Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 9 uit 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() naar deel 8 ![]() naar inhoudsopgave |
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting Functie 810 Ruimtelijke ordening 810.0 Ruimtelijke Ordening ph4/bh80 Omschrijving Deze post betreft kosten die verbonden zijn aan het continue proces van voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleidsbepaling en de plannen voor ruimtelijke ordening op de schaalniveau's regio, stad en wijk/buurt. Daarnaast worden ook bouwplannen van derden begeleid. Van het uitgavenbudget wordt 6% gevormd door kapitaallasten. De rest betreft voornamelijk personeelslasten. Cijfers
Beleidstoelichting Op regionaal niveau zal Delft haar aandeel leveren in de uitwerking van het Regionaal Stuctuur Plan en bijdragen aan planvoorbereiding in het kader van de gebiedsuitwerking Den Haag-Rotterdam. Deze gebiedsuitwerking is gebaseerd op de Planologische KernBeslissing Actualisering Vinex 2005-2010, de Nota Randstad Groene Wereldstad en het streekplan. De ontwikkelingen met betrekking tot de Harnaschpolder, tevens locatie afvalwater-zuiveringsinstallatie van het Hoogheemraadschap Delfland, zullen aandacht vragen. De in 1998 vastgestelde ontwikkelingsvisie Delft 2025 zal op onderdelen nader uitgewerkt worden. Dit zal leiden tot het in procedure brengen van nieuwe bestemmingsplannen. Ter ondersteuning van de toegankelijkheid van bestemmingsplannen zal in het kader van KIS een pilot voor een geautomatiseerd bestemmingsplan-raadpleegsysteem worden opgezet. De in maart 1998 vastgestelde en uitgegeven Ontwikkelingsvisie Delft 2025 wordt de komende jaren van verschillende uitwerkingen voorzien. Voor het jaar 1999 is het volgende drietal voorzien:
Uitwerking van de in de ontwikkelingsvisie aangegeven winkelcircuits vindt plaats in het kader van het project binnenstadsmanagement. Voor deze doorwerkingen van de Ontwikkelingsvisie is in 1999 50.000 beschikbaar (2e wijziging). Investeringen
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting 820.0 Financiering woningbouw ph3/bh00 Omschrijving Betreft exploitatiebijdrage voor woningwetwoningen en
financieringslasten van projecten in de woningbouwsector. Voor een groot gedeelte van deze
posten treedt de gemeente op als intermediair tussen rijk en de woningbouwcorporaties. Cijfers
820.2 Subsidieregeling aanpasbaar bouwen ph2/bh80 Omschrijving Subsidiebijdragen ten behoeve van voorzieningen in bestaande en nieuwe woningen van ouderen, met als doel deze woningen beter geschikt te maken voor zelfstandige bewoning door ouderen. Cijfers
Beleidstoelichting Jaarlijks worden met de corporaties afspraken gemaakt over de concrete invulling per project van het budget aanpasbaar bouwen. In opdracht van de gemeente, de ouderenbonden (SBO) en de corporaties is onderzoek gedaan naar de feitelijke geschiktheid van woningen voor ouderen. Daartoe zijn circa 8.000 woningen onderzocht in de wijken Voorhof, Buitenhof, Kuyperwijk. Als onderzoeksmethode is de seniorenscore toegepast. Begin 1998 is een vervolgopdracht verstrekt voor de overige wijken. Deze onderzoeksresultaten geven inzicht in de mate van geschiktheid van de corporatiewoningen voor ouderen c.q. mensen met een handicap. Door de gemeente dient vervolgens in samenspraak met de corporaties beleid te worden ontwikkeld om de komende jaren een substantieel deel van de voorraad geschikt te maken voor ouderen en mensen met een handicap. 820.9 Diversen (woningexploitatie/woningbouw) ph2/bh80 Omschrijving Betreft kosten van de coördinatie buurtaanpak tot en met 1998. Cijfers
Beleidstoelichting Gelet op de wens om te komen tot een integrale benadering van het wijkbeheer, is besloten deze begrotingspost onder te brengen bij functie 821.1 Wijkbeheer Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting 821.0 Stadsvernieuwing ph4/bh80 Omschrijving Onder deze uitgaven vallen:
De inkomstenpost betreft een bijdrage van de reserve Stadsvernieuwing in de kosten van de onderdelen a en b. Cijfers
Beleidstoelichting Op grond van de nota Stedelijke Vernieuwing stelt het kabinet 3,7 miljard extra beschikbaar. De helft hiervan ( 1,85 miljard) is beschikbaar voor het afmaken van de klassieke stadsvernieuwingsopgave en de andere helft voor de herstructurering. Op grond van de verdeelsleutel van 7,54 promille kan Delft rekenen op een extra stadsvernieuwingsbijdrage van 13.949.000. Het is nog niet bekend hoe de uitkering van dit bedrag gefaseerd gaat worden. Met herstructurering wordt beoogd de leefbaarheidsproblemen aan te pakken in de verschraalde, eenzijdig samengestelde goedkope woningvoorraad. In de Delftse meerjarenraming stadsvernieuwing 1998-2002 wordt prioriteit gegeven aan het voorbereiden en het uitvoeren van een beleid voor herstructurering. Voor nieuw beleid, waar herstructurering een belangrijke onderdeel van zal vormen, zijn vijf jaarschijven van 2.500.000 gereserveerd. Voor herstructurering van de Delfgaauwse Weye is een subsidie van 4.000.000 aangevraagd bij het ministerie van VROM. Tot en met het jaar 1997 werd de omslagrente bijgeschreven op de stand van de reserve. Op grond van de nota Reserves en Voorzieningen is besloten vanaf 1-1-1998 geen omslagrente meer te hanteren, maar prijscompensatie. Het nadeel dat hierdoor ontstaat voor de reserve wordt gecompenseerd door een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage met 550.000. Bij de bepaling van de omvang van het
stadsvernieuwingsfonds gaat het rijk er vanuit dat gemeentes uit eigen middelen bijdragen
aan de stadsvernieuwing. Bij de goedkeuring van de meerjarenraming stadsvernieuwing
1998-2002 is de gemeentelijke bijdrage vastgesteld op 951.000. In 1999 en 2000 zal
hierop Reserves/voorzieningen Op 31 december 1997 bedroeg de stand van de reserve 20,6 miljoen. Bij het grondbedrijf worden de uitgaven en uitkomsten van de reserve stadsvernieuwing verantwoord. Voor de meerjarenraming van de exploitatie van de reserve wordt verwezen naar de MRSV 1999-2003, die voor besluitvorming wordt voorgelegd. 821.1 Coördinatie wijkbeheer ph2/bh80 Omschrijving Op deze subfunctie zijn de jaarlijkse coördinatiekosten van het wijkbeheer verantwoord. Het wijkbeheer beoogt ongewenste ontwikkelingen in wijken tegen te gaan en bij te dragen aan integrale verbetering van woon- en leefomgeving. Cijfers
Beleidstoelichting In het collegeprogramma 1998-2002 is een intensivering en uitbreiding van de wijkaanpak voorzien. Er wordt gestreefd naar een integratie van fysiek en sociaal beheer. De volgende instrumenten zullen hierbij worden ingezet: het aanstellen van wijkmanagers, het maken van wijkplannen, het beschikbaar stellen van wijkbudgetten, het ondersteunen van bewoners en het inrichten van een sector wijkzaken. In het kader van de gemeentelijke reorganisatie zullen genoemde voorstellen worden uitgewerkt. Gelet op de wens om te komen tot een integrale benadering van het wijkbeheer, is besloten begrotingspost 820.9 bij functie 821.1 onder te brengen. Het intensiveren van wijkgericht werken heeft een hoge prioriteit. Hiervoor wordt Delft ingedeeld in 6 à 7 wijken. Voor deze wijken zullen wijkbeschrijvingen en actieplannen worden gemaakt. Er worden twee pilot wijken gekozen, waarvoor in 1999 wijkplannen worden gemaakt. Ook wordt een begin gemaakt met het instellen van wijkbudgetten. Voor het realiseren van de genoemde werkzaamheden is het nodig dat de coördinatiecapaciteit van de sectie wijkbeheer wordt uitgebreid met één wijkmanager en één wijkcoördinator. Hiervoor wordt structureel 300.000 ingezet (2e wijziging). Mooi zo, Goed zo is een particulier initiatief dat bewoners verantwoordelijkheid wil laten nemen om een beter leefklimaat in de buurt te scheppen. Hiertoe worden samen met bewoners projecten opgezet, zoals de aanleg/verbetering van een speelplek. Tot en met 1998 wordt Mooi zo, Goed zo gesubsidieerd door het Juliana Welzijn Fonds. Nu deze financiering stopt, heeft Mooi zo, Goed zo subsidie gevraagd bij de gemeente, Delftse instellingen en bedrijven. Mooi zo, Goed zo en de op te richten sector wijkzaken hebben overlappende doelstellingen. Omdat naar verwachting deze sector eerst in de loop van 1999 zal worden gevormd, wordt eenmalig voor dat jaar een subsidie toegekend van 60.000 (2e wijziging). 821.2 Subsidieregeling voor rekening van het Rijk ph2/bh80 Omschrijving Deze post betreft de uitgaven voor de regeling Individuele Huursubsidie (bevoorschotting), de uitgaven voor de afwikkeling van de oude Rijksregeling betreffende Huisvesting van Gehandicapten (RGSHG) en de Duurzaam Bouwen-subsidie. Cijfers
Beleidstoelichting De tijdelijke Stimuleringsregeling Duurzaam Bouwen die 1
maart 1996 in werking is getreden, eindigt per 31 december 1998. Voor deze regeling geldt
dat in 1999 mogelijk een landelijke budgetherverdeling plaats vindt van de beschikbare
restanten per 31 december 1998. 821.8 Stadsvernieuwing ph2/bh40 Omschrijving Betreft de kosten en opbrengsten van grondexploitaties die voldoen aan de definitie van de Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing. Cijfers
Beleidstoelichting Bij de grondexploitaties binnen de stadsvernieuwing zijn de
ramingen gebaseerd op de grondexploitatierekeningen, zoals deze in het geautomatiseerde
grondexploitatiesysteen zijn opgenomen. Reserves/Voorzieningen De reserve Stadsvernieuwing bedraagt per 1-1-´98
20,5 mln. Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting 822.0 Sector BOWON ph4/bh80 Omschrijving Onder deze subfunctie vallen de volgende organisatie-onderdelen:
Cijfers
Indicatoren/Kengetallen
Sector BOWON (BOWON Algemeen) Omschrijving De uitgaven voor de vaste lasten (waaronder huisvesting), vorming en opleiding, jurist en management (o.a. sectorhoofd en managementassistente) worden hieronder verantwoord. Voor het overige worden de uitgaven toegerekend aan de drie organisatie-onderdelen. Beleidstoelichting Niet van toepassing. Sector BOWON (Wonen) Omschrijving De sectie Wonen is verantwoordelijk voor het in overleg met de lokale- en regionale partners binnen de regio vormgeven van het Delftse volkshuisvestingsbeleid (VOP). De volgende beleidsproducten/instrumenten zijn daarbij van belang: het coördineren en gericht inzetten van diverse objectsubsidies (nieuwbouw en bestaande voorraad), particuliere woningverbetering, doelgroepenbeleid, woonruimteverdeling inclusief voorrangsbepaling, huursubsidie, subsidiëring van woonvoorzieningen voor gehandicapten en bijdragen in verhuiskosten bij sloop en ingrijpende woningverbetering. Tevens worden de aanvragen voor huursubsidie en huisvestingsvergunningen voor de particuliere huur- en koopsector behandeld. Dit beleid wordt o.a. bij projecten ingebracht en is de basis voor het maken van prestatieafspraken met de 6 corporaties. Beleidstoelichting Het op- en vaststellen van het lokale volkshuisvestingsplan
waarin gemaakte prestatie-afspraken met de woningcorporaties en de Woonkoepel zijn
opgenomen, zal de basis gaan vormen voor een aantal concrete
volkshuisvestingsactiviteiten. Het volkshuisvestingsplan is een gezamenlijke produktie van
gemeente, corporaties en woonconsumenten. De woonruimteverdeling wordt nog meer op zijn effecten voor
de doelgroepen beoordeeld. Vooral de positie van studenten en startende één- en
tweepersoonshuishoudens daarin is belangrijk. Voor deze groepen zullen naar verwachting
aanpassingen in het systeem nodig zijn en blijven. In regioverband vereist dat constant
een goede afstemming. Reserves/Voorzieningen BWS-reserves (Besluit Woninggebonden Subsidies): Sector BOWON (Bouw- en Woningtoezicht) Omschrijving De sectie Bouw en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het gemotiveerd verlenen c.q. weigeren en controleren/handhaven van bouwvergunningen/ bouwmeldingen, splitsingsvergunningen, sloopvergunningen/-mededelingen en vergunningen voor gevelreclames en huisnummeringen. Dit geschiedt door toetsing aan diverse rijks- en lokale regelgevingen op bouwtechnisch en ruimtelijke ordeningsterrein. Daarnaast worden subsidieaanvragen voor woningverbeteringen (eigenaar-bewoners) behandeld en woonvoorzieningen ten behoeve van gehandicapten gecontroleerd. Behandeling van aanvragen van duurzaam bouwen is mede de verantwoordelijkheid van deze sectie. Beleidstoelichting Het voorbereiden van de beslissing op bouwinitiatieven en bouwvergunningaanvragen wordt meer en meer maatwerk met het doel de aanvrager zo snel mogelijk duidelijkheid te verschaffen. Daarmee wordt tevens beoogd het aantal weigeringen te beperken en, als bijkomend gevolg, de belasting van het ambtelijk apparaat te verlichten. Voorts blijft het versterken van het toezicht en - ingeval van het overtreden van regels van de bouwverordening en planologische maatregelen - de handhaving de nodige aandacht krijgen Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de opbrengsten voor bouwleges structureel met 100.000 verhoogd (1e wijziging). Sector BOWON (Algemene zaken, monumenten en archeologie) Omschrijving Deze sectie is belast met het gemotiveerd verlenen c.q. weigeren van wijzigings- vergunningen voor monumenten, het behandelen van aanvragen voor rijks (=BRRM) dan wel lokale subsidies voor monumenten (reserve Stadsvernieuwing); het aanwijzen van panden tot monumenten; het behandelen en handhaven van APV-vergunningen voor het gebruik van de openbare ruimte (terrassen/uitstalling winkelgoederen/bepaalde evenementen). In deze sectie vinden tevens plaats de secretariaatswerkzaamheden voor de geïntegreerde commissie voor welstand en monumenten en de tijdelijke commissie aanwijzing monumenten. In deze sectie is ook het beheer van de sectorbrede automatisering ondergebracht. Beleidstoelichting Veel aandacht zal moeten worden gegeven aan de voorlichting richting burgers, alsmede de vereenvoudiging en vergroting van de wijze waarop aanvragen kunnen worden ingediend. Leidend daarbij is de één-loketgedachte. ICT zal een steeds grotere invloed op het werk van de sectie gaan krijgen. De teruglopende subsidiebudgetten vanuit het Rijk voor de monumentenzorg zullen een toenemende aandacht moeten krijgen. Getracht moet worden op andere manieren geld te genereren. Verdere samenwerking met de afdeling OOV is noodzakelijk om met betrekking tot het verlenen van de vergunningen voor het gebruik van de openbare ruimte een goede klantgerichte organisatie te verwezenlijken. 822.1 Kamer I Bezwaarschriften ph4/bh80 Omschrijving Behandeling bezwaarschriften in het kader van en betreffende de:
Cijfers
Beleidstoelichting Aandachtspunt blijft het verkorten van de termijn tussen de
binnenkomst van het bezwaarschrift en het uitbrengen van het advies. Indicatoren/Kengetallen
De cijfers van 1996 wijken sterk af van voorgaande jaren. De verklaring hiervoor ligt in het gegeven dat op een besluit (instellen parkeerverbod Hoornse Hof) 50 bezwaarschriften werden ontvangen c.q. overgeheveld naar 1997. 822.3 Afdeling landmeten/vastgoed ph6/bh70 Omschrijving Betreft: implementatie Basisregistratie Vastgoed Delft; beheer en bijhouding Digitale Grootschalige Basiskaart (G.B.K.D.); conversie en beheer overige topografische kaarten; informatieverstrekking gemeente kadaster AKR; opbouw kadastraal basisbestand LKI; voorbereiding GIS-systeem. Cijfers
Beleidstoelichting De Basisvoorziening Vastgoed Delft, welke bestaat uit een negental registraties, is nagenoeg gereed. Implementatie in 1999 via Delftnet brengt het gebruik ervan binnen het bereik van de burger en het bedrijfsleven (zijnde potentiële klanten). Investeringen
Indicatoren/Kengetallen
822.5 Brandweer preventie ph1/bh70 Omschrijving Dit betreft de personeelskosten van het brandweerpersoneel belast met :
Cijfers
Beleidstoelichting Op de sectie preventie zijn vier vaste medewerkers en drie
medewerkers uit de 24-uursdienst werkzaam. De ontwikkelingen op het gebied van regelgeving
vereisen veel aandacht, evenals de juridische onderbouwing. Kengetallen
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting 830.0 Bouwgrondexploitatie ph2/bh40 Omschrijving Betreft de exploitatie van door het Grondbedrijf aangekochte en bouwrijp gemaakte gronden. Cijfers
Beleidstoelichting Het uitgavenbedrag betreft de kosten van verwerving en bouwrijpmaken van gronden binnen het grondbedrijf. De ramingen van de uitgaven voor civieltechnische werken zijn gebaseerd op de exploitatieberekeningen van de verschillende grondexpoitaties binnen het geautomatiseerde grondexploitatiesysteem ARGUS. De grondexploitatieberekeningen worden jaarlijks geactualiseerd. Reserves/Voorzieningen De stand van de Algemene Reserve Grondbedrijf bedraagt per 1-1-´98 11,4 mln. Per deze datum bedraagt de omvang van de reserve Lopende Exploitaties 16,9 mln. Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |