06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 8 uit 15


naar deel 7



naar inhoudsopgave


Volksgezondheid
Functie 710 Preventieve en curatieve gezondheidszorg

710.1 Verslavingszorg ph5/bh60

Omschrijving

Subsidies en bijdragen aan de Stichting Drugshulpverlening Delft en de Ambulante Zorg en Reclassering Delft, de Delftse vestiging van Centrum Verslavingszorg Delft (voorheen CAD).

Met overblijvende gelden worden projecten op het gebied van verslavingszorg gefinancierd. Een vast project is bijvoorbeeld het spuitomruilproject.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 493 525 519 519 519 518
baten 443 454 444 444 444 444
saldo -50 -71 -75 -75 -75 -74

Beleidstoelichting

De Stichting Dienstencentrum 'Over de Brug' levert diensten voor de doelgroep psycho-sociaal kwetsbaren, gericht op het verbeteren van de leefomstandigheden en het zorgen voor primaire levensbehoeften.
Er zal een beleidsnota volksgezondheid / zorg worden opgesteld. Binnen dit kader worden (nieuwe) aktiepunten en doelstellingen geformuleerd welke ook van toepassing zijn op de verslavingszorg.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Dienstencentrum "over de brug":        
aantal cliënten 3.695 3.700 3.700 3.700
aantal dagen open 262 275 275 275

710.9 Diversen (Preventieve en curatieve gezondheidszorg) ph5/bh60

Omschrijving

Subsidies aan instellingen ten behoeve van preventieve en curatieve gezondheidszorg (Regionale Commissie Gezondheidszorg DWO en Vereniging Drankbestrijding). Betreft ook projectsubsidies op het gebied van vrouwengezondheidszorg en -hulpverlening

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 50 61 134* 134 134 134
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -50 -61 -134 -134 -134 -134

* Inclusief overboeking van 710.9.

Beleidstoelichting

Met ingang van 1999 worden op deze subfunctie ook de middelen verantwoord die beschikbaar zijn voor projectsubsidies op het gebied van vrouwen-gezondheidszorg en -hulpverlening. Criteria daartoe worden geformuleerd in de nota volksgezondheidszorg (tweede helft 1998).
In het jaar 1998 wordt een nota "lokaal volksgezondheidsbeleid" opgesteld. Hierin wordt ingegaan op:

  • De taken van de gemeente, de gezondheidsvoorzieningen en -situatie in Deflt;
  • Beleidsuitgangspunten. Hierbij worden uitdrukkelijk de mogelijkheden betrokken die lokaal volksgezondheidsbeleid biedt om de wijkaanpak verder mee vorm te geven;
  • Toekomstige actie- en aandachtspunten op het gebied van de volksgezond-heid. De prioriteit ligt hier bij het verbeteren van de gezondheidssituatie van achterstandsgroepen;
  • Uitgangspunten ten aanzien van de GGD. In 1999 is het financieel gezond krijgen/houden van de GGD een belangrijk aandachtspunt. Gezien de huidige financiële problemen bij de GGD is een bedrag van ƒ 150.000 gereserveerd.

In 1999 worden de plannen uit de nota verder uitgewerkt. Voor nieuwe initiatieven op dit gebied is vanuit nieuw beleid-gelden een bedrag van ƒ 25.000 beschikbaar. (2e begrotingswijziging 1999).

Volksgezondheid
Functie 711 Ambulance vervoer

711.0 Ambulance vervoer ph1/bh60

Omschrijving

Op deze subfunctie worden de baten en lasten van de Ambulancedienst
geraamd. Het verschil tussen baten en lasten is de gemeentelijke bijdrage in de niet declarabele kosten van de Ambulancedienst.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 3.537 2.885 3.066 3.066 3.066 3.066
baten 3.355 2.690 2.866 2.866 2.866 2.866
saldo -182 -195 -200 -200 -200 -200

Beleidstoelichting

Met ingang van 1998 is de budgetsystematiek van de ambulancediensten opnieuw gewijzigd. Door middel van het vooraf maken van productafspraken (op het gebied van het aantal ritten en kilometers) met de zorgverzekeraars staat het grootste deel van het budget vast. De werkelijke ritten hebben dan geen invloed meer op het definitieve budget. De overgang naar dit systeem gaat in fasen. De meerjarenbegrotingscijfers 1999-2002 zijn vooralsnog gebaseerd op de gemaakte afspraken voor 1998.

Ontwikkelingen op het gebied van de wetgeving (Kwaliteitswet, Wet Individuele Beroepen Gezondheidszorg) noodzaken om de samenwerking met andere regionale diensten te bevorderen.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal ritten 6.015 6.160 6.160 6.160
Declarabele ritten 5.174 5.300 5.300 5.300
EHBO-ritten 585 571 571 571
Gereden kilometers 105.696 106.000 106.000 106.000

Reserves/Voorzieningen

Het nadeel op de exploitatie kan vooralsnog worden opgevangen door een beroep op de reserve aanvaardbare kosten ambulancedienst. Deze reserve is echter in 1999 uitgeput.

Volksgezondheid
Functie 713 Overige volksgezondheid

713.0 GGD Delfland ph5/bh60

Omschrijving

Betreft de exploitatiebijdrage in de gemeenschappelijke regeling GGD Delfland.
De GGD is uitvoerder van het gezondheidsbeleid in het kader van de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid (WCPV) voor het gebied Delft, westland, Oostland en Rijswijk.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 1.559 1.615 1.759 1.759 1.759 1.759
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -1.559 -1.615 -1.759 -1.759 -1.759 -1.759

Beleidstoelichting
De GGD voert zogenaamde basistaken uit op het gebied van preventieve algemene - en jeugdgezondheidszorg. Daarnaast voert de GGD 'plustaken' uit. Dit zijn extra taken die tegen een kostendekkend tarief worden afgenomen. Het betreft hier o.a. sociaal medische adviseringen en forensische geneeskunde.
De kosten van de extra taak logopedie (f 75.000) zijn met ingang van het jaar 1998 opgenomen op subfunctie 480.9 Gemeenschappelijke lasten/baten onderwijs.
Om de G.G.D. ook voor de toekomst financieel gezond te maken zijn wij, samen met de overige deelnemende gemeenteen, bereid tot extra financiële inspanning. Dit is in de bovenstaande raming verwerkt.
(Zie ook boek I, bijlage I: Voor- en nadelen bestaan beleid).

713.2 Bijdrage Vrouwengezondheidscentrum ph5/bh60

Omschrijving

Betreft tot en met 1998 de exploitatiebijdrage aan het vrouwengezondheids-centrum.
Met ingang van 1999 is deze subfunctie opgeheven.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 65 68 0 0 0 0
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -65 -68 0* 0 0 0

* overgebracht naar 710.9.

Beleidstoelichting

In 1997 is het Vrouwengezondheidscentrum (VGC) geëvalueerd. Uit de evaluatie komt naar voren dat er bestaansrecht is voor het VGC, gezien de bekendheid, het gebruik en de kwaliteit. In 1998 wordt voor het laatste jaar subsidie aan het VGC verstrekt; in dat jaar gaat het VGC zich omvormen tot een onafhankelijke coöperatie. De financiële middelen blijven vanaf 1999 beschikbaar voor projectensubsidies op het gebied van vrouwengezondheidszorg en -hulpverlening (zie subfunctie 710.9 Diversen Preventieve en curatieve gezondheidszorg).

Volksgezondheid
Functie 721 Reiniging

721.0 Ophalen huisvuil ph4/bh70

Omschrijving

Het zorgdragen voor de inzameling van huisvuil van de Delftse huishoudens en het bedrijfsvuil. (Het bedrijfsvuil wordt opgehaald o.b.v. de kostprijs).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 6.614 5.866 5.833 5.825 5.825 5.825
baten 0 1.534 1.491 1.237 1.136 1.057
saldo -6.614 -4.132 -4.342 -4.588 -4.689 -4.768

Beleidstoelichting

Met ingang van 1998 zijn de kosten van reiniging van containers inbegrepen in het tarief van het reinigingsrecht. De burger (= klant) ervaart dit als zeer positief.
Begin 1999 zal een voorstel met betrekking tot ondergrondse afvalinzameling worden gepresenteerd, met name gericht op hoogbouw- en herstructurerings- wijken.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal aansluitingen huishoudens 39.895 41.270 40.730 41.193
Aantal ton ingezameld huisvuil en bedrijfsvuil 40.000 39.027 40.000 40.000

Reserves/Voorzieningen

Reserve tot dekking van hogere vuilverwerkingskosten
De reserve tot dekking van hogere vuilverwerkingskosten dient exploitatie-verschillen vuilverwerking AVR op te vangen waardoor een geleidelijke aanpassingen van de reinigingsheffing kan worden gerealiseerd.
Voor het jaar 1999 wordt een onttrekking uit deze reserve voorzien van
ƒ 1.491.000.

721.1 Overslaan en afvoeren vuil ph4/bh70

Omschrijving

De exploitatiekosten van het overlaadstation voor huis- en bedrijfsvuil, inclusief het vuil van de randgemeenten. De afvoer gaat naar Afval Verwerking Rijnmond NV.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 2.236 2.439 2.471 2.471 2.471 2.471
baten 2.058 1.238 1.400 1.400 1.400 1.400
saldo -178 -1.201 -1.071 -1.071 -1.071 -1.071

Beleidstoelichting

De procedures met betrekking tot de bouw van het nieuwe overlaadstation verlopen stroef. Als gevolg van vertraging in de wetgeving zal de eerste paal niet eerder dan eind 1999 geslagen kunnen worden. Het in bedrijf houden van het huidige overlaadstation brengt wel meer risico’s met zich mee en financiële tegenvallers zijn dan ook niet geheel uit te sluiten.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal ton vuil 94.619 97.685 95.000 95.000

Reserves/Voorzieningen

Materieelvervangingsreserve
Egaliseren van kosten van vervanging van materieel t.b.v. de taak-uitvoering van de afdeling reiniging.

721.2 Verwerking van vuil ph4/bh70

Omschrijving

Betreft met name kosten voor verwerking van het Delftse vuil door de AVR. (De randgemeenten worden rechtstreeks door de AVR gefactureerd.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 6.729 6.438 6.632 6.632 6.632 6.632
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -6.729 -6.438 -6.632 -6.632 -6.632 -6.632

Beleidstoelichting

De kosten van verwerking zullen dalen en zich vervolgens stabiliseren. Dit als gevolg van een gunstige kostprijsontwikkeling bij de vuilverwerker, AVR.
De hoeveelheid te verwerken vuil ondergaat geen grote veranderingen en schommelt rond de 40 kiloton.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal ton verbrand vuil 39.981 39.027 40.000 40.000

721.3 Gescheiden inzameling huisvuil ph4/bh70

Omschrijving

Het gescheiden inzamelen van klein chemische afval (KCA), papier, groente-, fruit- en tuinafval (GFT), en glas door de gemeente of door het Kringloopbedrijf en verenigingen met gemeentesubsidie. De baten geraamd bij het ophalen van bedrijfsvuil staan op deze subfunctie geboekt.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 4.436 4.833 5.440 5.440 5.440 5.440
baten 2.641 2.272 2.515 2.516 2.516 2.516
saldo -1.795 -2.561 -2.925 -2.924 -2.924 -2.924

Beleidstoelichting

In 1999 zal de, wettelijk verplichte, gescheiden inzameling van wit- en bruingoed gestalte krijgen. Hiertoe wordt met ingang van 1999 ƒ200.000 in de onderhoudsbegroting opgenomen.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Ton totaal (gemeente):
aantal ton KCA 130 107 130 130
aantal ton papier 5.398 5.799 5.500 5.500
aantal ton glas 1.917 1.914 1.900 1.900
aantal ton GFT 5.346 6.182 5.800 5.800

721.4 Reinigingsrechten huishoudens ph4/bh70

Omschrijving

Inkomsten heffing reinigingsrechten huishoudens, kosten kwijtschelding.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 520 685 699 699 699 699
baten 15.857 15.017 15.669 15.914 16.015 16.094
saldo 15.337 14.332 14.970 15.215 15.316 15.395

Beleidstoelichting

Tot en met 1998 kent het tarief reinigingsrecht voor meerpersoonshuishoudens een bijdrage uit de reserve tot dekking van hogere verwerkingskosten. Dit is een uitvloeisel van de toepassing van de gedifferentieerde tarieven. Met ingang van 1999 wordt voor het reinigen van de afvalcontainers ƒ 5,00 extra (boven de reguliere stijging) per huishouden per jaar via het tarief doorberekend.

In de nota ‘ontwikkeling reinigingsrecht 1999-2003’ wordt nader ingegaan op de recente en komende ontwikkelingen op dit gebied.
In 1998 worden voorbereidingen getroffen voor het per 1 januari 1999 zelf heffen en innen van de reinigingsrechten door de afdeling Belastingen in samenwerking met de afdeling Reiniging van de dienst Beheer en Milieu. Uit onderzoek is gebleken dat dit er voor zorgt dat er efficienter, vollediger en voordeliger reinigingsrecht kan worden geheven. De kosten van voorbereiding (geschat op
ƒ 175.000) komen ten laste van de eerdergenoemde reserve ter dekking van hogere vuilverwerkingskosten.
In 1999 zal een onderzoek worden gedaan naar de invoering van "groene" reinigingsrechten.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Tarief reinigingsrecht meerpersoons huishoudens 419,04 419,04 404,04 424,44
Tarief reinigingsrecht eenpersoons huishoudens 285,00 285,00 270,00 285,24

721.5 Reinigingsrechten grote afvoeren ph4/bh70

Omschrijving

Inkomsten heffing reinigingsrechten grote afvoeren.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 0 0 0 0 0 0
baten 1 200 0 0 0 0
saldo 1 200 0 0 0 0

Beleidstoelichting

Door het afsluiten van contracten op basis van convenanten met groepen bedrijven verdwijnen met ingang van 1999 de inkomsten op deze subfunctie volledig. Direct gevolg hiervan is dat de inkomsten op functie 721.3 een zelfde stijging vertonen.

Volksgezondheid
Functie 722 Riolering en waterzuivering

722.0 Onderhoud en vernieuwing riolen en rioolgemalen ph4/bh70

Omschrijving

Betreft m.n. onderhoud en vernieuwen riolering en rioolgemalen; verpomping rioolwater; kapitaallasten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 9.139 10.271 11.048 11.510 11.618 12.096
baten 423 413 447 438 551 985
saldo -8.716 -9.858 -10.601 -11.072 -11.067 -11.111

Beleidstoelichting

De uitvoering zal plaatsvinden conform het nog vast te stellen geactualiseerde Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP). Tevens zal een aanvang worden gemaakt met het vervolg van het GRP wat in het jaar 2000 eindigt. Daar waar mogelijk zal integratie met de ontwikkelingen inzake het integraal waterbeheer worden gerealiseerd.

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 2
2/70/70 calamiteiten riolering 292 290 290 290
2/70/70 riolering nader te bepalen 583 580 580 580
2/70/70 vernieuwen gemalen 268 268 268 268

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
afvoer (mln. m3) 14 14 12 12
lengte vernieuwing riolering 3000 3050 3100 3100

Reserves/Voorzieningen

Egalisatiereserve gemeentelijk rioleringsplan
Teneinde de uitgavenstijgingen, de inkomstendalingen en de dekking via tariefstijgingen in de begroting te neutraliseren is, in het kader van de uitvoering van het GRP, deze egalisatiereserve ingesteld.

722.2 Rioolrechten grote afvoeren ph4/bh70

Omschrijving

Inkomsten heffing rioolrechten grote afvoeren.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten* 0 0 0 0 0 0
baten -1.578 2.211 2.336 2.363 2.362 2.363
saldo -1.578 2.211 2.336 2.363 2.363 2.363

* De lasten staan geraamd op functie 722.0.

Beleidstoelichting

Inmiddels bestaat de gewenst duidelijkheid over de lozingsituatie van twee grote afvoerders. Beide afvoerders zullen de komende jaren het afvalwater blijven lozen via het rioolstelsel van de gemeente Delft.

De uitspraak van de beroepsschriften tegen aanslagen rioolrecht grote afvoeren wordt verwacht in de loop van 1999. De eventuele financiële gevolgen hiervan zijn op dit moment nog niet te voorzien. Het financiële risico wordt vooralsnog geschat op ƒ 1,9 mln.

Indicatoren/Kengetallen

  1998 1999
Hoeveelheid afgevoerde m3 (x 1000) 4.400 4.400 *)1

*)1 Nieuwe berekeningsmethodiek

Volksgezondheid
Functie 723 Milieubeheer

723.0 Milieu ph4/bh70

Omschrijving

Onder deze subfunctie vallen uitgaven voor: milieuprocedures (bijvoorbeeld milieuvergunning-verlening - en handhaving bij bedrijven); klachtenbehandeling (ten gevolge van bedrijven); advisering op het gebied van milieu en diverse projecten (bijvoorbeeld op het gebied van bodem/water, geluid, afval, ruimtelijke ordening, milieucommunicatie en duurzaam bouwen).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 2.815 2.992 3.132 3.129 3.125 3.122
baten 743 253 64 64 64 64
saldo -2.072 -2.739 -3.068 -3.065 -3.061 -3.058

Beleidstoelichting

Het milieubeleidsplan Duurzaam Delft dichterbij is in uitvoering, maar loopt ten einde. Gestart zal worden met het opstellen van een nieuw milieubeleidsplan dat de vorm moet krijgen van een actieplan, geconcentreerd op een beperkt aantal grotere geïntegreerde projecten en processen. In lijn met het rijksbeleid zal milieubeleid een omslag ondergaan naar een beleid voor "leefkwaliteit". Dit betekent dat in het milieubeleid meer naar integrale oplossingen zal worden gestreefd dan naar sectorale oplossingen. Op landelijk niveau wordt een begin gemaakt met aanpassing van de wetgeving. Het meest concreet is dit op bodemgebied met het zgn. BEVER-project. In het zgn. MIG-project volgt het geluidbeleid. De eerste stappen om op bodemgebied beleid te decentraliseren zijn gezet. Verwacht wordt dat dit in 1999 voor Delft tot concrete taken (met de daarbij behorende middelen) zal leiden.
De ambities in het collegeprogramma leiden enerzijds tot een versnelde uitvoering van een aantal al geplande taken en anderzijds tot een aantal nieuwe taken, waarbij vanuit de integrale benadering in hoge mate zal worden samengewerkt met andere diensten en bedrijven en instellingen:

  • Het opstellen van een integraal waterplan, gekoppeld aan een aantal concrete projecten. Voor het maken van een inventarisatie van de totale Delftse problematiek m.b.t. integraal waterbeheer, het opstellen van een nota en het formuleren van concrete deelprojecten, wordt in 1999 en 2000 jaarlijks ƒ 50.000 aan de afdeling Milieu beschikbaar gesteld.
  • Het uitvoeren van het beleid voor duurzaam bouwen, waarbij de nadruk ligt op de bestaande woningvoorraad.
  • Het implementeren van een energiebeleid met een brede doelstelling en een lange termijnvisie met name gericht op de goedkope woningvoorraad.
  • Versterking van milieutechnologie binnen het concept Delft Kennisstad.
  • Uitwerking van de ecologische hoofdstructuur.

Per 1 januari 1999 wordt het Bouwstoffenbesluit van kracht, waarbij op de gemeente de plicht rust dit per juli 1999 daadwerkelijk uit te voeren. Hier ligt een directe relatie met het te voeren beleid rondom secundaire grondstoffen.

Op het gebied van vergunningverlening en -handhaving vindt er een ontwikkeling plaats naar meer zelfregulering door bedrijven. Vooralsnog leidt dit tot meer inzet van de afdeling milieu. Bij controles wordt er meer projectmatig en op deelaspecten gecontroleerd.
In lijn met de gemeentelijke ICT-ontwikkelingen worden er ook binnen de afdeling Milieu steeds meer zaken geautomatiseerd (Milieu-informatiesysteem, Handboek Milieu) die ook op het gemeentelijk Intranet bruikbaar zijn en zich soms ook lenen voor Internet toepassingen
De jaarlijks uit te brengen milieumonitor moet ertoe leiden dat de effecten van de hiervoor geschetste ontwikkelingen steeds inzichtelijker worden.

In Haaglanden verband wordt gewerkt aan een nieuw regionaal milieubeleidsplan. De inzet van Delft is hierbij beperkt en richt zich met name op gemeentegrens overschrijdende thema’s en op het creëren van eenduidigheid op regionaal niveau. In het licht van de ontwikkeling rond Haaglanden zal een geleidelijke verschuiving plaatsvinden naar speerpunten in het collegeprogramma.

Van de 1300 bedrijven in Delft die onder de werking van de Wet milieubeheer vallen, zijn er 500 van belang welke afvalwater lozen.
Door het toekennen van ƒ 20.000 t.b.v. nieuw beleid kunnen er jaarlijks bij ca. 40 tot 50 bedrijven afvalwatermonsters genomen worden (=frequentie 1 keer per 10 jaar).
Afvalwater dat niet aan de kwaliteitseisen voldoet leidt uiteindelijk tot schade aan de riolering en dus op termijn tot extra kosten voor de gemeente.

Door de afschaffing van de leges op milieuvergunningen vindt met ingang van 1999 een extra uitkering plaats in het gemeentefonds.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal vergunningen/meldingen 109 98 113 113
Aantal controles 370 427 331 331
Aantal milieuklachten 125 104 125 125

723.1 Botulismebestrijding ph2/bh80

Omschrijving

Kosten van het uitbaggeren van ondiep water waardoor doorstroming verbetert en de temperatuur van het water gemiddeld lager blijft waardoor botulisme wordt voorkomen. Kadaververwijdering (van watervogels e.d.) geschiedt ten laste van onderhoud groenvoorzieningen (functie 560.0).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 102 104 103 103 103 103
basten 0 0 0 0 0 0
saldo -102 -104 -103 -103 -103 -103

Beleidstoelichting

De botulismebestrijding zal worden uitgevoerd binnen de kaders van het rapport "Rationeel Baggerbeheer periode 1998 tot en met 2002".

Volksgezondheid
Functie 724 Lijkbezorging

724.0 Lijkbezorging ph2/bh80

Omschrijving

Verzorgen van de exploitatie en het beheer van de gemeentelijke begraaf-plaatsen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.448 1.601 1.682 1.663 1.644 1.625
baten 763 807 863 863 863 863
saldo -685 -794 -819 -800 -781 -762

Beleidstoelichting

In 1998 wordt de beheersverordening begraafplaatsen aangepast. In het kader van een bredere dienstverlening wordt differentiatie aangebracht: meer mogelijkheden voor differentiatie in grafrechten, termijnen, gedenktekens en mogelijkheden om de begraafplechtigheid meer naar eigen inzicht in te richten en op te luisteren in de aula’s. Hierdoor wordt ingespeeld op de actuele maatschappelijke vragen.

Deze differentiatie in diensten zal een grote verscheidenheid in tarieven met zich meebrengen.

De eerste studies wezen uit dat met het oprichten van een crematorium op de begraafplaats Iepenhof de rentabiliteit kan worden verhoogd. Latere studies gaven echter aan dat het beoogde berekende financieel voordeel niet reëel is. Deze tegenvaller wordt als besparingsverlies geaccepteerd. Dit besparingsverlies wordt gecompenseerd door additionele verhoging van de bouwlegestarieven.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal overledenen in Delft 768 735 780 780
Aantal begrafenissen (incl. asbus bijzettingen 405 351 390 390
Aantal asbus bijzettingen 13 13 10 10
Aantal afkopen van onderhoudskosten 34 40 40 40

Volksgezondheid
Functie 725 Overige openbare hygiëne

725.0 Maatregelen openbare hygiëne ph4/bh70

Omschrijving

Bestrijding ongedierte.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 158 176 179 179 179 179
baten 16 22 22 22 22 22
saldo -142 -154 -157 -157 -157 -157

Beleidstoelichting

De werkzaamheden zullen ook in 1999 naar verwachting niet substantieel afwijken ten opzichte van het tot nu toe vastgestelde beleid en de uitvoering van deze taak in de voorgaande jaren.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal bestrijdingsacties 1.730 1.796 1.350 1.350

725.9 Diversen (Ov. openbare hygiëne) ph4/bh70

Omschrijving

Onder deze subfunctie vallen exploitatiekosten van het openbaar toilet Halsteeg en voor inzameling kadavers.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 45 52 51 51 51 51
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -45 -52 -51 -51 -51 -51

Beleidstoelichting

De verschillende taken wijken in 1999 ten opzichte van de voorgaande jaren niet af van het tot nu toe vastgestelde en uitgevoerde beleid.

Volksgezondheid Functie 710 t/m 725

  1998 1999 2000 2001

(bedragen x ƒ 1.000)

Totaal lasten hoofdfunctie 7 42.748 43.180 43.265 43.720
Totaal baten hoofdfunctie 7 28.117 28.127 28.240 28.674
Nadelig saldo hoofdfunctie 7 -14.631 -15.053 -15.025 -15.046
Dit nadelig saldo kan als volgt worden gespecificeerd:
Functie 710 Preventieve en curatieve gezondheidszorg -209 -209 -209 -208
Functie 711 Ambulance vervoer -200 -200 -200 -200
Functie 713 Overige volksgezondheid -1.759 -1.759 -1.759 -1.759
Functie 721 Reiniging 0 0 0 0
Functie 722 Riolering -8.265 -8.709 -8.704 -8.748
Functie 723 Milieubeheer -3.171 -3.168 -3.164 -3.161
Functie 724 Lijkbezorging -819 -800 -781 -762
Functie 725 Overige openbare hygiëne -208 -208 -208 -208


naar deel 9

terug naar boven