de komende
jaren afneemt. In het jaar 2001 kan CombiWerk het zonder gemeentelijke bijdrage stellen.
De exploitatie van CombiWerk blijft echter wel afhankelijk van de ontwikkeling van de
rijkssubsidie. |
611.9 |
EZ-verlaging werkbudget |
40.000 |
Op het werkbudget van economische
zaken voor projecten en onderzoek op het gebied van werkgelegenheid wordt 40.000
bezuinigd. De bezuinigingstaakstelling wordt gerealiseerd door in de toekomst meer de
nadruk te leggen op acquisitie. |
822.0 |
Bouwvergunningen |
100.000 |
Op basis van de ontwikkelingen van
de afgelopen jaren zijn de opbrengsten voor bouwleges structureel met 100.000
verhoogd. |
910.8 |
Bijdrage parkeerbedrijf |
100.000 |
De jaarlijkse structurele stijging
van de bijdrage aan de exploitatie van de parkeergarages wordt per 1-1-1999 verlaagd van
200.000 naar 100.000. Er wordt gewerkt aan een voorstel om deze verlaging te
dekken. |
821.0 |
Stadsvernieuwingsfonds |
300.000 |
Bij de bepaling van de omvang van
het stadsvernieuwingsfonds gaat het rijk er vanuit dat gemeentes uit eigen middelen
bijdragen aan de stadsvernieuwing. Bij de goedkeuring van de meerjarenraming
stadsvernieuwing 1998-2002 is de gemeentelijke bijdrage vastgesteld op 951.000. In
1999 en 2000 zal hierop 300.000 worden bezuinigd en voor volgende jaren bedraagt de
bezuiniging 200.000 structureel. |