Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 8 uit 15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() naar deel 7 ![]() naar inhoudsopgave |
Volksgezondheid Functie 710 Preventieve en curatieve gezondheidszorg 710.1 Verslavingszorg ph5/bh60 Omschrijving Subsidies en bijdragen aan de Stichting Drugshulpverlening Delft en de Ambulante Zorg en Reclassering Delft, de Delftse vestiging van Centrum Verslavingszorg Delft (voorheen CAD). Met overblijvende gelden worden projecten op het gebied van verslavingszorg gefinancierd. Een vast project is bijvoorbeeld het spuitomruilproject. Cijfers
Beleidstoelichting De Stichting Dienstencentrum 'Over de Brug' levert diensten
voor de doelgroep psycho-sociaal kwetsbaren, gericht op het verbeteren van de
leefomstandigheden en het zorgen voor primaire levensbehoeften. Indicatoren/Kengetallen
710.9 Diversen (Preventieve en curatieve gezondheidszorg) ph5/bh60 Omschrijving Subsidies aan instellingen ten behoeve van preventieve en curatieve gezondheidszorg (Regionale Commissie Gezondheidszorg DWO en Vereniging Drankbestrijding). Betreft ook projectsubsidies op het gebied van vrouwengezondheidszorg en -hulpverlening Cijfers
* Inclusief overboeking van 710.9. Beleidstoelichting Met ingang van 1999 worden op deze subfunctie ook de
middelen verantwoord die beschikbaar zijn voor projectsubsidies op het gebied van
vrouwen-gezondheidszorg en -hulpverlening. Criteria daartoe worden geformuleerd in de nota
volksgezondheidszorg (tweede helft 1998).
In 1999 worden de plannen uit de nota verder uitgewerkt. Voor nieuwe initiatieven op dit gebied is vanuit nieuw beleid-gelden een bedrag van 25.000 beschikbaar. (2e begrotingswijziging 1999). Volksgezondheid 711.0 Ambulance vervoer ph1/bh60 Omschrijving Op deze subfunctie worden de baten en lasten van de
Ambulancedienst Cijfers
Beleidstoelichting Met ingang van 1998 is de budgetsystematiek van de ambulancediensten opnieuw gewijzigd. Door middel van het vooraf maken van productafspraken (op het gebied van het aantal ritten en kilometers) met de zorgverzekeraars staat het grootste deel van het budget vast. De werkelijke ritten hebben dan geen invloed meer op het definitieve budget. De overgang naar dit systeem gaat in fasen. De meerjarenbegrotingscijfers 1999-2002 zijn vooralsnog gebaseerd op de gemaakte afspraken voor 1998. Ontwikkelingen op het gebied van de wetgeving (Kwaliteitswet, Wet Individuele Beroepen Gezondheidszorg) noodzaken om de samenwerking met andere regionale diensten te bevorderen. Indicatoren/Kengetallen
Reserves/Voorzieningen Het nadeel op de exploitatie kan vooralsnog worden opgevangen door een beroep op de reserve aanvaardbare kosten ambulancedienst. Deze reserve is echter in 1999 uitgeput. Volksgezondheid 713.0 GGD Delfland ph5/bh60 Omschrijving Betreft de exploitatiebijdrage in de gemeenschappelijke
regeling GGD Delfland. Cijfers
Beleidstoelichting 713.2 Bijdrage Vrouwengezondheidscentrum ph5/bh60 Omschrijving Betreft tot en met 1998 de exploitatiebijdrage aan het
vrouwengezondheids-centrum. Cijfers
* overgebracht naar 710.9. Beleidstoelichting In 1997 is het Vrouwengezondheidscentrum (VGC) geëvalueerd. Uit de evaluatie komt naar voren dat er bestaansrecht is voor het VGC, gezien de bekendheid, het gebruik en de kwaliteit. In 1998 wordt voor het laatste jaar subsidie aan het VGC verstrekt; in dat jaar gaat het VGC zich omvormen tot een onafhankelijke coöperatie. De financiële middelen blijven vanaf 1999 beschikbaar voor projectensubsidies op het gebied van vrouwengezondheidszorg en -hulpverlening (zie subfunctie 710.9 Diversen Preventieve en curatieve gezondheidszorg). Volksgezondheid 721.0 Ophalen huisvuil ph4/bh70 Omschrijving Het zorgdragen voor de inzameling van huisvuil van de Delftse huishoudens en het bedrijfsvuil. (Het bedrijfsvuil wordt opgehaald o.b.v. de kostprijs). Cijfers
Beleidstoelichting Met ingang van 1998 zijn de kosten van reiniging van
containers inbegrepen in het tarief van het reinigingsrecht. De burger (= klant) ervaart
dit als zeer positief. Indicatoren/Kengetallen
Reserves/Voorzieningen Reserve tot dekking van hogere vuilverwerkingskosten
721.1 Overslaan en afvoeren vuil ph4/bh70 Omschrijving De exploitatiekosten van het overlaadstation voor huis- en bedrijfsvuil, inclusief het vuil van de randgemeenten. De afvoer gaat naar Afval Verwerking Rijnmond NV. Cijfers
Beleidstoelichting De procedures met betrekking tot de bouw van het nieuwe overlaadstation verlopen stroef. Als gevolg van vertraging in de wetgeving zal de eerste paal niet eerder dan eind 1999 geslagen kunnen worden. Het in bedrijf houden van het huidige overlaadstation brengt wel meer risicos met zich mee en financiële tegenvallers zijn dan ook niet geheel uit te sluiten. Indicatoren/Kengetallen
Reserves/Voorzieningen Materieelvervangingsreserve 721.2 Verwerking van vuil ph4/bh70 Omschrijving Betreft met name kosten voor verwerking van het Delftse vuil door de AVR. (De randgemeenten worden rechtstreeks door de AVR gefactureerd. Cijfers
Beleidstoelichting De kosten van verwerking zullen dalen en zich vervolgens
stabiliseren. Dit als gevolg van een gunstige kostprijsontwikkeling bij de vuilverwerker,
AVR. Indicatoren/Kengetallen
721.3 Gescheiden inzameling huisvuil ph4/bh70 Omschrijving Het gescheiden inzamelen van klein chemische afval (KCA), papier, groente-, fruit- en tuinafval (GFT), en glas door de gemeente of door het Kringloopbedrijf en verenigingen met gemeentesubsidie. De baten geraamd bij het ophalen van bedrijfsvuil staan op deze subfunctie geboekt. Cijfers
Beleidstoelichting In 1999 zal de, wettelijk verplichte, gescheiden inzameling van wit- en bruingoed gestalte krijgen. Hiertoe wordt met ingang van 1999 200.000 in de onderhoudsbegroting opgenomen. Indicatoren/Kengetallen
721.4 Reinigingsrechten huishoudens ph4/bh70 Omschrijving Inkomsten heffing reinigingsrechten huishoudens, kosten kwijtschelding. Cijfers
Beleidstoelichting Tot en met 1998 kent het tarief reinigingsrecht voor meerpersoonshuishoudens een bijdrage uit de reserve tot dekking van hogere verwerkingskosten. Dit is een uitvloeisel van de toepassing van de gedifferentieerde tarieven. Met ingang van 1999 wordt voor het reinigen van de afvalcontainers 5,00 extra (boven de reguliere stijging) per huishouden per jaar via het tarief doorberekend. In de nota ontwikkeling reinigingsrecht
1999-2003 wordt nader ingegaan op de recente en komende ontwikkelingen op dit
gebied. Indicatoren/Kengetallen
721.5 Reinigingsrechten grote afvoeren ph4/bh70 Omschrijving Inkomsten heffing reinigingsrechten grote afvoeren. Cijfers
Beleidstoelichting Door het afsluiten van contracten op basis van convenanten met groepen bedrijven verdwijnen met ingang van 1999 de inkomsten op deze subfunctie volledig. Direct gevolg hiervan is dat de inkomsten op functie 721.3 een zelfde stijging vertonen. Volksgezondheid 722.0 Onderhoud en vernieuwing riolen en rioolgemalen ph4/bh70 Omschrijving Betreft m.n. onderhoud en vernieuwen riolering en rioolgemalen; verpomping rioolwater; kapitaallasten. Cijfers
Beleidstoelichting De uitvoering zal plaatsvinden conform het nog vast te stellen geactualiseerde Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP). Tevens zal een aanvang worden gemaakt met het vervolg van het GRP wat in het jaar 2000 eindigt. Daar waar mogelijk zal integratie met de ontwikkelingen inzake het integraal waterbeheer worden gerealiseerd. Investeringen
Indicatoren/Kengetallen
Reserves/Voorzieningen Egalisatiereserve gemeentelijk rioleringsplan 722.2 Rioolrechten grote afvoeren ph4/bh70 Omschrijving Inkomsten heffing rioolrechten grote afvoeren. Cijfers
* De lasten staan geraamd op functie 722.0. Beleidstoelichting Inmiddels bestaat de gewenst duidelijkheid over de lozingsituatie van twee grote afvoerders. Beide afvoerders zullen de komende jaren het afvalwater blijven lozen via het rioolstelsel van de gemeente Delft. De uitspraak van de beroepsschriften tegen aanslagen rioolrecht grote afvoeren wordt verwacht in de loop van 1999. De eventuele financiële gevolgen hiervan zijn op dit moment nog niet te voorzien. Het financiële risico wordt vooralsnog geschat op 1,9 mln. Indicatoren/Kengetallen
*)1 Nieuwe berekeningsmethodiek Volksgezondheid 723.0 Milieu ph4/bh70 Omschrijving Onder deze subfunctie vallen uitgaven voor: milieuprocedures (bijvoorbeeld milieuvergunning-verlening - en handhaving bij bedrijven); klachtenbehandeling (ten gevolge van bedrijven); advisering op het gebied van milieu en diverse projecten (bijvoorbeeld op het gebied van bodem/water, geluid, afval, ruimtelijke ordening, milieucommunicatie en duurzaam bouwen). Cijfers
Beleidstoelichting Het milieubeleidsplan Duurzaam Delft dichterbij is in
uitvoering, maar loopt ten einde. Gestart zal worden met het opstellen van een nieuw
milieubeleidsplan dat de vorm moet krijgen van een actieplan, geconcentreerd op een
beperkt aantal grotere geïntegreerde projecten en processen. In lijn met het rijksbeleid
zal milieubeleid een omslag ondergaan naar een beleid voor "leefkwaliteit". Dit
betekent dat in het milieubeleid meer naar integrale oplossingen zal worden gestreefd dan
naar sectorale oplossingen. Op landelijk niveau wordt een begin gemaakt met aanpassing van
de wetgeving. Het meest concreet is dit op bodemgebied met het zgn. BEVER-project. In het
zgn. MIG-project volgt het geluidbeleid. De eerste stappen om op bodemgebied beleid te
decentraliseren zijn gezet. Verwacht wordt dat dit in 1999 voor Delft tot concrete taken
(met de daarbij behorende middelen) zal leiden.
Per 1 januari 1999 wordt het Bouwstoffenbesluit van kracht, waarbij op de gemeente de plicht rust dit per juli 1999 daadwerkelijk uit te voeren. Hier ligt een directe relatie met het te voeren beleid rondom secundaire grondstoffen. Op het gebied van vergunningverlening en -handhaving vindt
er een ontwikkeling plaats naar meer zelfregulering door bedrijven. Vooralsnog leidt dit
tot meer inzet van de afdeling milieu. Bij controles wordt er meer projectmatig en op
deelaspecten gecontroleerd. In Haaglanden verband wordt gewerkt aan een nieuw regionaal milieubeleidsplan. De inzet van Delft is hierbij beperkt en richt zich met name op gemeentegrens overschrijdende themas en op het creëren van eenduidigheid op regionaal niveau. In het licht van de ontwikkeling rond Haaglanden zal een geleidelijke verschuiving plaatsvinden naar speerpunten in het collegeprogramma. Van de 1300 bedrijven in Delft die onder de werking van de
Wet milieubeheer vallen, zijn er 500 van belang welke afvalwater lozen. Door de afschaffing van de leges op milieuvergunningen vindt met ingang van 1999 een extra uitkering plaats in het gemeentefonds. Indicatoren/Kengetallen
723.1 Botulismebestrijding ph2/bh80 Omschrijving Kosten van het uitbaggeren van ondiep water waardoor doorstroming verbetert en de temperatuur van het water gemiddeld lager blijft waardoor botulisme wordt voorkomen. Kadaververwijdering (van watervogels e.d.) geschiedt ten laste van onderhoud groenvoorzieningen (functie 560.0). Cijfers
Beleidstoelichting De botulismebestrijding zal worden uitgevoerd binnen de kaders van het rapport "Rationeel Baggerbeheer periode 1998 tot en met 2002". Volksgezondheid 724.0 Lijkbezorging ph2/bh80 Omschrijving Verzorgen van de exploitatie en het beheer van de gemeentelijke begraaf-plaatsen. Cijfers
Beleidstoelichting In 1998 wordt de beheersverordening begraafplaatsen aangepast. In het kader van een bredere dienstverlening wordt differentiatie aangebracht: meer mogelijkheden voor differentiatie in grafrechten, termijnen, gedenktekens en mogelijkheden om de begraafplechtigheid meer naar eigen inzicht in te richten en op te luisteren in de aulas. Hierdoor wordt ingespeeld op de actuele maatschappelijke vragen. Deze differentiatie in diensten zal een grote verscheidenheid in tarieven met zich meebrengen. De eerste studies wezen uit dat met het oprichten van een crematorium op de begraafplaats Iepenhof de rentabiliteit kan worden verhoogd. Latere studies gaven echter aan dat het beoogde berekende financieel voordeel niet reëel is. Deze tegenvaller wordt als besparingsverlies geaccepteerd. Dit besparingsverlies wordt gecompenseerd door additionele verhoging van de bouwlegestarieven. Indicatoren/Kengetallen
Volksgezondheid 725.0 Maatregelen openbare hygiëne ph4/bh70 Omschrijving Bestrijding ongedierte. Cijfers
Beleidstoelichting De werkzaamheden zullen ook in 1999 naar verwachting niet substantieel afwijken ten opzichte van het tot nu toe vastgestelde beleid en de uitvoering van deze taak in de voorgaande jaren. Indicatoren/Kengetallen
725.9 Diversen (Ov. openbare hygiëne) ph4/bh70 Omschrijving Onder deze subfunctie vallen exploitatiekosten van het openbaar toilet Halsteeg en voor inzameling kadavers. Cijfers
Beleidstoelichting De verschillende taken wijken in 1999 ten opzichte van de voorgaande jaren niet af van het tot nu toe vastgestelde en uitgevoerde beleid. Volksgezondheid Functie 710 t/m 725
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |