06 augustus 2002

Concernbegroting 1999-2002 deel II: toelichting - deel 7 uit 15


naar deel 6



naar inhoudsopgave


Soc. Voorzieningen en maatschappelijk werk
Functie 610 Bijstandsverlening

610.1 Nieuwe Algemene Bijstand ph5/bh60

Omschrijving

Bijstandsuitkeringen in het kader van de (Nieuwe) Algemene Bijstandswet.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 94.269 86.482 92.165 91.603 89.977 89.323
baten 74.019 67.089 72.690 72.679 71.212 70.852
saldo -20.250 -19.993 -19.475 -18.924 -18.765 -18.471

Beleidstoelichting

Bij de bepaling van het gemiddeld aantal cliënten voor 1999 is rekening gehouden met de extra taakstelling voor de gemeente in het kader van het maximaal benutten van de WIW-gelden. Als gevolg hiervan zullen naar verwachting circa 75 cliënten de bijstand kunnen verlaten door middel van een WIW-dienstbetrekking.
Voor het overige wordt uitgegaan van een stabilisatie van het aantal cliënten. Hierbij is rekening gehouden met de gemiddelde aantallen over de eerste vijf maanden van 1998.

Mede naar aanleiding van de jaarcijfers 1997 is een nadere analyse uitgevoerd ten aanzien van het benodigde budget voor de bijstandsuitkeringen. Op basis hiervan bleek als gevolg van de invoering van de Nabw en het jarenlang achterwege laten van indexering van deze budgetten een bijstelling nodig van
± ƒ 7,3 miljoen. Het aandeel van de gemeente bedraagt hierin 10%, zijnde ƒ 0,73 miljoen. De uitstroom van cliënten naar de WIW levert de gemeente een besparing op van ± ƒ 0,2 miljoen (10% van ƒ 2,0 miljoen). Deze besparing is aangewend voor de financiering van de WIW. Beide mutaties verklaren de forse stijging van uitgaven en inkomsten in 1999 ten opzichte van 1998.
(Zie ook boek I, bijlage I voor- en nadelen bestaand beleid).

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Gemiddeld aantal ontvangers 3.106 3.275 3.200 3.200
Aantal ontvangers ultimo 3.318      
Gemiddeld aantal voorschotten 132 145 100 100
Aantal beroep, en bezwaarschriften 409 418 418 418

Investeringen

Nieuwe inzichten en ontwikkelingen vragen om verdergaande investeringen. Om risico’s bij storingen en calamiteiten zoveel mogelijk te beperken en vanwege de overgang naar de grafische versie van het uitkeringssysteem SDMS-6 zijn nog een aantal ingrijpende investeringen noodzakelijk. Ook de visie van de gemeente Delft op de kennisinfrastructuur (KIS) stelt aanvullende eisen aan het ICT van de DMZ. Voor 1999 draagt het algemeen de extra kosten van deze investering en de complementaire kosten (ƒ 335.000). Voor de jaren daarna zal de dienst de kosten via het "inverdieneffect" zelf dekken. Naast deze investering voor de DMZ hebben wij tevens besloten tot een onttrekking aan de reserve automatisering infrastructuur voor de DMZ en tot onttrekking van een bedrag aan de reserve voor de millenniumproblematiek. Hierover bent u via de nota "IT-investeringen DMZ" onlangs geïnformeerd.

610.4 Bijstand krachtens aanwijzingsbesluiten ph5/bh60

Omschrijving

Uitkeringen in het kader van het minimabeleid. Hieronder vallen de kortingsregelingen voor sociaal-culturele en recreatieve activiteiten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 385 367 381 381 381 377
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -385 -367 -381 -381 -381 -377

Beleidstoelichting

In het kader van het minimabeleid hanteert Delft een regeling voor de sociaal-culturele en maatschappelijke activiteiten voor minder draagkrachtige burgers. In overleg met het Samenwerkingsverband Sociale Zekerheid Delft wordt de mogelijkheid bestudeerd tot invoering van een Delft Actief pas. Voor de invoering van de Delft Actief pas is in het kader van nieuw beleid voor 1999 ƒ 50.000 beschikbaar gesteld (2e begrotingswijziging),

Daarnaast wordt subsidie verleend aan het Komitee Vrouwen in de Bijstand en het Werklozenkomitee ten behoeve van belangenbehartiging. Als vervanging van het Max Zomerdijkfonds werd als experiment een nieuwe regeling ontworpen. Doordat met name veel scholing wordt vergoed door andere organisaties en voorzieningen is op deze regeling geen beroep gedaan. Het experiment zal naar verwachting niet worden voortgezet. Er is een voorstel gedaan om het resultaat uit het Max Zomerdijkfonds toe te voegen aan het Educatieplan, om individuele burgers met studiekosten, die geen enkele aanspraak kunnen maken op een andere voorziening, te kunnen helpen.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal verstrekkingen:
Lidmaatschappen bibliotheek 157 250 250 250
Theater de Veste 18 100 100 100
Sportactiviteiten 441 950 950 950
Opleiding Vrije Academie 74 175 175 175
Andere activiteiten 99 100 100 100

610.5 Vrijlatingsbeleid ph5/bh60

Omschrijving

Tot 1 oktober 1997 had de gemeente in het kader van de gedecentraliseerde vrijlatingsregeling de mogelijkheid een eigen beleid te voeren ten aanzien van vrijlating van inkomsten van cliënten naast een uitkering.
Met ingang van 1 oktober 1997 is daarvoor in de plaats een landelijk vrijlatingsbeleid gekomen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 716 285 219 150 150 150
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -716 -285 -219 -150 -150 -150

Beleidstoelichting

Voor cliënten die op 1 oktober 1997 nog recht hadden op een premie is een overgangsmaatregel getroffen. Verwacht wordt dat er van deze overgangsregeling na 1999 geen gebruik meer zal worden gemaakt.
Vanaf 1998 wordt deze subfunctie gefinancierd uit de WIW-gelden (3e geldstroom).

610.6 Overige bijstand ph5/bh60

Omschrijving

Bijstandsuitkeringen in het kader van het Bijstandsbesluit Zelfstandigen aan potentiele ondernemers, zelfstandigen die het bedrijf willen beeindigen danwel gewezen zelfstandigen. De bijstand kan bestaan uit al dan niet rentedragende leningen, bedrijfskapitaal of periodieke uitkeringen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 936 1.196 1.214 1.214 1.214 1.209
baten 532 765 765 765 765 765
saldo -404 -431 -449 -449 -449 -444

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2002
Uitstaande leningen 81 80 80 80
Vorderingen levensonderhoud 26 25 25 25
Nieuwe ontvangers 19 17 17 17
Aantal beroeps- en bezwaarschriften 11 3 3 3

610.7 Opvang Asielzoekers en Vluchtelingen (ROA/VVTV). ph5/bh60

Omschrijving

Op basis van diverse rijksregelingen wordt aan asielzoekers materiële bijstand en begeleiding bij hun maatschappelijke integratie geboden.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.945 2.334 699 699 698 694
baten 1.832 2.223 587 587 587 587
saldo -113 -111 -112 -112 -111 -107

Beleidstoelichting

De ROA-regeling is in principe met ingang van 1999 afgebouwd. De uitvoering van deze regeling wordt overgenomen door het Rijk.
Door het wegvallen van de ROA-regeling en de veel lagere taakstelling in het kader van de VVTV is de begroting 1999 fors aangepast. De financiering van Stichting Vluchtelingenwerk Delft ten laste van deze regelingen komt daardoor onder druk te staan
Daarentegen kan worden geconstateerd dat er in Delft zich een groot aantal vluchtelingen vestigt ('nieuwkomers'). Zoals aangekondigd in de kadernota 1999-2002 wordt in 1998 gepoogd integraal het beeld van vragen, ontwikkelingen en verplichtingen en tevens de regelgevingen en financiën in beeld te brengen en beleid te ontwikkelen.
Ook zal in het najaar van 1998 Regioplan een rapport presenteren met bouwstenen voor een gemeentelijk integratiebeleid. Regioplan inventariseert daarvoor de verschillende geldstromen die beschikbaar zijn voor nieuwkomers. Ook onderzoekt het bureau de groepen nieuwkomers voor Delft. Naar aanleiding van dit onderzoek wordt een integraal integratiebeleid opgesteld. Tevens zullen het huidige fonds vluchtelingen en de relevante geldstromen worden samen gevoegd in een Integratiefonds. Via dit fonds kunnen fluctuaties in de geldstromen worden opgevangen en kunnen financiële knelpunten worden opgelost. In afwachting van de resultaten van het onderzoek is voor dit fonds in 1999 eenmalig een bedrag van ƒ 100.000 beschikbaar gesteld uit het budget nieuw beleid.(2e begrotingswijziging).

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal ROA-plaatsen 52 40 0 0
Aantal VVTV’ers 22 20 20 20
Aantal woningen 52 14 14 14
Aantal geplaatste nieuwkomers 140 140 140 140

Reserves/voorzieningen

Reserve Vluchtelingen

  1997 1998 1999 2000 2001
Ultimo-stand 813 539 423 304 181

Bedoeld om eventuele exploitatietekorten met betrekking tot de opvang van vluchtelingen te kunnen dekken.

610.8 Bijzondere bijstand ph5/bh60

Omschrijving

In het kader van de Regeling Bijzondere Bijstand worden verstrekkingen gedaan aan inwoners die door omstandigheden noodzakelijke kosten niet zelf kunnen betalen. Het kan daarbij gaan om zowel éénmalige als periodieke verstrekkingen. Per 1 juli 1997 is een armoedebeleid van start gegaan, waarbij bepaalde groepen minima via de bijzondere bijstand, extra inkomensondersteu-ning wordt verleend.
Ook de lasten en baten inzake de regeling kinderopvang alleenstaande ouders worden op deze subfunctie verantwoord.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 7.507 5.379 6.837 6.837 6.836 6.822
baten 1.793 660 1.000 1.000 1.000 1.000
saldo -5.714 -4.719 -5.837 -5.837 -5.836 -5.822

Beleidstoelichting

In de jaren 1996 en 1997 is er een sterke toename van de uitgaven bijzonder bijstand geweest. Deze toename is deels veroorzaakt door het armoedebeleid, waarvoor extra financiële middelen ter beschikking zijn gesteld door het Rijk.
Het bredere gebruik van de regeling heeft geleid tot een bijstelling van het budget voor de uitgaven en inkomsten van deze subfunctie. Naast de structureel hogere inkomsten uit de terugbetalingen voor verstrekte leenbijstand (0,35 miljoen) is het budget structureel met circa 2,0 miljoen bijgesteld.

Voor het structurele bedrag voor verstrekkingen aan individuele burgers wordt voor de periode 1999-2002 uitgegaan van 5,5 miljoen. Hierbij wordt er wel van uitgegaan dat de totstandkoming van een collectieve ziektekostenverzekering voor minima en de ingeboekte besparing voor 1999 gerealiseerd zal worden.

(Zie ook boek I, bijlage I : voor- en nadelen bestaand beleid).

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal verstrekkingen 5.213 4.550 4.550 4.550
Idem armoedebeleid 1.290 1.600 1.600 1.600

610.9 Diversen (Bijstandsverlening)ph5/bh60

Omschrijving

Op deze post werden t/m 1998 -in voorkomende gevallen- de kosten verantwoord van niet-declarabele bijstandsuitkeringen, de proceskosten als gevolg van de behandeling van beroep- en bezwaarschriften alsmede de uitvoeringskosten die betrekking hebben op de indicatiestelling.

Met ingang van 1999 wordt in verband met het oprichten van het regionaal indicatieorgaan (subfunctie 620.9) en het verder toerekenen van indirekte kosten aan de producten deze subfunctie opgeheven

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 520 214 0 0 0 0
baten 12 0 0 0 0 0
saldo -508 -214 0 0 0 0

Soc. Voorzieningen en maatschappelijk werk
Functie 611 Werkgelegenheid

611.0 CombiWerkph3/bh90

Omschrijving

Het betreft hier de bruto-uitgaven en -inkomsten van CombiWerk.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 33.096 31.203 34.042 34.827 35.727 36.646
baten 33.224 30.593 33.457 34.317 35.217 36.136
DBR* 1.039 0 0 0 0 0
saldo -911 -610 -585 -510 -510 -510
* -/- is een toevoeging.

Beleidstoelichting

Vanuit het ministerie is de taakstelling betreffende de WsW medewerkers voor 1998 vastgesteld op 517,1 fte’s. Naar verwachting zal de taakstelling de komende jaren op dit niveau blijven.
Als gevolg van deze toename van het aantal WsW fte’s, de uitbreiding van het aantal niet WsW medewerkers (o.a. WiW en oproepkrachten) en de toegenomen productiviteit per medewerker zullen de inkomsten naar verwachting verder toenemen.
Hierdoor is het mogelijk om de gemeentelijke bijdrage in 1999 verder te verlagen met ƒ 150.000 tot ƒ 310.000. Het streven is om de gemeentelijke bijdrage uiterlijk in 2001 tot nul te reduceren. (De verlaging van de gemeentelijke bijdrage wordt verwerkt in de 1e ATW).
Hierbij dient aangetekend te worden dat de exploitatie van de sociale werkvoorziening sterk afhankelijk is van de ontwikkeling van de rijkssubsidie. Voor 1999 zal deze, en de daarbij behorende bezetting, in oktober 1998 worden vastgesteld.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2001 2002
WSW-medewerkers (FTE's) 500 517 517 517 517
Ambtenaren (FTE's) 57 55 55 55 55

611.1 Subsidies (werkgelegenheid) ph5/bh60

Omschrijving

Subsidies aan diverse instellingen die tot doel hebben de arbeidsmarktparticipatie te bevorderen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 88 89 93 93 93 93
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -88 -89 -93 -93 -93 -93

Beleidstoelichting

Het project samenwerking Werk en Inkomen heeft geleid tot de oprichting van een Centrum voor Werk en Inkomen in december 1997. De financiering van dit project loopt vanaf 1998 via de WIW-gelden (3e geldstroom).

611.2 Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW)ph5/bh60

Omschrijving

Deze post betreft de gemeentelijke bijdragen in het kader van het zogenaamde Werkfonds op basis van de Wet Inschakeling Werkzoekende.
Tevens zijn hier verantwoord de kosten van de uitvoeringsorganisatie WIW-dienst- betrekkingen alsmede de doorberekening aan de Stichting Werkplan.
Tot en met 1997 werden op deze subfunctie verantwoord de bijdragen in het kader van de Jeugdgarantiewet en de Banenpool.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 5.842 5.724 9.140 9.309 9.319 9.313
baten 3.519 3.929 9.168 9.168 9.168 9.168
saldo -2.323 -1.795 28 -141 -151 -145

Beleidstoelichting

Het streven is erop gericht in 1999 ruim 325 werknemers in dienst te hebben in het kader van een WIW-dienstbetrekking (voormalig JWG- en Banenpoolwerk nemers). De financiële mogelijkheden die het Rijk biedt worden dan maximaal benut.
Het zal hierbij zowel om doorstroom als om eindfuncties gaan.
De kosten van scholingstraject zijn eveneens opgenomen. Deze kosten zijn nader uitgewerkt in het gemeentelijk Educatietraject.
Voor de W.I.W. worden 3 geldstromen ontvangen:

1. het basisbedrag per arbeidsplaats ƒ 3.507.000
2. een vast budget voor aanvullende kosten ƒ 2.629.000
3. een budget voor scholing en activering ƒ 1.698.000
De bestedingen zijn geraamd op de volgende functies:
610.1 besparing uitkeringen ƒ -200.000
610.5 incentivebeleid ƒ 219.000
611.1 S.W.I. ƒ 50.000
611.2 stichting Werkplan ƒ 7.398.000
611.3 exploitatie diensten-bedrijf ƒ100.00
611.4 consulent vrijwilligerswerk ƒ 80.000
611.6 ITB-projecten ƒ 187.000

Zie voor verdere specificatie de dienstbegroting DMZ.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal JWG-ers 247 - - -
Aantal WIW-werknemers - 250 325 325

611.3 Dienstenbedrijf Delft - Dienstenwinkelph5/bh60

Omschrijving

De Dienstenwinkel verricht dienstverlenende activiteiten voor particulieren en instellingen.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 237 15 166 66 66 66
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -237 -15 -166* -66 -66 -66

* Het hogere nadelige saldo wordt gecompenseerd via de 3e geldstroom WIW.

Beleidstoelichting

Op deze subfunctie worden de overheadkosten en het nadelig exploitatiesaldo van de Dienstenwinkel verantwoord. Ten opzichte van 1998 is een bezuinigingstaakstelling van ƒ 75.000,- opgenomen. Het nadelig exploitatiesaldo zal daardoor op maximaal ƒ 100.000,- mogen uitkomen. Een en ander zou moeten worden gerealiseerd via een hogere omzet.
De prioriteit ligt bij het aanbieden van goede werkervaringsmogelijkheden ten behoeve van cliënten om een vak te leren.
Vanaf het jaar 2000 is het de bedoeling geen subsidie meer te verstrekken.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal werknemers bij de dienstenwinkel: 20 30 30 30

611.4 Uitstroomprojecten/Melkert-1 Banen ph5/bh60

Omschrijving

Regeling extra werkgelegenheid voor langdurig werklozen ("40.000-banenplan"); de banen, in de sfeer van openbare veiligheid, toezicht, kinderopvang en milieu, zijn bedoeld voor personen die een bijstandsuitkering of een IOAW- of IOAZ-uitkering ontvangen en die langer dan een jaar werkloos zijn.
Voorts worden op deze subfunctie opgenomen de uitgaven in het kader van het project sociale activering en algemene projectadvisering.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 2.588 4.060 4.690 4.690 4.690 4.690
baten 2.611 4.060 4.305 4.305 4.305 4.305
saldo 23 0 -385* -385 -385 -385

* Dekking via 3e geldstroom WIW en door verschuivingen van 611.8.

Beleidstoelichting

In het kader van de zgn. 40.000-banen-regeling van het Ministerie van SoZaWe heeft Delft voor 1998 36 nieuwe structurele banen gekregen. Daarmee komt het totaal in Delft al op 159. Afhankelijk van de verdere realisatie kan dit aantal ook in 1999 verder toenemen.
Gedurende de periode 1 juli 1996 -1 juli 1997 vond een experiment met betrekking tot sociale activering plaats. Dit is gedurende 1998 verlengd. In 1999 komt in het kader van nieuw beleid een bedrag van ƒ 100.000 beschikbaar voor sociale activering. (2e begrotingswijziging). Op basis van de ervaringen met het experiment wordt de sociale activering in 1999 op professionele wijze ingevuld.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Melkert-1: aantal plaatsingen 63 123 159 159

611.5 Uitstroomverbetering ph5/bh60

Omschrijving

Het betreft hier het verzorgen van de toelichting van DMZ-klanten naar de verschillende instrumenten van Werkplan.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 220 215 129 28 28 28
baten 0 0 101 0 0 0
saldo -220 -215 -28* -28 -28 -28

* Daling saldo vanwege verschuiving naar andere subfuncties.

Beleidstoelichting

Het project uitstroomverbetering is in 1998 opgezet om de toeleiding van DMZ-uitkeringsgerechtigden naar de verschillende instrumenten van Werkplan te verbeteren. De doorlooptijd, in eerste instantie tot eind maart 1999, is inmiddels doorgetrokken naar eind 1999. Financiële dekking vindt plaats uit de reserve van de Stichting Werkplan.

611.6 Trajektbemiddelingph5/bh60

Omschrijving

Dit is een samenwerkingsverband tussen de DMZ en het RBA met als doel cliënten van de DMZ uit te laten stromen naar werk.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 871 809 718 718 718 718
baten 0 300 0 0 0 0
saldo -871 -509 -718* -718 -718 -718

* Stijging nadeling saldo wegens verschuiving tussen sub-functies.

Beleidstoelichting

Trajectbemiddeling Werkplan heeft tot taak de uitstroom van cliënten, met een afstand tot de arbeidsmarkt, naar werk te realiseren. In dit onderdeel van de begroting staat de gemeentelijke bijdrage in de gezamenlijke projectorganisatie, die in dat kader is opgericht.

De besluitvorming voor de taakstelling voor 1999 wordt pas eind 1998 vastgesteld in het bedrijfsplan van het RBA / Arbeidsbureau Delft.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Plaatsing reguliere banen Zonder ITB 560 600 600 600
Met ITB 779 700 700 700
Plaatsingen op gesubsidieerde (WIW) plaatsen 150 160 160 160

611.7 Instroomservice Delft Werktph5/bh60

Omschrijving

Dit instrument vervangt de oude Melkert-2 regeling en realiseert nu werkervaringsplaatsen in het kader van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

bedragen x ƒ 1.000)

lasten 269 478 395 395 395 395
baten 94 306 163 163 163 163
saldo -175 -172 -232* -232 -232 -232

* Inclusief overboeken van 611.8.

Beleidstoelichting

De instroomservice Delft Werkt, welke invulling gaf aan de zogenaamde Melkert-2 regeling is opgehouden te bestaan. Het samenwerkingsverband met uitzendorganisaties is opgeheven. De arbeidskontrakten van deze werknemers lopen (uiterlijk) af per 1 januari 1999. Teneinde dit instrument toch op de markt te kunnen aanbieden is een nieuwe regeling opgezet in het kader van de zogenaamde WIW-Werkervaringsplaatsen-regeling. De doelstelling is in 1999 40 werknemers voor maximaal 1 jaar in deze arbeidspool te plaatsen en te detacheren op regulier nieuw werk. Na één jaar treden deze werknemers in dienst bij de betreffende werkgever.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal plaatsingen 10 40 40 40

611.8 Bureau Werkplan ph5/bh60

Omschrijving

Bureau Werkplan heeft als voornaamste taak de diverse werkgelegenheids-instrumenten (zie subfuncties 611.1 t/m 611.7) uit te voeren. Met ingang van 1998 zijn de personele overheadkosten van bureau werkplan toegerekend aan de instrumenten die worden gerealiseerd en zijn derhalve opgenomen onder de desbetreffende subfuncties.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 987 491 0 0 0 0
baten 1.055 0 0 0 0 0
saldo 68 -491 0* 0 0 0

* De ramingen zijn m.i.v. 1-1-199 opgenomen op de subfuncties 611.2 t/m 611.7.

611.9 Diversenph5/bh70

Omschrijving

Bij deze post gaat het om de volgende onderdelen: startersbegeleiding; bedrijfs-infopunt; marktonderzoeken; Delft-kennisstad.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 155 142 145 145 145 145
baten 37 0 0 0 0 0
saldo -118 -142 -145 -145 -145 -145

Beleidstoelichting

In 1999 zal gestreefd worden naar de oprichting van een bedrijfsverzamelgebouw, specifiek voor ondernemers in de ICT-sector, het Twinning Center Delft. Daarbij wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan het vergroten van de betrokkenheid van het regionale ICT-sector en de ICT-markt in Israël, Verenigde Staten (Silicon Valley) en Canada ter vergroting van de bekendheid van de gemeente Delft als Kennisstad. Hierbij worden ook de MBO-, HBO- en universitaire opleidingen in de regio betrokken.

Het bedrijfsinformatiepunt, c.q. de functie accountmanagement, zal verder worden uitgebouwd (zie ook functie 310.9). Via een werk- en activiteitenplan zal worden aangegeven welk budget gewenst is voor een kwalitatief hoogwaardige aanpak.

Soc. Voorzieningen en maatschappelijk werk
Functie 612 Inkomensvoorzieningen

612.1 Inkomensvoorziening Werkloze Werknemers ph5/bh60

Omschrijving

Uitkeringen in het kader van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen werknemers. (IOAW).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 2.805 3.244 3.264 3.264 3.263 3.255
baten 2.083 2.472 2.472 2.472 2.472 2.472
saldo -722 -772 -792 -792 -791 -783

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal ontvangers IOAW 112 124 124 124

612.2 Inkomensvoorziening gewezen zelfstandigen ph5/bh60

Omschrijving

Uitkeringen in het kader van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 190 204 205 205 205 204
baten 150 162 162 162 162 162
saldo -40 -42 -43 -43 -43 -42

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal ontvangers 8 6 6 6

612.4 Minimabeleid gemeentelijke belastingen ph5/bh00

Omschrijving

Teruggave van belastingopbrengsten door kwijtschelding in het kader van het minimabeleid te weten reinigingsheffing, onroerende zaakbelasting, leges woonvergunning en leges voor een identificatiedocument.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.168 1.205 1.228 1.228 1.228 1.228
baten 668 685 698 698 698 698
saldo -500 -520 -530 -530 -530 -530

Soc. Voorzieningen en maatschappelijk werk
Functie 613 Overige Sociale Zekerheid

613.1 Sociale Vernieuwing ph2/bh50

Omschrijving

Onder deze post vallen de uitgaven voor enerzijds coördinatie en anderzijds welzijnsprojecten: ambulant jongerenwerk, ondersteuning van migranten-organisaties en wijkgericht werken.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 340 91 252 252 252 252
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -340 -91 -252 -252 -252 -252

Soc. Voorzieningen en maatschappelijk werk
Functie 620 Maatschappelijke  begeleiding en advies

620.0 Algemeen maatschappelijk werk ph5/bh60

Omschrijving

Betreft kosten van het Instituut Sociaal Raadslieden (ISR). Het ISR is een laagdrempelig instituut waar men terecht kan voor sociaal-juridische hulpverlening.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 603 573 594 594 593 585
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -603 -573 -594 -594 -593 -585

Beleidstoelichting

In 1997 is onderzoek gedaan naar de positionering van het Instituut Sociaal
Raadslieden ten opzichte van de gemeente. De resultaten van het onderzoek zijn in het voorjaar 1998 aan de gemeenteraad gepresenteerd.
Met ingang van 1999 zal aansluitend op de omvorming van de begeleidings-commissie naar een bestuurscommissie de ISR opgenomen worden in de subsidie-methodiek van het jaarprogramma maatschappelijke activiteiten.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2002
Informatie/consult/verwijzing gesprekshulp/bemiddeling 2.023 2.600 2.600 2.600
Begeleiding 1.346 1.200 1.200 1.200
Eenmalige dienst 880 1.000 1.000 1.000

620.1 Maatschappelijk werk voor specifieke groepen ph2/bh50

Omschrijving

Subsidies volgens het Jaarprogramma maatschappelijke activiteiten t.b.v.:

  • Vereniging Raad voor Ouderenwerk
  • activiteiten voor migranten
  • meldpunt buro Respect
  • slachtofferhulp
  • flankerend ouderenbeleid (m.n. aangepast vervoer, alarmering, gezond-heidsvoorlichting).
  • algemeen maatschappelijk werk. Op deze post worden ook de kosten van het project "Nieuwkomers" geraamd.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 4.690 3.646 4.652 4.560 4.559 4.558
baten 2.069 1.171 2.093 2.093 2.093 2.093
saldo -2.621 -2.475 -2.559 -2.467 -2.466 -2.465

Beleidstoelichting

Slachtofferhulp gaat over naar de Regiopolitie Haaglanden. De gemeente Delft betaalt een bedrag van ƒ 0,45 per inwoner.

Om bij het algemeen maatschappelijk werk het huidige peil van dienstverlening te houden en de werkdruk enigszins te verminderen is een extra bijdrage noodzakelijk. De financiële krapte wordt mede veroorzaakt door de invoering van de 36-urige werkweek. Uit nieuw beleid is ƒ 50.000 in 1999 beschikbaar gesteld (2e wijziging).

Stichting Centraal Meldpunt (CM) werd tot januari 1998 door de participerende instellingen, inclusief de gemeente, gefinancierd. De ontwikkeling van het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) heeft de instellingen ertoe gebracht hun financiële bijdrage te stoppen. Voor 1999 zal het CM worden ondergebracht bij de Raad voor Ouderenwerk. De kosten die hieraan verbonden zijn bedragen
ƒ 83.000. Voor dekking is ƒ 50.000 beschikbaar uit nieuw beleid (2e wijziging).

Indicatoren/kengetallen

Algemeen Maatschappelijk Werk van de Stichting Maatzorg 1998
6 (f.t.e.) * 140 (gem. case-load) = 840 cliëntzaken
6 (f.t.e.) * 75 (gem. case-load) = 450 korte contacten met cliënten

Aantal behandelde zaken
Meldpunt discriminatie * 101 85
Bureau slachtofferhulp 1.197 700

* binnen Delft

620.2 Budgetwinkelph5/bh60

Omschrijving

De budgetwinkel houdt zich bezig met schuldhulpverlening

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 1.177 1.095 1.187* 1.187 1.187 1.187
baten 48 60 60 60 60 60
saldo -1.129 -1.035 -1.127 -1.127 -1.127 -1.127

* Inclusief verschuiving vanaf andere subfuncties.

Beleidstoelichting

In het kader van het gemeentelijk armoedebeleid is tot een verbreding van de schuldhulpverlening besloten, via een tweetal lijnen.
De eerste betreft de uitbreiding van de doelgroep. In dat kader is het inkomenscriterium opgeheven. Hierdoor was het ook mogelijk om samen met de woningbouwverenigingen en het energiebedrijf een meer preventieve aanpak te realiseren.De dekking van de extra formatie, die hiervoor noodzakelijk was, is door alle drie partners toegezegd.
De tweede lijn betreft de koppeling van schuldhulpverlening met herintreding op de arbeidsmarkt, waarbij klanten concreet hulp krijgen bij het saneren van de schuld, indien zij herintreden op de arbeidsmarkt.
(Zie ook boek I-bijlage I: voor- en nadelen bestaand beleid).

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal cliënten in beheer 217 350 350 350

620.3 Maatschappelijke voorzieningen ph5/bh60

Omschrijving

Hierop worden uitgaven verantwoord ten behoeve van het realiseren van woontussenvoorzieningen in bepaalde wooncomplexen ten behoeve van oudere bewoners. Voorts wordt een subsidie verstrekt aan de Stichting Vrouwenopvang Zuid-Holland (Ricardis), alsmede aan instellingen op het gebied van dak- en thuislozen (Stichting Jeroen en de Stichting Maatschappelijke Opvang). Een deel van het budget is beschikbaar voor projecten en nieuw beleid.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 1.770 1.655 1.696 1.696 1.695 1.693
baten 0 0 1.607* 1.607 1.607 1.607
saldo -1.770 -1.655 -89 -89 -88 -86

* Deze baten werden voorheen op 921.1. geraamd.

Beleidstoelichting

Vanaf 1998 worden de Stichting Maatschappelijke Opvang en de Stichting Jeroen structureel gesubsidieerd. Op basis van een inventarisatie van het huidige hulpaanbod in de maatschappelijke opvang en de eventuele lacunes worden eind 1998 voorstellen voor aanpassing van en/of nieuw beleid geformuleerd.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Ricardis:
aantal bedden 23 23 23 23
bezettingsgraad 80% 95% 95% 95%
WTV:
aantal personen 62 62 62 62
Stichting Maatschappelijke Opvang:
aantal bedden 16 16 16 16
bezettingsgraad 80% 95% 95% 95%
Stichting Jeroen:
aantal bedden 9 9 9 9

620.5 Maatschappelijk advies en informatie ph5/bh00

Omschrijving

Kosten van het proces en intake- en indicatiestelling Sociale Werkvoorziening.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 0 0 123 123 123 123
baten 0 0 0 00 0 0
saldo 0 0 -123 -123 -123 -123

Beleidstoelichting

De nieuw gevormde indicatiecommissie is in 1998 in functie getreden. De kosten vallen niet meer onder de rijksbijdrage voor de Sociale Werkvoorziening en komen dientengevolge voor rekening van de gemeente.

620.6 Subsidies maatschappelijke begeleiding ph5/bh60

Omschrijving

Betreft voornamelijk subsidie aan de Stichting projecten gehandicapten Delft. Deze stichting beheert het geld voor de Vereniging Delfts platform voor mensen met een handicap. Zij doen aan belangenbehartiging en zijn aanspreekpunt voor gehandicapten beleid.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 108 113 118 118 118 117
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -108 -113 -118 -118 -118 -117

620.7 Wet Voorziening Gehandicapten ph5/bh60

Omschrijving

Verstrekking van bijdragen aan gehandicapten in de kosten van vervoers- woon- en rolstoelvoorzieningen..

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 10.731 9.658 9.718 9.833 9.831 9.806
baten 2.678 1.163 808 924 924 924
saldo -8.053 -8.495 -8.910 -8.909 -8.907 -8.882

Beleidstoelichting

Het aantal toegekende voorzieningen neemt nog steeds toe. Om de stijging in de kosten te beheersen, worden er in 1998 beleidsvoorstellen gedaan ten aanzien van de invulling van de zorgplicht. Met deze beleidswijziging kan niet het gehele te verwachten tekort worden ingevuld. Daarom is er eenmalig ƒ 500.000,- uit nieuw beleid toegevoegd aan het WVG-budget (2e begrotingswijziging).
Per 1 januari 1999 zal het rijk voor de verdeling van de WVG-gelden een andere verdeelsystematiek over de gemeenten gaan hanteren. De eerste berekeningen geven aan dat de gevolgen voor de gemeente Delft minimaal zijn. Deze zijn nog niet verwerkt in de meerjarencijfers.

Reserves/Voorzieningen

Vereveningsreserve WVG:
Conform besluitvorming in 1994 wordt jaarlijks het saldo tussen de begrote en werkelijke inkomsten en uitgaven gestort in, dan wel onttrokken aan de vereveningsreserve.

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998 1999 2000
Aantal aanvragen:
Woonvoorzieningen 787 600 660 730
Rolstoelen 1.079 950 1.045 1.150
Vervoersvoorzieningen 1.696 2.650 2.650 2.650
Ritten collectief vervoer 108.630 130.000 140.000 150.000

620.9 Indicatie stelling ph5/bh60

Omschrijving

Deze post betreft de kosten van (het nog op te richten) regionaal indicatieorgaan.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 16 353 652* 626 626 622
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -16 -353 -652* -626 -626 -622

* Inclusief overboeking van 610.9.

Beleidstoelichting

Gemeenten moeten wettelijk een onafhankelijk, objectief en integraal indicatieorgaan inrichten dat op het gebied van zorg indiceert (de AWBZ-voorzieningen). Per 1 oktober 1998 wordt een Regionaal Indicatie Orgaan voor de regio Delft-Westland-Oostland opgericht (RIODWO). Deze organisatie is in eerste instantie verantwoordelijk voor de indicatiestelling op het gebied van verzorging en verpleging, inclusief de thuiszorg.
In 1997 en 1998 is via een experiment ervaring opgedaan met het indiceren voor aanleunwoningen. Het college wil deze vorm van indiceren voortzetten. Wanneer het Regionaal Indicatieorgaan (RIO) operationeel is, zal deze taak daarin worden ondergebracht. De DMZ zal in overleg met SO de indicering voorlopig voor zijn rekening nemen. Ter dekking van de kosten wordt een structureel bedrag van
ƒ 27.000 vanuit nieuw beleid opgenomen. (2e begrotingswijziging 1999).

Soc. Voorzieningen en maatschappelijk werk
Functie 630 Sociaal-cultureel  werk/jeugd en jongeren

630.0 Club- en buurthuiswerk ph2/bh50

Omschrijving

Bij deze post gaat het voornamelijk om kapitaallasten, subsidies voor activiteiten en subsidies voor de Stichting Welzijn Delft, verder een stukje belasting en onderhoudskosten. Nadere uitwerking van de subsidiëring wordt gegeven in het Jaarprogramma maatschappelijke activiteiten.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 3.230 3.403 3.535 3.516 3.497 3.473
baten 16 21 22 22 22 22
saldo -3.214 -3.382 -3.513 -3.494 -3.475 -3.451

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997 1998
Aantal buurt- en clubhuizen 16 16 16

630.6 Jeugd- en jongerenwerk ph6/bh50

Omschrijving

Deze post betreft uitgaven voor:

  • huisvestingslasten
  • subsidies jeugd- en jongerenactiviteiten (recreatief/vormend/belangenbehartigend)
  • subsidie Holding van de jongerenorganisaties

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 938 1.287 1.442 1.360 1.354 1.340
baten -60 81 119 136 154 169
saldo -998 -1.206 -1.323 -1.224 -1.200 -1.171

Beleidstoelichting

Jongeren worden op diverse manieren betrokken bij de beleidsvorming. Bovendien wordt een aantal concrete projecten georganiseerd waarin jongeren participeren. Uit nieuw beleid is hiervoor ƒ 30.000 beschikbaar gesteld in 1999 (2e wijziging). Nadere verdeling van de extra middelen moet nog worden vastgesteld.

De holding voor het jongerenwerk heeft een coördinator nodig. Dat is een voorwaarde voor het slagen van de samenwerking. De deelnemende instellingen kunnen de kosten hiervoor maar gedeeltelijk opbrengen. Daarnaast zijn er extra huisvestingslasten (inclusief huisvesting Jongereninformatiepunt, Buitenlands JongerenCentrum en Meidenwerk).
Uit Nieuw beleid is ƒ 50.000 beschikbaar gesteld voor 1999 (2e wijziging).

Indicatoren/Kengetallen

  1997 1998
Aantal gesubsidieërde instellingen 10 10

630.9 Diversen sociaal cultureel/jeugd- en jongerenwerk ph2/bh50

Omschrijving

Toerekening apparaatskosten WOC

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 745 695 725 725 725 725
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -745 -695 -725 -725 -725 -725

Soc. Voorzieningen en maatschappelijk werk
Functie 650 Kinderdagopvang

650.0 Peuterspeelzalen ph2/bh50

Omschrijving

Onder deze post zijn vermeld de kapitaallasten van drie peuterspeelzalen. De subsidiëring van het peuterspeelzaalwerk is opgenomen bij 650.1.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 55 47 44 42 41 39
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -55 -47 -44 -42 -41 -39

650.1 Kinderdagverblijven ph2/bh50

Omschrijving

Subsidie kinderdagverblijven en peuterspeelzaalwerk.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002

(bedragen x ƒ 1.000)

lasten 4.055 4.235 4.406 4.402 4.399 4.395
baten 1 10 5 5 5 5
saldo -4.054 -4.225 -4.401 -4.397 -4.394 -4.390

Indicatoren/Kengetallen

  1996 1997
Aantal peuterspeelzaalplaatsen 224 224
Aantal peuterplusplaatsen 167 162
Aantal kindplaatsen (hele dag) 135 127
Aantal kindplaatsen (halve dag) 15 15
Aantal buitenschoolse opvang 72 60

650.9 Kinderopvang diversen ph2/bh50

Omschrijving

Toerekening apparaatskosten WOC.

Cijfers

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
lasten 353 330 344 344 344 344
baten 0 0 0 0 0 0
saldo -353 -330 -344 -344 -344 -344

Soc. Voorzieningen en maatschappelijk werk
Functie 600 t/m 650

  1999 2000 2001 2002
(bedragen x ƒ 1.000)
Totaal lasten hoofdfunctie 6 185.218 185.231 184.476 184.614
Totaal baten hoofdfunctie 6 130.282 131.162 130.614 131.187
Nadelig saldo hoofdfunctie 6 -54.936 -54.068 -53.862 -53.427
Dit nadelig saldo kan als volgt worden gespecificeerd:
Functie 610 Bijstandsverlening -26.473 -25.853 -25.692 -25.371
Functie 611 Werkgelegenheid -2.324 -2.318 -2.328 -2.322
Functie 612 Inkomensvoorzieningen -1.365 -1.365 -1.364 -1.355
Functie 613 Overige Sociale Zekerheid -251 -251 -251 -251
Functie 620 Maatschappelijk begeleiding en advies -14.171 -14.052 -14.047 -14.006
Functie 630 Sociaal cultureel werk/jeugd en jongeren -5.560 -5.443 -5.399 -5.347
Functie 650 Kinderopvang -4.790 -4.784 -4.779 -4.773



naar deel 8

terug naar boven