Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 1 uit 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoudsopgave
In dit begrotingsdeel vindt u de meerjarenbegrotingscijfers 1999-2002 voorzien van een toelichting. Elke subfunctie uit de concernbegroting (voorbeeld: 210.4 openbare verlichting) wordt systematisch volgens een daartoe opgezet model toegelicht. De begrotingscijfers per subfunctie en de toelichtingen erop zijn bovendien geïntegreerd. Tevens wordt per subfunctie inzicht gegeven in voor de begrotingspost relevante factoren als kengetallen en worden investeringen en reserves/voorzieningen die met het taakveld te maken hebben, vermeld. Naast de concernbegroting wordt er voor
alle diensten een dienstbegroting uitgebracht. Hierin zijn de in de concernbegroting
opgenomen posten verder uitgesplitst. De dienstbegrotingen hebben met name een
beheersmatige functie voor de diensten. De concernbegroting is zo ingericht dat u alleen
met dit document kunt volstaan. Het model toegelicht Op de volgende bladzijde treft u een leesvoorbeeld aan. Omschreven staat wat onder de verschillende onderdelen aan informatie is opgenomen. Het spreekt voor zich dat u met eventuele vragen over de begroting terecht kunt bij de (financiële) ambtenaren van diensten en concern. Hoofdfunctie Functie ... Subfunctie ph. / bh.. Omschrijving Hierbij wordt kort en bondig weergegeven wat er nu precies onder de post valt. Om welke activiteiten/prestaties gaat het en, indien van toepassing, om welke doelgroep. Vanzelfsprekend gaat het louter om de belangrijkste prestaties. Bij grote posten wordt (soms) aangegeven welk deel van de middelen aan welk onderdeel wordt besteed. Cijfers Hier zijn de meerjarenbegrotingscijfers (1998 incl. 0e tot en met de 2e en de 14e wijziging) vermeld evenals het rekeningcijfer over 1997. Van de geraamde bedragen zijn zowel lasten, baten als het saldo vermeld. Een "min" vóór het bedrag op de saldoregel betekent, dat de uitgaven de inkomsten overtreffen. Beleidstoelichting Toegelicht worden:
Investeringen Opgenomen zijn de categorie 1
en 2 investeringen. Kengetallen Het gaat bij indicatoren/kengetallen om alle relevante cijfers die onder een brede definitie van kengetallen vallen. Het gaat hierbij om beschrijvende kengetallen en niet om normstellende kengetallen. Doel is (kwantitatief) inzicht te geven (op hoofdlijnen) in de besteding van de post. De kengetallen kunnen zowel realisatiecijfers zijn als prognoses (1998 e.v.) betreffen. Reserves/Voorzieningen Informatie over de stand en inzet van de beleidsrijke reserves/voorzienignen. 2. BETEKENIS BUDGETHOUDER EN BUDGETBEHEERDER Achter iedere subfunctieomschrijving staat de portefeuillehouder (ph) en budgethouder (bh) aangegeven. Een budgethouder is verantwoordelijk voor het beleid dat met het desbetreffende budget wordt gevoerd. De budgethouder kan een krediet of een begrotingspost laten uitvoeren door een andere dienst (de budgetbeheerder). Daarover worden voorafgaand aan de begrotingsopstelling, afspraken gemaakt. De beherende dienst kan daar dan rekening mee houden bij het opstellen van de werkplanning en de dienstbegroting. Voorbeeld: WOC is budgethouder van de sportvelden, terwijl de dienst Stadsontwikkeling uitvoert en derhalve budgetbeheerder is. Gehanteerde coderingen In de tekststroken van deze concernbegroting wordt door middel van een cijfercode aangegeven wie portefeuillehouder en budgethouder is. In het investeringsplan (zie deel 3 concernbegroting) wordt tevens aangegeven wie budgetbeheerder is. Een overzicht van gehanteerde codering is direct hierna te vinden. De code voor budgethouder geeft tevens de doorverwijzing naar de desbetreffende dienstbegroting aan. Uitgangspunt van het rekeningschema is immers dat iedere begrotingspost maar één verantwoordelijke portefeuillehouder kent. Codering portefeuillehouder-budgethouder-beheerder Portefeuillehouders (ph): Code Omschrijving 1 Burgemeester Budgethouders (bh)/Budgetbeheerders (bb): Code Omschrijving 00 Concernposten
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |