Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 3 uit 15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() naar deel 2 ![]() naar inhoudsopgave |
Verkeer, vervoer en waterstaat Functie 210 Wegen, straten, pleinen 210.0 Bruggen en tunnels ph4/bh70 Omschrijving Kapitaallasten, vernieuwen en onderhoud van bruggen/keer- leuningen en tunnels. Cijfers
Beleidstoelichting Uitvoering van de werkzaamheden gaat plaatsvinden conform
de in 1998 vast te stellen nota Rationeel baggerbeheer bruggen en oevervoorzieningen
1999-2002. investeringen
210.1 Wegen, straten en pleinen ph4/bh70 Omschrijving Betreft m.n. het op een efficiënte wijze en in goede staat onderhouden van alle wegen en verkeersvoorzieningen in en (gedeeltelijk) buiten de gemeente Delft, waardoor een zo optimaal mogelijk gebruik van deze werken verzekerd is. Cijfers
Beleidstoelichting Uit de in oktober 1997 gepresenteerde evaluatienota prioriteitsstelling bestrating periode 1993 tot en met 1997 is gebleken dat het te bereiken onderhoudsniveau niet geheel haalbaar is zonder het plegen van een extra kwaliteitsimpuls via het investeringsprogramma van de dienst. Alleen door deze te plegen extra kwaliteitsimpuls kan de achterstand in onderhoud op een adequate wijze worden weggewerkt. Voor komend jaar staan de herbestrating van de Nieuwe Plantage en de Oude Delft (gedeeltelijk) en de asfalteringen van de Provinciale Weg, de Rotterdamseweg en de Papsouwselaan op het programma. Voor wat betreft de onderhoudsbegroting voor het onderhoud aan wegen, straten, pleinen en vaarwegen wordt vanaf 1999 structureel 200.000 bezuinigd, jaarlijks oplopend met 100.000 tot 500.000 in 2002, te verwerken via de 1e wijziging van de begroting 1999. Bovenstaande zal in een nota worden uitgewerkt. Investeringen
Indicatoren/Kengetallen
210.2 Gladheidsbestrijding ph4/bh70 Omschrijving Gladheidsbestrijding d.m.v. strooiacties. Cijfers
Beleidstoelichting Bij gladheidsbestrijding is het beleid erop gericht dat
iedere weggebruiker binnen een straal van 400m van de woon- of werklokatie een gestrooide
route kan bereiken. Indicatoren/ Kengetallen
210.3 Straatreiniging ph4/bh70 Omschrijving Schoonhouden van straten en pleinen. Cijfers
Beleidstoelichting De uit de nota een schone stad, een beter milieu voortkomende wijkplannen zullen betrokken worden bij het project wijkgericht werken. Indicatoren/Kengetallen
210.4 Openbare verlichting ph4/bh80 Omschrijving Kosten van de zorg voor het instandhouden van de openbare verlichting van gemeentelijke wegen en paden binnen de bebouwde kom en een aantal hoofdwegen buiten de bebouwde kom (niet A13). De kosten betreffen met name energie- en onderhoudslasten alsmede kapitaallasten. Cijfers
Beleidstoelichting Om de openbare verlichting op het huidige niveau te
handhaven is een meerjaren-programma opgesteld voor de noodzakelijke vervangingen in de
periode 1997-2001. Indicatoren/Kengetallen
210.6 Precariobelasting ph3/bh00 Omschrijving Het gaat hier om verschillende tarieven voor het gebruik van openbare gronden en wateren m.n. waterleidingbuizen, standplaatsen en terras/terrasboten- vergunningen). Deze tarieven worden geheven op grond van de gemeentelijke verordening op de heffing en invordering van precariorechten. Cijfers
Beleidstoelichting Vanaf 1998 is de geraamde opbrengst exclusief de precario op omroepkabels. Dit betreft een wettelijke maatregel. Compensatie vindt plaats via het gemeentefonds. 210.8 Gemeentebrede Inkooptaken ph4/bh70 Omschrijving Taken op het terrein van inkoop welke ten diensten staan van de totale gemeente om als zodanig efficiënter in te kopen. Cijfers
Beleidstoelichting Door de afzonderlijke inkoopvolumes voor de verschillende
diensten in Delft te bundelen ontstaat een belangrijkere marktpartij voor leveranciers.
Deze bundeling wordt gecoördineerd door het InkoopServiceBureau (ISB), dat hiervoor
professionele expertise aanbiedt. 210.9 Diversen (Wegen, straten en pleinen) ph4/bh70 Omschrijving Hieronder vallen activiteiten die, volgens de
comptabiliteitsvoorschriften, (nog) niet onder andere functies passen. Dit betreft o.a.
maatregelen beheer en functionele aanpassingen gehandicapten, verwervingen en uitgifte van
grond ten laste van het concern door de afdeling Grondzaken, advisering door verschillende
afdelingen aan het college en enkele administratieve posten. Cijfers
Beleidstoelichting De uitvoering van de onder deze subfunctie vallende taken wijken in 1999 niet of nauwelijks af van 1998. De bezuiniging op het apparaat van de dienst B&M zal bij de eerste wijziging van de begroting 1999 worden verwerkt.. Verkeer, vervoer en waterstaat 211.0 Beleidsvoorbereiding en uitvoering verkeer ph4/bh80 Omschrijving Beleidsvoorbereiding met betrekking tot verkeer, openbaar vervoer, parkeren en openbare verlichting voor bestaande en nieuw te ontwikkelen gebieden. Cijfers
Beleidstoelichting Het Verkeer- en Vervoersplan is in maart 1998
vastgesteld. In de komende jaren wordt vooral aandacht besteed aan de uitvoering en
aanscherping van dit beleid. Belangrijk onderdeel hiervan is de beleidseffectmeting, op
basis waarvan de doelstellingen periodiek kunnen worden bijgesteld. Eind 1998, begin 1999
wordt het fietsactieplan vastgesteld. Mede in het kader van het startprogramma
"Duurzaam veilig" van het Rijk, is eind 1998 een actieplan verkeersveiligheid
gereed. De implementatie van de 30 km zones is al in gang gezet. Voor het openbaar vervoer
zijn diverse studies gestart en worden plannen vorm gegeven om het gebruik van het
openbaar vervoer een impuls te geven. In 1999 start een onderzoek naar het terugdringen
van het autoverkeer op de Buitenhofdreef en Voorhofdreef. Het opstellen van de
actieplannen en uitvoering van de maatregelen vindt plaats in overleg met onder andere
inwoners, belanghebbende organisaties en de wijkcoördinatoren. Conform de Kadernota
1999-2002 is vanaf 1999 structureel 37.000 beschikbaar voor het onderhoud aan het
dynamische reizigersinformatiesysteem op het Stationsplein en structureel 15.000
voor onderhoud van de bewegwijzering (onder andere wijkplattegronden).
Hiervoor wordt in 1999 50.000 en vanaf 2000 100.000 ingezet (2e wijziging). Investeringen
211.1 Verkeersvoorzieningen ph4/bh80 Omschrijving Betreft kosten van verkeersborden, markering, bebakening en verkeers-regelinstallaties (incl. elektriciteitsverbruik). Circa 25% van het budget bestaat uit kapitaallasten. Cijfers
Beleidstoelichting Bij de verkeerslichteninstallaties zijn de volgende wijzigingen gepland:
In verband met de afgesloten overeenkomst met de HTM voor een bijdrage in de onderhoudskosten van de verkeerslichteninstallaties ten behoeve van tramlijn 1, wordt vanaf 1999 structureel 60.000 aan opbrengsten begroot. Investeringen
Indicatoren/Kengetallen
211.3 Onderzoek Spoortunnel ph4/bh80 Omschrijving Kosten voor het verrichten van onderzoek naar en het bepleiten van een spoor-tunnel in Delft ter vervanging van het huidige viaduct. Cijfers
Beleidstoelichting De locatie spoorzone krijgt bijzondere
aandacht. Een oplossing van de Delftse spoorproblematiek leidt tot opheffing van de
ernstige geluidsproblematiek voor omwonenden en een aantrekkelijke bouwlocatie voor
kantoren en woningen. 211.9 Diversen (verkeersmaatregelen te land) ph4/bh80 Omschrijving Kosten van diverse verkeersmaatregelen (b.v. verkeerstechnisch beheer van het fietsrouteplan, plaatsen fietsrekken, aanleg laad- en losplaatsen, parkeerplaatsen vrachtwagens, veiligheid rond scholen en stedelijke bewegwijzering). Cijfers
Beleidstoelichting Op 1 januari 2000 wordt de wetgeving gewijzigd
ten aanzien van het gebruik van vrijliggende fietspaden door bromfietsers. Bromfietsers
zullen gebruik van de rijbaan moeten gaan maken. In 1999 zullen in verband met deze
gewijzigde wetgeving voorstellen worden uitgewerkt om dit mogelijk te maken. De
voorstellen vormen een onderdeel van het Actieplan Verkeersveiligheid. Verkeer, vervoer en waterstaat 212.9 Openbaar vervoer diversen ph4/bh80 Omschrijving Deze post betreft kapitaallasten van o.a. voorzieningen aan tram- en busbanen. Tot en met 1997 wordt op deze functie ook de (verplichte bijdrage) inzake de secretariaatskosten van het Beleidsorgaan Openbaar Vervoer Subsidiërende Gemeenten verantwoord. Cijfers
Beleidstoelichting Op deze functie worden sinds 1998 uitsluitend nog kapitaallasten geboekt. Verkeer, vervoer en waterstaat 214.0 Parkeervoorzieningen ph4/bh80 Omschrijving Het kostendekkend exploiteren van het parkeerareaal (binnenstad, Hooikade/Zuideinde, terreinen Ezelsveldlaan, Zuiderstraat en In de Hoven). Ook zijn op deze post de kosten van de parkeercontrole verantwoord. Cijfers
Beleidstoelichting De indicatoren voor 1999 zijn analoog aan 1998 geraamd. Het collegeprogramma voorziet onder andere in een uitbreiding van het gebied waar Parkeerbelasting wordt geheven, een nog niet nader omschreven gebied in de binnenstad dat mogelijk gesloten verklaard gaat worden voor het parkeren van voertuigen en mogelijk andere tarieven. De kengetallen zijn gebaseerd op het te verwachten aantal keren dat geparkeerd wordt. Deze zijn mede afhankelijk van het weer, de belangstelling voor evenementen en door derden genomen economische (handels)initiatieven. De parkeernota wordt in 1998 voorbereid en na vaststelling in de komende jaren geïmplementeerd. De jaarlijkse structurele stijging van de bijdrage aan de exploitatie van de parkeergarages wordt per 1-1-1999 verlaagd van 200.000 naar 100.000. Er wordt gewerkt aan een voorstel om deze verlaging te dekken (1e wijziging). Investeringen
Indicatoren/Kengetallen
Reserves/Voorzieningen De reserve heeft een egaliserende werking
voor het opvangen van voor- en nadelige resultaten ontstaan door de exploitatie van het
Parkeerbedrijf. Tevens dient de reserve als bijdrage in het onrendabele deel van de
exploitatie van de nog te bouwen parkeergarages. Verkeer, vervoer en waterstaat 221.0 Havendienst ph4/bh70 Omschrijving Werkzaamheden van de havenmeester en onderhoud/bedienen bruggen, te weten de Nieuwe Plantagebrug, Abtwoudsebrug en de Hambrug. Cijfers
Beleidstoelichting Naast de gangbare jaarlijkse werkzaamheden zullen er in 1999 enkele groot-schalige reparaties worden uitgevoerd door de provincie Zuid-Holland. Indicatoren/Kengetallen
221.0 Havens, grachten en waterwegen ph4/bh70 Omschrijving Kapitaallasten, onderhoud en vernieuwen van havens, vaarten, kademuren en beschoeiingen alsmede het schoonhouden van grachten. Cijfers
Beleidstoelichting Naast de gangbare jaarlijkse werkzaamheden zullen in 1999 diverse delen van de oeververdediging worden vervangen. Daar waar mogelijk zullen natuurvriendelijke oevers worden toegepast. Het baggerwerk zal conform een nieuwe nota "rationeel baggerbeheer bruggen en oevervoorzieningen 1999-2002" worden uitgevoerd. Daarnaast zullen pogingen worden gedaan om een tijdelijk baggerdepot binnen de stadsgrenzen te ontwikkelen. Investeringen
Indicatoren/Kengetallen
Verkeer, vervoer en waterstaat Functie 210 t/m 221
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |