06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 9 uit 15


naar deel 8



naar inhoudsopgave


Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
Functie 810 Ruimtelijke ordening

810.0 Ruimtelijke Ordening ph4/bh80

Omschrijving

Deze post betreft kosten die verbonden zijn aan het continue proces van voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleidsbepaling en de plannen voor ruimtelijke ordening op de schaalniveau's regio, stad en wijk/buurt. Daarnaast worden ook bouwplannen van derden begeleid. Van het uitgavenbudget wordt 6% gevormd door kapitaallasten. De rest betreft voornamelijk personeelslasten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.789 1.747 1.661 1.658 1.655 1.651
baten 60 80 0 0 0 0
saldo -1.729 -1.667 -1.661 -1.658 -1.655 -1.651

Beleidstoelichting

Op regionaal niveau zal Delft haar aandeel leveren in de uitwerking van het Regionaal Stuctuur Plan en bijdragen aan planvoorbereiding in het kader van de gebiedsuitwerking Den Haag-Rotterdam. Deze gebiedsuitwerking is gebaseerd op de Planologische KernBeslissing Actualisering Vinex 2005-2010, de Nota Randstad Groene Wereldstad en het streekplan. De ontwikkelingen met betrekking tot de Harnaschpolder, tevens locatie afvalwater-zuiveringsinstallatie van het Hoogheemraadschap Delfland, zullen aandacht vragen.

De in 1998 vastgestelde ontwikkelingsvisie Delft 2025 zal op onderdelen nader uitgewerkt worden. Dit zal leiden tot het in procedure brengen van nieuwe bestemmingsplannen. Ter ondersteuning van de toegankelijkheid van bestemmingsplannen zal in het kader van KIS een pilot voor een geautomatiseerd bestemmingsplan-raadpleegsysteem worden opgezet.

De in maart 1998 vastgestelde en uitgegeven ‘Ontwikkelingsvisie Delft 2025’ wordt de komende jaren van verschillende uitwerkingen voorzien. Voor het jaar 1999 is het volgende drietal voorzien:

  • het inhoudelijk uitwerken van de voorstellen voor de zogenaamde ’ruggengraat’.
  • uitwerking van de mogelijkheden voor de ‘west-as’, die de oriëntatie van Delft op het westelijk van de stad gelegen traject van de A4 moet verbeteren en in dient te spelen op de toekomstige ontwikkelingen in de Harnaschpolder.
  • doorwerking van het ‘ring-concept’ voor de binnenstadsring zuid. Voor het verkeer in en langs de zuidelijke binnenstad worden voorstellen gedaan in relatie tot het knooppunt Station Delft-centraal.

Uitwerking van de in de ontwikkelingsvisie aangegeven winkelcircuits vindt plaats in het kader van het project binnenstadsmanagement. Voor deze doorwerkingen van de Ontwikkelingsvisie is in 1999 ƒ 50.000 beschikbaar (2e wijziging).

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
Categorie 1
2/80/80 B1 locatie 900      

Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
Functie 820 Woningexploitatie/woningbouw

820.0 Financiering woningbouw ph3/bh00

Omschrijving

Betreft exploitatiebijdrage voor woningwetwoningen en financieringslasten van projecten in de woningbouwsector. Voor een groot gedeelte van deze posten treedt de gemeente op als intermediair tussen rijk en de woningbouwcorporaties.
In de tweede helft van 1995 vond de zogenaamde "bruteringsoperatie " plaats waarbij het rijk de toekomstige exploitatiebijdragen heeft verrekend met uitstaande Rijksgeldleningen. Een groot deel van deze post loopt thans derhalve niet meer via de gemeentelijke administratie.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 62.666 47.277 44.893 44.893 44.893 44.893
baten 62.623 47.237 44.835 44.835 44.835 44.835
saldo -43 -40 -58 -58 -58 -58

820.2 Subsidieregeling aanpasbaar bouwen ph2/bh80

Omschrijving

Subsidiebijdragen ten behoeve van voorzieningen in bestaande en nieuwe woningen van ouderen, met als doel deze woningen beter geschikt te maken voor zelfstandige bewoning door ouderen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 50 58 61 61 61 61
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -50 -58 -61 -61 -61 -61

Beleidstoelichting

Jaarlijks worden met de corporaties afspraken gemaakt over de concrete invulling per project van het budget aanpasbaar bouwen. In opdracht van de gemeente, de ouderenbonden (SBO) en de corporaties is onderzoek gedaan naar de feitelijke geschiktheid van woningen voor ouderen. Daartoe zijn circa 8.000 woningen onderzocht in de wijken Voorhof, Buitenhof, Kuyperwijk. Als onderzoeksmethode is de seniorenscore toegepast. Begin 1998 is een vervolgopdracht verstrekt voor de overige wijken. Deze onderzoeksresultaten geven inzicht in de mate van geschiktheid van de corporatiewoningen voor ouderen c.q. mensen met een handicap. Door de gemeente dient vervolgens in samenspraak met de corporaties beleid te worden ontwikkeld om de komende jaren een substantieel deel van de voorraad geschikt te maken voor ouderen en mensen met een handicap.

820.9 Diversen (woningexploitatie/woningbouw) ph2/bh80

Omschrijving

Betreft kosten van de coördinatie buurtaanpak tot en met 1998.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 491 100 0 0 0 0
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -491 -100 0 0 0 0

Beleidstoelichting

Gelet op de wens om te komen tot een integrale benadering van het wijkbeheer, is besloten deze begrotingspost onder te brengen bij functie 821.1 Wijkbeheer

Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
Functie 821 Stads- en dorpsvernieuwing

821.0 Stadsvernieuwing ph4/bh80

Omschrijving

Onder deze uitgaven vallen:

  1. coördinatiekosten van het Projektbureau Stadsontwikkeling
  2. voorbereidende kosten van andere sectoren/secties van de diensten SO en B&M (afdeling Grondzaken)
  3. aandeel bureaukosten ten laste van de algemene dienst
  4. de gemeentelijke bijdrage aan het stadsvernieuwingsfonds

De inkomstenpost betreft een bijdrage van de reserve Stadsvernieuwing in de kosten van de onderdelen a en b.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.369 2.863 3.497 3.497 3.390 3.147
baten 889 2.425 2.507 2.507 2.400 2.157
saldo -480 -438 -990 -990 -990 -990

Beleidstoelichting

Op grond van de nota Stedelijke Vernieuwing stelt het kabinet ƒ 3,7 miljard extra beschikbaar. De helft hiervan (ƒ 1,85 miljard) is beschikbaar voor het afmaken van de klassieke stadsvernieuwingsopgave en de andere helft voor de herstructurering. Op grond van de verdeelsleutel van 7,54 promille kan Delft rekenen op een extra stadsvernieuwingsbijdrage van ƒ 13.949.000. Het is nog niet bekend hoe de uitkering van dit bedrag gefaseerd gaat worden. Met herstructurering wordt beoogd de leefbaarheidsproblemen aan te pakken in de verschraalde, eenzijdig samengestelde goedkope woningvoorraad. In de Delftse meerjarenraming stadsvernieuwing 1998-2002 wordt prioriteit gegeven aan het voorbereiden en het uitvoeren van een beleid voor herstructurering. Voor nieuw beleid, waar herstructurering een belangrijke onderdeel van zal vormen, zijn vijf jaarschijven van ƒ 2.500.000 gereserveerd. Voor herstructurering van de Delfgaauwse Weye is een subsidie van ƒ 4.000.000 aangevraagd bij het ministerie van VROM.

Tot en met het jaar 1997 werd de omslagrente bijgeschreven op de stand van de reserve. Op grond van de nota Reserves en Voorzieningen is besloten vanaf 1-1-1998 geen omslagrente meer te hanteren, maar prijscompensatie. Het nadeel dat hierdoor ontstaat voor de reserve wordt gecompenseerd door een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage met ƒ 550.000.

Bij de bepaling van de omvang van het stadsvernieuwingsfonds gaat het rijk er vanuit dat gemeentes uit eigen middelen bijdragen aan de stadsvernieuwing. Bij de goedkeuring van de meerjarenraming stadsvernieuwing 1998-2002 is de gemeentelijke bijdrage vastgesteld op ƒ 951.000. In 1999 en 2000 zal hierop
ƒ 300.000 worden bezuinigd en voor volgende jaren bedraagt de bezuiniging
ƒ 200.000 structureel (1e wijziging).

Reserves/voorzieningen

Op 31 december 1997 bedroeg de stand van de reserve ƒ 20,6 miljoen. Bij het grondbedrijf worden de uitgaven en uitkomsten van de reserve stadsvernieuwing verantwoord. Voor de meerjarenraming van de exploitatie van de reserve wordt verwezen naar de MRSV 1999-2003, die voor besluitvorming wordt voorgelegd.

821.1 Coördinatie wijkbeheer ph2/bh80

Omschrijving

Op deze subfunctie zijn de jaarlijkse coördinatiekosten van het wijkbeheer verantwoord. Het wijkbeheer beoogt ongewenste ontwikkelingen in wijken tegen te gaan en bij te dragen aan integrale verbetering van woon- en leefomgeving.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 223 285 405 405 405 405
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -223 -285 -405 -405 -405 -405

Beleidstoelichting

In het collegeprogramma 1998-2002 is een intensivering en uitbreiding van de wijkaanpak voorzien. Er wordt gestreefd naar een integratie van fysiek en sociaal beheer. De volgende instrumenten zullen hierbij worden ingezet: het aanstellen van wijkmanagers, het maken van wijkplannen, het beschikbaar stellen van wijkbudgetten, het ondersteunen van bewoners en het inrichten van een sector wijkzaken. In het kader van de gemeentelijke reorganisatie zullen genoemde voorstellen worden uitgewerkt.

Gelet op de wens om te komen tot een integrale benadering van het wijkbeheer, is besloten begrotingspost 820.9 bij functie 821.1 onder te brengen.

Het intensiveren van wijkgericht werken heeft een hoge prioriteit. Hiervoor wordt Delft ingedeeld in 6 à 7 wijken. Voor deze wijken zullen wijkbeschrijvingen en actieplannen worden gemaakt. Er worden twee pilot wijken gekozen, waarvoor in 1999 wijkplannen worden gemaakt. Ook wordt een begin gemaakt met het instellen van wijkbudgetten. Voor het realiseren van de genoemde werkzaamheden is het nodig dat de coördinatiecapaciteit van de sectie wijkbeheer wordt uitgebreid met één wijkmanager en één wijkcoördinator. Hiervoor wordt structureel ƒ 300.000 ingezet (2e wijziging).

‘Mooi zo, Goed zo’ is een particulier initiatief dat bewoners verantwoordelijkheid wil laten nemen om een beter leefklimaat in de buurt te scheppen. Hiertoe worden samen met bewoners projecten opgezet, zoals de aanleg/verbetering van een speelplek.

Tot en met 1998 wordt Mooi zo, Goed zo gesubsidieerd door het Juliana Welzijn Fonds. Nu deze financiering stopt, heeft Mooi zo, Goed zo subsidie gevraagd bij de gemeente, Delftse instellingen en bedrijven. Mooi zo, Goed zo en de op te richten sector wijkzaken hebben overlappende doelstellingen. Omdat naar verwachting deze sector eerst in de loop van 1999 zal worden gevormd, wordt eenmalig voor dat jaar een subsidie toegekend van ƒ 60.000 (2e wijziging).

821.2 Subsidieregeling voor rekening van het Rijk ph2/bh80

Omschrijving

Deze post betreft de uitgaven voor de regeling Individuele Huursubsidie (bevoorschotting), de uitgaven voor de afwikkeling van de oude Rijksregeling betreffende Huisvesting van Gehandicapten (RGSHG) en de Duurzaam Bouwen-subsidie.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.251 850 850 850 850 850
baten 1.294 850 850 850 850 850
saldo 43 0 0 0 0 0

Beleidstoelichting

De tijdelijke Stimuleringsregeling Duurzaam Bouwen die 1 maart 1996 in werking is getreden, eindigt per 31 december 1998. Voor deze regeling geldt dat in 1999 mogelijk een landelijke budgetherverdeling plaats vindt van de beschikbare restanten per 31 december 1998.
Vaststaat, dat het totaal beschikbare Rijksbudget voor deze stimuleringsregeling niet zal worden verhoogd. Voor het financiële beeld van de gemeente zal deze eventuele aanpassing budgettair neutraal zijn (werkt voor eenzelfde bedrag door in uitgaven aan subsidie-ontvangers als in te ontvangen inkomsten van het Rijk).

821.8 Stadsvernieuwing ph2/bh40

Omschrijving

Betreft de kosten en opbrengsten van grondexploitaties die voldoen aan de definitie van de Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 11.842 9.784 9.465 9.220 8.350 8.207
baten 11.842 9.784 9.465 9.220 8.350 8.207
saldo 0 0 0 0 0 0

Beleidstoelichting

Bij de grondexploitaties binnen de stadsvernieuwing zijn de ramingen gebaseerd op de grondexploitatierekeningen, zoals deze in het geautomatiseerde grondexploitatiesysteen zijn opgenomen.
De grondexploitatieberekeningen worden jaarlijks geactualiseerd.
De uitgaven en inkomsten die vallen onder het budgethouderschap van de dienst Stadsontwikkeling worden op functie 821.0 verantwoord.

Reserves/Voorzieningen

De reserve Stadsvernieuwing bedraagt per 1-1-´98 ƒ 20,5 mln.
Voor het jaar 1999 wordt per saldo (uitgaven-inkomen) bij de grondexploitaties binnen de stadsvernieuwing een onttrekking aan de reserve geraamd van ƒ 1,8 mln.

Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
Functie 822 Overige volkshuisvesting

822.0 Sector BOWON ph4/bh80

Omschrijving

Onder deze subfunctie vallen de volgende organisatie-onderdelen:

  • BOWON algemeen
  • Wonen
  • Bouw- en Woningtoezicht
  • Algemene zaken, Monumenten en Archeologische Zaken

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 6.040 6.215 6.695 6.665 6.695 6.665
baten 2.774 2.438 3.005 3.005 3.005 3.005
saldo -3.266 -3.777 -3.690 -3.660 -3.690 -3.660

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Subsidies        
besluit Woninggebonden subsidies 118 44 75 45
part.woningverbetering (res. Stadsv.) 82 78 50 50
gem. Monumentensubsidie (res. Stadsv.) 68 63 48 50
rijk-monumentensubs. (BBRM) 3 2 3 3
duurzaam bouwen 11 25 15 5
aanpasbaar bouwen 3 0 3 3
huursubsidies 6.400 6.500 7.600 7.700
verhuiskosten (res. Stadsv.) 200 200 150 150
woonvoorzieningen (WVG) 340 550 780 800
Vergunningen
bouwvergunningen aanvragen 550 613 500 600
  besluiten 475 594 450 600
melding aanvragen 107 129 100 120
  besluiten 75 158 100 120
sloopvergunningen aanvragen 193 244 200 200
  besluiten 186 235 200 200
splitsingsvergunn. aanvragen 14 13 15 10
  besluiten 8 11 10 10
drank & horeca adv aanvragen 25 15 15 10
  besluiten 25 13 15 10
wijzigingsvergunn. aanvragen 53 27 30 30
  besluiten 40 28 30 30
vergunningen APV aanvragen 462 494 360 360
  besluiten 462 358 360 360
huisvestingsverg. aanvragen 2.719 3.030 2.700 2.800
  besluiten 2.719 3.030 2.700 2.800
waarvan: -koop & part.huur 455 416 450 450
  -sociale huur 2.264 2.615 2.350 2.350

Sector BOWON (BOWON Algemeen)

Omschrijving

De uitgaven voor de vaste lasten (waaronder huisvesting), vorming en opleiding, jurist en management (o.a. sectorhoofd en managementassistente) worden hieronder verantwoord. Voor het overige worden de uitgaven toegerekend aan de drie organisatie-onderdelen.

Beleidstoelichting

Niet van toepassing.

Sector BOWON (Wonen)

Omschrijving

De sectie Wonen is verantwoordelijk voor het in overleg met de lokale- en regionale partners binnen de regio vormgeven van het Delftse volkshuisvestingsbeleid (VOP). De volgende beleidsproducten/instrumenten zijn daarbij van belang: het coördineren en gericht inzetten van diverse objectsubsidies (nieuwbouw en bestaande voorraad), particuliere woningverbetering, doelgroepenbeleid, woonruimteverdeling inclusief voorrangsbepaling, huursubsidie, subsidiëring van woonvoorzieningen voor gehandicapten en bijdragen in verhuiskosten bij sloop en ingrijpende woningverbetering. Tevens worden de aanvragen voor huursubsidie en huisvestingsvergunningen voor de particuliere huur- en koopsector behandeld. Dit beleid wordt o.a. bij projecten ingebracht en is de basis voor het maken van prestatieafspraken met de 6 corporaties.

Beleidstoelichting

Het op- en vaststellen van het lokale volkshuisvestingsplan waarin gemaakte prestatie-afspraken met de woningcorporaties en de Woonkoepel zijn opgenomen, zal de basis gaan vormen voor een aantal concrete volkshuisvestingsactiviteiten. Het volkshuisvestingsplan is een gezamenlijke produktie van gemeente, corporaties en woonconsumenten.
Herstructurering zal in 1999 een belangrijke activiteit zijn. Daarbij gaat het dan vooral om het verbeteren van de kwaliteit en leefbaarheid in Delft, door in aangewezen herstructureringsgebieden maatregelen te nemen in de bestaande woningvoorraad.
Het tekort aan bouwlocaties wordt steeds nijpender. De invulling van nog beschikbare bouwgrond vereist steeds meer zorgvuldigheid.

De woonruimteverdeling wordt nog meer op zijn effecten voor de doelgroepen beoordeeld. Vooral de positie van studenten en startende één- en tweepersoonshuishoudens daarin is belangrijk. Voor deze groepen zullen naar verwachting aanpassingen in het systeem nodig zijn en blijven. In regioverband vereist dat constant een goede afstemming.
In de bestaande woningvoorraad zal de prioriteit liggen bij voldoende aanbod, zowel door aanpassing als nieuwbouw voor ouderen en mensen met een handicap. Met de uitvoering kan in 1999 een begin worden gemaakt.

Met ingang van 1 juli 1997 heeft het Rijk de individuele huursubsidieregeling ingrijpend gewijzigd. Deze wijzigingen hebben een uitbreiding van de werkzaamheden van de betreffende medewerkers tot gevolg. Op grond van deze exogene factor is bij de Kadernota 1999-2002 besloten om vanaf 1998 structureel ƒ 25.000 aanvullend budget op te nemen, om de noodzakelijke uitbreiding te kunnen realiseren.
Er wordt een woningbehoefteonderzoek onder jongeren opgestart om een goed beeld te krijgen van woonwensen van jongeren; in welke mate is behoefte aan welk soort/type woningen en woonlastenniveau’s.
Daarnaast wordt er gewerkt aan een keurmerk voor kamerverhuurders. Voor verhuurders van onzelfstandige woonruimte bestaat een keurmerk waarin is beschreven wat aspirant-huurders minimaal kunnen verwachten aan kwaliteit van woonruimte en dienstverlening in relatie tot de prijs. In Delft moet in overleg met de Stichting Keurmerk Kamerverhuur worden onderzocht in hoeverre Delftse verhuurders van onzelfstandige woonruimte bereid zijn mee te werken aan het verkrijgen van dit keurmerk.
Hiervoor is in het kader van nieuw beleid voor 1999 een incidenteel bedrag van
ƒ 50.000 beschikbaar (2e wijziging).

Reserves/Voorzieningen

BWS-reserves (Besluit Woninggebonden Subsidies):
Reserve "Spaarsaldi" wordt ingezet voor bouwsubsidies in de sociale- en marktsector. Deze reserve kende eind 1997 een saldo van ƒ 3,2 miljoen.
Reserve "Vrijvallende middelen"- is bestemd om de renterisico’s die verbonden zijn aan deze regeling af te dekken en het kasritme-verschil tussen de rente- ontvangsten en rente-betalingen op te vangen. De stand van deze reserve per eind 1997 bedroeg ƒ 4,2 miljoen.

Sector BOWON (Bouw- en Woningtoezicht)

Omschrijving

De sectie Bouw en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het gemotiveerd verlenen c.q. weigeren en controleren/handhaven van bouwvergunningen/ bouwmeldingen, splitsingsvergunningen, sloopvergunningen/-mededelingen en vergunningen voor gevelreclames en huisnummeringen. Dit geschiedt door toetsing aan diverse rijks- en lokale regelgevingen op bouwtechnisch en ruimtelijke ordeningsterrein. Daarnaast worden subsidieaanvragen voor woningverbeteringen (eigenaar-bewoners) behandeld en woonvoorzieningen ten behoeve van gehandicapten gecontroleerd. Behandeling van aanvragen van duurzaam bouwen is mede de verantwoordelijkheid van deze sectie.

Beleidstoelichting

Het voorbereiden van de beslissing op bouwinitiatieven en bouwvergunningaanvragen wordt meer en meer maatwerk met het doel de aanvrager zo snel mogelijk duidelijkheid te verschaffen. Daarmee wordt tevens beoogd het aantal weigeringen te beperken en, als bijkomend gevolg, de belasting van het ambtelijk apparaat te verlichten. Voorts blijft het versterken van het toezicht en - ingeval van het overtreden van regels van de bouwverordening en planologische maatregelen - de handhaving de nodige aandacht krijgen

Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de opbrengsten voor bouwleges structureel met ƒ 100.000 verhoogd (1e wijziging).

Sector BOWON (Algemene zaken, monumenten en archeologie)

Omschrijving

Deze sectie is belast met het gemotiveerd verlenen c.q. weigeren van wijzigings- vergunningen voor monumenten, het behandelen van aanvragen voor rijks (=BRRM) dan wel lokale subsidies voor monumenten (reserve Stadsvernieuwing); het aanwijzen van panden tot monumenten; het behandelen en handhaven van APV-vergunningen voor het gebruik van de openbare ruimte (terrassen/uitstalling winkelgoederen/bepaalde evenementen). In deze sectie vinden tevens plaats de secretariaatswerkzaamheden voor de geïntegreerde commissie voor welstand en monumenten en de tijdelijke commissie aanwijzing monumenten. In deze sectie is ook het beheer van de sectorbrede automatisering ondergebracht.

Beleidstoelichting

Veel aandacht zal moeten worden gegeven aan de voorlichting richting burgers, alsmede de vereenvoudiging en vergroting van de wijze waarop aanvragen kunnen worden ingediend. Leidend daarbij is de één-loketgedachte. ICT zal een steeds grotere invloed op het werk van de sectie gaan krijgen. De teruglopende subsidiebudgetten vanuit het Rijk voor de monumentenzorg zullen een toenemende aandacht moeten krijgen. Getracht moet worden op andere manieren geld te genereren. Verdere samenwerking met de afdeling OOV is noodzakelijk om met betrekking tot het verlenen van de vergunningen voor het gebruik van de openbare ruimte een goede klantgerichte organisatie te verwezenlijken.

822.1 Kamer I Bezwaarschriften ph4/bh80

Omschrijving

Behandeling bezwaarschriften in het kader van en betreffende de:

  • huisvestingsverordening
  • woningwet, bouwverordening en wet op de ruimtelijke ordening
  • algemene plaatselijke verordening (Kap-, terras- en
  • standplaatsvergunningen)
  • subsidieverordening stadsvernieuwing
  • monumentenwet en monumentenverordening
  • gemeentewet (toepassing bestuursdwang)

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 746 113 116 116 116 116
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -746 -113 -116 -116 -116 -116

Beleidstoelichting

Aandachtspunt blijft het verkorten van de termijn tussen de binnenkomst van het bezwaarschrift en het uitbrengen van het advies.
Geconstateerd wordt dat de verschuiving naar meer complexe, arbeidsintensieve bouwzaken zich doorzet. Zowel de voorbereiding als de behandeling tijdens hoorzittingen en advisering vragen meer tijd en aandacht

Indicatoren/Kengetallen

  1996* 1997 1998 1999
(Te) ontvangen bezwaarschriften 200 130 130 130
Aantal adviezen/besluiten waartegen bezwaar zich richt 120 120 120 120
Adviezen dienstjaar 108 100 100 100
Nog af te handelen bezwaarschriften per 31/12 75 20 20 20
* bron: "Jaarverslag CBB 1996".

De cijfers van 1996 wijken sterk af van voorgaande jaren. De verklaring hiervoor ligt in het gegeven dat op een besluit (instellen parkeerverbod Hoornse Hof) 50 bezwaarschriften werden ontvangen c.q. overgeheveld naar 1997.

822.3 Afdeling landmeten/vastgoed ph6/bh70

Omschrijving

Betreft: implementatie Basisregistratie Vastgoed Delft; beheer en bijhouding Digitale Grootschalige Basiskaart (G.B.K.D.); conversie en beheer overige topografische kaarten; informatieverstrekking gemeente kadaster AKR; opbouw kadastraal basisbestand LKI; voorbereiding GIS-systeem.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 975 1.017 1.109 1.121 1.134 1.091
baten 370 352 389 389 389 389
saldo -605 -665 -720 -732 -745 -702

Beleidstoelichting

De Basisvoorziening Vastgoed Delft, welke bestaat uit een negental registraties, is nagenoeg gereed. Implementatie in 1999 via Delftnet brengt het gebruik ervan binnen het bereik van de burger en het bedrijfsleven (zijnde potentiële klanten).

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002
Categorie 2
Deformatie waterpassing     120    

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Beheer en bijhouding G.B.K.D.(ha) 680 500 700 600
Aanmaak/verstrekking overige topografische kaarten 1.833 1.389 1.000 900
Infoverstrekking kadaster 11.885 7.118 7.000 7.000
Opbouw kadasteraal. basisbestand (percelen) 4.708 3.839 500 -
Beheer kaderstraal basisbestand - - - 19.300
GIS activiteiten 450 760 - -
Beheer Basisvoorziening Vastgoed - - 400 480

822.5 Brandweer preventie ph1/bh70

Omschrijving

Dit betreft de personeelskosten van het brandweerpersoneel belast met :

  • het toetsen van de bouwplannen aan het bouwbesluit op het criterium van brandveiligheid. Bij deze toetsing wordt ook de brandveiligheid van de omgeving van het gebouw beoordeeld. het adviseren van de afdeling Milieu over brandveiligheid in het kader van de Wet Milieubeheer.
  • het geven van voorlichting aan burgers, bedrijven en instellingen
  • het geven en handhaven van gebruiksvergunningen conform de Bouw-verordening
  • het afgeven en handhaven van tijdelijke vergunningen conform de Brand-beveiligingsverordening

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 410 392 440 440 440 440
baten 72 151 157 157 157 157
saldo -338 -241 -283 -283 -283 -283

Beleidstoelichting

Op de sectie preventie zijn vier vaste medewerkers en drie medewerkers uit de 24-uursdienst werkzaam. De ontwikkelingen op het gebied van regelgeving vereisen veel aandacht, evenals de juridische onderbouwing.
De wijze waarop leges kunnen worden geheven wordt nader onderzocht.

Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Adviezen bouwvergunningen 136 174 175 175
Adviezen Wet Milieubeheer 36 39 100 100
Gebruiksvergunningen 59 28 30 30
Controle gebruiksvergunningen 68 31 75 75
Tijdelijke gebruiksvergunningen 36 30 36 36

Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
Functie 830 Bouwgrondexploitatie

830.0 Bouwgrondexploitatie ph2/bh40

Omschrijving

Betreft de exploitatie van door het Grondbedrijf aangekochte en bouwrijp gemaakte gronden.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 40.717 56.235 32.102 33.806 20.559 28.514
baten 40.717 56.235 32.102 33.806 20.559 28.514
saldo 0 0 0 0 0 0

Beleidstoelichting

Het uitgavenbedrag betreft de kosten van verwerving en bouwrijpmaken van gronden binnen het grondbedrijf.

De ramingen van de uitgaven voor civieltechnische werken zijn gebaseerd op de exploitatieberekeningen van de verschillende grondexpoitaties binnen het geautomatiseerde grondexploitatiesysteem ARGUS.

De grondexploitatieberekeningen worden jaarlijks geactualiseerd.

Reserves/Voorzieningen

De stand van de Algemene Reserve Grondbedrijf bedraagt per 1-1-´98 ƒ 11,4 mln. Per deze datum bedraagt de omvang van de reserve Lopende Exploitaties ƒ 16,9 mln.

Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
Functie 810 t/m 830

  1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
Totaal lasten hoofdfunctie 8 101.294 102.732 88.548 96.040
Totaal baten hoofdfunctie 8 93.310 94.769 80.545 88.114
Nadelig saldo hoofdfunctie 8 -7.984 -7.963 -8.003 -7.926
Dit nadelig saldo kan als volgt worden gespecificeerd:
Functie 810 Ruimtelijke ordening -1.661 -1.658 -1.655 -1.651
Functie 820 Woningexploitatie/woningbouw -119 -119 -119 -119
Functie 821 Stads- en dorpsvernieuwing -1.395 -1.395 -1.395 -1.395
Functie 822 Overige volkshuisvesting -4.809 -4.791 -4.834 -4.761
Functie 830 Bouwgrond-exploitatie 0 0 0 0


naar deel 10

terug naar boven