06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 3 uit 15


naar deel 2



naar inhoudsopgave


Verkeer, vervoer en waterstaat
Functie 210 Wegen, straten,  pleinen

210.0 Bruggen en tunnels ph4/bh70

Omschrijving

Kapitaallasten, vernieuwen en onderhoud van bruggen/keer- leuningen en tunnels.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.605 1.696 1.650 1.643 1.653 1.742
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -1.605 -1.696 -1.650 -1.643 -1.653 -1.742

Beleidstoelichting

Uitvoering van de werkzaamheden gaat plaatsvinden conform de in 1998 vast te stellen nota ‘Rationeel baggerbeheer bruggen en oevervoorzieningen 1999-2002’.
Tevens worden, in het kader van het op te zetten rationeel beheersysteem, een deel van de bruggen geïnventariseerd en ingemeten.

investeringen

Iph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 2
2/70/70 vernieuwen bruggen 408 408 408 408
 
Indicatoren/ Kengetallen 1996 1997 1998 1999
Aantal bruggen (incl. tunnels) 275 287 290 290

210.1 Wegen, straten en pleinen ph4/bh70

Omschrijving

Betreft m.n. het op een efficiënte wijze en in goede staat onderhouden van alle wegen en verkeersvoorzieningen in en (gedeeltelijk) buiten de gemeente Delft, waardoor een zo optimaal mogelijk gebruik van deze werken verzekerd is.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 12.404 12.853   13.882 14.167 14.304 14.627
baten 70 10 11 11 11 11
saldo -12.334 -12.843 -13.871 -14.156 -14.293 -14.616

Beleidstoelichting

Uit de in oktober 1997 gepresenteerde evaluatienota ‘prioriteitsstelling bestrating periode 1993 tot en met 1997’ is gebleken dat het te bereiken onderhoudsniveau niet geheel haalbaar is zonder het plegen van een extra kwaliteitsimpuls via het investeringsprogramma van de dienst. Alleen door deze te plegen extra kwaliteitsimpuls kan de achterstand in onderhoud op een adequate wijze worden weggewerkt. Voor komend jaar staan de herbestrating van de Nieuwe Plantage en de Oude Delft (gedeeltelijk) en de asfalteringen van de Provinciale Weg, de Rotterdamseweg en de Papsouwselaan op het programma.

Voor wat betreft de onderhoudsbegroting voor het onderhoud aan wegen, straten, pleinen en vaarwegen wordt vanaf 1999 structureel ƒ 200.000 bezuinigd, jaarlijks oplopend met ƒ 100.000 tot ƒ 500.000 in 2002, te verwerken via de 1e wijziging van de begroting 1999. Bovenstaande zal in een nota worden uitgewerkt.

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000   2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 1
4/80/80 Noordelijke aansluiting

145

110    
4/80/80 Fietstunnel

335

     
4/80/80 Herinrichting binnenstadsmanagement

800

1.000 1.000 1.000
4/80/80 Gronddepot

150

150    
4/80/80 Rec.Vrijeban- selaan 2.000      
 
Categorie 2
4/70/70 Bestr.en vern straten 422 422 422 422
4/70/70 Asfalteren hoofdwegen 582 582 582 582
4/70/70 Asfalteren busroutes 350 347 347 347
4/80/80 Raamkrediet Openbare ruimte 1.184 1.184 1.184 1.184
           
4/80/80 Voetgangersbrug 95   95  

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Oppervlakte wegen binnen de bebouwde kom in ha 297 306 309 310
Onderhoud buitenwegen (m1) 17420 17420 17420 17420

210.2 Gladheidsbestrijding ph4/bh70

Omschrijving

Gladheidsbestrijding d.m.v. strooiacties.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 643 671 753 753 753   753
baten 19 30 31 31 31 31
saldo -624 -641 -722 -722 -722 -722

Beleidstoelichting

Bij gladheidsbestrijding is het beleid erop gericht dat iedere weggebruiker binnen een straal van 400m van de woon- of werklokatie een gestrooide route kan bereiken.
Dit routeplan wordt jaarlijks geactualiseerd.
Het aantal bedrijven en diensten welke gebruik maakt van de gladheidsbestrijding neemt jaarlijks toe.

Indicatoren/ Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal strooiacties 26 10 10 10

210.3 Straatreiniging ph4/bh70

Omschrijving

Schoonhouden van straten en pleinen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 3.620 3.747 3.795 3.799 3.799 3.799
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -3.620 -3.747 -3.795 -3.799 -3.799 -3.799

Beleidstoelichting

De uit de nota ‘een schone stad, een beter milieu’ voortkomende wijkplannen zullen betrokken worden bij het project wijkgericht werken.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999 2000 2002
Ton per jaar 3124 2855 3000 3000 3000 3000

210.4 Openbare verlichting ph4/bh80

Omschrijving

Kosten van de zorg voor het instandhouden van de openbare verlichting van gemeentelijke wegen en paden binnen de bebouwde kom en een aantal hoofdwegen buiten de bebouwde kom (niet A13). De kosten betreffen met name energie- en onderhoudslasten alsmede kapitaallasten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001   2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 2.705 3.215 3.235 3.211 3.187 3.133
baten 27 31 19 32 19 19
saldo -2.678 -3.184 -3.216 -3.179 -3.168 -3.114

Beleidstoelichting

Om de openbare verlichting op het huidige niveau te handhaven is een meerjaren-programma opgesteld voor de noodzakelijke vervangingen in de periode 1997-2001.
In 1999 worden in het kader van dit vervangingsprogramma verouderde verlichtingsarmaturen langs de wijkontsluitingswegen en in de Irenetunnel vervangen. Dit vervangingsprogramma vormt een onderdeel van het beleidsplan ‘Licht op Delft’. Dit beleidsplan is op 25 september 1997 door de gemeenteraad vastgesteld. In 1999 wordt een benchmark (vergelijkend onderzoek) uitgevoerd naar de kostenstructuur van de openbare verlichting

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal lichtpunten 13.743 13.185 13.330    13.355
Aantal storingen 1.202 1.034 1.000 970
Elec. verbruik in kwh/ lichtpunt 234 240 240         240

210.6 Precariobelasting ph3/bh00

Omschrijving

Het gaat hier om verschillende tarieven voor het gebruik van openbare gronden en wateren m.n. waterleidingbuizen, standplaatsen en terras/terrasboten- vergunningen). Deze tarieven worden geheven op grond van de gemeentelijke verordening op de heffing en invordering van precariorechten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 0 0 0 0 0 0
baten 1.975 2.320 2.407 2.407 2.407 2.407
saldo 1.975 2.320 2.407 2.407 2.407 2.407

Beleidstoelichting

Vanaf 1998 is de geraamde opbrengst exclusief de precario op omroepkabels. Dit betreft een wettelijke maatregel. Compensatie vindt plaats via het gemeentefonds.

210.8 Gemeentebrede Inkooptaken ph4/bh70

Omschrijving

Taken op het terrein van inkoop welke ten diensten staan van de totale gemeente om als zodanig efficiënter in te kopen.

Cijfers

  1997 1998 1999 200 0 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 633 400 309 309 309 309
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -633   -400 -309 -309 -309 -309

Beleidstoelichting

Door de afzonderlijke inkoopvolumes voor de verschillende diensten in Delft te bundelen ontstaat een belangrijkere marktpartij voor leveranciers. Deze bundeling wordt gecoördineerd door het InkoopServiceBureau (ISB), dat hiervoor professionele expertise aanbiedt.
In 1999 zal worden gestreefd om uitvoering te geven aan de doelen zoals weergegeven in het inkoopactieplan 1999-2002.

210.9 Diversen (Wegen, straten en pleinen) ph4/bh70

Omschrijving

Hieronder vallen activiteiten die, volgens de comptabiliteitsvoorschriften, (nog) niet onder andere functies passen. Dit betreft o.a. maatregelen beheer en functionele aanpassingen gehandicapten, verwervingen en uitgifte van grond ten laste van het concern door de afdeling Grondzaken, advisering door verschillende afdelingen aan het college en enkele administratieve posten.
Met ingang van 1999 zullen enkele administratieve posten (en de budgetten) meer worden verdeeld over de andere subfuncties van de dienst.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000   2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.277 403 505 505 505 505
baten 204 0   0 0 0 0
saldo -1.073 -403 -505 -505 -505 -505

Beleidstoelichting

De uitvoering van de onder deze subfunctie vallende taken wijken in 1999 niet of nauwelijks af van 1998. De bezuiniging op het apparaat van de dienst B&M zal bij de eerste wijziging van de begroting 1999 worden verwerkt..

Verkeer, vervoer en waterstaat
Functie 211 Verkeers-maatregelen te land

211.0 Beleidsvoorbereiding en uitvoering verkeer ph4/bh80

Omschrijving

Beleidsvoorbereiding met betrekking tot verkeer, openbaar vervoer, parkeren en openbare verlichting voor bestaande en nieuw te ontwikkelen gebieden.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.367 1.533 1.647 1.596 1.595 1.593
baten 10 44 46 46 46 46
saldo -1.357 -1.489 -1.601 -1.550 -1.549 -1.547

Beleidstoelichting

Het Verkeer- en Vervoersplan is in maart 1998 vastgesteld. In de komende jaren wordt vooral aandacht besteed aan de uitvoering en aanscherping van dit beleid. Belangrijk onderdeel hiervan is de beleidseffectmeting, op basis waarvan de doelstellingen periodiek kunnen worden bijgesteld. Eind 1998, begin 1999 wordt het fietsactieplan vastgesteld. Mede in het kader van het startprogramma "Duurzaam veilig" van het Rijk, is eind 1998 een actieplan verkeersveiligheid gereed. De implementatie van de 30 km zones is al in gang gezet. Voor het openbaar vervoer zijn diverse studies gestart en worden plannen vorm gegeven om het gebruik van het openbaar vervoer een impuls te geven. In 1999 start een onderzoek naar het terugdringen van het autoverkeer op de Buitenhofdreef en Voorhofdreef. Het opstellen van de actieplannen en uitvoering van de maatregelen vindt plaats in overleg met onder andere inwoners, belanghebbende organisaties en de wijkcoördinatoren. Conform de Kadernota 1999-2002 is vanaf 1999 structureel ƒ 37.000 beschikbaar voor het onderhoud aan het dynamische reizigersinformatiesysteem op het Stationsplein en structureel ƒ 15.000 voor onderhoud van de bewegwijzering (onder andere wijkplattegronden).
In 1999 wordt een start gemaakt met de intensivering van het verkeers- en vervoerbeleid.
Naast investeringen in o.a. fietspaden, verkeersveiligheid en openbaar vervoer, zijn er ook structurele kosten te verwachten. Voorbeelden hiervan zijn:

  • bijdrage in de exploitatie van nieuw openbaar vervoer m.n. gericht op de binnenstad;
  • bijdrage in de exploitatie van bewaakte fietsenstallingen;
  • kosten voor onderhoud nieuwe verkeersvoorzieningen (bijvoorbeeld informatie-systemen openbaar vervoer, snelheidsmeetapparatuur).

Hiervoor wordt in 1999 ƒ 50.000 en vanaf 2000 ƒ 100.000 ingezet (2e wijziging).

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 1
4/80/80 Bijdrage regionale mobiliteitsproj .750 1.500 1.500 1.500
4/80/80 VVP-uitvoering 1.000      

211.1 Verkeersvoorzieningen ph4/bh80

Omschrijving

Betreft kosten van verkeersborden, markering, bebakening en verkeers-regelinstallaties (incl. elektriciteitsverbruik). Circa 25% van het budget bestaat uit kapitaallasten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 2.738 2.926 3.004 3.055 3.073 3.114
baten 230 0 60 60 60 60
saldo -2.508 -2.926 -2.944 -2.995 -3.013 -3.054

Beleidstoelichting

Bij de verkeerslichteninstallaties zijn de volgende wijzigingen gepland:

  • nieuwe verkeerslichteninstallatie op het kruispunt Kruithuisweg/Tanthofdreef in verband met de doortrekking van de Kruithuisweg tot de verlengde A4.
  • nieuwe verkeerslichteninstallatie op de Schoemakerstraat ter hoogte van Delftechpark.
  • verwijderen van een verkeerslichteninstallatie op het kruispunt Schieweg/Abtswoudsepad (na reconstructie).
  • plaatsen van tramwaarschuwingslichten ten behoeve van overstekende voetgangers op de Martinus Nijhofflaan.

In verband met de afgesloten overeenkomst met de HTM voor een bijdrage in de onderhoudskosten van de verkeerslichteninstallaties ten behoeve van tramlijn 1, wordt vanaf 1999 structureel ƒ 60.000 aan opbrengsten begroot.

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 2
2/80/80 verkeerslichteninstallaties 534 534 534   534

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantalverkeersregelinstallaties 56 56 57 58
Energieverbruik  per verkeers regel-installatie (kwh per jaar) 6.826 6.826 6.826 6.826

211.3 Onderzoek Spoortunnel ph4/bh80

Omschrijving

Kosten voor het verrichten van onderzoek naar en het bepleiten van een spoor-tunnel in Delft ter vervanging van het huidige viaduct.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001   2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 65 135 35 35 0 0
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -65 -135 -35 -35 0 0

Beleidstoelichting

De locatie spoorzone krijgt bijzondere aandacht. Een oplossing van de Delftse spoorproblematiek leidt tot opheffing van de ernstige geluidsproblematiek voor omwonenden en een aantrekkelijke bouwlocatie voor kantoren en woningen.
Bij de Kadernota 1999-2002 is voor 1998 ƒ 100.000 beschikbaar gesteld voor lobbywerkzaamheden ten behoeve van vertunneling van het spoor.
Daarnaast is bij de Kadernota 1999-2002 besloten om van 1998 tot en met 2000 jaarlijks ƒ 35.000 budget op te nemen voor studie, om de diverse aspecten die samenhangen met de aanleg van een tunnel in kaart te brengen. Dit ten behoeve van opname van een Delftse Spoortunnel in de verkenningenfase-tabel respectievelijk planfase-tabel van de Meerjarenraming Infrastructuur & Transport (MIT).
Deze lobby wordt gecontinueerd, en vraagt onverminderd vele inspanningen. Hiervoor is incidenteel ƒ 100.000 beschikbaar (2e wijziging).

211.9 Diversen (verkeersmaatregelen te land) ph4/bh80

Omschrijving

Kosten van diverse verkeersmaatregelen (b.v. verkeerstechnisch beheer van het fietsrouteplan, plaatsen fietsrekken, aanleg laad- en losplaatsen, parkeerplaatsen vrachtwagens, veiligheid rond scholen en stedelijke bewegwijzering).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 188 235 210 210 210 210
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -188 -235 -210 -210 -210 -210

Beleidstoelichting

Op 1 januari 2000 wordt de wetgeving gewijzigd ten aanzien van het gebruik van vrijliggende fietspaden door bromfietsers. Bromfietsers zullen gebruik van de rijbaan moeten gaan maken. In 1999 zullen in verband met deze gewijzigde wetgeving voorstellen worden uitgewerkt om dit mogelijk te maken. De voorstellen vormen een onderdeel van het Actieplan Verkeersveiligheid.
De invulling van het thema veiligheid rond scholen vindt eveneens plaats in het kader van het Actieplan Verkeersveiligheid. Het toenemend gebruik van de auto bij het ophalen van schoolgaande kinderen baart zorg, omdat dit een negatieve invloed heeft op de veiligheid rondom scholen.
Vooral op verzoek van scholen worden kleinschalige infrastructurele maatregelen of communicatieve acties uitgevoerd. De kleine posten "plaatsen fietsenrekken, aanleg laad-/losplaatsen en parkeren vrachtauto’s" worden op basis van externe signalen aangewend.

Verkeer, vervoer en waterstaat
Functie 212 Metro-, tram-en autobusdiensten

212.9 Openbaar vervoer diversen ph4/bh80

Omschrijving

Deze post betreft kapitaallasten van o.a. voorzieningen aan tram- en busbanen. Tot en met 1997 wordt op deze functie ook de (verplichte bijdrage) inzake de secretariaatskosten van het Beleidsorgaan Openbaar Vervoer Subsidiërende Gemeenten verantwoord.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 752 686 209 192 179 155
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -752 -686 -209 -192 -179 -155

Beleidstoelichting

Op deze functie worden sinds 1998 uitsluitend nog kapitaallasten geboekt.

Verkeer, vervoer en waterstaat
Functie 214 parkeer-voorzieningen

214.0 Parkeervoorzieningen ph4/bh80

Omschrijving

Het kostendekkend exploiteren van het parkeerareaal (binnenstad, Hooikade/Zuideinde, terreinen Ezelsveldlaan, Zuiderstraat en In de Hoven). Ook zijn op deze post de kosten van de parkeercontrole verantwoord.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 5.066 5.210 5.834 6.034 6.234 6.434
baten 5.066 5.210 5.834 6.034 6.234 6.434
saldo 0 0 0 0 0 0

Beleidstoelichting

De indicatoren voor 1999 zijn analoog aan 1998 geraamd. Het collegeprogramma voorziet onder andere in een uitbreiding van het gebied waar Parkeerbelasting wordt geheven, een nog niet nader omschreven gebied in de binnenstad dat mogelijk gesloten verklaard gaat worden voor het parkeren van voertuigen en mogelijk andere tarieven. De kengetallen zijn gebaseerd op het te verwachten aantal keren dat geparkeerd wordt. Deze zijn mede afhankelijk van het weer, de belangstelling voor evenementen en door derden genomen economische (handels)initiatieven. De parkeernota wordt in 1998 voorbereid en na vaststelling in de komende jaren geïmplementeerd.

De jaarlijkse structurele stijging van de bijdrage aan de exploitatie van de parkeergarages wordt per 1-1-1999 verlaagd van ƒ 200.000 naar ƒ 100.000. Er wordt gewerkt aan een voorstel om deze verlaging te dekken (1e wijziging).

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 2
2/80/80 vervangen/verplaatsenparkeermeters 107 107 107 107

Indicatoren/Kengetallen    

  1996 1997 1998 1999
aantal betaalde parkeerplaatsen
(incl. plaatsen voor vergunninghouders)
1.822 1.822 1.822 1.822
gemiddelde opbrengst per parkeerplaats
(incl. plaatsen voor vergunninghouders)
1.576 1.493 1.450 1.450
gemiddelde opbrengst betaald parkeren (Ezelsveldlaan) 2.299 2.409 2.250   2.250
aantal verbalis. Parkeerovertredingen 3.682 3.756 3.250 3.250
aantal uitgeschreven belasting-aanslagen (fiscalisering) 11.587 10.214 10.000 10.000

Reserves/Voorzieningen

De reserve heeft een egaliserende werking voor het opvangen van voor- en nadelige resultaten ontstaan door de exploitatie van het Parkeerbedrijf. Tevens dient de reserve als bijdrage in het onrendabele deel van de exploitatie van de nog te bouwen parkeergarages.
De stand van de reserve per 31 december 1997 bedroeg circa ƒ 8,2 miljoen.

Verkeer, vervoer en waterstaat
Functie 221 Binnenhavens en waterwegen

221.0 Havendienst ph4/bh70

Omschrijving

Werkzaamheden van de havenmeester en onderhoud/bedienen bruggen, te weten de Nieuwe Plantagebrug, Abtwoudsebrug en de Hambrug.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 489 502 515 515 515   515
baten 38 70 73 73 73 73
saldo -451 -432 -442 -442   -442 -442

Beleidstoelichting

Naast de gangbare jaarlijkse werkzaamheden zullen er in 1999 enkele groot-schalige reparaties worden uitgevoerd door de provincie Zuid-Holland.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal bruggen 3 3 3 3

221.0 Havens, grachten en waterwegen ph4/bh70

Omschrijving

Kapitaallasten, onderhoud en vernieuwen van havens, vaarten, kademuren en beschoeiingen alsmede het schoonhouden van grachten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

  (bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.794 2.392 2.445 2.525 2.543 2.554
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -1.794 -2.392 -2.445   -2.525 -2.543 -2.554

Beleidstoelichting

Naast de gangbare jaarlijkse werkzaamheden zullen in 1999 diverse delen van de oeververdediging worden vervangen. Daar waar mogelijk zullen natuurvriendelijke oevers worden toegepast.

Het baggerwerk zal conform een nieuwe nota "rationeel baggerbeheer bruggen en oevervoorzieningen 1999-2002" worden uitgevoerd. Daarnaast zullen pogingen worden gedaan om een tijdelijk baggerdepot binnen de stadsgrenzen te ontwikkelen.

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 200 0 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 2
2/70/70 vernieuwen kademuren 320   319  319 319

Indicatoren/Kengetallen   

  1998 1999 2000 2001
Lengte kademuren en beschoeiingen (km1) 136 140 127 128
Oppervlakte havens/grachten (ha) 40,3 41,5 42,0 42,6
Lengte oeververdediging na opschonen bestand bruggen.        

Verkeer, vervoer en waterstaat Functie 210 t/m 221

  1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Totaal lasten hoofdfunctie 2 38.028 38.549 38.859 39.443
Totaal baten hoofdfunctie 2 8.481 8.694 8.881 9.081
Nadelig saldo hoofdfunctie 2 -29.547 -29.855 -29.978 -30.362
 
Dit nadelig saldo kan als volgt worden gespecificeerd:
Functie 210 Wegen, straten en pleinen -21.661 -21.906 -22.042 -22.400
Functie 211 Verkeersmaatregelen te land -4.790 -4.790 -4.772 -4.811
Functie 212 Metro-, tram- en auto- busdiensten -209 -192 -179 -155
Functie 221 Binnenhavens en waterwegen -2.887 -2.967 -2.985 -2.996

 


naar deel 4

terug naar boven