06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 1 uit 15




Inhoudsopgave
  1. Leeswijzer
  2. Betekenis budgethouder en budgetbeheerder
  3. Recapitulatiestaat
  4. Toelichting per subfunctie

    0 Algemeen bestuur
    1 Openbare Orde en Veiligheid
    2
    Verkeer, vervoer en waterstaat
    3
    Economische Zaken
    4
    Onderwijs
    5
    Cultuur en Recreatie
    6
    Soc. Voorzieningen en maatschappelijk werk
    7
    Volksgezondheid
    8
    Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
    9
    Financiering en algemene dekkingsmiddelen

  1. Alfabetisch register
  2. Kerngegevens

    Kerngegevens (t.b.v. meerjarenbegroting)
    Oppervlakte en grondgebruik
    Loop van de bevolking
    Netto maandinkomen van Delftse huishoudens naar samenstelling in februari 1998

1. LEESWIJZER

In dit begrotingsdeel vindt u de meerjarenbegrotingscijfers 1999-2002 voorzien van een toelichting.

Elke subfunctie uit de concernbegroting (voorbeeld: 210.4 openbare verlichting) wordt systematisch volgens een daartoe opgezet model toegelicht. De begrotingscijfers per subfunctie en de toelichtingen erop zijn bovendien geïntegreerd. Tevens wordt per subfunctie inzicht gegeven in voor de begrotingspost relevante factoren als kengetallen en worden investeringen en reserves/voorzieningen die met het taakveld te maken hebben, vermeld.

Naast de concernbegroting wordt er voor alle diensten een dienstbegroting uitgebracht. Hierin zijn de in de concernbegroting opgenomen posten verder uitgesplitst. De dienstbegrotingen hebben met name een beheersmatige functie voor de diensten. De concernbegroting is zo ingericht dat u alleen met dit document kunt volstaan.
Een bijzondere dienstbegroting is de concernpostenbegroting. Hierin vindt u de posten die niet vallen onder de budgetverantwoordelijkheid van een dienst, zoals bijvoorbeeld de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De toelichtende staten en de berekening van het omslagpercentage zijn opgenomen in het bijlagenboek deel 3 van de concernbegroting.
De lasten van de investeringen categorie 2,3 en 4 zijn verwerkt op de functies in de begroting algemene dienst, voorzover het investeringen van de algemene dienst betreffen. De overige lasten van de categorie 2,3 en 4 investeringen zijn in de dienstbegrotingen verwerkt.
Voor categorie 1 investeringen zullen u nader toegelichte kredietaanvragen bereiken, voorzien van een begrotingswijziging. De benodigde middelen zijn thans opgenomen op een stelpost in de concernbegroting (hoofdfunctie 9).

Het model toegelicht

Op de volgende bladzijde treft u een leesvoorbeeld aan. Omschreven staat wat onder de verschillende onderdelen aan informatie is opgenomen.

Het spreekt voor zich dat u met eventuele vragen over de begroting terecht kunt bij de (financiële) ambtenaren van diensten en concern.

Hoofdfunctie Functie ...

Subfunctie ph. / bh..

Omschrijving Hierbij wordt kort en bondig weergegeven wat er nu precies onder de post valt. Om welke activiteiten/prestaties gaat het en, indien van toepassing, om welke doelgroep. Vanzelfsprekend gaat het louter om de belangrijkste prestaties. Bij grote posten wordt (soms) aangegeven welk deel van de middelen aan welk onderdeel wordt besteed.

Cijfers Hier zijn de meerjarenbegrotingscijfers (1998 incl. 0e tot en met de 2e en de 14e wijziging) vermeld evenals het rekeningcijfer over 1997. Van de geraamde bedragen zijn zowel lasten, baten als het saldo vermeld. Een "min" vóór het bedrag op de saldoregel betekent, dat de uitgaven de inkomsten overtreffen.

 Beleidstoelichting Toegelicht worden:

  • de goedgekeurde beleidsbeslissingen die voor het taakveld van belang zijn (onder verwijzing naar b.v. Kadernota, Concernbegroting, relevante of actuele beleidsnota);
  • relevante ontwikkelingen op het beleidsterrein zowel financieel als inhoudelijk;
  • concrete beleidsvoornemens op korte termijn.
  • Trendmatige en technische verschillen in de meerjarencijfers worden niet toegelicht.

Investeringen Opgenomen zijn de categorie 1 en 2 investeringen.
Indicatoren/

Kengetallen Het gaat bij indicatoren/kengetallen om alle relevante cijfers die onder een brede definitie van kengetallen vallen. Het gaat hierbij om beschrijvende kengetallen en niet om normstellende kengetallen. Doel is (kwantitatief) inzicht te geven (op hoofdlijnen) in de besteding van de post. De kengetallen kunnen zowel realisatiecijfers zijn als prognoses (1998 e.v.) betreffen.

Reserves/Voorzieningen Informatie over de stand en inzet van de beleidsrijke reserves/voorzienignen.

2. BETEKENIS BUDGETHOUDER EN  BUDGETBEHEERDER

Achter iedere subfunctieomschrijving staat de portefeuillehouder (ph) en budgethouder (bh) aangegeven.

Een budgethouder is verantwoordelijk voor het beleid dat met het desbetreffende budget wordt gevoerd. De budgethouder kan een krediet of een begrotingspost laten uitvoeren door een andere dienst (de budgetbeheerder).

Daarover worden voorafgaand aan de begrotingsopstelling, afspraken gemaakt. De beherende dienst kan daar dan rekening mee houden bij het opstellen van de werkplanning en de dienstbegroting.

Voorbeeld: WOC is budgethouder van de sportvelden, terwijl de dienst Stadsontwikkeling uitvoert en derhalve budgetbeheerder is.

Gehanteerde coderingen

In de tekststroken van deze concernbegroting wordt door middel van een cijfercode aangegeven wie portefeuillehouder en budgethouder is. In het investeringsplan (zie deel 3 concernbegroting) wordt tevens aangegeven wie budgetbeheerder is. Een overzicht van gehanteerde codering is direct hierna te vinden.

De code voor budgethouder geeft tevens de doorverwijzing naar de desbetreffende dienstbegroting aan. Uitgangspunt van het rekeningschema is immers dat iedere begrotingspost maar één verantwoordelijke portefeuillehouder kent.

Codering portefeuillehouder-budgethouder-beheerder

Portefeuillehouders (ph):

Code Omschrijving

1 Burgemeester
2 Wethouder Torenstra
3 Wethouder Oosten
4 Wethouder Grashoff
5 Wethouder Rensen
6 Wethouder Janssen

Budgethouders (bh)/Budgetbeheerders (bb):

Code Omschrijving

00 Concernposten
10 Bestuursdienst
40 Grondzaken
50 Welzijn, Onderwijs en Cultuur
60 Dienst Maatschappelijke Zorg
70 Dienst Beheer en Milieu
80 Dienst Stadsontwikkeling
90 Combiwerk

3. RECAPITULATIESTAAT

Hoofdfunctie Omschrijving Raming van baten en lasten x ƒ 1.000
Lasten Baten Nadelig saldo Batig saldo
0 Algemeen bestuur 23.470 4.402 19.068  
1 Openbare orde en veiligheid 10.037

791

9.246  
2 verkeer, vervoer en waterstaat 38.028

8.481

29.547  
3 Economische zaken 9.933

9.002

931

 
4 Onderwijs 60.116 41.546 18.570  
5 Cultuur en recreatie 46.610 8.192 38.418  
6 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening 185.218 130.282 54.936  
7 Volksgezondheid en milieu 42.748 28.117 14.631  
8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting 101.294 93.310 7.984  
9 Financiering en algemene dekkingsmiddelen 24.164 217.495   193.331
  Totaal

541.618

541.618

193.331

193.331

 


naar deel 2

terug naar boven