06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 2 uit 15


naar deel 1



naar inhoudsopgave


4. TOELICHTING PER SUBFUNCTIE

Algemeen bestuur Functie 001 Bestuursorganen
001.1 Raad en raadscommissies ph1/bh00

Omschrijving

Betreft:

  • vergoedingen en tegemoetkomingen aan raadsleden (Art. 64F Gemeentewet) inclusief het budget voor secundaire voorzieningen.
  • tegemoetkomingen aan politieke groeperingen in de gemeenteraad (een bedrag per politieke groepering plus een bedrag per lid van de politieke groepering excl. de wethouders)
  • vergoedingen voor commissieleden die geen raadsleden zijn.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.178 1.122 1.123 1.123 1.123 1,123
baten 20 0 10 10 10 10
saldo -1.158 -1.122 -1.11 3 -1.113 -1.113 -1.113

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
bedrag per politieke groepering 750   750 750 750
bedrag per lid politieke groeperingen 125 125 125 125

001.2 College van Burgemeester en Wethouders ph2/bh00

Omschrijving

Betreft:

  • salarissen en sociale lasten voor de burgemeester en wethouders
  • reis- en verblijfkosten gemeentebestuur
  • werkconferenties gemeentebestuur
  • salarissen en sociale lasten gewezen wethouders

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.367 1.322 1.681 1.654 1.681 1.654
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -1.367 -1.322 -1.681 -1.654 -1.681 -1.654

Beleidstoelichting

De kosten nemen in 1999 toe vanwege de uitbreiding van het aantal wethouders. Bovendien is rekening gehouden met extra kosten voor gewezen wethouders.

001.3 Representatie ph1/bh10

Omschrijving

Representatie gemeentebestuur (kosten bij jubilea, ontvangsten e.d.).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 203 100 118 118 118 118
baten 13 0 0 0 0 0
saldo -190 -100 -118 -118   -118 -118

001.4 Stadhuis ph4/bh10

Omschrijving

Exploitatie stadhuis (m.n. kosten voor energie, onderhoud, schoonmaken, consumpties en huisvesting). Het stadhuis wordt tevens ter beschikking gesteld aan diensten en derden.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 835 810 835 835 835 835
baten 288 224   229 229 229   229
saldo -547 -586 -606 -606 -606 -606

Reserves/voorzieningen

De stand van het fonds inrichting stadhuis is als volgt

Stand per 1 januari 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Saldo voorziening
inrichting stadhuis
178 183 187 190 194

001.5 Stadsgewest Haaglanden ph1/bh00

Omschrijving

Alle kosten welke verband houden met de deelname van Delft aan het Stadsgewest Haaglanden worden op deze functie verantwoord.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 763 749 793 793   793 793
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -763 -749 -793 -793 -793   -793

Beleidstoelichting

Voor 1999 is de contributie van de deelnemende gemeenten in het Stadsgewest trendmatig aangepast.
Voor een beschouwing over de ontwikkelingen binnen het Stadsgewest wordt verwezen naar deel I van de concernbegroting.

001.6 Delft Kennisstad

Omschrijving

Hieronder vallen de kosten die zijn verbonden aan de uitvoeringsorganisatie van het project Delft Kennisstad.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 407 420   221 0 0 0
baten 0 0 0 0 0   0
saldo -407 -420 -221 0 0 0

Beleidstoelichting

Het project Delft Kennisstad zal ook na medio 1999 worden voortgezet, zij het op een andere basis. Dit maakt onderdeel uit van de verdeling van de middelen voor structureel nieuw beleid. De begroting zal hiervoor worden aangepast. Voor een nadere beleidsinhoudelijke toelichting wordt verwezen naar het Actieplan Delft Kennisstad in deel I van de Concernbegroting.

Reserves/Voorzieningen

De beschikbare middelen ter uitvoering van het aktieplan Delft Kennisstad zijn in de reserve Delft Kennisstad opgenomen. De reserve bedraagt per ultimo 1997 ƒ 3,3 mln.

Algemeen bestuur Functie 002 Bestuursapparaat
002.0 Algemeen Beheer Bestuursdienst ph3/bh10

Omschrijving

Hieronder zijn de kosten van de gemeentesecretaris verantwoord. Bovendien is onder deze functie opgenomen een doorberekening van personeel van de Bestuursdienst aan andere diensten-/ derden.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 695 -207 457 242 242 242
baten 429 287 839 839   839 839
saldo -266 494 382 597 597 597

Beleidstoelichting

In 1997 is een onderzoek gedaan naar de hoogte van het exploitatieresultaat van de Bestuursdienst-begroting. Dit heeft geresulteerd in een stelpost aan de baten-kant voor 1999 van circa ƒ 447.000 als "ijzeren tekort" op de personeelslasten.
De Bestuursdienst zal hiervoor een oplossing moeten vinden, ter einde dit tekort in te lopen.

IndicatorenKengetallen

  1996 1997 1998 1999
aantal ambtenaren bestuursdienst 180 176 182 180
Deeltijdfuncties 95 88 88 85

Reserves/Voorzieningen

Stand per 1 januari 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Voorziening voor auto- matisering en info-voorziening 76 78 79 81 83

002.1 Concernafdeling Bestuurlijke Ondersteuning ph1/bh10

Omschrijving

Het takenpakket van de Concernafdeling Bestuurlijke Ondersteuning omvat 4 klusters, te weten:

  • juridische zaken, m.n.
    • beleidsontwikkeling en advisering op het gebied van toepassing van wetten en andere regelingen, gemeentelijke rechtsbescherming, regelgeving/deregulering en algemeen bestuurlijke aangelegenheden.
    • het vervullen van secretariaten van de gemeentelijke ombudscommissies (GOC) en van Kamers III en IV van de commissie voor beroeps- en bezwaarschriften (CBB).
    • het voorkomen van, begeleiden bij c.q. het voeren van procedures namens het gemeentebestuur
  • algemeen regiobeleid
    • secretariaten bestuursorganen, m.n.
    • administratieve organisatie, procedures, postverwerking en archivering
    • administratieve en secretariële ondersteuning van de individuele leden van het college en van de college-/commissie-/raadsvergaderingen
    • het voeren van de secretariaten van 6 raadscommissies
    • bodediensten
    • kabinet en representatie
  • openbare orde en veiligheid, m.n.
    • beleidsadvisering inzake openbare orde en politie-aangelegenheden
    • veiligheidsbeleid
    • bestuurlijke preventie van criminaliteit
    • buro Halt (zie ook functie 110.1)
    • uitvoering bijzondere wetten (vergunningen e.d.)
    • horecabeleid

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(dragen x ƒ 1.000)

lasten 3.994 4.153 4.493 4.493 4.493 4.493
baten 65 84 86 86 86 86
saldo -3.929 -4.069 -4.407 -4.407 -4.407 -4.407

Beleidstoelichting

Met ingang van 1 januari 1999 wordt de rampenbestrijding ondergebracht bij de Brandweer (B&M).
Na de verkiezingen- en de vorming van het nieuwe college is onder deze post een vijfde bestuursassistent (inclusief ondersteuning) opgenomen.

002.2 Concernafdeling Personeel Organisatie en Informatie ph2/bh10

Omschrijving

De afdeling verricht op concernniveau een aantal taken op het gebied van personeel, organisatie, informatie en automatisering. Het werkgebied kent een aantal klusters, te weten:

  • rechtspositie/arbeidsvoorwaarden
  • vorming en opleiding
  • interne arbeidsmarkt/mobiliteitsbureau
  • personeels- en salarisinformatiesysteem
  • overige personeelsbeleidsinstrumenten
  • organisatieontwikkeling
  • informatisering
  • automatisering
  • bedrijfsmaatschappelijk werk

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.754 1.774 1.852 1.852 1.852   1.852
baten 21 0 0 0 0 0
saldo -1.733 -1.774 -1.852 -1.852 -1.852 -1.852

002.3 Concernafdeling Financiën en Beleidsplanningph3/bh10

Omschrijving

De Concernafdeling Financiën en Beleidsplanning houdt zich bezig met het coördineren, plannen en ontwikkelen van het financiële beleid van de gemeente, het geven van advies en ondersteuning aan het bestuur en de diensten, en het controllen op het financieel management in de organisatie. Onderdelen hierbij zijn:

  • de beleidscyclus (vanaf beleidsnota tot rekening en BAR)
  • financiële/bestuurlijke informatievoorziening
  • beleid reserves, geldleningen, investeringen
  • beheer algemene middelen
  • heffing/inning gemeentelijke belastingen, tarievenbeleid
  • bijdrage aan de verdere organisatie-ontwikkeling van Delft
  • bijdrage aan de strategievorming

Voor een nadere toelichting op de onderdelen financiering en belastingen wordt verwezen naar respectievelijk de functies 911 (financiering gewone dienst) en 920 (gemeentelijke belastingen).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 2.290 2.429 2.367 2.367 2.367 2.367
baten 5 0 0 0   0 0
saldo -2.285 -2.429 -2.367 -2.367   -2.367 -2.367

002.4 Gemeentebrede voorwaardenscheppende projecten ph2/bh00

Omschrijving

Onder deze post vallen budgetten welke een gemeentebreed karakter dragen en welke centraal worden beheerd/verantwoord.
De beleidsonderdelen zijn ondergebracht bij BD/CPOI, BD/CFB en de Brandweer.
(bedragen x ƒ 1.000)

  • BD/CPOI- vorming en opleiding algemeen418
  • - arbodient368
  • - kinderopvang Delftse ambtenaren203
  • BD/CFB- rekenkamer66
  • - preventieve periodieke bedrijfsdoorlichting117
  • Brandweer- bedrijfszelfbescherming106
  • 1.278

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.807 1.626 1.679 1.679 1.679 1.679
baten 373 381 401 401 401 401
saldo -1.434 -1.245 -1.278 -1.278 -1.278 -1.278

002.5 Concernafdeling Communicatie en Onderzoek ph1/bh10

Omschrijving

Het ondersteunen, adviseren, coördineren en control op het gebied van communicatie en onderzoek aan de organisatie van de gemeente Delft.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 2.634 2.174 2.312 2.312 2.312 2.312
baten 562 401 463 463 463 463
saldo -2.072 -1.773 -1.849 -1.849 -1.849 -1.849

Beleidstoelichting

Communicatie en onderzoek zijn middelen die bijdragen aan de externe oriëntatie van de gemeente. Informatie vergaren, verstrekken en uitwisselen staan hierbij centraal. Met de ontwikkelingen op het gebied van moderne informatie- en communicatietechnologie nemen de mogelijkheden toe. CCO werkt aan de verdere digitalisering van de informatievoorziening ten behoeve van de organisatie en van de burger. Met versterking van de communicatiefunctie wordt verder invulling gegeven aan geïntegreerde communicatie zowel op dienst- als op concernniveau.

002.9 Diversen (Bestuursapparaat) ph2/bh10

Omschrijving

  • subsidie voor de commissie voor organisatie van herdenking van gevallenen.
  • IZA-premie gepensioneerden
  • lasten voormalig personeel  

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 996 661 613 613 613 613
baten 2 0 0 0 0 0
saldo -994 -661 -613 -613 -613 -613

Algemeen Bestuur Functie 003 Burgerzaken
003.0 Afdeling Burgerzaken ph3/bh10

Omschrijving

Onder deze subfunctie vallen de volgende onderdelen:

  • balie
  • Burgerlijke stand
  • naturalisaties
  • GBA/wettelijke taken
  • informatiecentrum 

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 3.892 4.320 4.785 4.442 4.436 4.651
baten 2.649 2.974 2.375   2.400 2.400 2.400
saldo -1.243 -2.24 6 -2.410 -2.042 -2.036 -2.251

Beleidstoelichting

Door een gewijzigde methodiek van het doorberekenen van de huisvesting zijn de lasten toegenomen.
In de raming van de legesopbrengst is de bezuinigingstaakstelling van ƒ 100.000 verwerkt.  

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal uitreksels bev. reg. +BS 17.939 18.692 18.000 18.000
Aantal afgegeven reisdocumenten 13.483 16.229 12.000 12.000
Aantal rijbewijzen(Zie bij- lage kengetallen) 4.416 9.375 4.000 4.000
Aantal huwe- lijken  692 660 650 650
Inlichtingen   20.000 20.000 20.000 20.000
Verhuizingen in Delft 8.187 7.548 8.500 8.500
Vestigingen in Delft 5.890 6.310 6.000 6.000
Vertrekken 5.368 5.954 6.000 6.000
Berichtenverkeer GBA 160.000 325.000 300.000 300.000
Naturalisatie-(personen) 648 840 700 700

003.6 Huisnummering en straatnaambordenph6/bh70

Omschrijving

Onderhoud van straatnaamgeving, straatnaamborden en huisnummering.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 107 134 141 141 141 141
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -107   -134 -141 -141 -141 -141

Beleidstoelichting

Uitgangspunt is dat elk straatnaambord eens in de 10 jaar wordt vervangen. Naast deze vervanging vindt onderhoud en reparatie plaats en worden schades afgehandeld. Huisnummering gebeurt alleen bij hernummering van de straat waardoor de huisnummerplaatjes moeten worden vervangen.

Algemeen bestuur Functie 001 t/m 003

  1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Totaal  lasten hoofdfunctie 0 23.470 22.664 22.686 22.873
Totaal baten hoofdfunctie 0 4.402 4.426 4.426 4.426
Nadelig saldo hoofdfunctie 0 -19.068 -18.237 -18.259 -18.446
Dit nadelig saldo kan als volgt worden gespecificeerd:
Functie 001 Bestuursorganen -4.533 -4.285   -4.312 -4.285
Functie 002 Bestuursapparaat -11.984 -11.769 -11.769 -11.769
Functie 003 Burgerzaken -2.550 -2.183 -2.177 -2.392

 

Openbare Orde en Veiligheid
Functie 110 Politie

110.0 Openbare orde en veiligheid ph1/bh10

Omschrijving

Betreft de administratiekosten van de afdeling OOV (administratie leges, knelpunten bijzondere wetten), de huisvestingslasten van de bestuursadviseur, gestationeerd op het politiebureau, de lasten v/d stadstoezichthouders (gedekt uit het fonds Sociale Vernieuwing) en het veiligheidsbeleid (voorheen functie 110.1). Het veiligheidsbeleid bevat concrete activiteiten/projecten die gericht zijn op een integrale benadering van de leefbaarheid en veiligheid in de wijk. Daaronder valt ook het Halt buro, dat een regionale functie vervult. Aan de deelnemende gemeenten wordt bestuurlijk en financieel verantwoording afgelegd.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.274 1.145 1.398 1.398 1.348 1.348
baten 425 223 406 406 406 406
saldo -849 -922 -992   -992 -942 -942

Beleidstoelichting

De bezetting van OOV is uitgebreid met een halve arbeidsplaats ten behoeve van de uitvoering van de bijzondere wetten. De hogere kosten worden gedekt uit een verhoging van de legesopbrengst.

In de raming is rekening gehouden met de kosten van de (straat) toezichthouders worden gedekt uit de gelden voor Sociale Vernieuwing en de vergoedingen voor de deelnemers aan de rampenplanoefeningen.

Overzicht aantal ingediende verzoek voor vergunningen ed. 1996 1997
Drank- en Horecaweet 79 55
Verlovenalcoholvrije drank 19 4
Overlastvergunning 58 41
Bonnensysteem 3.495 3.851
Speelautomaten 156 142
Venten 21 18
Loterij 15 13
Onth art. 38 D&H-wet 21 12
Rommelmarkt 7 9
Aantal verwezen Halt-cliënten: Delft 146 101
Regio 141 111
Aantal verwezen vuurwerkcliënten:Delft 34 4
Regio 43 9

110.3 Verkeersbrigadiers ph4/bh80

omschrijving

Betreft vergoedingen aan burger-verkeersbrigadiers.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 13 14 14 14 14 14
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -13 -14 -14 -14 -14 -14

Beleidstoelichting

Op zeer lange termijn wordt deze activiteit afgebouwd. Het aantrekken van nieuwe verkeersbrigadiers wordt niet overwogen, omdat deze taak in toenemende mate door ouders/vrijwilligers wordt overgenomen.

Op deze begrotingspost zijn, na de trendmatige stijging voor salarissen en materieel, zowel de uitgaven als de inkomsten met ƒ 20.000 verlaagd. Dit in verband met de onderschrijdingen op zowel uitgaven als inkomsten in de afgelopen jaren.

Openbare Orde en Veiligheid Functie 120 Brandweer en Rampenbestrijding
120.1 Brandweer algemeen ph1/bh70

Omschrijving

Diverse brandweertaken, onder te verdelen in preparatie, BHV/voorlichting, materieel/persoonlijke bescherming en operationele paraatheid.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 6.422 6.663 7.695 7.670 7.625 7.625
baten 397 236 366 366 366 366
saldo -6.025 -6.427 -7.329 -7.304 -7.259 -7.259

Beleidstoelichting

Per dag zijn tenminste 12 (was in 1998 nog 11) brandweermedewerkers 24 uur per dag direct beschikbaar op de kazerne voor incidentbestrijding. Tevens zijn op piket beschikbaar een Officier van Dienst (OVD), een reserve-Officier van Dienst en, in regionaal verband, een Commandant van Dienst (CVD) en een Officier incidentbestrijding gevaarlijke stoffen.
Hiermee voldoet de Delftse brandweer niet aan de gestelde normen. Door samenwerking met omliggende gemeenten en bedrijven en het inzetten van dagdienstpersoneel wordt getracht de norm zoveel mogelijk te realiseren.
Op de diverse taakvelden wordt repressief inzetbaar dagdienstpersoneel ingezet. Ook het personeel uit de ploegendienst heeft een taak op de secties. Door de steeds grotere druk van opleiding en oefening wordt het inzetten van personeel op de secties beïnvloed.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997
- Aantal keren brandalarm 1210 1177
- Aantal keren hulpverlening in algemene zin 50 581
- Totaal schadebedrag (x ƒ 1000) 5.000 6.400

Reserves/Voorzieningen

De Brandweer kent een tweetal voorzieningen, te weten:
De Brandweer kent een reserve en een voorziening, te weten:
Reserve vervanging materieel brandweer;
Hierin wordt een reguliere vervanging van het brandweermaterieel en de overige materialen (adembeschermingsapparatuur, inventaris voertuigen, kleding e.d.) geregeld;

Voorziening FLO brandweer

Deze voorziening is ingesteld om de kosten van uitdiensttreden van personeel als gevolg van functioneel leeftijdsontslag (FLO) deels te egaliseren.
De FLO-leeftijd is verlaagd van 60 naar 57 jaar.

120.4  HulpverleningsRegio Haaglanden (HRH) ph1/bh70

Omschrijving

Bijdrage aan de Hulpverleningsregio Haaglanden (inclusief bijdrage tekorten CPA).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 383 475 498 498 485 488
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -383 -475 -498 -498 -485 -488

Beleidstoelichting

De Hulpverleningsregio Haaglanden is een organisatie met als hoofddoel de coördinatie van werkzaamheden op het gebied van brandbestrijding, ambulancehulpverlening en hulpverlening bij ongevallen en rampen.
De bijdrage aan de Hulpverleningsregio Haaglanden bestaat uit een bijdrage per inwoner voor en een inspanningsverplichting in de vorm van personeel en materieel voor de rampenbestrijding en regionale werkgroepen.

Indicatoren/Kengetallen

  1998 1999 2000 2001
Bijdrage per inwoner 4,11 4,43 4,14 3,97

120.5 Rampenbestrijding ph1/bh10

Omschrijving

Betreft uitgaven voor het actueel houden van het rampenplan, de aanschaf van communicatiemiddelen en inventaris t.b.v. beleidscentrum crisisstaf, het geven van voorlichting en het houden van oefeningen (inclusief vergoedingen voor deelnemers aan die oefeningen).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 95 163 150 150 150 150
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -95 -163 -150 -150 -150 -150

Beleidstoelichting

Deze subfunctie wordt met ingang van 1 januari 1999, inclusief 1 FTE, overgeheveld van de Bestuursdienst naar de afdeling Brandweer van de dienst Beheer en Milieu.
Gestreefd wordt naar een permanente actualisatie van de diverse interne draaiboeken op basis van een rampenplan. Het aantal oefeningen en zal worden uitgebreid. Bij de 0e begrotingswijziging zal n.a.v. de overheveling nog een technische correctie ad. ƒ 18.000 plaatsvinden.

Indicatoren/Kengetallen

  1998 1999 2000 2001
Aantal voorlichtingsactiviteiten 3 3 3 3
Aantal oefeningen 2 3 3 3

Openbare orde en veiligheid Functie 140 overige beschermende maatregelen
140.0 Streekdierenhuis 't Julialaantje ph1/bh60

Omschrijving

Subsidie aan streekdierenhuis 't Julialaantje voor de opvang van zwerfdieren.

Cijfers  

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 117 123 129 129 129 129
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -117 -123 -129 -129 -129 -129

140.1 Verkeersmaatregelen ph4/bh70

Omschrijving

Verplaatsen van hekken en paaltjes ten behoeve van voetgangersgebieden, tijdens marktdagen, op koopavonden en zaterdagen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 78 83 83 83 83 83
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -78 -83 -83 -83 -83 -83

Beleidstoelichting

De werkzaamheden op dit gebied breiden zich uit. Deze uitbreiding houdt gelijke tred met de toename van het aantal autoluwe gebieden in Delft.

140.2 Wegsleepregeling/wrakkendienst ph4/bh80

Omschrijving

Het wegslepen cq. verwijderen van een voertuig vindt plaats in het geval van een overtreding van de Wegenverkeerswet. Voor het overbrengen c.q. bewaren is de eigenaar of houder van het weggesleepte voertuig een vergoeding aan de gemeente verschuldigd.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 48 88 71 71 71 71
baten 1 39 20 20 20 20
saldo -47 -49 -51 -51 -51 -51

Beleidstoelichting

Het wegslepen van voertuigen is geen doel op zich. Het beleid is om eerst op andere wijze trachten problemen op te lossen. Onderstaande indicatoren zijn theoretisch beredeneerde schattingen, geen inschattingen op basis van historische gegevens. De aantallen worden daarom niet als stuurgetal gehanteerd.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal gesleepte wagens 5 3 10 10
Aantal afgevoerde wrakken 62 55 50 50

Reserves/Voorzieningen

De reserve wegsleepregeling/wrakkendienst dient om voor- en nadelig effecten van de uitvoering van de wegsleepregeling te vereffenen.
De stand van de reserve bedroeg per 31 december 1997 ƒ 37.000. Vooralsnog worden voor 1999 geen onttrekkingen uit de reserve voorzien.

Openbare Orde en Veiligheid Functie 110 t/m 140

  1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
Totaal lasten hoofdfunctie 1 10.037 10.012 9.904 9.907
Totaal baten hoofdfunctie 1 791 791 791 791
Nadelig saldo hoofdfunctie 1 -9.246 -9.221 -9.113 -9.116
Dit nadelig saldo kan als volgt worden gespecificeerd:
Functie 110 Politie -1.006 -1.006 -956 -956
Functie 120 Brandweer en rampenbestrijding -7.977 -7.952 -7.894 -7.897
Functie 140 Overige beschermende maatregelen -263 -263 -263 -263

  


naar deel 3

terug naar boven