06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 6 uit 15


naar deel 5



naar inhoudsopgave


Cultuur en Recreatie
Functie 500 Algemeen beheer

510.0 Openbare bibliotheek ph6/bh50

Omschrijving

Het verstrekken van een exploitatiesubsidie aan de Stichting Openbare Bibliotheken Delft.

Cijfers

  1997 1998   1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 3.745 3.819 3.799 3.786 3.773    3.760
baten 654 660 663 663 663 663
saldo -3.091 -3.219 -3.136 -3.123 -3.110 -3.097

Beleidstoelichting

In relatie tot de "bibliotheek in de toekomst" (zie strategienota) worden ingaande 1999 prestatieafspraken gemaakt.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998
Aantal vestigingen 3 3 3
Jeugduitleenposten - - -
Seniorenbibliotheek 1 0 0
Aantal leners 23.373 22.894  
Waarvan jeugdleners 9.808   9.704  
Aantal uitleningen 888.256 877.048  

Voor vergelijking met andere gemeenten zie Jaarboek bestuursinformatie.

510.9 Diversen openbaar bibliotheekwerk ph6/bh50

Omschrijving

Toerekening apparaatskosten WOC.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 380 371 381 381 381 381
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -380 -371 -381 -381 -381 -381

Cultuur en Recreatie Functie 511 Vormings- en ontwikkelingswerk Kunstzinnige vorming ph6/bh50

Omschrijving

Kosten van de Vrije Akademie "Westvest". De Vrije Akademie "Westvest" verzorgt educatieve activiteiten op het terrein van muziek, dans, beeldende kunst, literatuur en theater voor de inwoners van Delft en omgeving. Daarnaast verzorgt zij de kunstzinnige vorming voor de Delftse scholen voor primair en voortgezet onderwijs.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001   2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 5.501 5.366 5.674 5.716 5.768 5.768
baten 1.619 2.169 2.302   2.302 2.302 2.302
saldo -3.882 -3.197 -3.372 -3.414 -3.466 -3.466

Beleidstoelichting

De VAK krijgt meer cursisten en er worden meer korte cursussen en ensembles gegeven. Om nieuw aanbod van de grond te krijgen moet worden geïnvesteerd.
Het onderhouds- en investeringsbudget en het budget voor ziektevervanging voor personeel zijn te krap. Dit zal nader geanalyseerd moeten worden.
Uit nieuw beleid is ƒ 50.000 beschikbaar voor jongerencultuur (2e wijziging).
Dit betreft ƒ 40.000 voor voortzetting van programma Kunstmenu. Dat is kunst-zinnige vorming voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Dit programma sluit aan op het te ontwikkelen vak Cultuur voor de bovenbouw. De provinciale subsidie die voorheen hiervoor werd verleend is stopgezet; ƒ 10.000 wordt besteed aan activiteiten met betrekking tot de cultuurprogrammering.

Indicatoren/Kengetallen

Peildatum 1996
1/12/96
1997
1/12/97
1998
1/05/98
       
Totaal aantal cursisten 2.898 3.024 3.003
Muziek 1.599 1.561 1.571
Dans 484 639 581
Atelier 625 572 613
Theater 151 174 173
Literatuur 39 32 21
Combinatie - 46 44

511.1 Emancipatie-activiteiten ph2/bh50

Omschrijving

Het doel van het emancipatie-subsidiebeleid (voor vrouwen en homo/lesbische groepen) is het vergroten van participatie aan maatschappelijke activiteiten, het vergroten van sociale weerbaarheid en het verbeteren van het leefklimaat voor de betrokken groepen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000   2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 160 166 229 236 236 236
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -160 -166 -229 -236 -236 -236

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998
Aantal gesubsidieerde organisaties 10 10 10

511.8 Overig vormings- en ontwikkelingswerk ph2/bh50

Omschrijving

Subsidies ten behoeve van:

  • stedenbanden, jumelage-contacten en andere internationale contacten in het kader van het Gemeentelijk internationaal beleid, steun aan lokale vredesinitiatieven en contributies aan landelijke organisaties werkzaam voor internationaal beleid van gemeenten.
  • Stichting Sociaal-pedagogische Dienst West-Zuid-Holland te Delft (recreatieve en educatieve activiteiten voor verstandelijke gehandicapten).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001   2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 346 364 245 245 245 245
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -346 -364 -245 -245 -245 -245

Beleidstoelichting

Het welzijnsdeel van het onderwijsopbouwwerk (O.V.G. -Onderwijs Voorrangs Gebieden-) is overgegaan naar het Gemeentelijk Onderwijs Achterstandsplan (G.O.A.), zie subfunctie 480.3.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998
Aantal cursussenSPD 36 36
Deelnemers wekelijks 8 tot 20 8 tot 20

511.9 Vormings- en ontwikkelingswerk diversen ph2/bh50

Omschrijving

Toerekening apparaatskosten WOC.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 71 66 69 69 69 69
baten 0 0 0 0   0 0
saldo -71 -66 -69 -69 -69 -69

Cultuur en Recreatie
Functie 530 Sport

530.0 Buitensportvoorzieningen ph2/bh50

Omschrijving

Het instandhouden van de buitensportvoorzieningen, te weten de sportparken Brasserskade, Buitenhof, Kruithuisweg, Kerkpolder en Pauwmolen. De sportparken Hof van Delft, Kruithuisweg (hockey-gedeelte) en Tanthof-Zuid zijn geheel geprivatiseerd. Bij de atletiekbaan Brasserskade, sportpark Kruithuisweg (korfbal-gedeelte) en sportpark Biesland is het onderhoud van de sportaccommodaties geprivatiseerd.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.931 1.955 1.915 1.876 1.852 1.833
baten 230 238 263 263 263 263
saldo -1.701 -1.717 -1.652 -1.613 -1.589 -1.570

Beleidstoelichting

In 1998 zijn de sportparken Biesland en Kruithuisweg (korfbalgedeelte) voorzien van kunstgrasvelden en is het onderhoud geprivatiseerd. Het rugbyveld op sportpark Biesland wordt een kwartslag gedraaid en geheel gerenoveerd. De sociale veiligheid op het sportpark Biesland wordt verbeterd.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998
Aantal velden/banen 43 48 43
% kostendekking incl. kapitaallasten 10,8 11,9  

530.1 Sector Sportaccommodaties (Binnensportvoorzieningen) ph2/bh50

Omschrijving

Het instandhouden van de gemeentelijke binnensportvoorzieningen te weten de sporthallen. Daarnaast het beheer van sportzalen en gymnastieklokalen voor sportgebruik.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000   2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.562 1.336 1.239 1.223   1.191 1.160
baten 559 621 637 637 637 637
saldo -1.003 -715 -602 -586 -554 -523

Beleidstoelichting

Een herstructureringsplan voor de binnensportvoorzieningen is in voorbereiding.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998
Bezettingsgraad sporthal Buitenhof 40 44 45
Bezettingsgraad sporthal Brasserskade 47 50 50
Bezettingsgraad sportzalen 30 42 40
Bezettingsgraad gymnastieklokalen 19 21 25
% kostendekking Buitenhof 63* 59* 64*
% kostendekking Brasserskade 60* 76* 84*
Aantal sporthallen (incl. Fortuna + TU) 5 5 5
Aantal sportzalen 1 1 1
Aantal gymzalen 16 16 16
*exclusief kapitaallasten.      

530.2 Zwemvoorzieningen ph2/bh50

Omschrijving

Exploitatiebijdragen voor 3 zwembaden. Zwembad Kerkpolder is in eigen beheer. Het zwembad Weteringlaan en het Zwem- en Squashcentrum zijn eigendom van de NV Sportfondsenbad Delft.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 4.785 4.615 4.859 4.868 4.833 4.793
baten 1.356 1.538 1.559 1.559 1.559 1.559
saldo   -3.429 -3.077 -3.300 -3.309 -3.274 -3.234

Beleidstoelichting

De zwembaden in beheer bij de NV Sportfondsenbad krijgen een budgetsubsidie.
Familie- en verenigingsbad Kerkpolder hanteert de "Balanced Scorecard" om de prestaties te meten.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997
Aantal bezoekers school 65.703 74.882
Aantal bezoekers vereniging 106.349 130.040
Aantal bezoekers recreatie 285.311 362.285
Totaal 457.363 567.207
     
% kostendekking Zwembad 38% 66%
Kerkpolder (excl. Kapitaallasten en apparaatkosten)

In 1996 is het Zwembad Kerkpolder van 15 april tot 9 september geheel gesloten geweest.

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 2
2/50/50 Zwembad Kerkpolder 530      

530.3 Sportbevordering ph2/bh50

Omschrijving

Het stimuleren van de sportbeoefening. Het subsidie-instrument wordt ingezet om binnen dit kader projecten te ondersteunen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 133 133 136 136 136 136
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -133 -133 -136 -136 -136 -136

Beleidstoelichting

Verbeteren, verbreden en verstreken van de verenigingsstructuur.

Indicatoren/Kengetallen 

  1996 1997
% bevolking (15 j. en ouder) die minstens 1x per week sport in verenigingsverband 27 27
+ buiten verenigingsverband (zie ook j.b.i.) 26 26
Aantal kennismakingssubsidies 33 33
Aantal kadersubsidies 23 23
Aantal deelnemers gesubs. kennismakingsactiviteiten 4.105 ±4.000
Aantal deelnemers gesubs. kaderactiviteiten 300 ±3.00

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 1          
2/50/50 Sport- en recreatie- voorzieningen 100 100 100  

530.8 Overige sport ph2/bh50

Omschrijving

Kapitaallasten alsmede toerekening apparaatskosten WOC.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 898 789 823 822 822 822
baten 12 11 14 14 14   14
saldo -886 -778 -809 -808 -808 -808

Beleidstoelichting

In 1999 wordt de sportvisie uitgewerkt. Doel is een hoofdlijn vast te stellen waarlangs de sport in Delft zich kan ontwikkelen. De gemeente kiest als uitgangspunt: investeren in kwaliteit en streven naar een evenwichtiger lastenverdeling tussen clubs en gemeente. De nog niet ingevulde bezuinigingstaakstelling op sport(accommodaties) wordt in dit kader meegenomen. De totale taakstelling bedraagt ƒ 450.000. Concrete activiteiten voor 1999:

  • uitwerken van herstructureringsmodellen voor sporthallen/sportzalen
  • in discussie brengen van verhoging van veldsporttarieven en overdracht van veldonderhoud
  • inzetten op sportactiviteiten in de wijken, met name gericht op jeugd en jongeren
  • op experimentele wijze opzetten van een ondersteuningsvorm voor de Delftse sportstructuur.

Voor ondersteuning is ƒ 50.000 beschikbaar uit nieuw beleid (2e wijziging).

Cultuur en Recreatie
Functie 540 Kunst

540.0 Beroepsmatige kunstbeoefening ph6/bh50

Omschrijving

Het financieel ondersteunen van de beroepsmatige kunstbeoefening op twee terreinen:
Podiumkunsten
Beeldende Kunsten

  • voorzieningenfonds kunstenaars
  • kunstcentrum Delft

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001   2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 4.641 4.448 4.455 4.425 4.395 4.364
baten 1.128 1.145 1.153 1.153 1.153 1.153
saldo -3.513 -3.303 -3.302 -3.272   -3.242 -3.211

Beleidstoelichting

Met het bestuur van het theater zijn financiële en prestatieafspraken gemaakt. Op basis van de evaluatie (eind 1998) worden vervolgafspraken gemaakt.

Indicatoren/Kengetallen

  1995/1996 1996/1997 1997/1998
Aantal Delftse kunstenaars,
Aangesloten bij voorzieningenfonds 72 72 72
Theater de Veste:      
aantal voorstellen 104 129 140
aantal culturele verhuringen 89 58 50
aantal commerciële verhuringen 7 19 40
aantal bezoekers (cultureel) 25.910 31.296 38.864

540.1 Amateur-kunstbeoefening ph6/bh50

Omschrijving

Het financieel ondersteunen van de amateur kunstbeoefening op basis van een subsidieregeling. Daarnaast subsidiëren van

  • Delftse Komedie
  • Krashna Musica
  • Stichting P.O.D.(Pop Oefencentrum Delft)

(De uitwerking is te vinden in het jaarprogramma maatschappelijke activiteiten).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 284 380 393 391 390 389
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -284 -380 -393 -391 -390 -389

Beleidstoelichting

De subsidiemethodiek voor amateur-kunstbeoefening zal opnieuw worden geformuleerd.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998
Totaal aantal verenigingen voor amateurristische kunst 86 86 86
Aantal subsidies exploitatietekorten 35 35 35
Aantal subsidies openbare presentaties 21 28 34

540.2 Kunstbevordering ph6/bh50

Omschrijving

Subsidiëring ten behoeve van de verbreiding van diverse kunstuitingen, te weten:

  • stimulering podiumkunsten
  • culturele activiteiten
  • beeldende kunsten
  • Delftse evenementen

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 439 627 489 442 442 442
baten 160 167 175 175 175 175
saldo -279 -460 -314 -267 -267 -267

Beleidstoelichting

De subsidiemiddelen voor diverse kunstuitingen zullen besteed worden aan tot de verbeelding sprekende manifestaties, projecten, alsmede aan professionele ondersteuning en marketing. Projecten worden mede bezien vanuit een samenhangend beleid tot promotie van de stad Delft.

Voor kunstbevordering is uit nieuw beleid extra middelen beschikbaar gesteld. Het gaat om de volgende twee activiteiten:

1. In de Kunst- en Cultuurnota "Van C-klein tot C-groot" is vastgesteld om te komen tot:

  • stadsprogrammering/stedelijke kwaliteit (marketing cultuur)
  • cultureel evenementenbeleid (verhogen van het evenementenbudget)
  • nieuwe subsidieregeling voor individuele kunstenaars (stimuleren van meer kleinschalige opdrachten) en een bijbehorende adviesstructuur.

Uit nieuw beleid is hiervoor ƒ 100.000 beschikbaar gesteld in 1999 (2e wijziging).

2. Pop-podium

De stichting Programmering ontvangt voor twee jaar een subsidie. Hiermee kunnen pop-bands zich in een professionele setting voor een publiek presenteren.
Na afloop van het seizoen 1999-2000 zal een evaluatie plaatsvinden.

540.9 Kunst diversen ph6/bh50

Omschrijving

Toerekening apparaatskosten WOC.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 267 256 268 268 268 268
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -267 -256 -268   -268 -268 -268

Cultuur en Recreatie
Functie 541 Oudheidkunde/musea

541.0 Musea ph6/bh50

Omschrijving

De activiteiten van de musea zijn:

  • het verzamelen, beheren, behouden en documenteren van collecties museale objecten voor de drie gemeentemusea (het Prinsenhof, Nusantara en Lambert van Meerten).
  • het zorgdragen voor aantrekkelijke presentaties (van de collecties) en activiteiten ten behoeve van het publiek in de historische gebouwen.
  • de instandhouding van de gebouwen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 4.845 4.717 4.959 4.947 4.933 4.911
baten 1.005 757 812 812 812 812
saldo -3.840 -3.960 -4.147 -4.135 -4.121 -4.099

Beleidstoelichting

Stedelijk Museum Het Prinsenhof:

  • tentoonstellingen
  • lezingen en ontvangsten
  • Delft Chamber Music Festival

Volkenkundig Museum Nusantara:

  • herinrichting presentaties
  • tentoonstellingen
  • lezingen, ontvangsten, concerten
  • deelname Pasar Malam Besar
  • organisatie Oosterse Markt

Museum Lambert van Meerten:

  • tentoonstellingen
  • herinrichting presentaties

In het kader van de operatie Risico’s en Remedies van de dienst WOC wordt een deelproject uitgevoerd bij de Musea. Hierbij wordt meegenomen het onderzoek naar de mogelijkheden om ƒ 50.000 tot ƒ 100.000 te bezuinigen op de activiteiten (1e wijziging). Rapportage vindt plaats bij de kadernota.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal permanente tentoonstellingen 3 3 3 3
Aantal tijdelijke tentoonstellingen 2 6 5 5
Aantal bezoekers musea 222.530 80.285 100.000 100.000
Winkeltje Kouwenhoven 27.224 20.062 20.000 20.000

541.1 Archiefbewaarplaatsen ph3/bh50

Omschrijving

Het Gemeentearchief voert de Archiefwet uit. Hieruit vloeien twee doelstellingen voort: het scheppen van voorwaarden voor verwerving, behoud, beheer en beschikbaarstelling van archieven en documentaire verzamelingen die behoren tot het culturele erfgoed van Delft, en het stimuleren van de belangstelling voor dit erfgoed.

Ter realisering van deze doelstellingen worden de volgende activiteiten ondernomen.

  1. Inspectie: toezicht houden op het beheer van nog bij de gemeentelijke organen berustende archieven.
  2. Acquisitie: verwerven van archieven van de overheid of van particulieren; verwerven van relevant materiaal voor de verzamelingen.
  3. Behoud en beheer: archieven en verzamelingen in goede staat brengen en bewaren, zodat raadpleging mogelijk is.
  4. Bewerking: archieven en verzamelingen in geordende en toegankelijke staat brengen, zodat raadpleging mogelijk is.
  5. Dienstverlening: de wettelijke openbaarheid van archieven en verzamelingen vormgeven door onderzoekers in de gelegenheid te stellen de gezochte informatie te achterhalen.
  6. Educatie, presentatie en onderzoek: verzorgen van of actief meewerken aan publikaties, lezingen, tentoonstellingen en andere publieksactiviteiten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.951 1.802 1.930 1.850 1.850 1.850
baten     449 37 69 52 52 52
saldo -1.502 -1.765 -1.861 -1.798 -1.798 -1.798

Beleidstoelichting

In 1998 heeft de Gemeenteraad het Beleidsplan Gemeentearchief Delft 1998-2001 vastgesteld. Hierbij is geconstateerd dat in de jaren 1994-1998 de nadruk sterk heeft gelegen op versterking en modernisering van de dienstverlening en op de presentatie naar buiten. In de jaren 1999-2001 wordt de nadruk meer gelegd op het beheer van de archieven en de verzamelingen, uiteraard zonder dat de dienstverlening hierdoor in het gedrang komt.
De steeds toenemende vraag vereist goede toegankelijkheid van de informatie, zodat onderzoekers en medewerkers efficiënt hun werk kunnen doen. Bovendien heeft het Gemeentearchief een millennium-probleem: de capaciteit van de studiezaal is volsterkt onvoldoende, de depots zijn nagenoeg vol en er vindt schimmelvorming plaats langs de wanden van de depots. Er moeten dus voorbereidingen worden getroffen voor een verhuizing.
Met het oog op de toenemende vraag en de verhuizing is het noodzakelijk dat het (geautomatiseerd) bestandsbeheer op orde is en dat archieven en collecties deugdelijk zijn beschreven en geborgen. Binnen de mogelijkheden van de formatie en de begroting wordt hiervoor maximale inzet vrijgemaakt. Daarnaast worden voorstellen gedaan voor aanvullende middelen, in vervolg op het met veel lof ontvangen beleidsplan.

Vooruitlopend op een keuze voor herhuisvesting van het gemeente-archief wordt een 3-jarige actie ondernomen om de archieven verhuisklaar te maken. Door schoning en efficiëntere berging kan een opnamestop zo lang mogelijk kan worden uitgesteld. Bovendien moet de schimmel bestreden worden en moeten de materiële staat en de toegankelijkheid van archieven op wettelijk voorgeschreven peil worden gebracht. Om dit project in 2001 af te krijgen is extra budget nodig van ƒ 190.000 per jaar (voor 1999 t/m 2001) (2e wijziging). Het project kan dan worden uitbesteed. In eigen beheer zou dit project in 2010 zijn afgerond.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998
(geschat)
1999
(geschat)
Bezettingsgraad depotruimte % 90% 94% 96% 98%
Bezoekers studiezaal* 1.936** 1.855 1.800 1.800
Bezoeken studiezaal 4.609** 4.140 4.000 4.000
Bezoeken Digitale Stamboom*** - 6.512 36.000 40.000
    (sinds juni)    

* Van de bezoekers van de studiezaal was in 1997 38% afkomstig uit Delft, 19% uit de rest van Haaglanden, 40% uit de rest van Nederland en 3% uit het buitenland.
** 1996 was vanwege de viering van Delft 750 jaar Cultuurstad een duidelijke uitschieter naar boven.
*** Van de bezoekers van de Digitale Stamboom is gemiddeld 40% afkomstig uit het buitenland.

541.2 Onderhoud historische gebouwen ph4/bh70

Omschrijving

Onderhoudswerkzaamheden aan historische gebouwen, te weten Achterom 49, Poort Bagijnenhof, Nieuwe Kerktoren, Oude Kerktoren en Oostpoort, alsmede kapitaal- en zakelijke lasten (o.a. OZB en verzekeringen).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 371 555 594 586 578 567
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -371 -555 -594 -586 -578 -567

Beleidstoelichting

Door adequaat planmatig onderhoud wordt een technisch verantwoord en stabiel onderhoudsniveau bereikt en gehandhaafd. Hierdoor worden achterstallig onderhoud en gevolgschade zoveel mogelijk voorkomen.

541.3 Restauratie historische gebouwen ph4/bh80

Omschrijving

Kosten restauratie historische gebouwen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 165 122 123 113 98 82
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -165 -122 -123 -113 -98 -82

Beleidstoelichting

Betreft voornamelijk (aflopende) kapitaallasten van restauratiewerkzaamheden aan historische gebouwen. Daarnaast bevat deze post een onderhoudssubsidie voor molen De Roos alsmede enige contributies/donaties aan monumenten-verenigingen zoals Bond Heemschut en Hendrik de Keyser.

541.5 Archeologisch Onderzoek ph4/bh80

Omschrijving

Kosten van het verrichten van archeologisch bodemonderzoek.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 188 187 192 192 192 192
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -188 -187 -192 -192 -192 -192

Beleidstoelichting

De contacten met de gemeente Pijnacker zullen worden geïntensiveerd en waarschijnlijk wordt de inzet van de Delftse archeoloog middels een convenant geregeld. Omliggende gemeenten zullen worden benaderd om eveneens tot samenwerking te komen.

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Aantal (te verwachten) archeologische opgravingen 6 6 5 5
Aantal tentoonstellingen 7 6 3 3

541.9 Musea diversen ph6/bh50

Omschrijving

Onder deze post vallen de algemene uitgaven en inkomsten van tentoonstellingen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 548 668 91 91 91 91
baten 192 575 0 0 0 0
saldo -356 -93 -91 -91 -91 -91

Cultuur en Recreatie
Functie 560 Maatschappelijke leefbaarheid en openluchtrecreatie

560.0 Openbaar groen ph4/bh80

Omschrijving

Het beheren en onderhouden van:

  • openbaar groen (inclusief bomenbestand)
  • speelplaatsen
  • heempark en arboretum

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1000)

lasten 10.127 10.612 10.780 10.786 10.693 10.620
baten 114 3 3 3 3 3
saldo -10.013 -10.609 -10.777 -10.783 -10.690 -10.617

Beleidstoelichting

In 1999 zal een rationeel groenbeheersysteem operationeel worden op basis van uitvoerige inventarisaties in 1998. Daarmee zal op elk gewenst schaalniveau inzicht geboden gaan worden in de kwaliteits- en kostenstructuur van het openbaar groen en het beheer ervan.

Op deze functie zijn bij de Kadernota 1998-2001 extra middelen opgenomen voor het onderhoudsbudget openbaar groen ten behoeve van de renovatie van speelplekken in Delft. Dit in verband met de in maart 1997 van kracht geworden wet ‘Besluit veiligheid van attractie- en speeltoestellen’ (richtlijnen Europese Unie). De aanpassing ten opzichte van de oorspronkelijke begroting van 1997 vindt stapsgewijs plaats. In 1998 was dat ƒ 206.000 en in 1999 en verdere jaren is dat ƒ 294.000

In 1999 wordt de in de Strategienota opgenomen bezuiniging (vierde structurele jaarschijf) ad ƒ 50.000 in de uitgaven voor het onderhoud van het bestaande openbaar groen geëffectueerd. Evenals in 1998 zal deze bezuiniging worden doorgevoerd door extensivering van bestaand onderhoud en het omzetten van in onderhoud dure beplantingsvormen naar goedkopere vormen.
Er zal een nieuwe werkwijze worden ontwikkeld, om omwonenden adequaat te informeren.

De natuur- en milieueducatie ligt aan de basis van het milieubeleid. Een goed functionerend natuur- en milieucentrum "De Papaver" is daarom een voorwaarde voor duurzaam Delft.

Het dienstenpakket van de Papaver als natuur- en milieu-educatiecentrum wordt uitgebreid met de doelstelling de rol van de gemeente op de beleidsterreinen natuur en milieu nog sterker te profileren. Naast de bestaande activiteiten zal het aanbod van de Papaver in de sfeer van publiciteit versterkt worden. Hierbij wordt gedacht aan een voor een breed publiek toegankelijke in het oog springende zaken als: tentoonstellingen, het organiseren van debatten en het verzorgen van diverse publicaties op actuele terreinen. Tevens zal de bestaande dienstverlening in informatievoorziening aan bezoekers worden verbeterd. Om dit te bereiken krijgt de Papaver ƒ 50.000 jaarlijks aan structureel nieuw beleid (2e wijziging).

De uitgaven worden verminderd met ƒ 50.000 door op bepaalde plaatsen extensief onderhoud toe te passen (versobering) en het omzetten van in onderhoud dure beplantingen naar in onderhoud goedkopere vormen.

Vanaf 1999 is het budget Onderhoud Groen structureel met ƒ 100.000 verlaagd, n.a.v. de besluitvorming rond de Delftse Hout. Deze bezuiniging is reeds in de meerjarenbegroting verwerkt. Voor 1999 is deze bezuiniging gecompenseerd door toekenning van een incidentele compensatie van ƒ 100.000. en een structurele verhoging met ƒ 50.000.

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 1
2/80/80 renov. Openbaar groen (parken) 265      
2/80/80 Speel en sportplekken 100 100 100  

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998 1999
Opp. openbaar groen in m2
* grasoppervlakte 1.195.969 1.229.476 1.316.139 1.353.839
* heester beplantingen 790.005 789.178 1.109.698 1.110.000
* sierbeplanting 11.687 11.340 11.798 11.500
* overig 109.232 108.735 109.625 109.625
Aantal bomen 27.124 27.837 27.813 28.654

560.1 Recreatievoorzieningen ph2/bh50

Omschrijving

Het in stand houden van recreatiegebied "De Delftse Hout", bijdrage aan het recreatieschap "Midden Delfland", en de verpachting van de volkstuinen en het viswater.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 1.448 1.086 1.078 1.195 1.265 1.323
baten 194 194 165 165 165 165
saldo -1.254 -912 -913 -1.030 -1.100 -1.158

Beleidstoelichting De bijdrage aan het recreatieschap "Midden Delfland" bedraagt 16% van het totale tekort van het schap. Delft participeert in het schap vanwege het belang van de instandhouding van een buffergebied in de Randstad. De inrichting vindt plaats op grond van de reconstructiewet Midden Delfland. Het schap beheert en onderhoudt de recreatieve gebieden in Midden Delfland.

Investeringen

ph/bh/bb toelichting 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

Categorie 1
2/50/50 Delftse Hout 25      
  Abtswoude 1.600      

560.2 Educatieve recreatie ph2/bh50

Omschrijving

Het bieden van mogelijkheden voor educatieve recreatie voor de kinderen, te weten twee kinderboerderijen/waterspeeltuinen. Het gaat hier voornamelijk om onderhoudskosten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 799 872 893 890 884 877
baten 71 129 132 132 132 132
saldo -728 -743 -761 -758 -752 -745

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997
Totaal aantal betalende bezoekers (excl. schoolgebruik) 54.000 52.862
Tanthof 17.000 23.525
Delftse Hout 37.000 29.337

560.3 Recreatieve evenementen ph2/bh50

Omschrijving

Het bieden van mogelijkheden tot het houden van recreatieve evenementen, met name de koninginne- en najaarskermis.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 25 37 38 38 38 38
baten 146 153 150 150 150 150
saldo 121 116 112 112 112 112

Indicatoren/kengetallen

  1996 1997 1998
Aantal standhouders 31 40 40

560.4 Toeristisch beleid ph3/bh70

Omschrijving

Subsidie aan V.V.V. Delft. Jaarlijks maakt de V.V.V. een werkplan, waarin de speerpunten voor het komende jaar aangegeven worden.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 334 347 343 343 343 343
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -334 -347 -343 -343 -343 -343

Beleidstoelichting

Er wordt naar gestreefd in 1999 een Stichting Promotie Delft op te richten, die zal opereren naast de V.V.V. De nieuwe stichting zal zich richten op promotie van de stad op basis van een city-marketing benadering. Binnen deze integrale aanpak zal een verbinding worden gelegd tussen de sterke kanten van Delft als Kennisstad, toeristische stad en winkelstad.
De mogelijkheden van een promotiebudget -via een collectieve bijdrage van de Delftse ondernemers- zullen worden onderzocht.

560.9 Maatschappelijke leefbaarheid en openluchtrecreatie ph2/bh50
Diversen

Omschrijving

Toerekening apparaatskosten WOC.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 333 290 304 304 304 304
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -333 -290 -304 -304 -304 -304

Cultuur en Recreatie
Functie 580 Overige cultuur en recreatie

580.0 Radio, televisie en pers ph2/bh50

Omschrijving

Lokale omroep Delft: bijdrage gebruik TV-kanaal en ambtelijk secretariaat Programmaraad kabel TV.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 0 0 97 97 97 97
baten 0 0 97 97 97 97
saldo 0 0 0 0 0 0

580.2 Overige recreatie ph2/bh50

Omschrijving

Subsidie aan de Federatie voor ouderen ten behoeve van sociëteitenwerk.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 168 178 183 182 180 179
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -168 -178 -183 -182 -180 -179

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997
Aantal gesubsidieerde organisaties 22 21
Aantal bezoekers 60.000 61.000

580.9 Overig Cultuur en recreatie, diversen ph2/bh50

Omschrijving

Toerekening apparaatskosten WOC

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x 1.000)
lasten 30 28 29 29 29 29
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -30 -28 -29 -29 -29 -29

Cultuur en Recreatie Functie 500 t/m 580

  1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
Totaal lasten hoofdfunctie 5 46.610 46.527 46.377 46.171
Totaal baten hoofdfunctie 5 8.192 8.175 8.175 8.175
Nadelig saldo hoofdfunctie 5 -38.417 -38.351 -38.201 -37.995
Dit nadelig saldo kan als volgt worden gespecificeerd:
Functie 510 Openbaar bibliotheekwerk -3.517 -3.504 -3.491 -3.478
Functie 511 Vormings- en ontwikkelingswerk -3.914 -3.963 -4.016 -4.015
Functie 530 Sport -6.500 -6.452 -6.362 -6.271
Functie 540 Kunst -4.278 -4.199 -4.167 -4.135
Functie 541 Oudheidkunde/musea -7.008 -6.914 -6.878 -6.829
Functie 560 Maatschappelijke leefbaarheid en openlucht recreatie -12.987 -13.106 -13.077 -13.056
Functie 580 Overige cultuur en recreatie -212 -210 -209 -207



naar deel 7

terug naar boven